Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uusperhe: onko minulle syyttä herne nenässä?

Vierailija
12.11.2014 |

Hei!

Miehellä on yksi lapsi ja minulla kaksi. Miehen äiti oli tehnyt OMALLE lapsenlapselleen villasukat ja tumput :).

Ei siinä mitään, kyllä minä hankin omilleni moiset, mutta en voi olla miettimättä, että onko ihan oikeasti mahdottomuus edes kohteliaisuudesta tehdä myös minun lapsilleni?

Ymmärrän, että isovanhempi saa itse päättää, miten lapsia kohtelee, hänhän ei ole minua ja lapsiani valinnut, mutta olen hieman loukkaantunut. Mitä mieltä olette onko aihetta vai ei?

Kommentit (139)

Vierailija
21/139 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 10:01"]

Pakko ei ole toisen lapsia muistaa, mutta kohteliasta se mielestäni on. Meillä minun setäni ja tätini (jäin lapsena orvoksi, joten ovat minulle vanhempien vastine) muistavat myös miehen lapsia jouluna ja syntymäpäivinä, ihan yhtälailla kuin meidän yhteisiäkin. Tietyllä tapaa näen tuon myös arvostuksen osoituksena miestäni kohtaan - tykkäävät tosi paljon miehestäni, joten olisi jokseenkin tympeätä jättää hänen lapsensa huomiotta. 

[/quote]

Mutta se on jokaisen valinta ja siitä on turhaa ottaa hernettä nenään, jos kaikkia ei muisteta. Kun muistettaisiin edes niitä lähimpiään.

Vierailija
22/139 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun vaadit miehesi äidiltä kahdelle lapsellesi tasavertaisuutta, niin käsi sydämelle, ostatko itse aina tasavertaisuuden nimissä henk.koht. rahoillasi myös miehesi lapsille esim. uudet talvihaalarit, polkupyörät jne, ihan vain siksi, koska ostat ne omille lapsellesi.

Monessa uusperheissä ajatellaan, että lapsen elatusvelvollisuus kuuluu edelleen lapsen biologisille vanhemmille, ehkä myös suvulle.  Usein uusperheiden vanhempien lapset nauttivat eriarvoista elintasoa, jonka myös lapset ymmärtävät, ettei heidän vanhemmillaan ole vara ostaa kaikkea sitä, mitä uusperheen sisarpuoli saa omilta biologisilta vanhemmiltaan, myös lahjojen suhteen.

Mummona tiedän, omille lastenlapselleni kelpaavat kaikki, myös ne villasukat ja osaavat arvostaa jo muutaman kympin rahalahjasta, toisin kuin uusperheen puolison entiset lapset, jotka ovat tottuneet jo pienestä pitäen korkeampaan elintasoon ja sen tuo myös uusperheen äiti selvästi esille, ettei hänen lapselleen mitkä tahansa tumput kelpaa, vaan halutaan ainoastaan merkkituotteita lahjaksi.

Arvostelu satuttaa myös mummoja, jotka pitäisi elää uuden miniänsä arvomaailmassa, vaikka hänelläkin pitäisi olla oikeus omaan elämäänsä ja tehdä valintansa oman arvomaailmansa pohjalta. Ja sekametelisoppa on valmis, kun on useampi miniä ja jokaista pitäisi miellyttää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/139 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää uusperheet on ihan ass. Odotan kauhulla perinnönjakoa aikanaan. Miehen parikymppiset lapset on nyt jo niin haukkoja, kun äitinsä puolella isoisä kuoli ja ovat siellä äitinsä kanssa tappelemassa. Tästä tulee vielä tuskaa aikanaan... Olen miettinyt, että jossain vaiheessa meidän täytyy puhua miehen lapsille tää meidän taloustilanne, niin ei tule sitten ylläreitä. Tietävät, että isällään ei ole kummoinen palkka, tietävät isän menettäneen 90-luvulla kaiken konkurssissa ja tietävät isänsä käyneen velkasaneerauksen läpi 2000-luvulla. Silti eivät hahmota, että suurin osa meidän varallisuudesta on mun hankkimaa ja mun perimään omilta isovanhemmilta. Ts. se varallisuus menee mun lapsille. Esimerkiksi mökki ja talo on yksin mun. Minä olen ne maksanut ja mökin perinyt. Miehellä on toki myös jotain omaisuutta, mutta murto-osa siitä, mitä minulla, ja lapset jotenkin mieltävät tämän kaiken yhteiseksi. Harrastamme miehen kanssa kumpikin nykyään myös sijoittamista, mutta mies pystyy sijoittamaan vain 200-300 Euroa/kk, kun minä sijoitan 600-700. Tosin mun palkkakin on nettona tonnin parempi.

