Ärtyneen suolen oireyhtymä pilaa elämäni
Olen 24-vuotias opiskelija. Valmistun yliopistosta joko ensi keväänä tai vuoden päästä syksyllä. Alani valitsin puhtaasti siitä syystä, että tiesin ettei sen opiskelu vaadi läsnäoloa koululla. Tai vaatisi, mutta käytännössä ei ole pakko. Olen hoitanut 4 edellistä opiskeluvuotta lähes täysin kotoa käsin opiskellen, tentit olen suorittanut lukamalla kirjat ja lainaamalla kavereilta luentomuistiinpanoja. On ylipäätään ihme että minulla on muutama ystävä koululta. En ole kokenut itseäni koskaan opiskelijaksi, eikä se ainakaan hyvältä tunnu etten ole käynyt juuri ollenkaan luennoilla koko tänä aikana.
Minulla on siis todella paha ärtyneen suolen oireyhtymä. Vuosien tutkimusten ja poissuljettujen muiden vaihtoehtojen tuloksena minulle todettiin, että näin se vain on eikä ole mitään keinoa millä minua voisi auttaa. Ruokavaliolla tai millään kokeilemallani asialla ei ole mitään vaikutusta. Voin ainoastaan pahentaa tilannetta tietyillä ruuilla, joita en luonnollisestikaan syö. Vaiva alkoi yläasteella, ja silloin elämäni oli puhdasta helvettiä, koska koulussa oli käytävä.
Vaiva oireilee aina syömisen jälkeen. Aamuisin pystyn käymään koululla esim. pakollisilla kielten tunneilla, mutta ruokailun jälkeen (pakko minunkin on syödä) ei tunneille ole enää asiaa. Parhaimmassa tapauksessa selviän sillä, että vatsani myöryää ja kurisee seuraavien tuntien aikana, pahimmassa tapauksessa joudun juoksemaan ruokapöydästä vessaan. Pari viikkoa sitten lähdin ravintolaan juhlistamaan ystävän syntymäpäiviä, ja heti annoksen syötyäni jouduin poistumaan vessaan. Hävettää kirjoittaakin tämä tänne, mutta suurimpia ongelmiani ovat valtavat, kivuliaat ilmavaivat, ripuli ja järkyttävä vatsan turvotus. Joskus ongelma yllättää, ja olen useasti nieleskellyt itkua yrittäen ehtiä kotiin ajoissa. Yhden kerran elämässäni en ehtinyt, ja asia kummittelee mielessäni edelleen. Silloin onneksi olin yksin liikkeellä eikä kukaan nähnyt.
Nuorempana sairastuin lievään masennukseen ja paniikkihäiriöön ongelmani vuoksi. Masentunut en enää ole, mutta ahdistunut kyllä. Luokkahuoneet, elokuvateatterin katsomot ja vastaavat saavat aikaan paniikin tunteen. En tiedä, tulenko koskaan pärjäämään työelämässä. Entä sosiaalinen elämä, puoliso? Miten tästä voisi kenellekään koskaan kertoa. Kuka edes jaksaisi vessassa ravaavaa, hermostunutta ja rajoittunutta ihmistä, joka voi joutua jättämään vaikka kivat juhlat kesken tällaisen syyn takia. Pelkään myös sitä, että tulevaisuudessa pidätyskykyni jostain syystä heikkenee. Vaikka synnytyksen tai ihan vain vanhenemisen vuoksi. En pystyisi käymään ulkona enää ollenkaan.
Vuosien ajan vaadin eri tutkimuksia ja apua lääkäreiltä. Kaikkensa he yrittivätkin, mutta minua ei ilmeisesti voi auttaa. Minusta ei ole löydetty mitään konkreettista vikaa, kaikki mahdollinen on tutkittu, eikä ole mitään tiettyjä ruoka-aineita jotka voisin vain jättää pois. Ainut toimiva keino olisi lakata kokonaan syömästä, ja sitä en tietenkään voi tehdä.
Olkaa onnellisia te, joilla ei tällaisia ongelmia ole. Antaisin ihan mitä tahansa siitä, että voisin syödä normaalisti ja jatkaa sen jälkeen päivääni ilman ongelmia.
Kommentit (487)
Suosittelen kokeilemaan ProbiMage merkkistä tuotetta! Mun mahassa ei ole sen jälkeen ollut ylimääräistä ilmaa kun aloitin tuon, yksi kapseli päivässä riittää.
Sinuna kääntyisin homeopaatin puoleen, koululääketiede on nyt nähty.
Ystäväni jolla oli vaikeita vatsavaivoja, kävi läpi lääkkeet ja lääkärit ilman apua, ja hänet oltiin jo laittamassa suolileikkaukseen, parantui homeopaatin hoidolla takaisin työelämään.
Ap. Lisää liikuntaa. Kaikki vaivasta kärsivät jotka tunnen, minä mukaanlukien ovat päässeet vaivasta säännöllisen liikunnan ja oikean ravinnon avulla. Jos tulee päiviä jolloin pitää istua pitkiä aikoja paikallaan, oireet alkavat heti nostaa päätään.
