Kenen lapsia ne päiväkodin häiriköt oikein on?
Asumme alueella, jossa on yksi, iso päiväkoti. Alueella on kaikenlaisia asuntomuotoja, mutta suuret kerrostalot puuttuu. On omakotitaloa, rivitaloa ja sitten muutama pieni kerrostalo. On omistusasuntoa ja yksityiseltä vuokrattua ja kaupungin vuokra-asuntoja.
Päiväkodissa on ongelma, nimittäin häirikkö-lapset. Heitä on pienten ryhmää lukuunottamatta jokaisessa ryhmässä. He huutavat, riehuvat, potkivat, lyövät, tönivät ja eivät usko mitään. Osa on suomalaisia, osa ei. Päiväkodissa ei voida enää tehdä enempää, he ovat erottaneet lapsia toisistaan, he eivät pidä edes taukoja niin kuin kuuluisi koska osaa pitää vahtia kaikkialla. He ovat puhutelleet, rangaisseet (miten nyt pk:ssa voi rangaista ketään) yms. mutta mitään ei tapahdu. Uskon, että ovat puhuneet vanhemmille myös mutta mitä se auttaa jos heitä ei kiinnosta?
Kenen lapsia nämä ovat? Kuka kasvattaa jälkikasvustaan ihmishirviöitä?
Olen itse aivan pulassa, sillä päiväkoti on lähellä ja se on ainoa lähellä oleva sellainen. Minulla ei ole ajokorttia eikä meillä ole kuin yksi auto. Elämä menisi todella hankalaksi jos lähtisin julkisilla viemään lapsia muualle tai päivät menisivät heillä todella pitkiksi jos mies veisi heidät kauemmas joka aamu ja sitten hakisi töistä tullessaan. Hoitopaikkaa he tarvitsevat, minä opiskelen ja mies on töissä :(
Kommentit (101)
Ei minun ainakaan! Varmaan naapurista.
Sama se, kenen ne häiriköt ovat, nykyään vanhemmat ei osaa pitää lapsilleen kuria ja järjestystä saati opettaa hyviä käytöstapoja. Luulen, että perhetaustalla ja varallisuudella ei ole tässä asiassa juuri merkitystä. Surullista, että se näkyy jo päiväkodissa. Mitähän näistä lapsista tulee koulu-ikäisinä? Entä aikuisina?
Minä olen tehnyt rikosilmoituksen päiväkodista. Lapsi lääkäriin, vammat kuvataan, tieto pahoinpitelystä poliisille. Sen jälkeen päiväkotiin on ihmeesti löytynyt lisää hoitajia ja häiriköt on saatu kuriin. Jos ei päiväkoti viitsi tehdä asioille mitään, on vanhempien pakko toimia. Laki kun väittää, että päiväkodin on oltava turvallinen kasvuympäristö.
Mun (täysin suomalainen) lapsi oli päiväkodissa häirikkölapsi. Kotona ja vapaa-ajalla käyttäytyi hyvin mutta se päiväkotikäytös, se oli luokattoman huonoa.
Siitä alkoikin oravanpyörä: Lapsi käyttäytyi huonosti. Palaute oli samoin (lapsen kuullen) aina negatiivissävyistä. Pk:saa väsyttiin. Lapsi väsyi ja alkoi uskomaan itsekin pk-tätien olevan oikeassa: Lapsessa ei ole mitään hyvää ja pk-päivään ei mahdu mitään positiivista.
Käytiin psykologiset testit. Josko taustalla olisi ADHD tai jotain. No ei ollut. Ongelmat jatkuivat koulussa käytöspuolella. Oppimisen kannalta ei taas ollut ongelmia. Kokeiden tulokset olivat joka aineessa vähintään ysejä.
Pitkän taistelun ja sinnikkyyden jälkeen saimme lapselle apua kun hän oli 9-vuotias. Apua, jota pk- ja koulumaailma peräänkuulutti ja apua, joka meiltä oli monet kerrat evätty koska ne psykologin testitkin olivat normaalit.
Pienin askelin mennään eteen päin. Lapsi käy lastenpsykiatrian avohoitoyksikössä, joka on osottautunut todella hyväksi asiaksi. Diagnoosina traumaperäinen stressihäiriö pk:n varhaiskasvatuksen aikana tapahtuneiden negatiivisten "kasvatusmallien" ansiosta yhdistettynä aspergerpiirteisiin.
