Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opiskelijaköyhyys ja huoli toimeentulosta

Vierailija
15.05.2024 |

Kirjoitin tänne aikaisemmin aloituksen jossa kerroin tililläni olevan huikeat 2 euroa. Saan opintotukea, asumistukea sekä pientä palkkaa. Opintolainan olen tälle keväälle nostanut ja rahat menivät jo ihan peruselämiseen.

Mistä tässä vielä voisi nipistää? Ruokakulut on minimissä, syön lähinnä pastaa ja riisiä, kahvin juomisen lopetin jo vuosia sitten, en käytä päihteitä, en ostele uusia vaatteita enkä mitään turhaa muutenkaan ikinä.

Nyt on tosiaan tilanne sellainen, että tuon 2 euron pitäisi riittää loppukuulle. Meidän kunnassa ei ole ruokajakelua, sukulaisia ei ole ja vanhempani ovat yhtä köyhiä kuin minäkin, eivätkä he voi auttaa. 

Mietin jo, pitäisikö vaihtaa alaa ja hakea suosiolla ammattikouluun ja oppisopimuksella lähihoitajaksi. Mitä te tekisitte tässä tilanteessa?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvittäisin voinko saada toimeentulotukea.

Käyttäisin luottokorttia. 

Vierailija
2/10 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae kesäopintotukea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei toimeentulotukea saa jos on töissä ja saa muita tukia. Luottokortilla velan ottaminen on idioottimaisuutta.

Vierailija
4/10 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä opiskelet ja montako vuotta vielä? Tt-tuesta voi saada jonkun ruokakupongin tai diakoniasta. Mieti toki, kannattaako tuollaista elämäntapaa jatkaa. Ravinnepuutoksia tulee varmasti, jos vuosikausia syöt pelkkää riisiä ja makaronia.

T: Yliopisto-opinnot kaduttavat, sairastuttivat, velkaannuttivat ja johtivat pitkäaikaiseen köyhyyteen

Vierailija
5/10 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin, kun pystyt näyttämään että olet opintolainan nostanut sen käyttänyt, niin voit hakea perustoimeentulotuen. Jos laina on myönnetty vaikka syyskuu-toukokuu (9kk) ja olet nyt toukokuussa sen käyttänyt niin kesäkuukausille ei oleteta enää että sitä olisi jäljellä ja käytettävissä.

Vierailija
6/10 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vinkeistä.

Ap

Vierailija
7/10 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 vuotta vielä opintoja jäljellä, amk opiskelija olen.

Ap

Vierailija
8/10 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

3 vuotta vielä opintoja jäljellä, amk opiskelija olen.

Ap

Voitko säästää asumisessa muttamalla halvempaan? Muutosta on tietty kustannuksia, mutta jos vielä 3 v edessä.

Vierailija
9/10 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä alueella ei juuri ole edullisempia asuntoja, tämä on ihan halvimmasta päästä missä nyt asun ja olen asunut tässä jo 4 vuotta. Vuokra on 480e. 

Ap

Vierailija
10/10 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, yritä päästä sairaanhoitajaopiskelijaksi. Työt taattu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kolme