Kertokaapas nyt sitten, että mikä on pätevä syy viedä alle 3-vuotias päiväkotiin?
Sellainen minkä te kivittäjätkin hyväksytte? Vai onko sellaista?
Kommentit (239)
Vieläkö tästä jaksetaan jauhaa? Turha selittää elämän realiteetteja yksinkertaisille kotiäideille. Siksipäs he ovatkin kotiin jääneet, resurssit eivät muuhun riitä.
Aikaisemmin kunnioitin kotiäitejä. En enää. Ahdistavaa ja vähä-älyistä porukkaa. Taidanpa huomenna puistossa mulkaista heitä kuin vanhaa makkaraa. Nimittäin kovin montaa suvaitsevaista ja harkittua kommenttia ei tässä ketjussa kotiäideiltä ole tullut.
Olisi muuten hauska kuulla, pitävätkö kotiäidit itseään täydellisinä äiteinä. Kun tämän palstan kirjoituksista saa sellaisen kuvan, että jokainen äiti uhrautuu lapselleen, osaa ja jaksaa leikittää ja laulattaa, täysimettää, kestovaippailee, hoitaa kotona lähestulkoon täysikäiseksi ja poikia senkin jälkeen, opettaa vessahätäviestintää, kotikouluttaa, valmistaa vauvasta saakka kaksi lämmintä ateriaa aivan alusta saakka.
Se uskokoon ken tahtoo.
No, tämä kotiäiti on myös uraäiti (=yrittäjä), valinnut synnytystavaksi sektion eikä ole imettänyt (edes yrittänyt) kumpaakaan lasta vaan korvikkeilla ovat kasvaneet. Rokotteista on annettu vain tetanus + k.mätä ja kertisvaippoja käytetty.
Eihän kukaan täysjärkinen täällä uskaltaisi näitä edes tunnustaa, kun heti kivitetään. Ja jotenkin nämä muka määrittävät sen, millainen äiti olen.
Ja kyllä, uskallan väittää että olen paras hoitaja omille lapsilleni ja päihitän tarhatädit 6-0. Olenko vähä-älyinen ja ahdistava? Tuskinpa.
Aikaisemmin kunnioitin kotiäitejä. En enää. Ahdistavaa ja vähä-älyistä porukkaa. Taidanpa huomenna puistossa mulkaista heitä kuin vanhaa makkaraa. Nimittäin kovin montaa suvaitsevaista ja harkittua kommenttia ei tässä ketjussa kotiäideiltä ole tullut.
Kertoisitko, miten ne siellä sun puistossa olevat kotiäidit ovat vastuussa tämän palstan kirjoituksista, jotka sun päässä ovat päätyneet varsin yleistettyyn ja yksinkertaistettuun muottiin?
Olen pahoillani puolestasi, kun tunnut niin kovin katkeralta. Osa meistä kotiäideistä vaan on parempia äitejä kuin te uraäidit. Sille ei vaan voi mitään, mutta siksi onkin parempi että viet sen lapsesi sinne päiväkotiin nostamaan sitä stressiherkkyyttä.
10kk ja leikkii jo kavereiden kanssa!
Mites se vanhempi muuten saa töitä, jos lapsi on kotona? Jos tosissaan etsii...
lääkärin lisäksi, joiden perustutkinto on mitoitettu 6 vuoteen?
Heh, ei kai lääkäri ole ainoa joka opiskelee kuusi vuotta...
Ja jos tosiaan on lääkäri, ei ihme, että vaikutti pölvästiltä. Nuoret naislääkärit on pääsääntöisesti pönttöpäitä ja itsensä lumoissa.
täällä miehen laiskuuskin on naisen vika :) en kestä teitä enää mammat!
Peruslaiskuus tulee geeneistä, joista puolet tulee anopilta.
Opittu laiskuus tulee kotoa, kun anoppi on aikanaan passannut piloille sekä miehensä että poikalapsensa.
Lisälaiskuus tulee vaimolta, joka kotimammainnossaan tai ihan vaan näyttääkseen miten paljon rakastaa passaa miehensä piloille.
