Mitä mieltä häämenusta?
Salaatit:
Kasvis-pastasalaatti
Juustoleipä-melonisalaatti
Ihan normi vihersalaatti
Pääruoat:
Linssimoussakka
Porkkanapyörykät
Syksyinen tofupata
Lisukkeet:
Perunamuussi
Keitetty riisi
Leivät:
Patonki
Ruislimppu
Lisäksi:
Hummus
Yrttilevite
Voi
Juustoja ja hedelmiä
Täytekakku ja kahvi+tee
Iltapala:
Em. salaatteja, leipää, porkkanapyöryköitä, paistettua tofua ja halloumia, kasviksia ja dippejä
Juomaksi viinit, oluet, maito ja vesi
Kommentit (104)
T. Nimimerkki "Vesi kielellä" :)
linssit/ pavut, porkkana ja muut juurekset ovat edullista arkiruokaa, mutta en perustaisi haamenua niiden varaan. Menusi ei herata ruokahalua ollenkaan esim. todella vaikea saada joku ruskea mommo (=linssipata) juhlallisen/ houkuttelevan nakoiseksi...
Vanhempi sukupolvi, miehet ja lapset tulevat tuskin pitamaan menustasi. Miehilla tulee olemaan nalka iltaa kohden. Lisaksi monelle aikuisellekaan ei tofu maistu, joten entas sitten lapsille...
se ei tarkoita sitä, etteikö siitä saisi juhlaruokaa, kun maustaa taidokkaasti ja käyttää esimerkiksi tuoreita yrttejä!
Ja liharuuatkin voi ihan yhtä lailla olla tylsiä. Riippuu kokista, ruuanlaittoon käytetystä ajasta ja raaka-aineista.
Hyvin tehty kasvisruoka on TODELLA hyvää.
t. yks ärsyyntynyt sivustalukija
Kasvissyönti on oma valinta ja kumma kyllä kaikilla tuntemillani kasvissyöjillä on pokkaa ilmoittaa joka hemmetin juhlissa, tilaisuuksissa jne. etteivät he syö lihaa. Heille pitää AINA olla erikseen väkerretty vaihtoehto. 99% ei varmasti ole kyse terveyssyistä, joten valinta menee siis samaan luokkaan kuin kaikki nirsoilu, tottumukset, tavat ja "mä en tykkää"-nurinat.
Entäs jos joku vieraista ilmoittaisi ettei syö eettisistä syistä mitään muuta kuin lähiruokaa? Tai ettei voi syödä viljatuotteita ja soijaa, koska ei vain halua tai tykkää niistä? Mites sitten toimitaan jos vieraista joku ilmoittautumisen yhteydessä kertoo karppaavansa ja noudattaa terveyssyistä vain sellaista ruokavaliota? Huomiottehan myös terveyssyistä atkinsin dietillä olevat ja järjestätte heille oman pääruoan? tai jos joku vain haluaa syödä lihaa, hänellä varmaan on mahdollisuus juhlissanne ilmoittaa se erityisruokavalioksi?
Nimittäin sitähän se kasvissyönti on, oma valinta niin kuin kaikki muutkin ruokatottumukset allergiat pois lukien. Kukin tietysti kotonaan noudattaa ihan mitä ruokavaliota haluaa ja minkä parhaaksi kokee, oli ruokavalion syy mikä tahansa. Mutta on aika itsekästä ja oman navan tuijottamista jos kasvisruokailijat aina velvoittavat muita väkertämään heille omat pöperöt vain pelkän "mut ku mä en vaan halua syödä lihaa"-asenteen vuoksi. Kaikilla vierailla on varmasti näitä mieltymyksiä ja ruokia, mitkä ei syystä tai toisesta maistu (ja joita ei koskaan missään olosuhteissa syö), mutta yleensä muut kuin kasvissyöjät ymmärtävät olla sooloilematta...Jos sitten pitää aina olla joka tilaisuudessa omat erityissooloilut niin olisi ihan kiva vastavuoroisesti huomioida joskus omissa juhlissa myös sekasyöjät tarjoamalla heille "erityisruokaa" vaikkette itse sitä söisikään.
