Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kenen lapsia ne päiväkodin häiriköt oikein on?

Vierailija
09.03.2015 |

Asumme alueella, jossa on yksi, iso päiväkoti. Alueella on kaikenlaisia asuntomuotoja, mutta suuret kerrostalot puuttuu. On omakotitaloa, rivitaloa ja sitten muutama pieni kerrostalo. On omistusasuntoa ja yksityiseltä vuokrattua ja kaupungin vuokra-asuntoja. 

Päiväkodissa on ongelma, nimittäin häirikkö-lapset. Heitä on pienten ryhmää lukuunottamatta jokaisessa ryhmässä. He huutavat, riehuvat, potkivat, lyövät, tönivät ja eivät usko mitään. Osa on suomalaisia, osa ei. Päiväkodissa ei voida enää tehdä enempää, he ovat erottaneet lapsia toisistaan, he eivät pidä edes taukoja niin kuin kuuluisi koska osaa pitää vahtia kaikkialla. He ovat puhutelleet, rangaisseet (miten nyt pk:ssa voi rangaista ketään) yms. mutta mitään ei tapahdu. Uskon, että ovat puhuneet vanhemmille myös mutta mitä se auttaa jos heitä ei kiinnosta? 

Kenen lapsia nämä ovat? Kuka kasvattaa jälkikasvustaan ihmishirviöitä? 

Olen itse aivan pulassa, sillä päiväkoti on lähellä ja se on ainoa lähellä oleva sellainen. Minulla ei ole ajokorttia eikä meillä ole kuin yksi auto. Elämä menisi todella hankalaksi jos lähtisin julkisilla viemään lapsia muualle tai päivät menisivät heillä todella pitkiksi jos mies veisi heidät kauemmas joka aamu ja sitten hakisi töistä tullessaan. Hoitopaikkaa he tarvitsevat, minä opiskelen ja mies on töissä :( 

Kommentit (101)

Vierailija
61/101 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 09:42"]

Mun (täysin suomalainen) lapsi oli päiväkodissa häirikkölapsi. Kotona ja vapaa-ajalla käyttäytyi hyvin mutta se päiväkotikäytös, se oli luokattoman huonoa.

[/quote]

Minulla ollut vähän vastaavanlainen tilanne oman lapseni kanssa. Hän ei osannut käyttäytyä päiväkodissa ja koulussakin oli ensimmäiset vuodet vaikeaa (mainittakoon, että kyse ei ollut minkäänlaisesta väkivallasta, vaan muunlaisesta häiriköinnistä). Kotona ja vapaa-ajalla ei ollut mitään ongelmia.

Meillä on aina pidetty lapsille kuria ja opetettu käytöstapoja, ja meitä todellakin kiinnosti, miten lapsi käyttäytyi päiväkodissa. Itse olin kuitenkin täysin neuvoton, miten puuttua lapsen huonoon käytökseen, kun en itse ollut paikalla. Pk:n henkilökuntakin myönsi, että lapsi on periaatteessa hyvätapainen, mutta isossa lapsiryhmässä toimiminen oli vain hänelle todella vaikeaa.

Tämä kyseinen lapseni on nyt myös 11-vuotias, ja nykyään koulu sujuu hyvin. Kirjoitukseni pointti oli siis se, että tilanteet eivät ole niin yksinkertaisia eikä kyse ole aina siitä, ettei vanhempia kiinnostaisi. Sen ymmärrän toki, ettei tilanne ole kiva muiden(kaan) kannalta.

Vierailija
62/101 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapset ovat välillä aika kurittomia, kotona saattavat purra, lyödä ja töniä toisiaan kun on riitaa, ja ovat kovaäänisiä ja kovapäisiä. Ei sellaista toki koko ajan ole, mutta välillä. Ihan tavallisia tenavia minusta, ja hurmaavia monella tavalla.

Kun esikoinen aloitti päiväkodin, sieltä tuli jonkun verran ikävää palautetta tönimisestä, puremisesta, nukkumahuoneessa huutamisesta ym. Hävetti ja suretti kuulla sellaista enkä oikein tiennyt, mitä tekisin.

