Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi gynekologia ei kuulu julkiseen terveydenhuoltoon?

Vierailija
09.08.2012 |

Olen aina ihmetellyt, miksi gynekologilla pitää aina mennä käymään yksityiselle. Miksei terveyskeskuksissa ole gynekologeja, miksi se ei kuulu julkiseen terveydenhuoltoon?

Kuuluunhan hammashoitokin. Gynekologia tarvii kuitenkin jokainen nainen vähintään kahden vuoden välein - useammin kuin hammaslääkäriä! Ei voi perustella sillä, että miehetkään eivät tarvi, koska heillä ei tällaista tarvetta edes ole.

Kuitenkin sanotaan, että pitäisi käydä ja huolehtia tästä, mutta yksityisellä käynti tulee niin kalliiksi, että mullakaan ei ole varaa. Terveyskeskuksesta vaan sanotaan, että puoli vuotta jonotusta ja yleislääkärille, gynekologin palveluita ei järjestetä.

Kommentit (121)

Vierailija
1/121 |
08.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä menee veronpalautukset sit ekaan gyne käyntiin. Mietityttää miten opiiskelijat ja työttömät yh-äidit käy gynellä. Tuskin heiltä löytyy 100€ ylimääräistä? Täytyy kai pistää aina sukanvarteen paljon ylimääräistä. Luulis, että tälläisiä tarkistuksia voisi tehdä terveyskeskuksissakin, mutta ei.. 

Vierailija
2/121 |
09.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

perhesuunnitteluneuvola jossa käydään laitattamassa esim. kierukka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/121 |
09.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan turhaan, että maksakoot ihan itse kaivelunsa.

Jotain tällaista veikkaan. Ei vaan, valtava kustannus, kun jokainen nainen on potilas, ei vain potentiaalinen potilas.

Vierailija
4/121 |
09.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

miettinyt, että voinko sitä varten varata terveyskeskukseen ajan? Kuuluuko yleislääkärin osaamiseen kierukan laitto?

Vierailija
5/121 |
09.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan turhaan, että maksakoot ihan itse kaivelunsa.

Jotain tällaista veikkaan. Ei vaan, valtava kustannus, kun jokainen nainen on potilas, ei vain potentiaalinen potilas.

Ei oikeasti naisen jolla ei ole mitään oireita eikä tarvi ehkäisyn takiakaan gyneä, tarvitse siellä säännöllisesti juosta. Itse en ole käynyt kuin niissä joukkopapakokeissa. Toki sitten raskauksien yhteydessä neuvolassa jne mutta en tosiaan missään muuten vaan tarkastuksissa käy.

Vierailija
6/121 |
09.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan terveyskeskuksen lääkärillä tarkastuksissa johon kuuluu sisätutkimus ja rinnat. Tarvittaessa otetaan papa-koe ym. jos tarvitsee. Kaikki lääkärit ei noita tutkimuksia taida tehdä mutta ainakin minulla on ollut oikein pätevä naislääkäri joka on ollut neuvolan lääkärinäkin.

Vierailija
7/121 |
09.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

miettinyt, että voinko sitä varten varata terveyskeskukseen ajan? Kuuluuko yleislääkärin osaamiseen kierukan laitto?

Mutta terveyskeskuksissa on usein ehkäisyneuvola jossa varmaan laittavat. Soita ja kysy.

Itse olen käynyt Kätilöopistolla jossa lääkäri kandit laittavat kierukan. Maksaa vaan sen käyntimaksun verran. Aikoja sinne on vaan aika vähän.

Vierailija
8/121 |
09.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siellä oli gynekologi terveyskeskuksessa. Sinne kyllä pääsi vain neuvolan tai yleislääkärin tms. lähetteellä. En tiedä onko enää tuollaista palvelua.

Vierailija
9/121 |
09.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta terveyskeskuksissa on usein ehkäisyneuvola jossa varmaan laittavat. Soita ja kysy.

Itse olen käynyt Kätilöopistolla jossa lääkäri kandit laittavat kierukan. Maksaa vaan sen käyntimaksun verran. Aikoja sinne on vaan aika vähän.

Ja gynekologille, kuten muillekin erikoislääkäreille, pääsee yleislääkärin lähetteellä julkiseen terveydenhuoltoon.

Terveen naisen ei tarvitse käydä kuin parin vuoden välein papa-kokeessa, gynekologilla käynti on ekstraa, jonka jokainen voi hoitaa yksityissektorilla. Jos jotain gynekologin erikoisosaamista vaativia ongelmia on, terveyskeskuslääkäri tekee lähetteen sairaalaan naistentautien poliklinikalle.

