Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vakuudet ei riitä - lempo soikoon!!!

Vierailija
27.07.2012 |

hitto noita pankkeja kun ne ei oikeen arvosta haja-asutusalueen elämää.

Ostettiin aikanaan vanharäyskä ja laitettiin se kuntoon. Ollaan saatu lainat maksettua ihan hyvälle mallille ja löydettiin uusi projekti. Talomme arvo pankille oli 100000 ja lainaa on tästä jäljellä vajaa 60000, joten kattaahan tämä minun matematiikallani omat lainansa, kun haja-asutusalueella 60 % arvosta kelpaa vakuudeksi.

Nyt ei sit saada tuota uutta projektia alkuun ilman takaajia, kuitenkaan. Ostetaan uusi, vähän isompi räyskä 60 000 ja tarvitaan tietenkin myös alkuun rahaa kauppasumman päälle, jotta päästään sitä laittamaan. Sinne voi kuitenkin muuttaa vaikka heti, on ihan siisti.

Nykykoti on myynnissä. Jos ei mene kaupaksi, niin sitten vuokrataan. Eikä muuten todellakaan ole vain 100 000 euron arvoinen koti, pankki vain arvostaa alakanttiin näitä haja-asutusalueen kiinteistöjä.

Hyviä neuvoja?

Kommentit (71)

Vierailija
21/71 |
27.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja haluatte lisää lainaa räyskään, jota kukaan ei halua ja upotette rahanne korjauksiin.

Selkeästi riskipitoinen asiakas. Kun rahat on loppu, räyskät saa myytyä vain alihinnalla. Siksi tuo arvio.

kuin meidän pankilla ja sen kiinteistövälittäjällä?

Ne varmaan näkee senkin, että mun nousukiidossa oleva yritykseni on ihan kupla vaan (vuositulot 50 000 e) ja miehen vakituinen ja pitkäaikainen esimiestyö katoaa kädenkäänteessä (vuositulot 40 000 e)

Ollaan lyhennetty asuntolainojamme (osto- ja remonttilaina erikseen) 20 000 e/v.

ap.

Vierailija
22/71 |
27.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vakuudeksi tarjosin toista kaksiota, arvo noin 120 000 e. Ei riittänyt. Tarjosin lisäksi ostettavaa kaksiota. Ei riittänyt. Tarjosin vielä vakuudeksi metsäpalstaa, puustoarvio tehty, arvo jossain 200 000 euron pinnassa.

Kysyin pankista, että paljonko vakuuksia tarvitaan, jotta saan velattomana lainaa 100 000 euron hintaiseen asuntoon, kun tuloni netto ovat 3000 e/kk ja nyt tarjosin vakuuksia yli 400 000 euron arvosta. Eivät kyenneet vastaamaan, mutta ehdottivat, että harkitsevat lainan antamista, jos liitän vakuuksiin vielä 100 000 euron arvoisen kesämökin, Kieltäydyin ja hain lainan toisesta pankista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/71 |
27.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kuka vuokraa asunnon keskeltä ei mitään?

Vierailija - 27.07.12 09:05 (ID 15280784)

meillä oli keväällä ilmoitus vuokrattavasta talosta ja katsojia kävi kymmeniä perheitä.

Vierailija
24/71 |
27.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska a) lainanlyhennykset on nyt 2250 e/kk. b) Yritetään myydä nykykotia, josta johtuen ylimääräraha on laitettu myyntikuntofiksauksiin, esim kuntokartoitukseen.

Valitettavasti tuo lainanlyhentäminen tuntuu olevan aivan sama kuin syytäisi rahaa kankkulan kaivoon. Mut jos nykypankille ehdottaisi pikku taukoa, niin varmaankin se olisi niille niin kallista että taas "joutuisivat" maksattamaan meillä jotain ylimääräisiä maksuja.

ap.

Vierailija
25/71 |
27.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vakuudeksi tarjosin toista kaksiota, arvo noin 120 000 e. Ei riittänyt. Tarjosin lisäksi ostettavaa kaksiota. Ei riittänyt. Tarjosin vielä vakuudeksi metsäpalstaa, puustoarvio tehty, arvo jossain 200 000 euron pinnassa.

