Onko ammattikoulu tosiaan huonompi paikka kuin lukio?
Mediassakin puhutaan välillä hieman siihen sävyyn. En ymmärrä. Oppilaitos se on siinä missä muutkin. Kyllä myös duunareja tarvitaan yhteiskunnassa, eivät kaikki voi olla korkeasti koulutettuja.
Kommentit (174)
Mielestäni molemmat ovat yhtä hyviä. "Kumpi on parempi"-tyyppinen vertailu on näiden välillä mielestäni epäreilu, sillä lukio ja amis ovat kuitenkin lopulta erilaisia ja erilaiseen lopputulokseen tähtääviä. Molemmissa on hyvät ja huonot puolensa
puolensa. Tottakai tilannetta voidaan kärjistää, korkeakouluttautuminen esimerkiksi taiteen saralta näyttää varsin huonoa valoa työllistymisen saralta kun verrataan "perusduunareihin", kuten vaikka putkimiehiin, joille on töitä tarjolla huomattavasti enemmän ja joita ilman yhteiskunta ei pyöri. Mutta voidaan me vertailla toisinkin päin: en esimerkiksi ymmärrä mistä löytyy kaikille niille parturi-kampaajille töitä, joita täällä maaseudullakin koulutetaan pilvin pimein, kun verrataan vaikka perinteisesti lääkäriin tai poliisiin.
Se, että onko lukio turhaa, on vähän kaksipiippuinen asia. Lähihoitajan matikalla (kyllä, olen tutkinut sen matikan kirjaa.) ei lääkäriksi jatketa, mutta vertailuksi 3 kurssia pakollista uskontoa lukiossa on mielestäni auttamattomasti liikaa (älkää muuttuuko, tämä on henkilökohtainen mielipiteeni). Se, että onko amisten tietyt alat vähän turhia on kaksipiippuinen asia. Tai tämäkin on vähän maalaisen näkökulmasta.
Eli vielä kerran: vertailu on harvoin tasapuolinen ja varsin usein vertailijastakin riippuvainen (itsekin tein sitä, niin kuin näkyy, ajattelen ammatin tarpeellisuutta maalaisen näkökulmasta, Helsingissä työtilanteet on ihan erilaisia)
Peace ihmiset!
- tämän kevään tuleva ylioppilas
[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 12:56"]Mielestäni molemmat ovat yhtä hyviä. "Kumpi on parempi"-tyyppinen vertailu on näiden välillä mielestäni epäreilu, sillä lukio ja amis ovat kuitenkin lopulta erilaisia ja erilaiseen lopputulokseen tähtääviä. Molemmissa on hyvät ja huonot puolensa
puolensa. Tottakai tilannetta voidaan kärjistää, korkeakouluttautuminen esimerkiksi taiteen saralta näyttää varsin huonoa valoa työllistymisen saralta kun verrataan "perusduunareihin", kuten vaikka putkimiehiin, joille on töitä tarjolla huomattavasti enemmän ja joita ilman yhteiskunta ei pyöri. Mutta voidaan me vertailla toisinkin päin: en esimerkiksi ymmärrä mistä löytyy kaikille niille parturi-kampaajille töitä, joita täällä maaseudullakin koulutetaan pilvin pimein, kun verrataan vaikka perinteisesti lääkäriin tai poliisiin.
Se, että onko lukio turhaa, on vähän kaksipiippuinen asia. Lähihoitajan matikalla (kyllä, olen tutkinut sen matikan kirjaa.) ei lääkäriksi jatketa, mutta vertailuksi 3 kurssia pakollista uskontoa lukiossa on mielestäni auttamattomasti liikaa (älkää muuttuuko, tämä on henkilökohtainen mielipiteeni). Se, että onko amisten tietyt alat vähän turhia on kaksipiippuinen asia. Tai tämäkin on vähän maalaisen näkökulmasta.
Eli vielä kerran: vertailu on harvoin tasapuolinen ja varsin usein vertailijastakin riippuvainen (itsekin tein sitä, niin kuin näkyy, ajattelen ammatin tarpeellisuutta maalaisen näkökulmasta, Helsingissä työtilanteet on ihan erilaisia)
Peace ihmiset!
- tämän kevään tuleva ylioppilas
[/quote]
Näköjään puhelin tekee kiusaa >:/ muuttuko=suuttuko*
- Tämän kevään tuleva ylioppilas
Ei se amisleima lähde vaikka te täällä kuinka kaakatatte.
Ei se amisleima lähde vaikka te täällä kuinka kaakatatte.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2012 klo 13:36"]joka tietyllä tavalla sitoo ja lukitsee, totta kai, vaikka aina teoriassa voi "amiksen jälkeen hankkia korkeakoulututkinnon tai pari ja lukea vaikka tohtoriksi".