Hammaslääkäri on verrattavissa terveyskeskuslääkärin palveluun. Samoin kuin julkisella puolella ei voi vain ilmoittaa menevänsä suu- ja leukakirurgille, vaan sinne tarvitsee lähetteen.

Vierailija
10/121 |
09.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta terveyskeskuksissa on usein ehkäisyneuvola jossa varmaan laittavat. Soita ja kysy. Itse olen käynyt Kätilöopistolla jossa lääkäri kandit laittavat kierukan. Maksaa vaan sen käyntimaksun verran. Aikoja sinne on vaan aika vähän.

Helsingissä laitetaan ehkäisyneuvolassa tms. Löytyy netistä. Kaiken lisäksi eka kierukka on helsinkiläisille (ja monissa muissakin kunnissa) ilmainen. Sitä ei vaan mainosteta.

Vierailija
11/121 |
09.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pääsee gynelle, mutta terveyskeskuslääkäri laittaa kyllä kierukan, ottaa papa-kokeet ja tekee muutkin tarvittavat tutkimukset vuosittain.

Jos sitten löytyy jotain "vikaa", kirjoittaa lähetteen eteenpäin esim. juurikin gynelle.

Terveyskeskuslääkäri ei siis välttämättä osaa sanoa, että mikä se "vika" on, mutta erottaa kyllä, jos kaikki ei ole kunnossa ja osaa laittaa asian eteenpäin.

Vierailija
12/121 |
09.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja gynekologille, kuten muillekin erikoislääkäreille, pääsee yleislääkärin lähetteellä julkiseen terveydenhuoltoon.

Terveen naisen ei tarvitse käydä kuin parin vuoden välein papa-kokeessa, gynekologilla käynti on ekstraa, jonka jokainen voi hoitaa yksityissektorilla. Jos jotain gynekologin erikoisosaamista vaativia ongelmia on, terveyskeskuslääkäri tekee lähetteen sairaalaan naistentautien poliklinikalle.

Hammaslääkäri on verrattavissa terveyskeskuslääkärin palveluun. Samoin kuin julkisella puolella ei voi vain ilmoittaa menevänsä suu- ja leukakirurgille, vaan sinne tarvitsee lähetteen.

Vierailija
13/121 |
09.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko aloittaja koskaan edes kysynyt? Esim. kierukka-, papa- ja äitiysjutut hoitaa tavallinen terveyskeskuslääkäri neuvolassa, tai ainakin näytteet ottaa terveydenhoitaja tai kätilö.

Gynekologia kuten kaikki muutkin erikoisalat kuuluvat joka tapauksessa keskussairaalaan, tai mikä se laajempi kuntainliitto nyt onkaan. Omasta terveyskeskuksesta saadaan lähete.

Vierailija
14/121 |
09.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

laittaa kierukan.

Gynekologia on erikoisala ja perusterveydenhuollon velovollisuus ei ole järjestää erikoislääkäreiden palveluja.

Siis on erikseen perusterveydenhoito (tk) ja erikoissairaanhoito (keskus- tai yliopistosairaala)

Joissakin terkkareissa vaan on ollut hyvää tuuria, jos sinne on hakeutunut jonkin alan erikoislääkäri ihan omasta halustaan.

Meillä esim. on sekä urologi että keuhkolääkäri.

Vierailija
15/121 |
09.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siihen mitään oikeaa ja todellista syytä ole. Perinteisesti yleiset ja ennaltaehkäisevät jutut on herkästi jätetty ihmisten itsensä huolehdittaviksi. Perinteisin esimerkki tästä lienee likinäköisyys, jonka hoitoa ei vieläkään korvata kai missään. Ihmiset saavat ihan omalla kustannuksellaan tutkituttaa silmänsä ja maksaa silmälasit ja myopialeikkaukset. Nykyisin jopa kaihileikkauksiin on sellaiset kriteerit, että julkisen puolen leikkaukseen pääsee vain jos on lähestulkoon sokea, muut saavat hoitaa leikkauksensa yksityisesti.

Pitkään myös hammashoito oli tällainen asia. vielä 80-luvulla aikuiset maksoivat itse hammashoitonsa. Julkinen hammashoito alkoi vähitellen lapsista 70-luvulla ja laajeni koskemaan aikuisia vasta 90-luvulla.