Vierailija
24/139 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne lapaset mene tasan edes täysien sisarusten kesken, sun täytyy vaan elää sen asian kanssa. Mummot tekee mitä tekee ja me muut ollaan sitten fiksumpia näissä jutuissa. 

Vierailija
25/139 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää oli ihan paras, ottaa tuo perintöesimerkkikin tähän :)

Vierailija
26/139 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos edellinen tyttöystävä veti herneen nenään, kun mummo teki hänen lapsille lapaset.

Vierailija
27/139 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse uusperheessä vuosia jo eläneenä jaksan aina hämmästellä näitä tasa-arvoisuusasioita. Siis tietenkin siellä perheen sisällä pyritään säilyttämään tasa-arvoisuus kaikkien lasten kesken. Mutta itselleni on ollut aina ihan selvää, että ne "oikeat" sukulaiset toimivat juuri niin kuin itse kokevat oikeaksi. Ei minulle tulisi mieleenkään odottaa, että omani saa kaiken minkä miehen lapset ja vastaavasti toisin päin. Toki jos oma-aloitteisesti muistavat tai ottavat menemisiin mukaan, niin hienoa, mutta en todellakaan velvoita ketään siihen.

Enkä ole kyllä huomannut minkäänlaista kateutta tai muutakaan lasten kesken, vaikka kaikkia karkkeja ei aina tasan jaetakaan.

Vierailija
28/139 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnittelut erittäin onnistuneesta uusperhe-elämästä! Jos mummon epätasainen villasukkajakelu huolettaa, on asiat todella hyvin. Usein uusperheissä (ja muissakin perhetyypeissä) nimittäin voi kohdata todella suuriakin ongelmia, jolloin villasukka-asiat ei nouse pinnalle samalla tavalla.

Vierailija
29/139 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 10:27"]

No lapset eivät ole mummolle ventovieraita :).

Mutta okei, ymmärrän pointin. Ne vieraiden lapset eivät merkitse mitään toisille ihmisille. Pahaa tekee, mutta tämän kanssa pitää elää. Tai sitten erota ja kohdella omia lapsia tasapuolisesti :D. ap

[/quote]

Äitisi siis kutoo lapsillesi? Jospa anoppi ajattelee astuvansa äitisi varpaille kutomalla lapsillesi sukat? Tai ajattelee, että sukkia on liikaa, jos sekä hän että äitisi kutovat molemmat lapsillesi sukkia. Olen pahoillani, mutta mielestäni olet suuttunut liian herkästi. Vedät mielestäni aika suuret johtopäätökset pelkkien sukkien perusteella: "vieraiden lapset eivät merkitse mitään toisille ihmisille."

Vierailija
30/139 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei tasapuolisuus mummojen kesken toimi ydinperheessäkään. Miehen äiti eli anoppini ostelee meidän lapsille kaikenlaista. Ja käy viikottain sekä ottaa lapsia kylään. Meidän lapset on hänen ainoita lapsenlapsiaan, koska mieheni on ainoa lapsi. Mulla taas on useampi sisarus ja äidilläni siten enemmän lapsenlapsia. Äitini ei ostele tavaraa, eikä pahemmin edes käy meillä. Asumme etäällä, se osin selittää tilannetta. Sisarusteli lapsille hän ostelee ja hoitaa heitä, koska he taas asuvat lähempänä. En vedä asiasta hernettä nenään. Lapsille olen selittänyt (kun ovat kyselleet miksi mummi ostaa ja käy ja mummo taas ei) että ihmiset toimii eri tavalla. Mun äitini on lapsilleni aika viras ihminen, mieheni äiti taas hyvin läheinen. Näin se menee, eikä se mua pahemmin haittaa. Elämässä ei saa kaikkea.

Vierailija
31/139 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 10:24"]

15 itse näen meidät perheenä. Perheenjäseniä pitäisi minun mielestäni kohdella tasapuolisesti. 