Myös yleissivistys jää vain amiksen käyneillä puutteelliseksi, joka karu fakta kyllä yleensä ilmenee kun henkilön kanssa keskustelee ts. yrittää keskustella enemmän jostain muusta kuin duunista, rahasta, lätkästä, bissestä tai mainstream rock/pop/iskelmämusiikista: yritäpä keskustella kenen tahansa (vain) amiksen käyneen kanssa ihan vaikkapa postmodernismista tai avantgardetaiteista tai kokeellisesta runoudesta niin näet eksistentiaalista ahdistusta ja/tai (sinänsä lystikästä) maailmanluokan silmänharitusta.
Lukio on hyvä vaihtoehto jos haluaa tehdä elämässään jotain älykästä - tai jos aavistelee ettei vielä ole varma miä haluaa tehdä elämässään ja elämällän - eikä vain "käsillään".
Sitä paitsi: onko se niin hienoa "kun alkaa tienata omaa rahaa iha niiku silleen jo nuorempana"? Minusta on parempi kouluttautua pidemmälle ja yrittää kehittää fiksuutta, sivistystä jne. eikä vain käden taitoja.
"Käsillä tekeminen" ei vaadi hyvää äo:ta, mutta sopii niille joilla ei ole vaihtoehtoja eli joiden äo eli lukupää ei ole kovin hyvä. Ja aina duunareita tarvitaan.
nimim. "ainahan amis-työjuhtia tarvitaan, vai tarvitaanko...: tulevaisuudessa toivon mukaan robotit hoitaa tän päivän amis-hommat ja kaikki ihmiset voisivat keskittyä mielekkäämpään tekemiseen"
[/quote] Ensinnäkään äo ja hyvä lukupää eivät ole sama asia. Toisekseen, väität itseäsi sivistyneeksi ihmiseksi ( ja korostat sitä hupaisasti viljelemällä sivistyssanoja, joita me "amikset" emme tietenkään ymmärrä) ja niin tehdessäsi et anna kovinkaan fiksua kuvaa itsestäsi.
Jos et tunne ammattikoulun käyneitä, kannattaisiko tutustua? Väitän, että osaan keskustella muustakin kuin tositv:stä, lätkästä ja Seiskan julkkisjuoruista :-) .
Niin no, tänä päivänä on vähintään yhtä vaikeaa päästä amikseen kuin lukioon ellei jopa vaikeampaa. Tietenkin on ne tietyt alat esim labra jonne pääsee ihan kuka vain, ainakin meillä päin.
Itse olen amiksen käynyt ja hyvin työllistynyt. En ymmärrä tuota vastakkain asettelua, molemmat koulut ovat ihan yhtä tärkeitä jos tietää mitä haluaa tehdä. Mutta ne jotka hakevat lukioon vain että eivät tiedä mitä haluavat tehdä kummastuttavat. Moni tuttuni kävi lukion ja nyt lähtivät amikseen opiskelemaan lähihoitajiksi..
Lisäksi myös nämä joiden vanhemmat pakottavat jälkikasvunsa lukioon vaikka nuoret haluaisivat amikseen.. Meillä päin näitä oli erittäin paljon!
[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 13:29"]Niin no, tänä päivänä on vähintään yhtä vaikeaa päästä amikseen kuin lukioon ellei jopa vaikeampaa. Tietenkin on ne tietyt alat esim labra jonne pääsee ihan kuka vain, ainakin meillä päin.
Itse olen amiksen käynyt ja hyvin työllistynyt. En ymmärrä tuota vastakkain asettelua, molemmat koulut ovat ihan yhtä tärkeitä jos tietää mitä haluaa tehdä. Mutta ne jotka hakevat lukioon vain että eivät tiedä mitä haluavat tehdä kummastuttavat. Moni tuttuni kävi lukion ja nyt lähtivät amikseen opiskelemaan lähihoitajiksi..
Lisäksi myös nämä joiden vanhemmat pakottavat jälkikasvunsa lukioon vaikka nuoret haluaisivat amikseen.. Meillä päin näitä oli erittäin paljon!
[/quote]
Niin, ja lukupäätä olisi kyllä riittänyt lukioon mutta en sinne halunnut vaikka kielien opiskelu olisi kiinnostanut. Tiesin mitä halusin ja sitä teen.
Ps. Amiksesta pääsee myös yliopistoon jos tahtoa riittää. Itse opiskelen oikeustieteellisessä.
