Mitä mieltä häämenusta?
Salaatit:
Kasvis-pastasalaatti
Juustoleipä-melonisalaatti
Ihan normi vihersalaatti
Pääruoat:
Linssimoussakka
Porkkanapyörykät
Syksyinen tofupata
Lisukkeet:
Perunamuussi
Keitetty riisi
Leivät:
Patonki
Ruislimppu
Lisäksi:
Hummus
Yrttilevite
Voi
Juustoja ja hedelmiä
Täytekakku ja kahvi+tee
Iltapala:
Em. salaatteja, leipää, porkkanapyöryköitä, paistettua tofua ja halloumia, kasviksia ja dippejä
Juomaksi viinit, oluet, maito ja vesi
Kommentit (104)
ihan herkulliset ruoat varmaan, mutta aika arkiset. Itsekin tarjoaisin jotain lihaa. Tarkoitushan on, että ruoka on kaikkien vieraiden mielestä hyvää, ja jotkut mieltävät vain liharuoan sellaiseksi.
Missä on liharuoat normi-ihmisille? Aina ilman muuta oletetaan, että kasvisruokailijat huomioidaan juhlissa, mutta näemmä ei toimi toisin päin? Miksi? Kasvissyöjät aina vain ilmoittavat ruokavalionsa kuin minkäkin allergian ja olettavat aina saavansa erityisruokansa, vaikka kyse on valinnasta, ei sairaudesta (jolloin tietysti asia olisi ihan eri!). Miksi kasvissyöjät ovat noin itsekkäitä? Meillä on häät ensi kesänä. Emme ole vielä ruokia miettineet, mutta jos yleinen linjaus on tämä, että ruoat pitää olla omannäköisiä niin minä en ainakaan näytä porkkanalta... syökööt sitten kaikki vieraat nautaa ja härkää, kasvissyöjät mukaan luettuina.
Menu kuulostaa herkulliselta, mutta en voi syödä soijaa, missään muodossa. Joten onhan mahdollista välttää soijaa kaikin tavoin? (eli soijaa sisältävät tuotteet on merkitty.)
että kaikki tuntemani lihaa syövät henkilöt syövät myös jatkuvasti kasvisruokia, kuten ihan tavallisia pinaatti-ja hernekeittoja yms., mutta tuntemani kasvissyöjät eivät syö liharuokia.
http://kotiliesi.fi/ruoka/juhlaruoka/kasvisruokaa-juhliin
Lisäisin ainakin hyviä piirakoita tuohon menuunne. Ne on täyttäviä ja herkullisia.
että kaikki tuntemani lihaa syövät henkilöt syövät myös jatkuvasti kasvisruokia, kuten ihan tavallisia pinaatti-ja hernekeittoja yms., mutta tuntemani kasvissyöjät eivät syö liharuokia.
Kasvisjutut ensiksi ja sitten siirtyvät lihoihin, joten kasvissyöjille ei jää mitään.
Ihmetyttää kanssa luulo nirsoilusta, en ole lihaa syönyt yli 20 vuoteen, ei tulisi mieleenikään enää syödä.
ihan herkulliset ruoat varmaan, mutta aika arkiset. Itsekin tarjoaisin jotain lihaa. Tarkoitushan on, että ruoka on kaikkien vieraiden mielestä hyvää, ja jotkut mieltävät vain liharuoan sellaiseksi.
Minä esimekiksi miellän vain kiinalaisen ruuan hyväksi, mutta harvoissa häissä sitä on:)
Olen melko avoin kaikenlaisille ruuille, mutta vähän kädetön/mielikuvitukseton kokki, joten meillä on kotona aina niitä samoja perussuomalaisia sekaruokia. Lapseni nyrpistelisivät, mutta niin ne tekevät kotonakin joka toinen päivä. Koulutan heitä kovasti koko ajan. Mies syö vielä sujuvammin kaikkea kuin minä, tai ainakin meillä on kova 'kisa' ennakkoluulottomuudesta käynnissä koko ajan.