Ja ap:lle kommentti vielä tuosta menusta: aika ankealta kuulostaa, oli sitten seka- tai kasvissyöjä. Enpä usko,että kovin moni vieraista innostuu...kuulostavat joltain vuokaruokamössöltä. Jos on pakko olla pelkkää kasvista, eikö sitä voisi sitten edes tehdä tyylillä? Esim. antipastoilla ja muilla hieman juhlavammilla salaateilla, pääruoilla jne.
Kasvissyönti on oma valinta ja kumma kyllä kaikilla tuntemillani kasvissyöjillä on pokkaa ilmoittaa joka hemmetin juhlissa, tilaisuuksissa jne. etteivät he syö lihaa. Heille pitää AINA olla erikseen väkerretty vaihtoehto. 99% ei varmasti ole kyse terveyssyistä, joten valinta menee siis samaan luokkaan kuin kaikki nirsoilu, tottumukset, tavat ja "mä en tykkää"-nurinat.
Entäs jos joku vieraista ilmoittaisi ettei syö eettisistä syistä mitään muuta kuin lähiruokaa? Tai ettei voi syödä viljatuotteita ja soijaa, koska ei vain halua tai tykkää niistä? Mites sitten toimitaan jos vieraista joku ilmoittautumisen yhteydessä kertoo karppaavansa ja noudattaa terveyssyistä vain sellaista ruokavaliota? Huomiottehan myös terveyssyistä atkinsin dietillä olevat ja järjestätte heille oman pääruoan? tai jos joku vain haluaa syödä lihaa, hänellä varmaan on mahdollisuus juhlissanne ilmoittaa se erityisruokavalioksi?
Nimittäin sitähän se kasvissyönti on, oma valinta niin kuin kaikki muutkin ruokatottumukset allergiat pois lukien. Kukin tietysti kotonaan noudattaa ihan mitä ruokavaliota haluaa ja minkä parhaaksi kokee, oli ruokavalion syy mikä tahansa. Mutta on aika itsekästä ja oman navan tuijottamista jos kasvisruokailijat aina velvoittavat muita väkertämään heille omat pöperöt vain pelkän "mut ku mä en vaan halua syödä lihaa"-asenteen vuoksi. Kaikilla vierailla on varmasti näitä mieltymyksiä ja ruokia, mitkä ei syystä tai toisesta maistu (ja joita ei koskaan missään olosuhteissa syö), mutta yleensä muut kuin kasvissyöjät ymmärtävät olla sooloilematta...Jos sitten pitää aina olla joka tilaisuudessa omat erityissooloilut niin olisi ihan kiva vastavuoroisesti huomioida joskus omissa juhlissa myös sekasyöjät tarjoamalla heille "erityisruokaa" vaikkette itse sitä söisikään.
Ja ap:lle kommentti vielä tuosta menusta: aika ankealta kuulostaa, oli sitten seka- tai kasvissyöjä. Enpä usko,että kovin moni vieraista innostuu...kuulostavat joltain vuokaruokamössöltä. Jos on pakko olla pelkkää kasvista, eikö sitä voisi sitten edes tehdä tyylillä? Esim. antipastoilla ja muilla hieman juhlavammilla salaateilla, pääruoilla jne.
Tämähän oli kasvismenu, ja nimenomaan lihansyöjät ovat täällä vaatimassa ja valittamassa. Kasvissyöjät vain kommentoivat menun sisältöä.
mutta aika suuri osa sekasyöjistä syö hyvää kasvisruokaa mielellään. Hyvä kasvisruoka on tosiaan niin houkuttelevaa sekasyöjillekin, että siihen pitää hääjuhlissa laittaa jopa "varattu kasvissyöjille" -kylttejä ettei katoaisi vääriin suihin.
Vika ei ole kasviksissa vaan ap:n menussa. Nuo nimenomaiset kasvisruuat eivät kuulosta herkullisilta vaan sellaiselta velvollisuudentuntoiselta mätöltä jota on varmaan pakko syödä kasvissyöjänä jotta varmasti saa riittävästi proteiinia jne. Juhlissa ei mielestäni nyt olisi niin tärkeää pakkosyöttää porukalle jotain tofua (oikeasti, tykkääkö siitä kukaan ihan maun takia?) ja linssimössöä. Tehkää kunnon juhlaherkkuja kasviksista niin johan alkaa maistua kaikille!
kalaa, kanaa taikka lihaa. Nuo juustot, jos eivät ole vegaaniversioita, tyydyttäisivät kuitenkin sopivasti minun herkutteluhaluni.
