Miksi gynekologia ei kuulu julkiseen terveydenhuoltoon?
Olen aina ihmetellyt, miksi gynekologilla pitää aina mennä käymään yksityiselle. Miksei terveyskeskuksissa ole gynekologeja, miksi se ei kuulu julkiseen terveydenhuoltoon?
Kuuluunhan hammashoitokin. Gynekologia tarvii kuitenkin jokainen nainen vähintään kahden vuoden välein - useammin kuin hammaslääkäriä! Ei voi perustella sillä, että miehetkään eivät tarvi, koska heillä ei tällaista tarvetta edes ole.
Kuitenkin sanotaan, että pitäisi käydä ja huolehtia tästä, mutta yksityisellä käynti tulee niin kalliiksi, että mullakaan ei ole varaa. Terveyskeskuksesta vaan sanotaan, että puoli vuotta jonotusta ja yleislääkärille, gynekologin palveluita ei järjestetä.
Kommentit (121)
vaan kyse on siitä, että eturauhassyöpäseulonnan järjestämistä ei pidetä lääketieteellisesti järkevänä. Tätä asiaa on jankattu kongresseissa toistakymmentä vuotta, mutta edelleen siitä tehdään tällainen populistinen tasa-arvokysymys.
PSA-testaus sisältää niin paljon virhelähteitä ettei sen käyttäminen seulana ole järkevää. Lisäksi ei tiedetä mitä niiden löytyvien subkliinisten syöpien kanssa pitäisi tehdä - yksiselitteistä hoitokäytäntöä ja yhteisymmärrystä hoitolinjoista ei ole. Lisäksi tiedetään, että seula löytäisi paljon sellaisia subkliinisiä syöpiä, jotka eivät koskaan tulisi muuten esille ja joiden hoitamisessa ei olisi mitään järkeä - ne siis vain aiheuttaisivat ahdistusta ja hätää potilaille sekä kustannuksia yhteiskunnalle ilman mitään hyötyjä.
Niin kauan kuin sopivaa seulontasysteemiä ja vakiintuneita hoitolinjoja ei ole, ei ole myöskään järkevää järjestää seulontaa, josta olisi enemmän harmia kuin hyötyä.
tämä lienee totta mutta edelleen on suuri salaisuus, että naiset ne varat epäsuhtaisesti kuluttavat ja miehet maksavat.
vaan kyse on siitä, että eturauhassyöpäseulonnan järjestämistä ei pidetä lääketieteellisesti järkevänä. Tätä asiaa on jankattu kongresseissa toistakymmentä vuotta, mutta edelleen siitä tehdään tällainen populistinen tasa-arvokysymys.
PSA-testaus sisältää niin paljon virhelähteitä ettei sen käyttäminen seulana ole järkevää. Lisäksi ei tiedetä mitä niiden löytyvien subkliinisten syöpien kanssa pitäisi tehdä - yksiselitteistä hoitokäytäntöä ja yhteisymmärrystä hoitolinjoista ei ole. Lisäksi tiedetään, että seula löytäisi paljon sellaisia subkliinisiä syöpiä, jotka eivät koskaan tulisi muuten esille ja joiden hoitamisessa ei olisi mitään järkeä - ne siis vain aiheuttaisivat ahdistusta ja hätää potilaille sekä kustannuksia yhteiskunnalle ilman mitään hyötyjä.
Niin kauan kuin sopivaa seulontasysteemiä ja vakiintuneita hoitolinjoja ei ole, ei ole myöskään järkevää järjestää seulontaa, josta olisi enemmän harmia kuin hyötyä.
tavalla vaaliteema tai edes ihmisten tiedossa kuin esim. naisten ja miesten palkkaerot.
terveyskeskuksissa/asemilla voi laitattaa kierukan ja käydä gynegologisessa tutkimuksessa. Monesti ihan yleislääkärit laittavat.
Ja turha miesten valittaa siitä, että naisten takia menee niin paljon verorahoja siihen, että pitääm huolta ehkäisystä. Se on miestenkin etu, ja luulisi että, miehet ovat tyytyväisiä kun ei niiden tarvitse niissä käydä. Sama homma kaikissa tarkistuksissa raskauden aikana ja synnytyksessä. Eikä yhteisillä verorahoilla terveydenhoidossa mitään turhaa todellakaan tehdä.
Gynekologia KUULUU julkiseen terveydenhuoltoon, mutta se ei kuulu PERUSTERVEYDENHOITOON vaan erikoissairaanhoitoon. Ymmärrätkö eron?
ne annetaan sairauden hoitoon mutta ei muuten...