Myös erilaiset todistukset ja ennaltaehkäisevät tarkastukset ovat pitkään olleet itse kustannettavia. Vasta viime vuosina on tullut esim. sellaisia linjanvetoja, että esim. ajokorttitodistukset pitää kirjoittaa terveyskeskuksesta ja matkailijan rokotukset pistää siellä (rokoteaineet pitää edelleen hankkia omalla kustannuksella).

Gynekologin tarkastukset kuuluvat tähän samaan sarjaan. Itse asiassa mitään lääketieteellistä perustetta siihen, miksi terveille naisille pitäisi tehdä vuosittainen gynekologin tarkastus ei ole olemassa. Kyse on suosituksesta - tai käytännössä siitä, että näin suosittelemalla yksityislääkäreinä työskentelevät gynekologit ovat turvanneet oman leipänsä. Toki tarvittaessa terveyskeskuksen kauttakin gynekologiseen tutkimukseen pääsee ja ehkäisyneuvoloitakin on useimmissa kunnissa. Missään kunnassa tuskin on resursseja koko väestön vuosittaisiin tarkastuksiin?

Henkilökohtainen mielipiteeni on, että jotain "tarkastusta" ei tule ottaa julkisen terveydenhuollon ohjelmaan vain siitä syystä, että sellaisia on ollut tapana tehdä yksityispuolella. Kaikkien julkisen terveydenhuollon rutiineihin otettaviin tutkimuksiin pitäisi olla selkeät lääketieteelliset perusteet ja laskelmat niiden hyödyistä. Niin kauan kuin rahavarat ovat rajalliset, pitää miettiä, mitkä hoidot ovat niitä, joista saadaan paras kustannustehokkuus. Nykyisellään esim. kansallisesta rokotusohjelmasta puuttuu hyvin monia sellaisia rokotuksia, joita muissa maissa annetaan, ja jotka olisivat perusteltuja, mutta joita ei kansalaisille kustannussyistä jaeta (Hepatiitti A ja B, papilloomavirusrokote tytöille, TBE-rokote (puutiaisaivokuume), jne.).

Vierailija
16/121 |
09.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain epäilyttävää on mielestäni, alavatsa on usein omituinen ja seksi sattuu usein. Haluaisin käydä katsastuksessa ja juttelemassa näistä huolistani ja seksistä muutenkin, mutta minulla ei ole rahaa tarpeeksi. Meidän tk:n neuvolalääkäri, joka hoitaa perustarkastuksia, on mies ja ihan turha, yritin joskus kysellä jotain ja se vain naurahteli ja murahteli, ei edes vastannut :( Viimeksi kun kävin gynekologilla, se maksoi enemmän kuin auton katsastus.

Vierailija
17/121 |
09.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerran miesgyneltä kysyinkin vilpittömästi, miksi on erikoistunu naisiin.

minen yksityiselle mene.

Vierailija
18/121 |
09.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

se maksoi enemmän kuin auton katsastus.

Auton katsastus on siis mielestäsi arvokkaampaa hommaa kuin gynekologinen tutkimus.

Ok.

Vierailija
19/121 |
09.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin silloin mennään tietysti terveyskeskukseen. Kyllä se terveyskeskuslääkäri silloin tekee gynekologisen tutkimuksen ja tarvittaessa lähettää eteenpäin.

Pointti on varata sinne terveyskeskukseen aika nimenomaan tätä asiaa varten. Jos ottaa tällaisen asian esiin lapsen viiden minuutin korvatarkastuksessa 17 muun asian kanssa, niin tottakai se sivuutetaan. Tk-lääkärinkin pitää pysyä aikataulussa ja se tarkoittaa sitä, että keskitytään yhteen asiaan kerrallaan. Jos varaat asiallisesti ajan tätä asiaa varten ja pysyt asiassa käynnilläsi, niin ihan varmasti tulet tutkituksi kunnolla. Mitä enemmän rönsyilet aiheesta toiseen, sitä vähemmän lääkäri ehtii keskittyä yhtään mihinkään. 15 minuutin aika ei pitemmäksi muutu vaikka sinulla olisi kuinka monta huolta.

Vierailija
20/121 |
09.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sain vastaukseksi naurahduksen ja murahduksen. En ole ainoa, joka on kokenut tämän neuvolalääkärin epämiellyttäväksi ja suorastaan huonoksi. En usko, että hänen kanssaan syntyisi mitään sellaista keskustelua, josta saisin neuvoja.

Kyllä, minun mielestäni auton katsastuksen sopii maksaa enemmän kuin gynekologinen katsastus. Minusta kunnollisen terveydenhuollon pitäisi olla kaikkien saavutettavissa myös rahallisesti.

17

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kuusi