Suurin osa miespuolisista vieraista ja moni nainenkin olisi kyllä varmaan aika pettynyt. Tosin: ehkäpä kaveripiirinne onkin juuri sellaista, joka pitää kasvisruoasta.
soijaa ollenkaan,koska pidän sitä erittäin epäterveelisenä, mutta tällaisena päivänä tekisin poikkeuksen ja itse vannoutuneen lihan- (luomu ja riista) syöjänä olisi mielenkiintoista päästä syömään tällainen menyy. Eiköhän tuossa kaikille jotain löydy.
Vinkki: Varatkaa runsaasti hyvää ja tuoretta leipää!
oisko leipäjuusto? vai oisko juustovoileipiä nakeltu salaatin sekaan...?
Mietinkin, kuinka ap sen laittaa melonien sekaan ;)
Mikä on juustoleipä??
Söisin mielelläni kasvisherkkuja vaikka koko menun läpi ja olen syönytkin, mutta ikävä kyllä ap:n menu ei kuulosta kovin herkulliselta. Etenkin pääruuat ovat kuivia ja ankean kuuloisia. Linssikastiketta teen pikaišeksi halpislounaaksi harva se päivä...
Herkullista olisi esim. Antipasto-alkupalalajitelma, esim. Oliiveja, marinoituja kasviksia, juustoja jne. Salaatit sen sijaan kuulostavat minusta hyviltä. Terriinit ja pateet ovat myös juhlavia ja punajuuri-homejuusto/vuohenjuustoyhdistelmä on monen mielestä herkkua. Myös jotain kastikkeita kaipaisi pääruokien mukaan, sillä kuulostaa vähän kuivalta.
ja meidän työpaikkaruokalassa kiellettiin hajuhaittojen takia linssit.
Ja nyt joku laittais häissä tarjottavaan pääruokaan linssejä. Jos nyt ei kaikille tulee hajuhaittoja linsseistä, ihan varmasti jollekin tulee.
Suosittelen linssit jättämään pois, tai kärsimään asiasta. Jos mulle tulis ilmavaivoja koko häätilaisuuden aikana, se olis se asia minkä muistaisin aina häistä. Haluatteko sellaisen muiston antaa vieraillenne ?
Tulisin todella mielelläni näihin häihin vieraaksi.
Porkkana on kamalaa muodossa missä tahansa. Samoin tofu ja halloumi, hyi.
söisin näitä ruokia häissä, kuin iänikuisia kalaruokia. Miksi sitä graavisiikaa/lohta/mitä lie täytyy olla joka ikisissä häissä? Miksi se on juhlavaa ruokaa?
Ap:n menu on ihan loistava.
vaikka vain minä olen kasvissyöjä.
Aivan naurettavia vastauksia osalla, vaikea uskoa että ne ovat aikuisten ihmisten rehellisiä mielipiteitä...
- Kasvissyöjä ei syö lihaa, sekasyöjä sen sijaan syö kasviksia.
- Ihmisillä on oikeus vakaumuksiinsa, myös juhlissä. Jos vakaumuksen noudattaminen on mahdotonta, siitä on hyvä ilmoittaa jotta vieras voi tuoda omat eväät. En tykkää kalasta tai laihdutan karppaamalla ei ole vakaumus, eläinten tehotuotannon vastustaminen sen sijaan on.
- Ihminen joka sanoo linssimoussakaa kuivaksi tai vertaa sitä linssikastikkeeseen, ei ilmeisesti tiedä mitään ruoanlaitosta tai ole ainakaan ikinä moussakaa (kunnolla tehtyä) syönyt.
- Kiinnostaisi todellakin tietää, mitä se henkilö mieltää normaaliksi arkilounaaksi, jonka mielestä tästä menusta ei olisi edes siihen! Minusta tässä on paljon herkullisia ruokia, ja oikein valmistettuna ne ovat hyvää juhlaruokaa. Ehkä vika onkin kokissa eikä menussa? Koska joku ei osaisi itse valmistaa kys. ruokia, tuntuu mahdottomalta ajatella, että joku toinen loihtii niistä herkullisia nautintoja.