Ainoastaan Diane Novasta saa korvauksen, jos se määrätään aknen hoitoon. Muista ei saa, vaikka lääkäri miten rastittaisi sitä sairauden hoitoon -kohtaa siinä reseptissä.
vastaanotolla, eikös se raha mikä näiltä ramppaajilta tulee ole makeaa, ja olette hyväpalkkaisia. Paljon käydään kontrollikäyntejä, ihan oman terveyden takia, ei hysterian.
Jätän itse nyt väliin tänä vuonna, en kiikuta 100 euroa turhasta käynnistä, boikotti!
vastaanotolla, eikös se raha mikä näiltä ramppaajilta tulee ole makeaa, ja olette hyväpalkkaisia. Paljon käydään kontrollikäyntejä, ihan oman terveyden takia, ei hysterian.
Jätän itse nyt väliin tänä vuonna, en kiikuta 100 euroa turhasta käynnistä, boikotti!
Ei tarvi terveen naisen joka vuosi gynekologilla käydä. Itse taisin käydä 4,5v sitten.
T. Gynekologi
pääsee gynelle, mutta terveyskeskuslääkäri laittaa kyllä kierukan, ottaa papa-kokeet ja tekee muutkin tarvittavat tutkimukset vuosittain.
Jos sitten löytyy jotain "vikaa", kirjoittaa lähetteen eteenpäin esim. juurikin gynelle.Terveyskeskuslääkäri ei siis välttämättä osaa sanoa, että mikä se "vika" on, mutta erottaa kyllä, jos kaikki ei ole kunnossa ja osaa laittaa asian eteenpäin.
Ei niillä ole mitään ammattitaitoa siihen hommaan. Oikeastaan heidän ei pitäisi toimia kuin lääkkeiden kirjoittajina ja lähettäjinä erikoislääkäreille.
On täysin naurettavaa että yksi lääkäri huolehtii kaikista vaivoista. Koska idioottikin sen tajuaa että se ei voi edes teoreettisesti niitä osata kaikkia.
Mä kun viimeksi kävin gynellä (yksityinen), niin siellä oli samantapainen tyyppi kuin tämä ketjuun kirjoittanut gyne. Hän nimittäin alkoi puhua, että hän ei ymmärrä miksi te terveet naiset täällä jatkuvasti ramppaatte tarkistuttamassa paikkojanne muuten vaan, kun ei ihmiset muitakaan elimiään ilman mitään oireita vuositarkastuta.
Alkuun vähän loukkaannuin, minä kun ajattelin että olen kunnollinen ja itsestäni huolta pitävä ihminen kun käyn tarkastuksissa, mutta nyt kyllä olen alkanut ajatella että taidan jättää ne säännölliset tarkastukset välistä jatkossa jos ei mitään oireita ole. Papa-kokeissa toki käyn.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2012 klo 15:37"]
miettinyt, että voinko sitä varten varata terveyskeskukseen ajan? Kuuluuko yleislääkärin osaamiseen kierukan laitto?
Mutta terveyskeskuksissa on usein ehkäisyneuvola jossa varmaan laittavat. Soita ja kysy.
Itse olen käynyt Kätilöopistolla jossa lääkäri kandit laittavat kierukan. Maksaa vaan sen käyntimaksun verran. Aikoja sinne on vaan aika vähän.
Kyllä niitä yleislääkärit laittavat.
Eihän terveyskeskuksissa ole mitään muitakaan erikoislääkäreitä kuin poikkeustapauksissa. Hammaslääkäri on eri asia, ei erikoislääkäri.
Terveyskeskuksesta ei laiteta lähetteitä yksityiselle vaan keskussairaalaan, jos vaiva sitä vaatii.
No terveydenhuolto kuuluu työterveyshuoltoon ja työnantaja ei halua yleensä maksaa tällaista palvelua. Jos on sairaus niin kyllä sitten pääset lääkärille joka lähettää erikoissairaanhoitoon gynokologille. Eihän hammaslääkärikään tee tarkastuksia vaan hoitaja, joka ohjaa lääkärille jos "sairaus". Haluatko että joku hoitaja katselee alapäätäsi vuosittain, ei heillä ole siihen koulutusta. Eihän silmälääkäriäkään ole ennaltaehkäisevästi kuin yksityisellä, eikä korvalääkäriä jne. En ihan ymmärrä kohkaamistasi.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 11:44"]
Mä kun viimeksi kävin gynellä (yksityinen), niin siellä oli samantapainen tyyppi kuin tämä ketjuun kirjoittanut gyne. Hän nimittäin alkoi puhua, että hän ei ymmärrä miksi te terveet naiset täällä jatkuvasti ramppaatte tarkistuttamassa paikkojanne muuten vaan, kun ei ihmiset muitakaan elimiään ilman mitään oireita vuositarkastuta.
