Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko ammattikoulu tosiaan huonompi paikka kuin lukio?

Vierailija
23.08.2012 |

Mediassakin puhutaan välillä hieman siihen sävyyn. En ymmärrä. Oppilaitos se on siinä missä muutkin. Kyllä myös duunareja tarvitaan yhteiskunnassa, eivät kaikki voi olla korkeasti koulutettuja.

Kommentit (174)

Vierailija
61/174 |
24.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

...jotka eivät muualle pääse, koska eivät ole niin fiksuja kuin lukioon menevät, joille puolestaan koko maailma, kaikkine mahdollisuuksineen, on kutkuttavasti ja jännittävästi avoin.

Amishan on vähän niin kuin apuluokka, eli tarkoitettu niille joilla on "henkistä resurssivajausta". Mutta kyllä amiksia tarvitaan, just niissä raskaissa ja likaisissa töissä. Eli: luojan kiitos meillä on amiksia, eihän tämä yhteiskunta pyörisi ilman heidän uutteraa suorittamistaan.

Vierailija
62/174 |
24.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amiksessa on vähäsen liikaa niitä amistyyppejä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/174 |
24.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

...jotka eivät muualle pääse, koska eivät ole niin fiksuja kuin lukioon menevät, joille puolestaan koko maailma, kaikkine mahdollisuuksineen, on kutkuttavasti ja jännittävästi avoin.

Amishan on vähän niin kuin apuluokka, eli tarkoitettu niille joilla on "henkistä resurssivajausta". Mutta kyllä amiksia tarvitaan, just niissä raskaissa ja likaisissa töissä. Eli: luojan kiitos meillä on amiksia, eihän tämä yhteiskunta pyörisi ilman heidän uutteraa suorittamistaan.

Vasta toisella yrittämällä onnistuin.

P.S. Muuten, seuraavan kerran kun menet ruotsinlaivalle, tämä tyhmä amis on vastuussa sinun turvallisuudestasi jos laiva meinaa vaikkapa upota...

Vierailija
64/174 |
24.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opettanut kahdessa. Toiseen lähettäisin lapseni, toiseen en.

Vierailija
65/174 |
24.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitäkin kun on ERILAISIA lukioita :D

Vierailija
66/174 |
24.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

suuri osa häiriköitä jne että kunnon kavereilla vaikeuksia keskittyä olennaiseen.

ja näkeehän duunareissa sitten lopputuloksen. alan kuin alan työ(paikka)kulttuuri on aika alkeellista.

Vierailija
67/174 |
24.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

- amislaiset ON SELVÄSTI tyhmempiä (aina on poikkeustapauksia mutta puhun nyt tasolla "keskimääräinen amis vs. keskimääräinen lukiolainen"), ja just nimenomaan ja vain siks ne menee tai joutuu menemään amikseen: niin yksinkertaista se on vaikka kuka mitä muuta väittäisi.

Joten: tarviiko vastata että miksi amista pidetään huonompana paikkana, jos kerran sinne menevät ne tyhmemmät.

Haluaisitko Sinä tyhmien joukkoon? Jos haluat niin mene, mutta älä ihmettele että miksi amista pidetään huonompana, koska ei kai nyt tyhmyydestä tai tyhmien sakkiin kuulumisesta sentään kehuja pidä jakaa. Amiksen suorittamisessa ei ole mitään hienoa: mitä hienoa on siinä että valmistuu suorittavaksi duunariksi?

Vierailija
68/174 |
24.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi muuten sinne menisivät kaikki epäonnistujat ja luuserit?

T: Lukiolainen

Vierailija
69/174 |
24.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

suuri osa häiriköitä jne että kunnon kavereilla vaikeuksia keskittyä olennaiseen.

ja näkeehän duunareissa sitten lopputuloksen. alan kuin alan työ(paikka)kulttuuri on aika alkeellista.

Vierailija
70/174 |
24.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kertoo jonkun asteisesta kunnianhimon puutteesta. Ja henkisestä että fyysisestä laiskuudesta. Olen myös aika varma, että amikesta valmistuu huomattavasti isompi määrä sosiaalipummeja.

Vierailija
71/174 |
24.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverini meni aikoinaan ammattikouluun kun minä lähdin lukioon.

Kaverini osti oman asunnon kun minä siirryin opiskelupaikkaani. Nyt tuo kaveri asuu jo omakotitalossa kun minä aloitan maksamaan kaksioni asuntolainaa.

