Onko ammattikoulu tosiaan huonompi paikka kuin lukio?
Mediassakin puhutaan välillä hieman siihen sävyyn. En ymmärrä. Oppilaitos se on siinä missä muutkin. Kyllä myös duunareja tarvitaan yhteiskunnassa, eivät kaikki voi olla korkeasti koulutettuja.
Kommentit (174)
Jos on käynyt amiksen joskus vaikka viisikin vuotta sitten, ei ole oikeasti pätevä kommentoimaan nykymenoa. Se amis tänä päivänä on lähinnä oleskelua kolme vuotta eikä valmenna työelämään pätkääkään.
Aiemmin ammatillinen koulutus oli aivan varteenotettava vaihtoehto lukiolle. Valitettavasti viime vuosina suurimmat säästöt ja leikkaukset ovat kohdistuneet juuri amikseen niin, että sen laatu ja opetus ovat huonontuneet aivan katastrofaalisesti. Etäpäiviä on paljon, opettajat eivät saavu aina ajoissa tunneille jne. Ikävä kyllä on pakko todeta, etten suosittele ammatillista koulutusta nykymuodossaan juuri kenellekään.
Ammattikoulu on välttämätön paha siinä mielessä, että kehitysvammaisillakin pitää olla jokin paikka, minne mennä. Heille se on hyvä paikka, jos eivät pysty lukioon menemään.
Vierailija kirjoitti:
Ammattikoulu on välttämätön paha siinä mielessä, että kehitysvammaisillakin pitää olla jokin paikka, minne mennä. Heille se on hyvä paikka, jos eivät pysty lukioon menemään.
Ei kehitysvammainen kyllä käytännössä selviä ainakaan nykymuotoisesta normaaliammattikoulustakaan. Heitä varten on olemassa erityisammattikoulut/-linjat.
Olen nyt amiksen toisella luokalla ja hieman jäi harmittamaan, etten mennyt lukioon. Olisin siellä kyllä varmaan pärjännyt (ysin keskiarvo oli 8.7), mutta silloin ajattelin, että opin tekemällä paremmin. (Opiskelen siis liiketalouden perustutkintoa taloushallinnon puolella). Nyt olen kuitenkin tottunut siihen, ja ihan tyytyväinen opiskelupaikkaani, ja olen ehkä ajatellut meneväni aikuislukioon amiksesta valmistumisen jälkeen.
Eniten kuitenkin harmittaa se, miten muut ihmiset suhtautuvat amikseen. Sukulaiset lähinnä vittuilevat siitä, että olen amiksessa (oikeastaan koko suku on käynyt lukion), ja lukiossa olevat kaveritkin välillä vähän kuittailevat siitä, että olen amiksessa. Jotkut jopa käyttävät sanaa 'amis' oikeastaan haukkumasanana - "hyi minkä näkönen toi tyyppi tuolla on, ihan selkee amis" tai "kivat amisvaatteet" (esim. joistain heidän mielestään rumista vaatteista). Itse olen tyytyväinen amikseen, enkä tajua, mikseivät muut voi olla - varsinkin sellaiset, ketkä eivät siellä itse ole.
Ammattikoulu on järkevin jos haluaa heti töitäkin saada eikä jatkaa samantien opiskelua.
Iän ikuinen kysymys, johon ei ole vastausta. Fiksuimmat, olivat sitten kumman tahansa käyneet, jättävät asian omaan arvoonsa. Väliäkö sillä, kukin käy minkä parhaaksi kokee!
Itse olen käynyt lukion ja siihen perään amiksen. Kummatkin enemmän tai vähemmän ajan hukkaa, mutta kai sitä noin nuorena vähän saa vielä relatakkin ja nauttia vapaudesta. Niin lukiossa kuin amiksellakin kun tuo touhu on aikalailla hengailua. Siksi olin suurimman osan ammattikoulusta harjoittelussa, olin jo vanhempi kuin muut eikä tuommoinen kaiket päivät seisoskelu enää innostanut.
Tämän päivän amis nyt reformin myötä on pelkkä säilytyspaikka vähälahjaisille. Ei enää oppitunteja, vaan hengailua kolmena päivänä viikossa ja sitten työpaikalle "työssäoppimaan."
Yli puolet amiksen aloittaneista keskeyttää nykyään päihteiden väärinkäytön vuoksi. Se on tosiaan pelkkä tilastojen kaunisteluun tehty välivarasto tarpeettomille kakaroille, ennen kuin siirtyvät todelliselle uralleen: ammattisyrjäytyneeksi.
Lukiosta yli ysin paperit, sitten yliopistotutkinto ja sen jälkeen Euroopasta löytyy töitä. Suomesta tuskin. Täällä on 30 vuoden kuluttua 4 miljoonaa työtöntä.
turha mesta kirjoitti:
Tämän päivän amis nyt reformin myötä on pelkkä säilytyspaikka vähälahjaisille. Ei enää oppitunteja, vaan hengailua kolmena päivänä viikossa ja sitten työpaikalle "työssäoppimaan."