"vihreä hakusana seurasi rouvaa...", hitsi mä oon väsynyt kun tää naurattaa ihan sikana!
Kauhea vaiva, otan osaa. Minä olen myös seurannut läheltä ärtyneestä suolesta kärsivän elämää.
Tuota typerää sairausten vertailua (tää on pahempi ku sun!!) lukuun ottamatta ihmiset ovat kommentoineet myötätuntoisesti ja hienosti tähän. Mukavaa lukea näin positiivisessa hengessä kirjoitettuja viestejä kerrankin.
Ihmetyttää taas tämä alapeukkujen määrä... Joku alapeukuttaa viestiä, missä toinen surullisena kertoo vaivastaan. Miksi?
Ap! Minua kiinnostaa mitä alaa opiskelet, kun olet pärjännyt vähällä läsnäololla..? (ja kiinnostaa siis siksi, että itselläni on myös ibs ja ahdistusoireita)
Mene homeopaatille, sieltä mä sain apua. :-)
Ja nyt koko ärtyneen suolen oireyhtymää ei enää ole, tai muitakaan vaivoja!
Tiedän etteivät kaikki usko tähän, mutta kun elin samanlaista elämää kun sinä, tuntui että kaikkea pitää kokeilla ja tässä vaikutti olevan sitä jotain... Niin kun sitten olikin ja sain terveen elämäni takaisin. :-)
Lääkärit on inhottavia, kun ne parjaa luontaislääkintää. Moni on esim. tuon ärtyneen suolen kanssa itsemurhan partaalla, koska lääkärit vaan jankuttaa että toivoa ei ole... vaikka ne paskiaiset hyvin tietää että esim. luontaislääkintää on olemassa ! Mutta eiei, kaikki vaan tuomitaan huuhaaksi mikä poikkeaa heidän kirjoista ja annetaan ihmisten kärsiä...
Kai ap tiesit että kemiallinen lääketeollisuus on myös tietynlaista bisnestä? monetkaan niistä lääkkeistä ei oo kovin terveellisiä, osia tietysti ihminen pakosti joskus tarvitsee, mutta onneksi on pehmeämpiäkin keinoja hoitaa itseään... Mä sanon siksi että tuo on bisnestä, koska monet vahvat lääkkeet sisältävät vaikka mitä haittavaikutuksia, mitä sitten taas lääkitään uusilla lääkkeillä ja ihminen on kohta todella sairas kun se on pumpattu täyteen kaikkea kemiallista mömmöä...! Ja lääketeollisuus ja lääkärit rikastuu. Joskus ehkä vielä pyrittiin täysi valtaiseen ihmisten parantamiseen, nykyään sekin alkuperänen periaate on unohdettu, enää vain mietitään millä tukahdutetaan ne oman kehon oireet jotka kielii oman kehon pahasta olosta tai epätasapaino tilasta...
Onko jotain järkyttävää tapahtunut mm. ennen sairastumistasi vai sairastuitko ns. muuten vaan?
Otappa yhteyttä sellasiin homeopaatteihin, kun esim: Satu Järvilehto tai Aino Eckstein. Alansa osaavia ihmisiä!
TSEMPPIÄ!
Jos jotain kiinnostaa niin löysin tälläisen sivun jossa oli lyhyitä videoita funktionaalisen lääketieteen näkökulmasta IBS:n. -Kiinnostunut
https://www.functionalmedicine.org/conference.aspx?id=2675&cid=0§ion=t303
Minä olen maannut sairaalassa haavaisen paksusuolentulehduksen takia. Siellä lääkärit kivenkovaan väittivät, ettei ruokavaliolla ole vaikutusta. Jouduin osastolla syömään pastaa ja ruisleipää. Siitäpä ei maha tykännyt ollenkaan. Minulla gluteenin välttely, vesiliukoisen kuidun lisääminen ja suuret annokset maitohappobakteereja ovat auttaneet paljon.
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 18:37"]
Ap. Lisää liikuntaa. Kaikki vaivasta kärsivät jotka tunnen, minä mukaanlukien ovat päässeet vaivasta säännöllisen liikunnan ja oikean ravinnon avulla. Jos tulee päiviä jolloin pitää istua pitkiä aikoja paikallaan, oireet alkavat heti nostaa päätään.
[/quote]
Ei ihme jos kärsitte kun liikunta ei kiinnosta (alaspeukutukset). Kai tiedätte että liikkumattomuus on yksi syy näihin vaivoihin. Ei pelkästään ruoka-aineet.
http://kemikaalicocktail.blogspot.fi/search/label/vatsavaivat tuolta löytyy myös juttua aiheesta. Pitää itsekin tutustua homeopatiaan.
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 19:00"]
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 18:37"]
[/quote]
Ei ihme jos kärsitte kun liikunta ei kiinnosta (alaspeukutukset). Kai tiedätte että liikkumattomuus on yksi syy näihin vaivoihin. Ei pelkästään ruoka-aineet.