- Sille, joka kaipasi pöytään proteiinia esim. papulevitteen muodossa, menussahan on jo hummus...
- Kertoo paljon myös kriitikoiden tasosta, jos leipäjuusto-melonisalaatti kuulostaa liian eksoottiselle ja se pitäisi vaihtaa tomaattiin ja mozzarellaan.
- Ja lopuksi hirveä itku siitä, miten miehet ja lapset eivät löydä mitään syötävää ja miehet jäävät nälkäisiksi... Kasviksia pitäisi syödä vähintään 500g päivässä, pelottaako että kerrankin se saattaisi toteutua?
Oikeasti, millaisia kermaperseitä teillä on miehinä? Minun mieheni on vannoutunut lihansyöjä, harrastaa metsästystä, tekee raskasta ruumiillista työtä, ja yllätys yllätys; syö täysin sujuvasti kasvisruokia hyvällä ruokahalulla ja mahan täydeltä!
Ap:lle kommentiksi sanoisin samaa kuin pari muutakin, eli lisäisin mehun ja kenties siiderin juomiin ja jotain keksejä kakun viereen. Myös niitä cocktailpiirakoita harkitsisin.
- Ja lopuksi hirveä itku siitä, miten miehet ja lapset eivät löydä mitään syötävää ja miehet jäävät nälkäisiksi... Kasviksia pitäisi syödä vähintään 500g päivässä, pelottaako että kerrankin se saattaisi toteutua?
Oikeasti, millaisia kermaperseitä teillä on miehinä? Minun mieheni on vannoutunut lihansyöjä, harrastaa metsästystä, tekee raskasta ruumiillista työtä, ja yllätys yllätys; syö täysin sujuvasti kasvisruokia hyvällä ruokahalulla ja mahan täydeltä!
Meidän perheessä ovat kaikki sekasyöjiä, mutta silti kaikki söisivät iloisena tuota ruokaa. Paljon mieluummin kuin sitä iänikuista AV-kliseetä, lohisoppaa. Tai vielä kamalampaa, kinkkukiusausta.
Mulla maistuisi hyvin. Saako tulla kuokkimaan ?
Itse syon myos lihaa, mutta en todellakaan kaipaa tahan menuun mitaan lihaa/kalaa lisaksi.
Olisin kiinnostunut noista porkkanapyorykoiden ja linssimoussakan ohjeista.
Tosi hyvä menu :) Jos ei sekasyöjät kestä yksiä häitä ilman makkaraa niin eipä ole teidän ongelma :) Itsekin kasvissyöjänä jäänyt aika monista hääruoista paitsi, enkä ole loukkaantunut että mua ei ole huomioitu. Aika moni sekasyöjä kuitenkin PYSTYY syömään kasvisruokaa:)
t: Toinen kasvissyöjä morsian :)
ja tarjolla on varmasti erikseen liha-annos sellaiselle vieraalle, joka syö syystä tai toisesta pelkkää lihaa/eläinkunnan tuotteita.
Omia häitä ja häämenua suunnitellessa kysyimme vieraiden ruokarajoitukset etukäteen. Kasvissyöjille tarjottiin kasvisvaihtoehto, koska vieraanvaraisuuttamme halusimme, että heillekin olisi herkullista syötävää. Sitä sen sijaan emme kysyneet, mistä kukakin vieras tykkää. Sekasyöjät joutuivat siis syömään valitsemamme liharuokalajin, kasvissyöjät valitsemamme kasvisruokalajin. Vedimme ruokaräätälöinnin rajan näin.
Nythän jotkut pällit sekasyöjät tässä ketjussa vaativat liharuokaa pelkästään nirsouden vuoksi, mikä on mielestäni jokseenkin huonoa käytöstä.
Mikään pakko kenenkään ei ole tarjota vierailleen räätälöityjä aterioita. On ihan ok tarjota vaikka pelkkää jäniksenpaskaa jos itse haluaa. Siitä sitten jokainen syö jos haluaa.