Yli puolet amiksen aloittaneista keskeyttää nykyään päihteiden väärinkäytön vuoksi. Se on tosiaan pelkkä tilastojen kaunisteluun tehty välivarasto tarpeettomille kakaroille, ennen kuin siirtyvät todelliselle uralleen: ammattisyrjäytyneeksi.
Lukiosta yli ysin paperit, sitten yliopistotutkinto ja sen jälkeen Euroopasta löytyy töitä. Suomesta tuskin. Täällä on 30 vuoden kuluttua 4 miljoonaa työtöntä.
Saisiko lähteen tuolle päihdejutulle?
Lukioon ehdottomasti jos koulussa on loistava matematiikassa ja fykessä. Olkoot kielet sitten vaikka kutosta.
Vierailija kirjoitti:
Jos on käynyt amiksen joskus vaikka viisikin vuotta sitten, ei ole oikeasti pätevä kommentoimaan nykymenoa. Se amis tänä päivänä on lähinnä oleskelua kolme vuotta eikä valmenna työelämään pätkääkään.
Tää on oikeasti pelottava ajatus koska silloin 6-7 vuotta sitten kun itse olin amiksessa niin opetus oli jo silloin aivan naurettavaa enkä olisi voinut uskoa että sitä alemmaksi voi päästä.
Meillä oli kyllä pitkiä päiviä 5 viikossa mutta opetus olisi voinut tiivistää aivan hyvin vuodeksi. Aivan naurettavia ammattioppiaineita joiden sisältöä ei oltu mietitty eivätkä ne siksi opettaneet yhtään mitään. Tehtävät tehtiin 10-20 minuutissa jonka jälkeen sai lisätehtäviä jos halusi, mutta yleensä olivat niin tylsiä joten oppilaat menivät nettiin lopuiksi 3 tunniksi. Lukuaineisiin ei panostettu yhtään ja niistä pääsi heittämällä läpi koska koulussa haluttiin survoa pakolla oppilaat ulos ties millä arvosanoilla. Opettajista suurinosa oli epäpäteviä, vain pari osasi opettaa ja tiesi alasta mitä kuului. Että en ihmettele että ammattikoululaisia ei paljoa arvosteta kun opetus on tuollaista paskaa ja yleissivistystä sieltä ei saa nimeksikään. Minusta pitäisi yhdistää lukio ja ammattikoulu koska tosiaan ei ammattiaineita tarvitse paljoa mahduttaa 3 vuoteen että pärjää työelämässä.
No huomaa kyllä, miten kaikki aliarvioivat amikselaisia. Itse kävin merkonomi tutkinnon ja kävin erityisoppilaitoksessa ja mulla oli vahva suunnitelma, että haluan opiskella AMKssa markkinointia ja olen siihen 2 yrittänyt pyrkiä sisään, mutta en ole päästy, koska meillä koulussa ei yhtään autettu pääsykokeen valmistautumisessa, se ärsytti mua ihan hirveästi. Kaiken lisäksi uraohjaaja ei edes paljon tue mua valinnassa, koska ehdotteli mua työnhakua johonkin kaupan kassalle ja muihin surkeisiin hommiin. Vaikka itse opiskelin erityisoppilaitoksessa ja ei tarkoita sitä, ettei niillä olisi mahdollisuus päästä 3 asteen opintoihin. Toisella kerralla oli muutamasta pisteestä kiinni että olisin päässyt sisään! Mutta olen opiskellut ravintola alaa aikuiskoulutuksessa, josta työllistyin heti ennen valmistautumista! Minulla on vakituinen työpaikka ja hyvä vuokra-asunto Espoossa!
Eiks se mene niin etta amis paattaa puolestasi mita voit jatko opiskella.
Jos amiksen jalkeen haluat yliopistoon niin voit vain jatkaa sita mita he opettivat.
Lukion jalkeen saat itse paattaa, ja jatkaa opintoja jopa ulkomailla jos haluat
Lukion paperit on mihin tahansa yliopistoon missa tahansa massa, ja yliopiston paperit on kansainvalisesti arvostettu
Amiksen arvosanoja ei tunneta Suomi kuplan ulkopuolella
Tänä päivänä ammattikoulu on parempi.
Lukion käyneistä 9 % on 30-vuotiaana työllistynyt niihin ammatteihin, mihin lukio yleensä liitetään (bruttopalkka vähintään 3000 euroa/kk). Toisaalta 39 % ei ole työllistynyt mihinkään toistaiseksi voimassa olevaan työsuhteeseen vielä 30-vuotiainakaan, ja heidän mediaaniansionsa on alle 2000 euroa/kk.
Ammattikoulun käyneistä 6 % on pitkäaikaistyöttömiä. Mutta toisaalta 72 % on toistaiseksi voimassa olevassa työsuhteessa 30-vuotiaana mediaaniansion ollessa 3122 euroa/kk.