Vierailija
72/174 |
24.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kertoo jonkun asteisesta kunnianhimon puutteesta. Ja henkisestä että fyysisestä laiskuudesta. Olen myös aika varma, että amikesta valmistuu huomattavasti isompi määrä sosiaalipummeja.

Vierailija
73/174 |
24.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä aikaa kun nämä ns. analyyttiset arrogantit täällä pätevät, tekevät muut työtä, jota ilman yhteiskuntariepumme romahtaisi:D

Uudet "hienot",kymmenillä tietokoneilla varustetut automme vissiin korjautuvat itsekseen...tavara kulkee ja kaupat toimivatjne.

Noheva, ammattilainen löytää aina oikeita töitä ja on kysytty.

Vierailija
74/174 |
24.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaiko just ja just sinne lukioon selvinneitä teinejä? KUKA tahansa selviää lukiosta kun vain on perselihaksisto kunnossa, ei sillä ole älyn kanssa yhtään mitään tekemistä. Lukion KAIKKI kurssit vaatii vain ja ainoastaan lukutaitoa, joka opetellaan noin about ekalla luokalla ihan peruskoulussa. Suomessa siis lukiokelpoiseksi oppii lähes 100% lapsista.

Mutta onneksi tänne vauva-palstalle pääsee kuka vaan, kun ei nuo varmennukset ole tuon vaikeampia. Huh huh.

On minullakin lukio suoritettuna, hyvin arvosanoin, mutta täysin patalaiskana. Myös amis, AMK ja yliopistotutkinto on suoritettuna, paljon vaativampia ja motivoivampia nuo kaikki muut lukioon verrattuna.

Vierailija
75/174 |
24.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverini osti oman asunnon kun minä siirryin opiskelupaikkaani. Nyt tuo kaveri asuu jo omakotitalossa kun minä aloitan maksamaan kaksioni asuntolainaa.

...ja remonttimiehillä se vasta on tosi TOSI upeeta elämää, ne ku tienaa kans monet iha tosi TOSI hyvin, ja niil on monilla omakotitalot ja kalliit autot ja kaikki, ja sit ne käy etelässä joka vuosi kerran tai pari, thaikuissa ja silleen. Kyl mä oon niille iha hirveen kateellinen: vitsit jos mä vaa oisin älynny sillo nuorempana et remppamiehen elämä, se se on todella jotain, ku tulee iha ikiomaa rahaa aika paljo tilille ja kaikkee semmosta ja tämmöpstä hienoo matskuuki voi sitte ostaa hirvee paljo ja nii pois päin

Vierailija
76/174 |
24.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yli kolmikymppinen mies, ja kouluja on käyty. Ensin peruskoulu, sitten lukio, mikä takasi pääsyn yliopistoon luonnontieteitä opiskelemaan. Sivuaineeksi biologiaa ja klassista sivistystä sekä latinaa ja muinaiskreikkaa.

Töitä ei löytynyt mistään. Joka paikkaan oli joko liikaa hakijoita, ei ollut oikeita suhteita, olin väärällä tavalla koulutettu tai sitten ylikoulutettu.

Nyt olen amiksen ylioppilaspohjaisella linjalla. Koulu kestää kaksi vuotta, ja siitä ajasta puoli vuotta ollaan töissä eli "työssäoppimassa". Tuntuu mukavalta opetella uusia asioita fyysisesti tehden, eikä kirjoja lukien. Saa sitten nähdä, irtoaako duunia vieläkään. Ainakaan ei sitten tarvitse enää sanoa olevansa maisteri, vaan voi turvallisesti todeta olevansa "opiskelija" ja myöhemmin "kokki".

Hetken mietittyäni en muista, että yliopiston käymisestä olisi ollut minulle mitään hyötyä noin työelämän kannalta. Toki oma henkilökohtainen kasvu ja ajattelu ovat jotain aivan muuta kuin ilman akateemista loppututkintoa, mutta silläpä ei maksella laskuja.