Onneksi päiväkodissa on todella mukavaa ja osaavaa henkilökuntaa, ja yhdessä pohdittiin paljon käytöksen syitä ja ratkaisuja. Huomattiin yhdessä, että lapsi kaipasi paljon tekemistä ja siksi protestoi esimerkiksi nukkumista. Ratkaisuna alettiin tuomaan hoitoon aikaisemmin aamulla, jotta lapsi sai rauhassa leikkiä ja purkaa energiaa ennen lounasta ja päiväunia. Tämä auttoi huomattavasti, eikä isoja ongelmia ole enää ollut.

Meidän lapsesta olisi siis voinut tulla häirikkö ja kiusaaja, mutta onneksi löydettiin ratkaisu. Joka päiväkodissa ei varmasti ole yhtä osaavaa ja välittävää henkilökuntaa eikä ehkä aikaakaan jäädä miettimään näitä juttuja. Moni lapsi varmasti häiriköi vaan siksi, että aikuiset eivät ymmärrä hänen tarpeitaan. Minusta ei pidä alkaa leimaamaan lapsia kilteiksi ja häiriköiksi; varsinkin jos hoitajat tekevät niin, se vain vahvistaa huonoa käytöstä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/101 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 10:23"]

Nro11:lle: Lapsesi oli varmaan siis viaton kullannuppu ja ryhmän kiltein ja hyväkäytöksisin lapsi ja häneltä vietiin unilelu ja eristettiin?

[/quote]

Vaikka ei olisikaan kullannuppu, niin mikä ihmeen rangaistus unilelun vieminen on?? Kasvatus ja kosto eivät ole sama asia.  En ole n:o11, mutta pakko reagoida kuitenkin.

Vierailija
64/101 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa muuttaa pois alueilta, joilla on paljon maahanmuuttajia. Helsinki on pahin. Maaseutu ylipäätään hyvä.

Vierailija
65/101 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyypä palata tähän ketjuun myöhemmin. Mielenkiintoisia näkökantoja puolin ja toisin. Nyt pitää kiitää töihin. -11

Vierailija
66/101 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 10:20"][quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 10:14"][quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 09:07"]

Asumme alueella, jossa on yksi, iso päiväkoti. Alueella on kaikenlaisia asuntomuotoja, mutta suuret kerrostalot puuttuu. On omakotitaloa, rivitaloa ja sitten muutama pieni kerrostalo. On omistusasuntoa ja yksityiseltä vuokrattua ja kaupungin vuokra-asuntoja. 

Päiväkodissa on ongelma, nimittäin häirikkö-lapset. Heitä on pienten ryhmää lukuunottamatta jokaisessa ryhmässä. He huutavat, riehuvat, potkivat, lyövät, tönivät ja eivät usko mitään. Osa on suomalaisia, osa ei. Päiväkodissa ei voida enää tehdä enempää, he ovat erottaneet lapsia toisistaan, he eivät pidä edes taukoja niin kuin kuuluisi koska osaa pitää vahtia kaikkialla. He ovat puhutelleet, rangaisseet (miten nyt pk:ssa voi rangaista ketään) yms. mutta mitään ei tapahdu. Uskon, että ovat puhuneet vanhemmille myös mutta mitä se auttaa jos heitä ei kiinnosta? 

Kenen lapsia nämä ovat? Kuka kasvattaa jälkikasvustaan ihmishirviöitä? 

Olen itse aivan pulassa, sillä päiväkoti on lähellä ja se on ainoa lähellä oleva sellainen. Minulla ei ole ajokorttia eikä meillä ole kuin yksi auto. Elämä menisi todella hankalaksi jos lähtisin julkisilla viemään lapsia muualle tai päivät menisivät heillä todella pitkiksi jos mies veisi heidät kauemmas joka aamu ja sitten hakisi töistä tullessaan. Hoitopaikkaa he tarvitsevat, minä opiskelen ja mies on töissä :( 

[/quote]

Rangaisseet, oikeesti?
[/quote]

Mun lasta rankaistiin päiväkodissa takavarikoimalla lapsen unilelu, eristämällä ryhmästä ja ryhmän toiminnoista nurkkaan, jatkuvalla negatiivisella palautteella (lapselle kerrottiin suoraan että hän ei edes osaa käyttäytyä), istutettiin pitkiksi ajoiksi ruokapöydän ääreen jos ei tykännyt jostain ruuasta...