Lapsi on nyt 11-vuotias ja edelleen hoitosuhde lastenpsyk. avohoitoon. Käytös koulussa on parantunut huimasti. Tulevaisuus näyttää valoisalta. Lapsenkin mielestä. Vihdoinkin.
Miksi lapsi oli sitten kotona ja vapaa-ajalla normaalisti käyttäytyvä mutta päiväkodissa ja koulussa ei? Ehkä siksi kun lapsella on koko ajan ollut rakastavat, välittävät ja rajojakin laittavat vanhemmat jotka eivät missään vaiheessa luovuttaneet tai antaneet lapsen tuntea alemmuutta tms.
Kuinka usein se pääolettamus onkaan että syy lapsen käytöshäiriöihin on lapsen vanhemmissa?
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 09:07"]
Asumme alueella, jossa on yksi, iso päiväkoti. Alueella on kaikenlaisia asuntomuotoja, mutta suuret kerrostalot puuttuu. On omakotitaloa, rivitaloa ja sitten muutama pieni kerrostalo. On omistusasuntoa ja yksityiseltä vuokrattua ja kaupungin vuokra-asuntoja.
Päiväkodissa on ongelma, nimittäin häirikkö-lapset. Heitä on pienten ryhmää lukuunottamatta jokaisessa ryhmässä. He huutavat, riehuvat, potkivat, lyövät, tönivät ja eivät usko mitään. Osa on suomalaisia, osa ei. Päiväkodissa ei voida enää tehdä enempää, he ovat erottaneet lapsia toisistaan, he eivät pidä edes taukoja niin kuin kuuluisi koska osaa pitää vahtia kaikkialla. He ovat puhutelleet, rangaisseet (miten nyt pk:ssa voi rangaista ketään) yms. mutta mitään ei tapahdu. Uskon, että ovat puhuneet vanhemmille myös mutta mitä se auttaa jos heitä ei kiinnosta?
Olen itse aivan pulassa, sillä päiväkoti on lähellä ja se on ainoa lähellä oleva sellainen. Minulla ei ole ajokorttia eikä meillä ole kuin yksi auto. Elämä menisi todella hankalaksi jos lähtisin julkisilla viemään lapsia muualle tai päivät menisivät heillä todella pitkiksi jos mies veisi heidät kauemmas joka aamu ja sitten hakisi töistä tullessaan. Hoitopaikkaa he tarvitsevat, minä opiskelen ja mies on töissä :(
[/quote]
Rangaisseet, oikeesti?
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 10:14"]
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 09:07"]
[/quote]
Rangaisseet, oikeesti?
[/quote]
Joo, oikeesti. Kirjoitusvirhe! Ihan hirveetä! Nyt meni pointti koko jutusta :(
ap
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 10:14"][quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 09:07"]
[/quote]
Rangaisseet, oikeesti?
[/quote]
Mun lasta rankaistiin päiväkodissa takavarikoimalla lapsen unilelu, eristämällä ryhmästä ja ryhmän toiminnoista nurkkaan, jatkuvalla negatiivisella palautteella (lapselle kerrottiin suoraan että hän ei edes osaa käyttäytyä), istutettiin pitkiksi ajoiksi ruokapöydän ääreen jos ei tykännyt jostain ruuasta...
T. Nro 11
Niin kuka tässä ketjussa sitten on meistä se häirikkö?
Mä en ymmärrä miksi ap ei ymmärrä että se huoli ja hätä on iso myös niillä häirikkölapsen vanhemmilla ja tällöin päiväkodilla on todella iso rooli että mitään muutosta tapahtuu siinä pk-arjessa. Vanhemmat kun eivät valitettavasti voi sinne päiväkotiin mennä kasvattajaksi jos perusolettamus on se, että he ovat työssä käyviä.
On valitettavaa että pienten lasten kohdalla apua ei saa heti ja niitä psykologisia testejäkin aletaan tekemään vasta silloin kun lapsella on niihin tarpeeksi ikää ja yleensä siinä vaiheessa päiväkodissa on lauma henkisesti ja/tai fyysisesti pahoinvoivia lapsia. Jotainhan tässä yhteiskunnassa on pielessä kun sitä apua saa niin nihkeästi ja myöhäisessä vaiheessa.