Kysyin pankista, että paljonko vakuuksia tarvitaan, jotta saan velattomana lainaa 100 000 euron hintaiseen asuntoon, kun tuloni netto ovat 3000 e/kk ja nyt tarjosin vakuuksia yli 400 000 euron arvosta. Eivät kyenneet vastaamaan, mutta ehdottivat, että harkitsevat lainan antamista, jos liitän vakuuksiin vielä 100 000 euron arvoisen kesämökin, Kieltäydyin ja hain lainan toisesta pankista.

...pankille ei riitä/kelpaa mikään. ei se mitä olemme tehneet, ei se mitä olemme jo maksaneet eikä se mitä ansaitsemme. Pankille me olemme vain hulluja riskiasiakkaita?

ap

Vierailija
26/71 |
27.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja nyt on todella tiukkoja ehtoja.

Vierailija
27/71 |
27.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos kotinne on hienossa kunnossa miksi se pitää myydä.

Eikö parempi olisi keskittyä sen bisneksen pyöritykseen ja säästöillä ostaa vaikka arvopapereita.

Räyskässäkö aiotte asua remontoinnin ajan?

Vierailija
28/71 |
27.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos talosta ei ole kukaan valmis maksamaan mitään niin silloin se on arvoton, vaikka te olisitte käyttäneet sen remontointiin 300 000e! Kiinteistön arvo kun määräytyy ihan sen mukaan että paljollako sen saa myytyä.

Vierailija
29/71 |
27.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vakuudet ei riitä. Pankkia kiinnostaa vain ja ainoastaan myyntihinta. Siitä noin 60% kelpaa vakuusarvoksi.

Mahdollisista vuokratuloista pankki on kiinnostunut vain maksukykyänne arvioitaessa.

Molemmat, sekä vakuudet että maksukyky, pitää olla kunnossa. Toinen ei riitä, jos toinen puuttuu.

Vierailija
30/71 |
27.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos kotinne on hienossa kunnossa miksi se pitää myydä.

Eikö parempi olisi keskittyä sen bisneksen pyöritykseen ja säästöillä ostaa vaikka arvopapereita.

Räyskässäkö aiotte asua remontoinnin ajan?

kun yritystoiminta lähti reiluun kasvuun. Mulla siis työ toimii samassa kiinteistössä. Ja nyt ette sit ala ehdotella mitään yritystukia ja -investointilainoja. En halua, en lähde. Enkä vie yritystä pois kodistani, koska pystyn hoitamaan myös lapseni näin itse.

Uus talo ei ole räyskä kuntonsa vuoksi vaan siksi, että se ei ole aiemmin ollut asumiskäytössä. Sitä tarvii laittaa, jotta siitä saa kauniin kodin.

ap.

Vierailija
31/71 |
27.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voittikin kevyesti maksaa molemmat lainat vaikkakin ei löytyisi vuokralaista?

Vierailija
32/71 |
27.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos talosta ei ole kukaan valmis maksamaan mitään niin silloin se on arvoton, vaikka te olisitte käyttäneet sen remontointiin 300 000e! Kiinteistön arvo kun määräytyy ihan sen mukaan että paljollako sen saa myytyä.

jos normaali myyntiaika on 1 - 6 kk, niin miksi meidän talo on arvoton jo myyntikauden alussa kun pankin oma kiinteistövälittäjäkin sanoo talon arvoksi 100 000? eikö toisen kiinteistövälittäjän arviolla ole mitään merkitystä?

ap.

Vierailija
33/71 |
27.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voittikin kevyesti maksaa molemmat lainat vaikkakin ei löytyisi vuokralaista?

molempien kiinteistöjen lainat, vaikka ei löytyisi edes vuokralaista. Sellaisia tosin löytyy aivan varmasti. Ilman vuokralaista ollaan toki vähän tiukoilla, koska ylläpidettäviä kiinteistöjä olisi kaksi.

ap.

Vierailija
34/71 |
27.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eiku mä arvaan, pop-pankki?

Vierailija
35/71 |
27.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eiku mä arvaan, pop-pankki?

ap.

Vierailija
36/71 |
27.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen pahoillani mutta joudun olemaan tämän kirjoittajan kanssa samaa mieltä

periferiasta ostettu "sijoitusasunto" on jo käsitteenä aika hauska, oletan että tarkoittanee aika monelle kesämökkiä, niissähän sitten tietysti on eroja mitä hakee

miettisin ehkä kuitenkin että riittääkö teillä aika lapsille, parisuhteelle ja työlle jos ryhdytte taas remppaan, kuten sanoit, yrityksesi on kasvussa. Ja JOS käykin niin ettei kaikki suju kuin tanssi, onko järkeä menettää yöunet koko sotkun vuoksi kun olisi voinut keskittyä siihen bisneksen kasvuun?