T. Nro 11
[/quote]
Hyvä että jotain kuria pitävät häirikkölapsille!

Vierailija
67/101 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedättekö, että olen miettinyt asiaa myös tältä kannalta: omat lapseni ovat siis vähemmän meneviä ja agressiivisia, enemmänkin ujoja (ja uskokaa pois, haasteensa on ujoudessakin ja myös pk:n henkilökunnan kanssa).

Mutta asiaan: kun oma poikani oli ilmeisesti todella hermostunut erään tönimiseen ja löymiseen kun hän antoi takaisin samalla mitalla. Mutta sen sijaan, että poikaani olisi muistutettu esim. siitä että miten se lyöminen sattuukaan ja hänet olisi laitettu miettimään asiaa, juttu olikin käännetty tämän häirikön syyksi. Se tuntui minustakin pahalta. Ensinnäkin siksi, etten tahdo omien lasteni pääsevän kuin koira veräjästä sillä minä en hyväksy tuollaista käytöstä omiltanikaan, missään tilanteessa. Mutta myös siksi, että kun "häirikkö" saa köniin toiselta, se on aivan yhtä väärin. 

Mutta tahtoisin nyt korostaa edelleen sitä, että minäkin olen pulassa ja ymmälläni asian kanssa. En halua, että omaa lastani (ongelmaa enemmän pienemmän ryhmässä kuin poikani ryhmässä josta siis kerroin) satutetaan enkä halua, että hänellä on päivästä toiseen sellainen olo että pitää olla jatkuvasti varuillaan. Pienempi näkee painajaisia ja on kotona selvästi alakuloinen. En pääse olemaan kärpäsenä katossa, että mitä siellä oikeasti tapahtuu, mutta luulen että vääryyksiin herkästi reagoiva kuopukseni näkee vääryyttä tapahtuvan myös häirikölle eikä tiedä, miten asiaan suhtautua. 

Päiväkodinvaihto menee todella vaikeaksi meille, mitä nyt olen asiaa googlaillut tässä aamupäivän. Ap

Vierailija
68/101 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen ryhmässä eräs lapsi oli väkivaltainen, taustalla oli perheeseen tullut vauva. Toinen ongelmatapaus ilmeisesti oirehtii vanhempien avioeroa. Ihan suomalaisia tavalllisia perheitä.

Vierailija
69/101 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläkoulun opettajana olen huomannut, että yhä useammalla oppilaalla on varmasti jotain, mitä ei ole löydetty/tutkittu. Ja kyllä yksikin häirikkö voi pilata koko luokan fiiliksen ja ilmapiirin, vaikka se voikin tuntua uskomattomalta.

Vierailija
70/101 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä tosiaan ihmeellistä lynkkausta havaittavissa. Mun oma lapsi on ADHD:n takia pienluokalla koulussa ja muistan varmaan koko loppuelämän kuinka koulun alkuinfotilaisuudessa syksyllä sai kuulla muilta vanhemmilta negatiivista palautetta kun normaalista peruskoulusta löytyy tuollainen peikko kuin pienluokka. Alkuinfotilaisuudessa siis opettajat esittäytyivät ja kertoivat minkä luokan opettajia ovat. Koko koulun maine on kuulemma mennyttä ja pienluokan oppilaiden vanhemmat wt-porukkaa joilta puuttuu kyky kasvattaa lapsensa jne.

Tää teidän lynkkaaminen ei johda mihinkään järkevään eikä varmastikaan saa mitään positiivista aikaiseksi. Tasan tarkkaan nämäkin häiriköiden vanhemmat ovat hakeneet ja yrittäneet hakea apua kaikkialta. Osa sitä apua on saanut mutta osa taas ei. Sitten on tietenkin se ryhmä, joiden mielestä lapsessa ei ole mitään vikaa ja jotka kieltäytyvät hyväksymästä sen tosiasian, että lapsi tarvitsee tukea. Aivan liian usein vain vedotaan siihen resurssipulaan. :(

Oireilevan lapsen käytöshäiriöiden takana on ihan jotain muuta kuin ne teidän monen mielestä olevat vanhemmat jotka eivät kasvata lapsiansa. Mikään sairaus tai oireyhtymä ei kuitenkaan saa olla syy tai tekosyy lapsen huonolle käytökselle. Siihen ongelmaan vain pitää voida puuttua oikeasti ajoissa ennen kuin tilanne aiheuttaa pitkittyessään lisää vahinkoa. Samalla tavalla ne käyttäytymissäännöt koskevat "häirikköä" kuin ap:n ja monen muun "täydellistä ja virheetöntä" lasta täydellisine kasvatusmetodeineen. (ADHD ja Asperger ym. autismin monet kirjothan johtuvat nimen omaan siitä huonosta kasvatuksesta tän ketjun perusteella). Toisten lasten kanssa säännöistä kiinni pitäminen vaan vaatii enemmän työtä ja määrätietoista kasvattamista kuin toisten.