Jos ajattelette ydinperhettä, niin eihän sitä nyt vain yhdelle lapselle tehdä sukkia/tumppuja? 

Ja ei, yhteisiä muksuja ei tule. 

[/quote]

Itseasiassa tehdään. Meillä on ydinperhe, ja meillä mummo neuloo tarpeen mukaan, voipi siis olla, että joku talvi vain yksi lapsistani saa uudet tumput ja sukat, ja muut jää ilman. Tosin nyt äitini on eläkkeellä ja neulosta syntyy hirveää tahtia. Mutta ei meillä kaikki 4 lasta saa manalaisia, eikä edes samanarvosia lahjoja. 

Ja ihan kamalinta, äitini teki uudet sukat miehelleni, mutta ei minulle, sentään olen OMA tytär!!

Oletkos muuten koskaan pyytänyt kauniisti, että anoppi tekisi sinunkin lapsillesi kun osaa tehdä hyviä ja kauniita? Kysypä, saatat yllättyä :)

Vierailija
32/139 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivustaseuranneena tuntuu pahalta kun ystäväni poika (35vee) vaatii vanhemmiltaan omalle lapselleen sekä avovaimonsa lapselle samaa kohtelua.

Nimpparilahjaa, tuliaista jne. Minusta se on niin väärin. Tällä lapsella on nyt kolmet isovanhemmat niitä tuliaisia laahaamassa. Näyttää sopivan hyvin lapsell ja äidilleen, näin jää enemmän rahaa itseen kun ei tarvi joka kumpparia ostaa.  

Jos mulle joskus tulee toi tilanne, niin ostelen vain omille biologisille lapsenlapsille, ei mummona voi olla jos ei ole mummo. Jokaisella on kaksi mummoa, jos jompikumpi on kuollut voisin heltyä varamummoksi. Oikeaksi en ikinä.

Tiedän ettei ystävänikään pidä tästä, mutta poikansa on kuulemma julma jos unohtaa tai antaa eriarvoisen lahja tälle bonukselle kuin omalle lapsenlapselleen.

Vierailija
33/139 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miksi hänen edes pitäisi. Ei hän ole mikään sinun lapsillesi. Todella turha herne sulla nenässä.

Vierailija
34/139 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 10:39"]

[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 10:32"]

Hehee. No villasukat ja etelänmatka on HIEMAN eri asioita :).

Kyllä muuten kohtelen lapsiani tasavertaisesti. Eivät he yhtä aikaa kaikkea saa, vaan silloin kuin tarvitsevat. ap

[/quote]

No niin, ehkä anoppisi koki, että tuo kyseinen lapsi tarvitsee ne villasukat...

Ja yritä nyt kuitenkin ymmärtää, että sille anopille sun lapset ei voi ikinä olla yhtä läheisiä kun sen oma lapsenlapsi on. Enkä kyllä hetkeäkään usko, että edes sulle se sun miehes lapsi on yhtä tärkeä ja läheinen kun sun omat on (ilman muuta voi olla läheinen ja tärkeä, mutta kuitenkin eri tavalla). Väität epäilemättä muuta, mutta en kyllä usko.

Justhan ilmesty joku tutkimuskin, jossa todettiin, että vanhemmat rakastavat niitä omia biologisia lapsiaankin eri tavalla.

Mut sä tietty oot se poikkeus, joka rakastaa kaikkia ja kohtelee kaikkia tismalleen tasapuolisesti :-)

Tulee jotenkin mieleen, että onko sulla lapsuudessa jääny nallekarkit jakamatta tasan ja nyt pyrit itse olemaan tasapuolisempi? Se nimittäin on ihan inhimillistä.

[/quote]

Niin, koska tutkimus sanoo asian x ni sähän uskot. Tutkimuksessa sanotaan että paskan syönti pitää terveenä, ni sä meet ekana kaivelemaan paskaa nassuun.

