Miksi gynekologia ei kuulu julkiseen terveydenhuoltoon?
Olen aina ihmetellyt, miksi gynekologilla pitää aina mennä käymään yksityiselle. Miksei terveyskeskuksissa ole gynekologeja, miksi se ei kuulu julkiseen terveydenhuoltoon?
Kuuluunhan hammashoitokin. Gynekologia tarvii kuitenkin jokainen nainen vähintään kahden vuoden välein - useammin kuin hammaslääkäriä! Ei voi perustella sillä, että miehetkään eivät tarvi, koska heillä ei tällaista tarvetta edes ole.
Kuitenkin sanotaan, että pitäisi käydä ja huolehtia tästä, mutta yksityisellä käynti tulee niin kalliiksi, että mullakaan ei ole varaa. Terveyskeskuksesta vaan sanotaan, että puoli vuotta jonotusta ja yleislääkärille, gynekologin palveluita ei järjestetä.
Kommentit (121)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sinä ap höpiset? Kyllä julkisella on gynet, on sekä terveysasemalla, mutta myös sairaalan puolella naistenpolilla. Koskaan en ole yksityisellä käynyt. Käyn säännöllisesti tarkistutaamassa onko myoma kasvanut tai muuta kun on endometrioosikin. Magneettikuvaukseen laitettiin ihan siellä julkisessa sairaalassa kun joku kysta esti näkemästä toisen munasarjan ultralla. Varmistettiin ettei ole syöpä.
Meillä ei ole. Gynen saa ostopalveluna yksityiseltä. Gynelle ei myöskään pääse julkisen puolen rahoilla tarkastelemaan itseään. Pitää olla jokin vakava vaiva että sinne pääsee, silloin pääsee yliopistollisen sairaalan polille.
No jos se on kerran ostopalveluna, niin sehän tarkoittaa että julkinen maksaa, eli se on julkisen palvelu.
jos ei ole mitään ongelmia, niin ei siellä ole välttämätöntä käydä. Riittää, että käy joukkoseulonnoissa. Terveyskeskuksesta saa kyllä lähetteen sairaalaan naistentautien poliklinikalle, jos on erikoisosaamista vaativa vaiva, että sillä tavalla julkisella on kuin onkin gynekologeja.
Jossain Helsingin alueen terveyskeskuksessa on gynekologin vastaanottoa, en muista vain missä, varmana jossain muuallakin suomessa on, mutta yleensä tosiaan ei ole terveyskeskuksissa heitä.
Naistenlehdillä on yllättävän iso valta osaan väestöstä. Kun lehti sanoo että käy erikoislääkärillä, niin se aiheuttaa epätietoisuutta, kun sinne erikoislääkärille ei pääsekään mutulla vaan tarvitaan lähete.
Lukekaa mieluiten luotettavia lähteitä, jos koette että julkisella ei hoideta kuten pitäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sinä ap höpiset? Kyllä julkisella on gynet, on sekä terveysasemalla, mutta myös sairaalan puolella naistenpolilla. Koskaan en ole yksityisellä käynyt. Käyn säännöllisesti tarkistutaamassa onko myoma kasvanut tai muuta kun on endometrioosikin. Magneettikuvaukseen laitettiin ihan siellä julkisessa sairaalassa kun joku kysta esti näkemästä toisen munasarjan ultralla. Varmistettiin ettei ole syöpä.
Miksi myooman kasvua seurataan?
Itsellänikin on myooma.
Kai ne poistaa sen jo se oikein riehaantuu ja kasvaa tosi isoksi. Ultralla ne sen kattoo ja mittaa, että onko pysynyt samanlaisena. En tiedä sitten voiko sen nopea kasvu olla merkki syövän kehittymisestä jossain vaiheessa, vai tekeekö se vaan sitten vaivoja kun kasvaa jalkapallon kokoiseksi.
Vierailija kirjoitti:
vastaanotolla, eikös se raha mikä näiltä ramppaajilta tulee ole makeaa, ja olette hyväpalkkaisia. Paljon käydään kontrollikäyntejä, ihan oman terveyden takia, ei hysterian.
Jätän itse nyt väliin tänä vuonna, en kiikuta 100 euroa turhasta käynnistä, boikotti!
Ei tarvi terveen naisen joka vuosi gynekologilla käydä. Itse taisin käydä 4,5v sitten.
T. Gynekologi
Minua pyydettiin käymään 2-3 vuoden välein, jos ei ole oireita. Olen 53 v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksityinen gynekologia on hyvä bisnes. Itsekin olen sen ymmärtänyt vasta vanhemmalla iällä. Tällä ymmärryksellä menen jokaisessa gynekologisessa vaivassani terveyskeskukseen yleislääkärille, joka ohjaa minut tarvittaessa gynekologin erikoishoitoon. Yhteiskunnan kustannuksin. Järjetöntä, että meidän pienipalkkaisten naisten pitää maksaa 200 € esim. alavatsakipujen takia.
Olet oikeassa. Ennen kun lähettävät eteenpäin pitää olla aika painavat syyt/ oireet.