Miksi kaikki puhuvat amiksen yhteydessä pelkästä raksatyöstä? Onhan se paljon muutakin mm. ravintola-ala, merkonomi. Tyttöni olisi päässyy Suomen parhaimpiin lukioihin keskiarvollaan, mutta halusi saada ammatin ja jatkokouluttautua joten meni amikseen ja sen jälkeen pääsi ammattikorkeakouluun. Nykyään tytär asuu Amerikassa amerikkalaisen miehensä ja lapsen kanssa. Huippuammatti kaiken lisäksi. Tytön lapsuuden kaverit samoilla keskiarvoillaan menivät lukioihin eivätkä päässeet jatkokoulutuksiin ja tällä hetkellä taitavat istua kauppojen kassoilla.. Ei se amis taidakaan olla niin huono vaihtoehto.
LUKIO VS AMIS
Osallistukaa tutkimukseen jossa otetaan selvää kummat pärjää paremmin työelämässä lukiolaiset vai "amikset"
Ihmetytti että amis liitetään niin usein raksatyöhön... mieheni on käynyt amiksen (raksapuolen) ja töitä riittää niin paljon kuin ehtisi tehdä. Itse lukion käyneenä tällä hetkellä pienipalkkaisessa määräaikaisessa työssä, työttömänäkin olen välillä ollut. En tosiaan väheksy mieheni koulutusta tai ammattia, vaikka hänellä ei aikaisemmin lukupäätä ollutkaan niin käsillä tekemisen taitoa on! Ja jo kolmas ok-talo meillä tekeillä, kun mies osaa. Asuntolainat on maksettu jo pois. Vittu että naurattaa monet korkeasti koulutetut jotka ei naulaa osaa lyödä seinään! On siinä niilläkin jotain vinksallaan... Amiksesta tosiaan kyllä valmistuu muitakin kuin taukkeja raksaäijiä.
Pelkkä koulutus ei kerro mitään sivistyksestä.
On paljon ihmisiä jotka ovat käyneet vain kansakoulun, mutta hyvinkin sivistyneitä vaikka ei koulusivistystä ole. Jos ihminen on kiinnostunut maailmanmenosta (seuraa uutisia, on aktiivinen esim. kansalaistoiminnassa jne.) haluaa kokea uusia juttuja (matkustelee, lukee kirjoja, käy teatterissa, konserteissa ja tapahtumissa jne.) ja muutenkin elää elämäänsä ns. täysillä, niin sivistystä karttuu matkan varrella.
Vastaavasti joku tutkija kammiossaan saattaa tietään kaiken kärpäsen geeneistä, mutta mistään muusta ei sitten tiedäkään mitään, vain siitä omasta alastaan, koska mikään muu ei kiinnosta.
Lisäksi jos olen ymmärtänyt oikein, niin kuka tahansa voi osallistua ylioppilaskirjoituksiin vaikkei olisi lukiota käynyt...? Lukio ja ylioppilaskoe ovat kaksi eri asiaa. Itse olen lukion yläasteen jälkeen käynyt, ja pakko sanoa, että nyt (15 vuotta myöhemmin) saisin paremmat arvosanat, sillä esim. kielitaito on kehittynyt paljon ulkomailla asumisen seurauksena, ja muutenkin asioista tietää paljon enemmän mitä nuorempana, vaikka yliopistoa en mennyt, vaan kävin amatsun lukion jälkeen.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2012 klo 14:17"]
- amislaiset ON SELVÄSTI tyhmempiä (aina on poikkeustapauksia mutta puhun nyt tasolla "keskimääräinen amis vs. keskimääräinen lukiolainen"), ja just nimenomaan ja vain siks ne menee tai joutuu menemään amikseen: niin yksinkertaista se on vaikka kuka mitä muuta väittäisi.
Joten: tarviiko vastata että miksi amista pidetään huonompana paikkana, jos kerran sinne menevät ne tyhmemmät.
Haluaisitko Sinä tyhmien joukkoon? Jos haluat niin mene, mutta älä ihmettele että miksi amista pidetään huonompana, koska ei kai nyt tyhmyydestä tai tyhmien sakkiin kuulumisesta sentään kehuja pidä jakaa. Amiksen suorittamisessa ei ole mitään hienoa: mitä hienoa on siinä että valmistuu suorittavaksi duunariksi?
[/quote]
Sinä et tainnut päästä edes sinne ammattikouluun!? Näin typerää tekstiä ei kirjoita edes amislaiset!
[quote author="Vierailija" time="24.08.2012 klo 13:58"]
...jotka eivät muualle pääse, koska eivät ole niin fiksuja kuin lukioon menevät, joille puolestaan koko maailma, kaikkine mahdollisuuksineen, on kutkuttavasti ja jännittävästi avoin.