Ette taida kuinka paljon stigmatisointi satuttaa...

Vierailija
71/101 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 24-vuotias, ja niistä luokkatovereistani, jotka ovat jo vanhempia, yhtä lukuunottamatta ovat kaikki elämänkoululaisia ja entisiä koulukiusaajia, ja kaikki ovat jääneet asumaan pienelle paikkakunnalle josta lukiokin lakkautettiin. Tämä yksi poikkeus opiskelee arvostettua alaa toisella paikkakunnalla, ja hänelle ja lapselleen povaan hyvää tulevaisuutta. Sen sijaan pahoin pelkään että näiden kiusaajien lapset tulevat kulkemaan samoja teitä kuin itsekkäät , ilkeät ja kouluttamattomat vvanhempansa, ja ainakin yksi näistä lapsista jo päiväkodissa kuulemma serkkuni lapsen ryhmässä häiriköi, ja lapsen äiti on ihan yhtä piittaamaton ja yhteistyökyvytön kuin koulussa.

Vierailija
72/101 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otsikkosi on harhaanjohtava. Ei ole mitään kategorista vanhemmuutta, joiden lapsista tulee "häirikköjä". Jos häirikköhjä on niin paljon kuin kuvaat, on kyse tavallisista, hieman villimmistä lapsista. Osaamaton ja ammattitaidoton henkiökunta leimaa lapsia "hankaliksi ja häiriköiksi", siitähän se lähtee. Alle kymmenenvuotiasta lasta, jolla ei ole mitään erityisdiagnoosia, kutsuminen häiriköksi on vanhempien ja hoitajien omassa päässä, ja tuollaiselta nimittelyltä pitäisi välttyä ja kääntää katse henkilökuntaan; ei ole kykyjä hallita näin suurta lapsijoukkoa, mikä aiheuttaa lasten oireilua monella tavalla. 

Vierailija
73/101 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ette taida tietää kuinka paljon stigmatisointi satuttaa. Jäi yksi sana välistä.

Vierailija
74/101 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meiltä löytyy yksi häirikkö, todennäköinen syy erittäin vahva temperamentti tai adhd/asperger, ehkä molemmat. En ole huono kasvattaja, en voinut ikinä kuvitella, että lapseni olisi näin vaikea. Päiväkodissa kuulemma vuosi meni riehuen, nykyään kuulemma menee jo ihan hyvin. Hävettää aina lapsen huono käytös. Minun seurassani käyttäytyy pääosin hyvin (mitä nyt inttää vastaan, testaa, valittaa yms), mutta vieras hoitaja aiheuttaa heti pelleily reaktion ja sitten on helvetti irti. Kuulemma koetteli aina uudet sijaiset läpi, edelleenkin tekee sitä välillä. On 4v.

Vierailija
75/101 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 11:25"]

Meiltä löytyy yksi häirikkö, todennäköinen syy erittäin vahva temperamentti tai adhd/asperger, ehkä molemmat. En ole huono kasvattaja, en voinut ikinä kuvitella, että lapseni olisi näin vaikea. Päiväkodissa kuulemma vuosi meni riehuen, nykyään kuulemma menee jo ihan hyvin. Hävettää aina lapsen huono käytös. Minun seurassani käyttäytyy pääosin hyvin (mitä nyt inttää vastaan, testaa, valittaa yms), mutta vieras hoitaja aiheuttaa heti pelleily reaktion ja sitten on helvetti irti. Kuulemma koetteli aina uudet sijaiset läpi, edelleenkin tekee sitä välillä. On 4v.

[/quote]

Valmistaudu saamaan paskan kasvattajan stigma otsaasi.