Anteeksi että sanon, mutta ne häiriköt ovat usein niitä jessica, mica, riini, deevi, alyssa, cathy, carita, yms nimisiä lapsia. Eli häiriöiden vanhemmat ovat niitä vanhempia jotka antaa lapselleen tuollaisen typerän ja oudon nimen.
Nro11:lle:
Lapsesi oli varmaan siis viaton kullannuppu ja ryhmän kiltein ja hyväkäytöksisin lapsi ja häneltä vietiin unilelu ja eristettiin?
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 10:23"]
Nro11:lle: Lapsesi oli varmaan siis viaton kullannuppu ja ryhmän kiltein ja hyväkäytöksisin lapsi ja häneltä vietiin unilelu ja eristettiin?
[/quote]
Minä jäin miettimään, että mitä nro 11 olisi halunnut että päiväkodissa olisi tehty? Kiitelty ja kehuttu? ap
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 10:23"]Nro11:lle:
Lapsesi oli varmaan siis viaton kullannuppu ja ryhmän kiltein ja hyväkäytöksisin lapsi ja häneltä vietiin unilelu ja eristettiin?
[/quote]
Lapsella oli käytösongelmia päiväkodissa. Sitä en kiellä. Kuten en myöskään kiellä sitä että pk omalla toiminnallaan ruokki niitä ongelmia, kajosi lapsen perusturvallisuuteen ja samaisella toiminnallaan laukaisi traumaperäisen stressihäiriön. Diagnoosin teki lukuisien tutkimusten jälkeen lastenpsykiatrian erikoislääkäri. Ja tämän diagnoosin hoitopolkua kulkemalla ollaan saatu hyviä tuloksia. Toki aspergerpiirteet ovat myös vaikuttaneet kaikkeen. Aspergerin syndroomaa lapsella ei kuitenkaan ole todettu. -11
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 10:26"][quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 10:23"]
Nro11:lle: Lapsesi oli varmaan siis viaton kullannuppu ja ryhmän kiltein ja hyväkäytöksisin lapsi ja häneltä vietiin unilelu ja eristettiin?
[/quote]
Minä jäin miettimään, että mitä nro 11 olisi halunnut että päiväkodissa olisi tehty? Kiitelty ja kehuttu? ap
[/quote]
Pitäähän ne kehut olla ansaittuja. Tietenkin. Mutta lähtökohtaisesti käytöshäiriöisten lasten rajoja ei vedetä rankaisumentaliteetilla vaan tavoitteellisesti rohkaisemalla erilaisia apu- ja/tai tukikeinoja käyttäen. Ja niitä on oikeasti paljon. Jo pelkästään googlettamalla löytyy tietoa. -11
Meidän päiväkodissa on yksi ihan järkyttävä kakara! 5 vuotias kiroileva HÄIRIKKÖ! Olen laittanut hakua muihin päiväkoteihin mitä läheltä löytyy, mutta niin luulen että muutkin ovat kun kaikki ryhmät täynnä ja siirrot mahdottomia kun kerran päiväkoti paikka jo on (tämä siis Helsingissä).
Tämä lapsi on todellinen riesa, aina kun olen nähnyt sen niin se riehuu, kiusaa muita huutee vi..ua yms.
Lapsi on suomalainen ja vanhemmat hyssytteleviä viher-vasureita!
Harmittaa hirveästi kun yksi lapsi pystyy terrorisoimaan koko päiväkodin. Kyllä pitäisi tuollainen siirtämään johonkin erityisryhmään tms (esim palkata oma hoitaja kotiin), jotain muuta kuitenkin kuin se, että pilaa muiden lasten elämän päiväkodissa!
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 10:30"]
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 10:23"]Nro11:lle: Lapsesi oli varmaan siis viaton kullannuppu ja ryhmän kiltein ja hyväkäytöksisin lapsi ja häneltä vietiin unilelu ja eristettiin? [/quote] Lapsella oli käytösongelmia päiväkodissa. Sitä en kiellä. Kuten en myöskään kiellä sitä että pk omalla toiminnallaan ruokki niitä ongelmia, kajosi lapsen perusturvallisuuteen ja samaisella toiminnallaan laukaisi traumaperäisen stressihäiriön. Diagnoosin teki lukuisien tutkimusten jälkeen lastenpsykiatrian erikoislääkäri. Ja tämän diagnoosin hoitopolkua kulkemalla ollaan saatu hyviä tuloksia. Toki aspergerpiirteet ovat myös vaikuttaneet kaikkeen. Aspergerin syndroomaa lapsella ei kuitenkaan ole todettu. -11
[/quote]
Voitko sinä ajatella asiaa meidän muiden kannalta? Minun lapseni ei meinaa jäädä päiväkotiin, koska siellä yksi ja sama lapsi lyö, potkii, istuu päälle ja tönii. Sitten on vielä pieni lauma villilapsia, joista lähtee ääntä ja jotka eivät katso eteensä vaan jyräävät, kunhan pääsevät sinne minne haluavat. Ymmärrätkö, että oma lapseni on aivan tavallinen lapsi ilman häiriötä tai agressiivista käytöstä, ja hän saa varmasti myös kohta jonkun ihan oman trauman tästä kaikesta, jos asiaan ei rankalla kädellä puututa.