Luotatko arvauskeskuksen yleislääkärin arvioon ja tutkimustaitoon?
Lisäksi aika etova ajatus että joku lähi idän tai afrikkalainen mieslääkäri tutkisi alapäätäni.
Etkö voi valita terveysasemaa, jossa omalääkärinä on valkonaama?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
vastaanotolla, eikös se raha mikä näiltä ramppaajilta tulee ole makeaa, ja olette hyväpalkkaisia. Paljon käydään kontrollikäyntejä, ihan oman terveyden takia, ei hysterian.
Jätän itse nyt väliin tänä vuonna, en kiikuta 100 euroa turhasta käynnistä, boikotti!
Ei tarvi terveen naisen joka vuosi gynekologilla käydä. Itse taisin käydä 4,5v sitten.
T. GynekologiMinua pyydettiin käymään 2-3 vuoden välein, jos ei ole oireita. Olen 53 v.
sitten sinä käyt siellä 2-3 vuoden välein, kun on pyydetty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin gynekologia muka tarvitsee? Ei tarvitse, ellei ole alapään ongelmia.
Fimlab:
Suomalaisista naisista 70 – 80 % saa jossakin elämänsä vaiheessa papilloomavirus (HPV) infektion. Ns. korkean riskin HPV-testi osoittaa pitkittyneen korkean riskin HPV-infektion jo ennen mikroskooppisten esiastemuutosten kehittymistä. Gynekologisessa irtosolukokeessa eli PAPA–kokeessa voidaan havaita syövän esiasteisiin viittaavat solumuutokset, ja varsinaisen kohdunkaulan syövän kehittyminen voidaan siten estää hoidolla.
Tähän ei kyllä gyneä tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. GynekologiMinua pyydettiin käymään 2-3 vuoden välein, jos ei ole oireita. Olen 53 v.
sitten sinä käyt siellä 2-3 vuoden välein, kun on pyydetty.
Mikä tämän kommentin tarkoitus oli?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksityinen gynekologia on hyvä bisnes. Itsekin olen sen ymmärtänyt vasta vanhemmalla iällä. Tällä ymmärryksellä menen jokaisessa gynekologisessa vaivassani terveyskeskukseen yleislääkärille, joka ohjaa minut tarvittaessa gynekologin erikoishoitoon. Yhteiskunnan kustannuksin. Järjetöntä, että meidän pienipalkkaisten naisten pitää maksaa 200 € esim. alavatsakipujen takia.
Olet oikeassa. Ennen kun lähettävät eteenpäin pitää olla aika painavat syyt/ oireet.
Lisäksi aika etova ajatus että joku lähi idän tai afrikkalainen mieslääkäri tutkisi alapäätäni.Etkö voi valita terveysasemaa, jossa omalääkärinä on valkonaama?
Vaikka olisikin valkonaama niin yleislääkärillä ei ole koulutus gynekologiaan.
En luottaisi enkä menisi mieslääkärille muutenkaan näyttämään alapäätäni.
Iselläni on yksityinen naisgyne. Sama ollut jo 15 vuotta. Kallistahan se on, ja olen köyhä.
Gyneasiat pitäisi olla melkein ilmaisia naisille. Väärin ettei Kela korvaa niitä melkein kokonaan.
Muuten laitetaan kyllä rahaa turhiin asioihin.
T. N 52v
Aika erikoista että aikuinen nainen luottaisi arvauskeskuksen lääkäriin gynekologisissa asioissa.
Siellä kun eivät osaa hoitaa simppelimmät asiat edes.
Ota Burana on se yleisvastaus kaikkiin vaivoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi myooman kasvua seurataan?
Itsellänikin on myooma.
Kai ne poistaa sen jo se oikein riehaantuu ja kasvaa tosi isoksi. Ultralla ne sen kattoo ja mittaa, että onko pysynyt samanlaisena. En tiedä sitten voiko sen nopea kasvu olla merkki syövän kehittymisestä jossain vaiheessa, vai tekeekö se vaan sitten vaivoja kun kasvaa jalkapallon kokoiseksi.
Tämä. Itseltäni leikattiin vuoden alussa lähes 3kg myooma ja kasvua seurattiin syövän varalta. Tosin mokoma oli päässyt moiseksi ennenkuin paljastui ja alkoi oireilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi aika etova ajatus että joku lähi idän tai afrikkalainen mieslääkäri tutkisi alapäätäni.Etkö voi valita terveysasemaa, jossa omalääkärinä on valkonaama?
En luottaisi enkä menisi mieslääkärille muutenkaan näyttämään alapäätäni.Iselläni on yksityinen naisgyne. Sama ollut jo 15 vuotta. Kallistahan se on, ja olen köyhä.
Gyneasiat pitäisi olla melkein ilmaisia naisille. Väärin ettei Kela korvaa niitä melkein kokonaan.
Muuten laitetaan kyllä rahaa turhiin asioihin.T. N 52v
Niinhän ne onkin, sä nyt vaan olet päättänyt ostaa ne omalla rahalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En luottaisi enkä menisi mieslääkärille muutenkaan näyttämään alapäätäni.Iselläni on yksityinen naisgyne. Sama ollut jo 15 vuotta. Kallistahan se on, ja olen köyhä.