Vierailija
76/101 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi iso ongelma on myös se, että ilman diagnooseja ei lapsi saa oikein apua. Meidän lapsi on päiväkodissa, vasta odotellaan pääsyä tutkimuksiin, ilmeisesti neurologisia ongelmia. Lapsi ei onneksi ole häirikkö, mutta tarvitsee tosi paljon apua. Päiväkodin mielestä yhden hoitajan huomio menee koko ajan lapseen, olisi kuulemma hyvä saada pienryhmään. Mutta siihen taas ei pääse ennen diagnooseja..

Vierailija
77/101 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 14:01"]

[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 13:51"]

[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 10:30"]

[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 10:23"]Nro11:lle: Lapsesi oli varmaan siis viaton kullannuppu ja ryhmän kiltein ja hyväkäytöksisin lapsi ja häneltä vietiin unilelu ja eristettiin? [/quote] Lapsella oli käytösongelmia päiväkodissa. Sitä en kiellä. Kuten en myöskään kiellä sitä että pk omalla toiminnallaan ruokki niitä ongelmia, kajosi lapsen perusturvallisuuteen ja samaisella toiminnallaan laukaisi traumaperäisen stressihäiriön. Diagnoosin teki lukuisien tutkimusten jälkeen lastenpsykiatrian erikoislääkäri. Ja tämän diagnoosin hoitopolkua kulkemalla ollaan saatu hyviä tuloksia. Toki aspergerpiirteet ovat myös vaikuttaneet kaikkeen. Aspergerin syndroomaa lapsella ei kuitenkaan ole todettu. -11

[/quote]

Tässä on vastaus ap:n kysymykseen. Ne on juuri näitä jotka eivät ole osanneet kasvattaa lastaan joka sitten "traumatisoituu" kun päiväkodissa tai koulussa ei saakkaan terrorisoida muita mielensä mukaan, koska opettajat ja muut työntekijät ovan julmia hirviöitä. Sitten kun lapsi vaihtaa koulua/päiväkotia ja ongelma jatkuukin edelleen niin haetaan liuta diagnooseja selittämään käytöstä, joka ei tietenkään voi johtua epäonnistuneesta kasvatuksesta.

[/quote]

Miksi tämä samainen lapsi sitten käyttäytyy hyvin kotona, kavereiden kanssa vapaa-ajalla, harrastuksissa, lomamatkoilla? Siis kaikkialla muualla ja muissa tilanteissa kuin päiväkodissa tai myöhemmin koulussa. Tosin nyt on jo voittopuolisesti nämä käytösongelmat väistyneet ja se muutos on ollut todella huima kun vihdoin saatiin apua. Mitään isoja ei tietenkään hetkessä tapahtunut mutta pikkuhiljaa lapsi on "normalisoitunut."

Jännä juttu että nämä sun mielestä tapahtuneet kasvatusvirheet tai kasvattamatta jättämiset ovat vaikuttaneet vain ja ainoastaan siellä päiväkodissa ja koulussa. Miksi lapsi sitten käyttäytyy muissa ryhmätilanteissa (harrastukset tmv.) hyvin? Mitä lie osa-aikakasvatusta meilläkin harrastetaan. Ollaan vielä keksitty että kasvatuksen negatiiviset tulokset näkyvät vain tietyissä paikoissa. Lapstenpsykiatrikin on sun mielestä lätkäissyt väärän diagnoosin, eikö vain? Lähdetään nyt oikein kunnolla yleistämään ja lukemaan rivien välistä, niinkö? -11

[/quote]

Päiväkodissa kilpaillaan parinkymmenen muun lapsen kanssa aikuisten huomiosta. Vapaa-ajalla kotona, kaupassa, kavereiden kanssa taas ei.

Vierailija
78/101 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 11:39"]

[/quote]

[/quote]

Onneksi meillä on kaksi lasta, toinen näyttäisi olevan vähän helpompi tapaus.

Vierailija
79/101 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 11:44"]

[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 11:39"]

[/quote]

[/quote]

Onneksi meillä on kaksi lasta, toinen näyttäisi olevan vähän helpompi tapaus.

[/quote]

Olet siis vain puoliksi paska kasvattaja. No, aina ei voi onnistua eikä edes joka kerta. (älä ota tosissasi näitä).

Vierailija
80/101 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vastasin tähän ketjuun eilen mutta mun viesti poistettiin. Se oli ihan totuudenmukainen, muttei ilmeisesti hyväksyttävä. Arvaatte varmaan mitä siinä luki.