Amishan on vähän niin kuin apuluokka, eli tarkoitettu niille joilla on "henkistä resurssivajausta". Mutta kyllä amiksia tarvitaan, just niissä raskaissa ja likaisissa töissä. Eli: luojan kiitos meillä on amiksia, eihän tämä yhteiskunta pyörisi ilman heidän uutteraa suorittamistaan.
Vasta toisella yrittämällä onnistuin.
P.S. Muuten, seuraavan kerran kun menet ruotsinlaivalle, tämä tyhmä amis on vastuussa sinun turvallisuudestasi jos laiva meinaa vaikkapa upota...
Mulla oli ihan sama homma, en päässyt ekalla haulla ammattikouluun mutta lukioon pääsin kyllä. Kävin lukiota pari vuotta ja kun pääsin toisella yrittämällä ammattikouluun, lähdin heti.
Ja herra lukiolaisella oli kaikki vitun hyvin kirjoitettu. Esim. "päivän jatkoa". Jeesus...
Minä en ymmärrä miksi tästä asiasta jankataan jatkuvasti. Antakaa ihmisten mennä lukioon tai vaikka Kuubaan, se on heidän valintansa. Ja minä sanon, että molemmat paikat ovat yhtä hyviä, huonoiksi niistä tekee ne ihmiset. Olen nähnyt täysin bimboja ja typeriä lukiolaisia, olen nähnyt tyhmiä bensahuuruisia amislaisia. Jo pelkästään se, että tällaisia keskusteluita ja jatkuvaa vauhkoamista "voi viddu lugio on parempi ku joku vtn amis no ei oo ku lukiost pääset vaa kassalle jos sitäkä blabla" kertoo jo paljon.
Miksi niitä ylipäätään edes verrataan toisiinsa? Nehän ovat kaksi täysin eri paikkaa.
...sinä vuonna kun itse menin lukioon, paikallisen amitsun sähköosastolle oli sen verran korkea peruskoulun päästötodistuksen ka vaatimuksena, että ainoastaan kaksi lukiota vaati korkeampaa (ja matikka & fysiikka väh 8). Ja se oli lähempänä ysiä kuin kasia, samana vuonna surkein lukio päästi 7.2:lla sisään...
Amiksessa on vähän esimerkiksi äikänkursseja. Avaapa amiksen eteen pelkkä lyhyen matikan kirja, ei amiksessa opeteta samaa matikkaa kuin lukiossa.
Jatko-opiskelua varten lukiolaiset ovat paremmassa asemassa. Amis saa lähtöpisteitä vain päättötodistuksesta, kun lukiolainen saa pisteitä päättötodistuksesta JA ylioppilastodistuksesta. Amiksessa käydyt työharjoittelut eivät kerrytä työkokemuspisteitäkään, koska harjoittelut kuuluivat tutkintoon.
Olen itse amis sosiaalipuolelta. Ei mitään rahkeita päästä AMK, kolme kertaa hain. Kävin aikuislukion ja kirjoitin äidinkielen, englannin, matematiikan, ruotsin, terveystiedon ja biologian. Pääsin ensimmäisellä haulla sisään, kun hainkin lukiotodistuksilla :)
"yritäpä keskustella kenen tahansa (vain) amiksen käyneen kanssa ihan vaikkapa postmodernismista tai avantgardetaiteista tai kokeellisesta runoudesta niin näet eksistentiaalista ahdistusta ja/tai (sinänsä lystikästä) maailmanluokan silmänharitusta."
Hmm. Noista asioista pystyy keskustelemaan erittäin harva korkeakoulutettukaan. Ne eivät mielestäni edes kuulu normaalin ihmisen yleissivistykseen vaan ovat melko pienen joukon osaamia ja hyvähän niillä sitten on elvistellä.
Terveisin Otaniemen DI (mies)
Miksi amisten jatkokoulutusmahdollisuuksiksi mainitaa aina vain ammattikorkeakoulu ja erittäin epätodennäköinen (joskin mahdollinen) yliopisto? Amiksille on myös aivan oma polkunsa eli ammatti- ja erikoisammattitutkinnot, joihin pelkällä lukiopohjalla ei ainakaan ole mitään asiaa.
Lähes jokainen tuttavani on perustellut lapsensa amikseen menon sillä, että ei siitä ole lukioon kun ei viitsi opiskella. Eikö Se jo kerro mikä ero on siinä että menee sitten amikseen kun ei halua lukea. Minusta on ihan typerää verrata näitä kun tähtäin on ihan erilainen. Amiksessa ei tarvitse lukea niin paljon kuin lukiossa. Siellä valmistutaan suoraan ammattiin kun lukio on taas vain välivaihe ammattiin jossa tarvitaan enemmän opiskelua. Sille ei voi mitään jos joku ei ymmärrä sitä että yo ei ole mikään ammatti, vaan siitä jatketaan opiskeluja.