Ja niin edelleen...
joka opiskelee kuusi vuotta...
Ja jos tosiaan on lääkäri, ei ihme, että vaikutti pölvästiltä. Nuoret naislääkärit on pääsääntöisesti pönttöpäitä ja itsensä lumoissa.
Kuusi vuotta on ihan perusakateemisen opiskeluaika.
37 kirjoitti "kun päätin hankkia kuusivuotisen yliopistotutkinnon, joka sitäpaitsi oli yhteiskunnalle kallis..."
Mä ymmärrän tämän ainakin siten, että perustutkinnon normipituudeksi on tällöin mitoitettu 6 vuotta, ja mitä sellaisia muita on kuin lääkäri? Muissa ylempi perustutkinto (maisteri) vie 4-5 vuotta, lääkärin perustutkinto on lisenssiaattitasoinen.
Kysymys ei siis ole keskimääräisistä valmistumisajoista, jotka Suomessa ovat tolkuttoman pitkiä. Mutta tämähän on nyt vain sivujuonne. Kukaan ei vaivautunut kommentoimaan siihen itse asiaan, mikä tuolla aikaisemmin oli. Tyypillistä av:tä siis :D
Kertoisitko, miten ne siellä sun puistossa olevat kotiäidit ovat vastuussa tämän palstan kirjoituksista, jotka sun päässä ovat päätyneet varsin yleistettyyn ja yksinkertaistettuun muottiin?
Olen pahoillani puolestasi, kun tunnut niin kovin katkeralta. Osa meistä kotiäideistä vaan on parempia äitejä kuin te uraäidit. Sille ei vaan voi mitään, mutta siksi onkin parempi että viet sen lapsesi sinne päiväkotiin nostamaan sitä stressiherkkyyttä.
Ylimielinen ja toista vähättelevä käytös asiasta, josta ei ole mitään omakohtaista kokemusta, osoittaa, että opetat lapsillesi samanlaisia ei-toivottuja käyttäytymismalleja ja kapeakatseisuutta.
Sulta taisi sitten ihan oikeasti mennä ohitse se keskustelu näistä päiväkotilasten oikeuksista lomaan? Kun ne ammattilaiset siellä päivähoidon puolella pelkää että uusi laki tuo tullessaan ison joukon lapsia, jotka ovat kotona vain kaksi viikkoa vuodesta.
Jos se päivähoito on niin laadukasta varhaiskasvatusta, miksi siitä pitäisi olla päivähoidon ammattilaisten yhtään huolissaan?
Kodin ulkopuolinen hoito ei ole saatanasta, vain tuo päivähoito tarhoissa nyppii. Kyllä meilläkin ostetaan lastenvahtipalveluita yrityksiltä aina kun tarvitaan. Mutta kasvatan lapseni silti itse, ei päiväkodin täti.
Ja vittuako sinä täällä luuhaat ja luet näitä ketjuja jos et jaksa näitä lukea? Idiotismin huipennus.
Ihan oikeasti en jaksa kuunnella enää yhtään.
Jos te olette päättäneet hoitaa niitä lapsia siellä kotona, niin hoitakaa sitten. Älkää olko koko ajan itkemässä sukulaisia ja kavereita apuun. Jos kysyn, että mitä lapselle kannattaisi hankkia synttärilahjaksi, niin älkää vastatko että "hoitoapua". Jos kerran kodin ulkopuolinen hoito on saatanasta niin pysykää linjassanne, älkääkä kärttäkö sitä koko ajan.
Itse tunnen yhden kotiäitiysfriikin, jonka lapset ovat vänhintään 2 yötä viikossa yökylässä mummon luona ja lisää apua itketään heti kun mummon auton perävalot lakkaa näkymästä hänen palauttaessaan lapset.
Hoitakaa!
pointtini on se, että jos kotiäiti hokee sitä "hoidan lapseni itse" lausetta ja arvostelee toisia heidän hoitoratkaisuistaan (=puhun tuttavapiiristäni) niin pitää sitten hoitaa lapsensa itse. Minä en auta.
Päiväkotilasten lomaoikeuksista en kommentoinut mitään.