Yleislääkärillä on koulutus tavallisen gynekologisen tutkimuksen tekemiseen, ja siihen, että tiedetään mitkä oireet ja löydökset vaativat lähetteen erikoislääkärille. Se on sitten ihan eri juttu, jos terveet haluavat oman mielenrauhansa takia ravata erikoislääkärillä turhissa tarkastuksissa, siitä ei yhteiskunnan tarvitse maksaa. Eikä se maksa minkään muunkaan alan potilaille. Ei vaikka korvalääkärillekään pääse vain sillä perusteella, että haluaa huvin vuoksi parin vuoden välein esitellä korvakäytäävänsä jollekin.
Terveyskeskuksissa ei työskentele erikoislääkäreitä, ei gynejä eikä muitakaan!
Terv keskus lääkäri voi toki painavissa syissä ( jos epäillään esim syöpää) tehdä lähete yliopistolliseen naistensairaalaan.
Taloudellinen tilanne ei yksinään oikeuta tällaiseen lähetteeseen.
T. Faktatieto
Vierailija kirjoitti:
Aika erikoista että aikuinen nainen luottaisi arvauskeskuksen lääkäriin gynekologisissa asioissa.
Siellä kun eivät osaa hoitaa simppelimmät asiat edes.
Ota Burana on se yleisvastaus kaikkiin vaivoihin.
Eipä ole mitään valittamista tai kyseenalaistamista siinä että terkkalääkäri tutki ja päätteli että seuraava osoite on gynepuoli sairaalassa. Päädyin kyllä ihan tutkimusten ja gynen kautta leikkuupöydälle. Vältyin hassaamasta 200e tai enemmän käymällä yksityisellä saamassa lähetteen sinne sairaalaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
miettinyt, että voinko sitä varten varata terveyskeskukseen ajan? Kuuluuko yleislääkärin osaamiseen kierukan laitto?
Kysy omasta terveyskeskuksesta.
Kyllähän lääkärin pitää osata laittaa kierukka, mutta harvemmin joutuu laittamaan. Mielummin käyn kokeneella gynekologilla, sen verran kivulias toimenpide laitto ja poisto on, etten halua kärvistellä yhtään sen enempää kuin on pakko.
Lakisääteiset kohdunkaulan syöpä-seulonnat tehdään terveyskeskuksissa viiden vuoden välein 30-65-vuotiaille, joissain jo 25-vuotiaille.
Ainakin isommissa kaupungeissa kierukat laittaa yleensä ehkäisyneuvolan lääkäri, joka ei todellakaan laita kierukoita harvoin vaan tekee sitä pääasiallisena päivätyönään. Voi olla jopa kokoneempi kierukan laittaja kuin se gyne, jonka tehtäviin kuuluu paljon muutakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleislääkärillä on koulutus tavallisen gynekologisen tutkimuksen tekemiseen, ja siihen, että tiedetään mitkä oireet ja löydökset vaativat lähetteen erikoislääkärille. Se on sitten ihan eri juttu, jos terveet haluavat oman mielenrauhansa takia ravata erikoislääkärillä turhissa tarkastuksissa, siitä ei yhteiskunnan tarvitse maksaa. Eikä se maksa minkään muunkaan alan potilaille. Ei vaikka korvalääkärillekään pääse vain sillä perusteella, että haluaa huvin vuoksi parin vuoden välein esitellä korvakäytäävänsä jollekin.
Ei ole koulutusta tunnistaa gynekologisia sairauksia.
Neuvolalääkäri joka toki on terv keskuslääkäri osaa tehdä synnytyksen jälkitarkastuksen.
Vierailija kirjoitti:
Terveyskeskuksissa ei työskentele erikoislääkäreitä, ei gynejä eikä muitakaan!
Terv keskus lääkäri voi toki painavissa syissä ( jos epäillään esim syöpää) tehdä lähete yliopistolliseen naistensairaalaan.
Taloudellinen tilanne ei yksinään oikeuta tällaiseen lähetteeseen.T. Faktatieto
No ei muuten pidä paikkaansa tämä "faktatieto", isoissa terveyskeskuksissa voi olla useammankin alan erikoislääkäreitä. Tosin ei niille välttämättä pääse vain perusteella "haluan gynelle". Voi olla, että hoitajat ja/tai yleislääkärit ohjaa heille haastavammat potilaat sovittujen kriteerien mukaan.
Fimlab:
Suomalaisista naisista 70 – 80 % saa jossakin elämänsä vaiheessa papilloomavirus (HPV) infektion. Ns. korkean riskin HPV-testi osoittaa pitkittyneen korkean riskin HPV-infektion jo ennen mikroskooppisten esiastemuutosten kehittymistä. Gynekologisessa irtosolukokeessa eli PAPA–kokeessa voidaan havaita syövän esiasteisiin viittaavat solumuutokset, ja varsinaisen kohdunkaulan syövän kehittyminen voidaan siten estää hoidolla.