FM

Vierailija
77/174 |
07.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedäthän, että lukiossa ei saa ammattipätevyyttä mihinkään työhön - vaikka onhan se vähän kyseenalaista ammattikoulussakin aika usein. Ratkaisevat ero, ja etu ammattikoulun hyväksi on siinä, että sen suorittanut voi päästä heti oikeaan työhön, lukiosta ehkä puhelinmyyjäksi, kauppa-apulaiseksi tai muuhun sellaiseen, jossa ei tarvita koulutusta eikä palkka ole kaksinen.ö Ammattikoulustakin pääsee nykyään yliopistoon ja korkeakouluun. Paras todiste ammattikoulun paremmuudesta omalla kohdalla on se, että tästä talosta lähti tänäänkin töihin useampi pelkän ammattikoulun suorittanutta, ylioppilas ja maisteri nostavat työttömyyskorvausta.

ite en mennyt eres amikseen vaan heti töihin. Poikani ohjasin lukioon että oppis lukeen ja kirjottaan. Peruskoulu päättyy liian nuorena niin lukio hyvä jatko. sit töihin tai amikseen, ihan sama. Tuntuu oudolta haukkua kumpaa tahansa. Riippuu ihan kaverista millaiseksi kasvaa.

Poliittinen kysymys miks persuja haukutaan kun ovat juuri näitä amiksia. Poliitikoistakin aina kaivetaan et olipahan surkee yo tokari miten tommonen lähes amis voi olla ministeri. Se miks meidän vanhemmat ovat fiksuja ja hyvissä töissä kansakoulupohjalta, johtunee siitä ettei heillä ollut varaa opiskella ja aika oli erilainen ja oli normaalia oppia työssä ja kouluttautua. Yhteiskunta ei kuitenkaan arvosta oikeestaan yhtään ketään ,vain rahalla ja rikkailla suvuilla on merkitystä ja heille riittää arvostusta ja valtaa. Nykyisin netit ja lööpiit heittelee kaikenlaista höpinää asioista puolesta ja vastaan. Mitä tässä enää uskoo mitkä ovat päämäärät elämässä, onko merkitystä käykö amista vai lukioo. Melkosen pitkä elämä edessä kuitenkin, eläkkeelle pääsystä tuskin nykynuorison vielä kannattaa haaveilla.

Itse tyytyväinen omaan duunari duuniini, palkka kohtuu hyvä. 24 vuotta takana ja varmaan saman verran edessä jos terveyttä piisaa.

Vierailija
78/174 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2012 klo 14:18"]Miksi muuten sinne menisivät kaikki epäonnistujat ja luuserit?

T: Lukiolainen

[/quote]

Sama asia kun amis sanoisi että lukioon menevät kaikki nörtit ja idiootit ylimieliset paskiaiset! :)

Vierailija
79/174 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2012 klo 14:32"]

...ja remonttimiehillä se vasta on tosi TOSI upeeta elämää, ne ku tienaa kans monet iha tosi TOSI hyvin, ja niil on monilla omakotitalot ja kalliit autot ja kaikki, ja sit ne käy etelässä joka vuosi kerran tai pari, thaikuissa ja silleen. Kyl mä oon niille iha hirveen kateellinen: vitsit jos mä vaa oisin älynny sillo nuorempana et remppamiehen elämä, se se on todella jotain, ku tulee iha ikiomaa rahaa aika paljo tilille ja kaikkee semmosta ja tämmöpstä hienoo matskuuki voi sitte ostaa hirvee paljo ja nii pois päin

Mul on amiksena isompi palkka kuin akateemisilla veljillä :D

Vierailija
80/174 |
28.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattilukion paikkoja on kai nykyään vähennetty, ja siksi sinne on yhä vaikeampi päästä. Siitä se eliittikoulu tulee, vaikka kaikki eivät siitäkään selviä. Helpointa on silloin, kun lukiojaksot korvaavat selkeästi amiksen yleisaineita, ja on erikseen ammattikoulu- ja lukiojaksot ja 4. vuosi nimenomaan ylioppilaskirjoituksia ja viimeisiä ammattikoulun työharjoitteluja.

Juuri näinä päivinä ammattikoulun käyneet lapseni ovat koulutustaan vastaavassa työssä. Haaveena on jatkaa opintoja sitten joskus, kun nykyinen työ ei kiinnosta ja löytyy motivaatiota pääsykokeisiin lukemiseen ja valmistautumiseen. Vai lukion käyneinä olisivat ehkä osa-aikatyössä kaupan kassalla kuten koulukaverinsa, jos eivät olisi menneet lukion jälkeen ammattikouluun, tuskin olisivat sen paremmin yliopiston tai ammattikorkean pääsykokeissa menestyneet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi yksi