Vierailija
35/139 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

minun lapseni toisesta avioliitosta haluaisi mennä myös mukaan isompien kanssa ex-miehen puolen mummolaan. pieni kun on, ei tietenkään oikein älyä, miksi toiset pääsee mummolaan ja hän ei. 

ja ei ole koskaan isommat tuoneet mukanaan sieltä mitään pienelle, vaikka olisivat itse saaneet kaikenlaista. miksi olisikaan? 

harmi vain, mieheni vanhemmat ovat kuolleet, joten tällä pienimmällä ei ole toista mummolaa ollenkaan. 

joka tapauksessa sisarukset ovat niin kiinni toisissaan, että ei meillä kotona ole mitään "velipuoli" "sisarpuoli" ajattelua vaan kaikki on ihan oikeita siskoja ja veljiä keskenään. minun lapset. miehen lapset edellisestä liitosta taas ovat sitten auttamattomasti ulkona kuvioista, kun asuvat äidillään ja ovat  ns. eri ikäluokkaa.

niin se vaan on ja ei sitä muutama miehen lapsille ostettu lahja muuta. 

on luonnollista, että uusperheessä on osa sukulaisista eri sukulaisia ja lapset saavat heidän tahoiltaan erilaista kohtelua ja sukujuhlissa on eri sakit. sellaista se on. läheisyyttä lämmille perhepiirille toivoisin riippumatta biologiasta. se on tärkeintä.

ps. kyllä näitä tasa-arvoja ihmiset miettivät myös silloin, kun ollaan tätejä jollekin ja yksi lapsista on kummilapsi ja pitäisi oikeastaan sitä yhtä muistaa enemmän, mutta rakkaita ja tärkeitähän ne muutkin sisarukset ovat...

Vierailija
36/139 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miksi hänen edes pitäisi. Ei hän ole mikään sinun lapsillesi.

Huh, huh millaista palautetta. Kiitos kovasti :D. ap

Vierailija
37/139 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 10:12"]

Hei!

Miehellä on yksi lapsi ja minulla kaksi. Miehen äiti oli tehnyt OMALLE lapsenlapselleen villasukat ja tumput :).

Ei siinä mitään, kyllä minä hankin omilleni moiset, mutta en voi olla miettimättä, että onko ihan oikeasti mahdottomuus edes kohteliaisuudesta tehdä myös minun lapsilleni?

Ymmärrän, että isovanhempi saa itse päättää, miten lapsia kohtelee, hänhän ei ole minua ja lapsiani valinnut, mutta olen hieman loukkaantunut. Mitä mieltä olette onko aihetta vai ei?

[/quote]

rasittavaa kun joku urpo tulee kyselemään tänne tällaista skeidaa. 

onko asiaa mistä ei joku ämmä osaa vetää herneitä nenään????   

yhtä hyvin voisi vetää herneet nenään että kun se ostaa kaikille samanlaiset, että eikö se mummo rakasta OMAA lapsenlastaan?!?!?!?

Vierailija
38/139 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 13:08"]

[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 10:12"]

Hei!

[/quote]

rasittavaa kun joku urpo tulee kyselemään tänne tällaista skeidaa. 

onko asiaa mistä ei joku ämmä osaa vetää herneitä nenään????   

yhtä hyvin voisi vetää herneet nenään että kun se ostaa kaikille samanlaiset, että eikö se mummo rakasta OMAA lapsenlastaan?!?!?!?

[/quote]

Johan ap sen sanoi, hänen lapsuudessaan karkkeja ei jaettu tasan. Joko mummo on tajunnut aiemman virheensä ja korjaa sitä nyt yli-innokkaasti tai sitten ap on pakottanut mummon tuohon pelätessään tasapuolisuuden puolesta. Tyyliin meille ei ole asiaa, jollei miehen lapselle tule tasan samaa kuin omille. Anopille ei ehkä uskalleta antaa moisia ultimaattumeita.

Vierailija
39/139 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ap:n anoppi toimii hölmösti. Toki hänellä on siihen oikeus, mutta hölmöä se silti on. Minulla oli lapsena kolmet isovanhemmat: isän, äidin ja äitipuolen vanhemmat. Kaikki olivat minulle läheisiä ja rakkaita. Ja kaikki kohtelivat kaikkia lapsenlapsiaan tasapuolisesti.

Vierailija
40/139 |
12.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

93 - kiitos :). Itselleni tasapuolisuus on vähän niinkuin kaikki kaikessa. Tämän ketjun perusteella ymmärrän, että en vain voi pyytää sitä muilta. Se on ominaisuus joka ihmisessä joko on tai sitten ei ole. 

Kiitos kaikille kommenteista! ap