Suosittelen kuitenkin että kysytte vielä jopa kolmesta pankista. Jos kaikki ovat samaa mieltä niin ehkä kannattaa harkita pankin kuuntelemista...

Ja tosiaan sekin varmaan kertoo jotain josko saatte asunnon kaupaksi ja millä hinnalla. Itse en valitettavasti usko noihin myyntiaika useampi kuukausi - jos hinta on kohdillaan niin asunto löytää kyllä omistajansa kuukaudessa viimeistään, asiallisella markkinoinnilla tietysti. Eri asia toki jos kohde on Äkäslompolosta 150km kohti jäätikköä...

Mieti vielä ap. Tuskin ne ihmiset sulle ilkeyttään neuvoja antaa tai haluaa että sulle tulis hankaluuksia.

Vierailija
37/71 |
27.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sivutoimisena 8 v. Reilu vuosi sitten sain homman sille mallille, että jäin kokonaan yrittäjyyden varaan. Viime vuoden yrittäjätulo oli kokonaisuudessaan 55 000 e ja verotettavaa ansiotuloa jäi 30 000 e. Aiempina vuosina yritytoiminta tuotti n. 25 000 ja ansituloksi jäi 15 000 - silloin tein myös keikkahommaa työntekijänänä (aniotulo yht. n. 25 000), mut mua ärsytti se kaikkien palikoiden yhteenjunailu.

Ja kodin rakentaminen ei oo mun juttu, vaan miehen harrastelutyötä. Lapset ei ole enää ihan pieniä vaan ens talvena eskarissa ja tokalla.Silti mä rakastan sitä, että voin olla heitä kotona koulutielle laittamassa ja sieltä tullessa vastaanottamassa.

Tänä vuonna olen tähän mennessä tienannut tuon 55 000 e, joten tulot ovat edelleen kasvussa. Pankki ei vaan oikeen taida tajuta miten vahva kiito meillä on. Millä voisikaan, kun ei ne edes kysy sitä :D

ap.

Vierailija
38/71 |
27.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäjän ansiotulot vuodessa väh. 30 000

Miehensä asiotulot vuodessa 40 000

lainaa haluttaisiin 150 000

Rasitteena/ vakuutena täysin peruskorjattu okt periferiassa (n. km:n päässä taajamsta, jossa kaupat, koulu (luokat 1-9), pankki, kunnanvirasto, terveyskeskuksen toimipiste. Ja toinen, suurempi talo 12 km:n päässä kahdesta kuntakeskuksesta.

Eikö hittolainen heru?

ap.

Vierailija
39/71 |
27.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhoihin taloihin? Nykykoti ei todellakaan ole huonokuntoinen eikä edes vanha. Se kattaa pankin ala-arvoisen hinta-arvionkin mukaan itse lainansa. Jopa pankin mielestä talon arvo on vähintään 100 000, mutta itse tiedetään tarkemmin tämän arvo. Myytyä tätä ei ehkä täällä saa, mutta vuokralle menee varmasti. Ei remontoitavaa vuosikymmeneen, koska kaikki on uutta. Onko pankkien tehtävänä tyhjentää maaseutu?

Haja-asutusalueelle rakennettu 300€ talo ei todellakaan ole sen hintainen myytäessä, pitää ottaa huomioon se tosiseikka, että sijainti näyttelee isoa osaa!

Lisäksi vanhasta korjattu talo ei ole koskaan uuden veroinen (pankin tai ostajan silmissä siis). Itselle voi olla vaikka miten tärkeä ja rakas ja kaunis..

Itse asumme asutusalueella ja talon arvo nousi itsestään kun tuohon parinsadanmetrin päähän rakennettiin kauppakeskus. Lisäksi tähän on rakennettu koko ajan, joten muutaman vuoden päästä on ajankohtaista ainakin päiväkoti, kenties koulukin.

Vierailija
40/71 |
27.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni oli tilanne,että olin toiminut yrittäjänä 4 vuotta ja hain lainaa (tulotasolleni sopivaa) ja minut katsottiin paljon riskialtiimmaksi asiakkaaksi kuin mieheni samalla tulotasolla,vaikka yritystoiminta oli vakiintunutta ja vakavaraista.