Oikeasti tekee mieli sanoa, että aivan sama mitä sinun lapsesi nyt käy läpi. Hän on saattanut aiheuttaa stressiä ja painajaisia ja arkuutta monelle muulle täysin viattomalle lapselle. Ap
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 10:35"][quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 10:30"]
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 10:23"]Nro11:lle: Lapsesi oli varmaan siis viaton kullannuppu ja ryhmän kiltein ja hyväkäytöksisin lapsi ja häneltä vietiin unilelu ja eristettiin? [/quote] Lapsella oli käytösongelmia päiväkodissa. Sitä en kiellä. Kuten en myöskään kiellä sitä että pk omalla toiminnallaan ruokki niitä ongelmia, kajosi lapsen perusturvallisuuteen ja samaisella toiminnallaan laukaisi traumaperäisen stressihäiriön. Diagnoosin teki lukuisien tutkimusten jälkeen lastenpsykiatrian erikoislääkäri. Ja tämän diagnoosin hoitopolkua kulkemalla ollaan saatu hyviä tuloksia. Toki aspergerpiirteet ovat myös vaikuttaneet kaikkeen. Aspergerin syndroomaa lapsella ei kuitenkaan ole todettu. -11
[/quote]
Voitko sinä ajatella asiaa meidän muiden kannalta? Minun lapseni ei meinaa jäädä päiväkotiin, koska siellä yksi ja sama lapsi lyö, potkii, istuu päälle ja tönii. Sitten on vielä pieni lauma villilapsia, joista lähtee ääntä ja jotka eivät katso eteensä vaan jyräävät, kunhan pääsevät sinne minne haluavat. Ymmärrätkö, että oma lapseni on aivan tavallinen lapsi ilman häiriötä tai agressiivista käytöstä, ja hän saa varmasti myös kohta jonkun ihan oman trauman tästä kaikesta, jos asiaan ei rankalla kädellä puututa.
Oikeasti tekee mieli sanoa, että aivan sama mitä sinun lapsesi nyt käy läpi. Hän on saattanut aiheuttaa stressiä ja painajaisia ja arkuutta monelle muulle täysin viattomalle lapselle. Ap
[/quote]
Hyvä että ollaan edes jossain onnistuttu. Tuolla samanlaisella asenteella mikä sullakin on, onnistutaan päiväkodissa ruokkimaan häiriökäyttäytymistä lisää. -11
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 10:26"]
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 10:23"]
[/quote]
[/quote]
Lapseni päiväkodissa on pari häirikköä. Tiedän heille annettavan jatkuvaa positiivista palautetta kun siihen on vähänkään syytä. Se toimii esimerkiksi uhmaikäisen kanssa paljon paremmin kuin tuollainen sairas pahana pitäminen. Lapsi sisäistää tuolla tavalla, että on PAHA ja se on haitallista itsetunnolle ja koko elämälle. Tiedän, että nämä häiriköt olivat entisessä pk:ssa tuollaisen kohtelun uhrina ja se vain pahensi tilannetta.
Vanhempienkin mukaan he ovat nyt kuin eri lapsia kun ovat päässeet paikkaan, jossa heitä ei vain inhota vaan myös rakastetaan.
Vaihda kiireesti päiväkotia!! Selitä toki myös lapselle aktiivisesti, miksi ei saa kiusata ja käyttäytyä huonosti. Lasta ei saa koskaan pitää paikassa, jonka opettajia äiti ei kunnioita. Tämä paikka, jossa oma lapseni ja häiriköt ovat on steiner-päiväkoti. Siellä opettajat ovat todella inhimillisiä.
Ne ovat niitä MUIDEN KAKAROITA!