Alkuun vähän loukkaannuin, minä kun ajattelin että olen kunnollinen ja itsestäni huolta pitävä ihminen kun käyn tarkastuksissa, mutta nyt kyllä olen alkanut ajatella että taidan jättää ne säännölliset tarkastukset välistä jatkossa jos ei mitään oireita ole. Papa-kokeissa toki käyn.
[/quote]
Entä sitten se hammaslääkäri ja vuosittaiset tarkastukset? Ei sillä, että minäkään yhtenään ramppaisin ja edesmennyt mummoni ei tainnut käydä koskaan.
Papa-kokeissa ei tarvitse käydä gynellä, vaan vasta sitten varataan lääkäriaika, jos siihen on jotain aihetta.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 11:50"]
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 11:44"]
[/quote]
Entä sitten se hammaslääkäri ja vuosittaiset tarkastukset? Ei sillä, että minäkään yhtenään ramppaisin ja edesmennyt mummoni ei tainnut käydä koskaan.
Papa-kokeissa ei tarvitse käydä gynellä, vaan vasta sitten varataan lääkäriaika, jos siihen on jotain aihetta.
[/quote]
Ei hammaslääkärilläkään tarvitse läheskään kaikkien käydä ns. vuositarkastuksessa. Minulle on laittanut yksityinen hammaslääkäri väliksi 3 vuotta. Useammin ei tarvi koska reikiä ei ole tullut koskaan, mutta tuon välein kumminkin koska mulla on taipumusta hammaskiven muodostumiseen. Eli on selkeä perusteltu syy miksi käydä, samoin kuin jollakin voimakas reikiiintymistaipumus on syy käydä vuosittain.
Gynekäynteihin ei vastaavaa syytä oikein ole. Hammaslääkärillä joiltain epäonnisilta löytyy reikiä tai ientulehdusta lähes joka vuosi, mutta rutiinikäynneillä gynelle löytyy harvoin mitään.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2012 klo 15:40"]
miettinyt, että voinko sitä varten varata terveyskeskukseen ajan? Kuuluuko yleislääkärin osaamiseen kierukan laitto?
Mutta terveyskeskuksissa on usein ehkäisyneuvola jossa varmaan laittavat. Soita ja kysy.
Itse olen käynyt Kätilöopistolla jossa lääkäri kandit laittavat kierukan. Maksaa vaan sen käyntimaksun verran. Aikoja sinne on vaan aika vähän.
Ja gynekologille, kuten muillekin erikoislääkäreille, pääsee yleislääkärin lähetteellä julkiseen terveydenhuoltoon.
Terveen naisen ei tarvitse käydä kuin parin vuoden välein papa-kokeessa, gynekologilla käynti on ekstraa, jonka jokainen voi hoitaa yksityissektorilla. Jos jotain gynekologin erikoisosaamista vaativia ongelmia on, terveyskeskuslääkäri tekee lähetteen sairaalaan naistentautien poliklinikalle.
Hammaslääkäri on verrattavissa terveyskeskuslääkärin palveluun. Samoin kuin julkisella puolella ei voi vain ilmoittaa menevänsä suu- ja leukakirurgille, vaan sinne tarvitsee lähetteen.
Entä jos ei asu keskussairaalan kupeessa? Kyllähän on olemassa monia naistentauteja ym ei vain papa kokeen ottamista.
sairaudenhoitoon tarkoitetuista pillereistä ei saa kelalta korvausta kun alaikäisenä.. itellä ollu sairaudenhoitoon 11 vuotiaasta asti ja kelan korvaus loppu sillä hetkellä kun 18 täytin (endometrioosi)
Nyt otetaan vielä kela-korvaukset pois, saa säästää pitkän aikaan, ennen kuin pääsee pakolliseen tarkastukseen.
En ymmärrä tätä aloitusta. Käyn itse aina gynekologisessa tarkastuksessa terveyskeskuksessa. Onko tässä nyt jotain mitä en ymmärrä?
Sen verran paljon tarkastuksissa löydetään munasarja- ja rintasyöpiä ja muita vähemmän naurettavia sairauksia. Omaa kohtukasvainta ei olisi huomattu mitenkään muuten kuin ultraamalla sisukalut, ja sitä ei pyydettäessä tee kukaan muu kuin yksityinen gynekologi, jos oireita ei ole.