Mutta siis: teidän juhlanne, teidän valitsemanne ruuat. Varmasti on hyvää.
jos juhlijoilta kysyttäisiin etukäteen, niin liharuoat olisivat varmasti aivan ehdottomia, kasvisruokia ei haluaisi kuin kasvissyöjät. Juhlissa sitten kävisi niin, että kasvisruokailijoille varatut kasvisruoat loppuisivat alta aikayksikön, kun lihansyöjät syövät ne molemmat ruoat.
mutta ap:n menu oli toivottoman ankea edes arki-illalliseksi.
Ilmeisesti provo, kun ei mielikuvitus riitä herkullisempaan.
Kas kun ei pinaattilettuja ja papumuhennosta.
joissa tarjolla olis pelkkää lihaa? kunnioittaisit paria ja söisit innolla? :D
syötkö siis ainoastaan lihaa, et ollenkaan vihanneksia tai hedelmiä tms?
ap:n häissä ei ole tarkoituskaan huomioida niitä lihansyöjiä tarjoamalla vaihtoehtoja mistä valita.
Mutta vastaus kysymykseen: syön joskus muutakin kun lihaa.
että hän ei voi syödä mitään muuta kuin lihaa, hänetkin huomioitaisiin. Sellaista henkilöä en ole itse koskaan tavannut, yleensä kaikki jotka syövät lihaa, syövät myös kasvisruokia. Ja jos kasvisruoat ovat hyviä, syövät ensin tosiaan ne, jolloin kasvissyöjille ei jää mitään.
eihän lihansyöjän joka aterialla ole muutenkaan aina lihaa, ei ainakaan koulu-ja työpaikkaruokailuissa.
Keliakiaa ja maito- ja soija-allergiaa sairastavana voisin syödä tuosta vihersalaattia ja riisiä ellei niitä pyöryköitä sun muita ole tehdty gluteenittomista jauhoista jne.
Miten siis varaudutte erikoisruokavalioihin?
Mutta ihmettelen silti esim. salaattitarjontaa. Vihersalaatti ok mutta kaksi muuta salaattia on hankalampi mieltää. Juustoleipä-melonisalaatin tilalle ehkä olisin laittanut tomaatti-mozzarellasalaatin, joka on tyypillisempi ja useampi vieras tykkää. Kasvispastasalaatti voi olla menestys tai sitten ei. Eikö esille voisi laittaa vihersalaatin vierelle esim. fetaa, oliiveja, marinoituja sieniä?
Pääruoista porkkanapyörykät kuulostavat kivoilta. Mousakan ystävä olen, mutta linssit vähän vierastuttavat. Söisin varmaan silti. Mietityttää vain, miksi kasvisruoista on valittu selvästi erikoisemmat kuten tofupata ja linssimousaka. Itse vaihtaisin tofupadan reilusti lisukeruoaksi eli kasvisvuoaksi tai kasvisgratiiniksi. Ehkä vaihtoehtona punajuuri-aurajuustovuokaa eli sellaisia sekasyöjien herkkuja. Linssimousakan ja porkkanapyöryköiden lisäksi tarjoaisin perunamuusia/keitettyjä perunoita kantarellikastikkeen kera. Riisin jättäisin kokonaan pois, eihän tässä ole mitään riisiruokaakaan.
Iltapalaan lisäisin esim.karjalanpiirakat, leipää vain ylijääneet aterialta. Paistettu tofu ja halloumi kuulostavat herkullisilta. Olen halloumin suuri ystävä ja tofu selkeästi erillään houkuttaa maistamaankin.
MInkälainen kakku on kyseessä? Jos kovin erikoinen tai vastaavasti ihan tavis, niin kannattaa ehkä kakun lisäksi tarjota keksejä.
siis se, että ette myy aatteitanne häiden varjolla. Teidän häät ja tarjoatte haluamianne ruokia. Minä ainakin ottaisin ruokatarjoilunne miellyttävänä vaihteluna vaikka sekasyöjä olenkin.