Hollannissa lapset (siis lähes kaikki) viedään jo pari kuukautisena osaviikko hoitoon. Siellä kotiäitiys on harvinainen ja jopa ihmetyksen herättävä asia. Näin kaiketi monessa muussakin euroopan maassa.
Hongkonissa jotkut kiinalaiset vanhemmat vievät lapset ensin kansainväliseen tarhaan aamupäiväksi ja iltapäiväksi kiinalaiseen. Ajattelevat lapsen saavan paremman perustan tulevaisuudelle.
Monessa maassa "koulu" alkaa jo paljon nuorempana kuin Suomessa. Täällä lapset saavat olla lapsia paljon kauemmin. Esim Kiinassa kielen vaikeuden takia kieltä hajoitellaan jo pienestä pitäen.
Kannattaisi siis katsoa myös Suomesta ulospäin ja miettiä kuinka hyvin meillä on asiat oikeasti ovat.
Itse henkilökohtaisesti pidän lapsen kehityksen seuraamista mielenkiintoisempana.
Olen itse työskennellyt useissa eri päiväkodeissa ja en suurimpaan osaan niistä laittaisi omaa lastani. Päiväkoteja taitaa olla n. 20 ja vain kahteen voisin harkita lapseni laittavani. On tullut nähtyä mitä se tosdellisuudessa on.
On myös totta että arpapeliä laittaa lapsi tuntemattomalle pph:lle. Ensimmäinen lapseni oli päiväkodissa, toinen pph:lla. Tiesin ennestään tämän hoitajan ja olin puskaradion kautta kuullut tästä hoitajasta älyttömästi hyvää. Häntä pidettiin alueen parhaimpana hoitajana ja kokemusta hänellä oli 30 vuoden ajalta. Seurailin salaa toimintaansa. Hakemuksessani esitin toiveen päästä juuri hänelle ja se onnistui. Näinkin voi toimia vaikka on ihan kunnallinen eikä yksityinen. Minä ainakin vaadin lapsilleni laatua ja olen valmis tekemään hieman työtäkin sen teen.
Oikeastaan siis sinäkin tunnustat, että työ on tärkeämpi, koska olet lastenhoitoalan ammattilainen ja siis seuraat lasten kehitystä.
Toisekseen tunnustat myös, että olet huono työssäsi, jos taso niissä päiväkodeissa, jossa olet työskennellyt, on luokaton. Mutta niinhän se aina, että en minä vaan noi muut on huonoja. :D
Joillekkin mielenkiintoinen työ on tärkeämpi kuin lapsi Itse henkilökohtaisesti pidän lapsen kehityksen seuraamista mielenkiintoisempana.
Olen itse työskennellyt useissa eri päiväkodeissa ja en suurimpaan osaan niistä laittaisi omaa lastani. Päiväkoteja taitaa olla n. 20 ja vain kahteen voisin harkita lapseni laittavani. On tullut nähtyä mitä se tosdellisuudessa on.
On myös totta että arpapeliä laittaa lapsi tuntemattomalle pph:lle. Ensimmäinen lapseni oli päiväkodissa, toinen pph:lla. Tiesin ennestään tämän hoitajan ja olin puskaradion kautta kuullut tästä hoitajasta älyttömästi hyvää. Häntä pidettiin alueen parhaimpana hoitajana ja kokemusta hänellä oli 30 vuoden ajalta. Seurailin salaa toimintaansa. Hakemuksessani esitin toiveen päästä juuri hänelle ja se onnistui. Näinkin voi toimia vaikka on ihan kunnallinen eikä yksityinen. Minä ainakin vaadin lapsilleni laatua ja olen valmis tekemään hieman työtäkin sen teen.
En koskaan laittaisi alle 3 vuotiasta yhtään mihinkään hoitoon. Itse henkilökohtaisesti en ole voinut vaikuttaa päiväkotien hoidon tasoon kun olen ollut kiertävä ja tehnyt sijaisuuksia kun joku vakkari jostain syystä jäänyt pois sairauden ym takia. En ole siis ollut jatkuvasti työsuhteessa vaan auttanut tilanteiden mukaan ja miten itselle sopinut.