[/quote]
Paskapuhetta että vatsa parantuu kun alkaa harrastaa aktiivisesti liikuntaa, helppo siellä on viisastella jos tuo nyt sattuu toimimaan sinun kohdallasi, tuskin olet edes kärsinyt vaikeasta ibs:tä.
Mutta minulla sattuu olemaan vaikea, ja olen liikkunut aktiivisesti läpi elämäni, ja niin vain kidun.
Homeopatiaan ja muihin huuhaahoitoihin ei ainakaan kannata ryhtyä. Niiden vaikutus perustuu puhtaasti plaseboon. Vai uskotko, että ravistettu vesi "muistaa" ainesosan, josta valmiissa homeopaattisessa liuoksessa ei ole enää molekyyliäkään - mutta samainen vesi on autuaasti unohtanut kaiken paskan ja saastan, joiden kanssa se on joskus ollut kosketuksissa?
Fodmap-ruokavalion lisäksi kannattaa perehtyä muihin ruokavaliohoitoihin. Tutkimustietoa näistä on rajoitetusti, mutta kuitulisän ohella usein mainitaan esim. kalaöljyn tuovan helpotusta monille - yleisesti ottaen tulehdusreaktiota (inflammation) lievittävät ruoka-aineet voivat auttaa myös IBD:hen. Muutamia mahdollisesti hyödyllisiä tutkimusartikkeleita:
'Induction of clinical response and remission of inflammatory bowel disease by use of herbal medicines: a meta-analysis' (Rahimi et al 2014, World J Gastroenterol.)
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3769914/
'Dietary agents and phytochemicals in the prevention and treatment of experimental ulcerative colitis' (Saxena et al 2014, J Tradit Complement Med)
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4220497/
'Impact of environmental and dietary factors on the course of inflammatory bowel disease' (Cabre & Domenech 2014, World J Gastroenterol.)
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3413052/
'An anti-inflammatory diet as treatment for inflammatory bowel disease: a case series report' (Olendski et al. 2014, Nutr J)
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3896778/
'Is there a role for fish oil in inflammatory bowel disease?' (Farrukh & Mayberry 2014, World J Clin Cases)
täällä kanssa yksi 21-vuotias IBS:n kanssa painiskeleva.. elämä on hankalaa kun kaikki pyörii vatsan ja sen ympärillä mistä löytyy lähin vessa, mutta Imodium Plus on tehnyt tästä kaikesta paaaaljon helpompaa! Sitä tulee syötyä varmaan liikaakin, mutta se on mulle ainoa joka toimii. Tietty tarkka ruokavalio vähän helpottais mutta mä en vielä oo pystynyt siihen kun se ajatuksena tuntuu niin hankalalta..
Muistakaa että liian Imodiumin napsimisessa voi piillä se suolen lamaantumisen vaara. Googlettamalla Imodium ja megakoolon löytyy tietoa.
ja ainiin, mulla ei tavallinen imodium auta siis yhtäön, mutta nimenomaan toi Imodium plus auttaa! ilman en enää pärjäisi. toi plus versio vaikuttaa just niihin suolistokaasuihin, sun kannattaa ehdottomasti ap koittaa edes pari viikkoa niin huomaat että elämä helpottuu :) T:61
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 19:00"][quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 18:37"]
[/quote]
[/quote]
Liikkumattomuus syynä ripuliin ja ilmavaivoihin? Just. Kai tiesit kuitenkin, että IBS voi olla ripuli tai ummetuspainotteinen? Suosittelisin ehkä liikunnan lisäämistä tuohon ummetukseen mutta ei se ainakaan ripulointiin auta, pahentaa vain. Tietysti jos tykkää lenkkeillä paskat housussa niin mikäs siinä sitten.
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 19:34"][quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 19:00"][quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 18:37"]
[/quote]
[/quote]
Liikkumattomuus syynä ripuliin ja ilmavaivoihin? Just. Kai tiesit kuitenkin, että IBS voi olla ripuli tai ummetuspainotteinen? Suosittelisin ehkä liikunnan lisäämistä tuohon ummetukseen mutta ei se ainakaan ripulointiin auta, pahentaa vain. Tietysti jos tykkää lenkkeillä paskat housussa niin mikäs siinä sitten.
[/quote] jep, itsellä ei tulis juoksulenkkeily kuulonkaan kun se ainoastaan kiihdyttää suolen toimintaa ja ei oo vaan yks kerta ku oon saanut tuli perseen alla juosta kesken reippailun kotiin kun kamala paskahätä iskee :( hirvee tunne ku ei meinaa millään keretä vessaan asti..
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 19:26"]Muistakaa että liian Imodiumin napsimisessa voi piillä se suolen lamaantumisen vaara. Googlettamalla Imodium ja megakoolon löytyy tietoa.
[/quote]
Mulle lääkäri (gastroenterologi) vakuutti että ei ole vaaraa syödä säännöllisesti vaikka useita vuosia.
kokeile fodmap-ruokavaliota. Jätä ainakin ruis pois ruokavaliosta.