Vieläkö tästä jaksetaan jauhaa? Turha selittää elämän realiteetteja yksinkertaisille kotiäideille. Siksipäs he ovatkin kotiin jääneet, resurssit eivät muuhun riitä.
Olisi muuten hauska kuulla, pitävätkö kotiäidit itseään täydellisinä äiteinä. Kun tämän palstan kirjoituksista saa sellaisen kuvan, että jokainen äiti uhrautuu lapselleen, osaa ja jaksaa leikittää ja laulattaa, täysimettää, kestovaippailee, hoitaa kotona lähestulkoon täysikäiseksi ja poikia senkin jälkeen, opettaa vessahätäviestintää, kotikouluttaa, valmistaa vauvasta saakka kaksi lämmintä ateriaa aivan alusta saakka.
Se uskokoon ken tahtoo.
Ainakin mammapalstojen viestien määrästä ja muusta kirjoitusaktiivisuudesta voisi päinvastoin päätellä, että moni kotiäiti roikkuu päivät netissä ja lapset hoitavat sillä aikaa itse itsensä.
täällä miehen laiskuuskin on naisen vika :) en kestä teitä enää mammat!
Peruslaiskuus tulee geeneistä, joista puolet tulee anopilta.
Opittu laiskuus tulee kotoa, kun anoppi on aikanaan passannut piloille sekä miehensä että poikalapsensa.
Lisälaiskuus tulee vaimolta, joka kotimammainnossaan tai ihan vaan näyttääkseen miten paljon rakastaa passaa miehensä piloille.
Ja niin edelleen...
Vain av-mamma ajattelee näin. Sä taidat oikeasti vihata miestäsi, toivottavasti sulla ei ole poikia. Vai joko miehesi jätti?
se on se työssäkäyvä uraäiti, jolla oikeasti ei ole töissä mitään muuta tehtävää kuin siirtää sitä kahvimukia näppäimistön vasemmalta puolelta oikealle ja takaisin. Pakkohan sitä on puuhaa keksiä, joten nettiin vaan!
Ja sillä aikaa ne lapset hoitaa joku muu, kun se "mun työ on niin tärkeää ja saan siitä niin suurta tyydytystä". Just. Säälittävää. Eilinen otos päiväkotilasten vanhemmista taisikin sitten olla sitä pohjasakkaa? :-D
Nyt viikonlopun viettoon, aamukaffen nautintaan ja terassille aamiaista syömään koko perhe. Mites teillä?
Hoitajan palkkaamiseen saa tukia ja voi myös perustaa ns. hoitoringin.
Meidän alueella valtaosa järjestää lastensa hoidon näin. Meillä oli hoitaja pariin otteeseen.
Toisella kerralla hoito oli hoitajalla halvempaa kuin päiväkoti olisi ollut - ja kun hoitaja on kotona, ei tule sitä sairastelukierrettäkään mikä päiväkodissa usein tulee.
Kukahan tässä on TOLLO?
mutta kuvitteletko ihan aikuisten oikeasti, että saat jonkin muutoksen tällaisella paasauksella aikaan? Sunnuntaisin saa pienemmän annoksen paatosta missä tahansa perähikiän kyläkirkossakin.
Teit tekstissäsi selväksi, ettet suvaitse ahdasmielisiä. Et suvaitse siis suvaitsemattomia. Se on suvaitsemattomuutta. Pysyitkö mukana? Ilmeisesti et ja vedit siitä herneen nenään. :-P
Se koira kolahtaa johon kalikka kalahtaa. Eli taisi osua ja upota kommenttini.
Olen vastannut lukuisiin vastaavanlaisiin, ...blaa blaa blaa... kuin monet muut.
Kuka sinut valtuutti tälle yhden naisen ristiretkelle?
Ja btw, kuka täällä palstalla käy useamman vuoden ajan noin niin kuin muutenkaan? Eiköhän täällä ole joka päivä eri ihmisiä ohikulkemassa, joten ristiretkesi alkaa joka päivä ihan alusta.
Ja se tärkein kysymys sinulle: eikö suvaitsemattomia kohtaan osoittamasi suvaitsemattomuus ole suvaitsemattomuutta?
Vastaan nyt aitoon av-tyyliin: olipas idioottimainen vastaus. Siis kun en suvaitse kiusaamista, haukkumista, lyömistä, väkivaltaa, rasismia jne. niin itse asiassa olenkin aika suvaitsematon. Jep.
Kuten sanoin jo tekstini alussa, argumentoinnin taso on säälittävän matala enkä voi tässä yhteydessä todeta muuta kuin että toivoisin jonkun kotiäitiyden pieniin piireihin jämähtäneen fakki-idiootin tuntevan pistoksen omatunnossaan. Siitä se lähtee.
Tuota se koira kolahtaa johon kalikka kalahtaa asiaa. Itsekin te kotiäidit puolustelette koko ajan kantaanne, joten miksi samaa kommenttia ei vois myös soveltaa teihin? Taitaa ne muutkin kommentit osua oikeaan!
Lainaus: Asuntolainan kuoletus 1600€/kk
Tämän palstan kotiäidit ovat kyllä yksinkertaista sakkia! Se, että menee töihin ei tarkoita sitä, että raha olisi tärkeämpi asia kuin lapset! Parempi niillä lapsilla on olla, kun ei tarvitse kituutta makaroonilla ja näkkileivällä, laske aviimeisiä pennejään ja stressata siitäm, pystyykö elämään vai ei. Ja nyt en jaksa kuulla sitä perus kotiäitien kommenttia: "Pitääkö niitä lapsia hankkia, jollei ole varaa elättää". Eläkää te vain rauhassa isotuloistenne miesten kustannuksilla, kaikilla ei sitä isotuloista miestä ole.
Mikä hemmetti siinä on niin vaikeaa ymmärtää, että jotkut lapset ihan oikeasti viihtyvät päiväkodissa ? Eilen vein lapsen päiväkotiin, anto suukot ja halit ja moikkaili vielä, kun lähdin töihin päivällä ja painui tuhatta ja sataa leikkimään toisten lasten kanssa. Illemmalla mies haki lapsen töistä, niin vastassa oli iloinen, pirteä veitikka. Päivä oli sujunut hyvin, ei ongelmia. Ikinä ei ole jäänyt itkien päiväkotiin.
Yhtä hyvin niistä kotona olevista lapsista voi tulla niitä häiriköitä ja kaupungilla notkujia, päiväkoti ei vaikuta asiaan yhtään. Vanhempien kasvatus vaikuttaa! Ainiin, mutta te tai ainakin tämän palstan kotiäidit (suurinosa) olettekin NIIN TÄYDELLISIÄ vanhempia, ettei teijän pikku lapsista voi tulla mitään muuta kun täydellisiä.
tulee mieleen, että vaikka on todella hyvä et asioita tutkitaan ja yritetään hoitaa mm lapset mahdollisimman hyvin, vilkaisu joidenkin vuosikymmenten taakse tai vaikka tänä päivänä globaaliin todellisuuteen, niin onhan tämä ongelmakenttä aivan elintasomarginaalin rutinaa. maailman lapsilla on järkyttäviä ongelmia, ja heidän ihmisarvonsa on ihan sama kuin meidänkin kullannuppujen. Tietenkin minäkin haluan että lasten hyvinvoinnille tehdään kaikki mahdollinen, mut joskus vois myös ymmärtää että suomessa on moni asia edelleen todella hyvin. Eikä suurella osalla ihmiskuntaa ole eikä ole ikinä ollut mitään mahdollisuuksia edes uneksia tällaisesta mistä lapset täällä suomessa nauttivat. Täydellistä maailmaa ei ole eikä tule. Ja jonkinlainen armahtava ajatusmalli saattaisi olla huomattavasti parempi kaikkien kannalta kuin tällainen lynkkausmeininki. On kiva päteä jos itsellä joku sattuu menemään juuri senhetkisen trendin mukaisesti putkeen, mutta ei siitä kenellekään muulle ole mitään iloa.