Help, voiko lastenvalvojalle mennä muuttamaan sopimusta uudestaan?
Etäisä kokoajan tahtoo muutella sopimusta ja maksuja. Voinko varata ajan lastenvalvojalle jossa asia laitetaan kuntoon? Jos nyt maksut ovat minimissä, voidaanko ne vielä nostaa vastaamaan hänen palkkatuloja?
Voiko isä kieltäytyä tapaamasta lasta kokonaan lastenvalvojan luona? Voiko kieltäytyä maksuista?
Kellään kokemuksia?
Kommentit (17)
Tällöin ei tosin myöskään voi laskea elatusmaksuun mitään ylimääräisiä luonapitovähennyksiä, vaan ihan standardikaavalla mennään.
mies ei voi kieltäytyä lastenvalvojan käynnistä, se lasketaan oikeuden vastustamiseksi!
lastenvalvoja arvioi elatusmaksut uudelleen miehen palkan mukaan. aina kun tämmöset asiat eivät toimi niin lastenvalvoja on oikea henkilö johon ottaa heti yhteyttä :)
ei voi kieltäytyä maksamasta, ilman seurauksia, jos työssä käyvä!
Mies ei voi kieltäytyä lastenvalvojan tai oikeusistuimen vahvistamasta elatusmaksusta. Vain ne ovat ulosottokelpoisia.
Jotta siellä voitaisiin nostaa maksuja, on asiasta päästävä sopimukseen. Lastenvalvoja voi vain suosittaa jotakin summaa. Tämän summan laskukaava löytyy sosiaali- ja terveysministeriön sivuilta. Siinä lasketaan ensin lapsen kulutus (lapsen ikä vaikuttaa, osuus asumismenoista, erityiset harrastukset, vakuutukset ja lääkitykset jne) ja tämän summan vanhemmat maksavat käytettävissä olevan maksuvaran suhteessa. Maksuvara lasketaan nettopalkasta niin että siihen tehdään tietyt vähennykset.
MItään sellaista sopimusta ei ikävä kyllä ole joka velvottaisi vanhempaa tapaamaan lastaan. Jos isä ei lasta tapaa niin et ikävä kyllä voi asialle mitään.
Vain sellaiset maksut jotka isä on allekirjoituksellaan hyväksynyt, voidaan ulosmitata. Muuten pitää olla se oikeuden päätös.
Me olemme aikanaan sopineet sen minimin, vaikka silloin palkan mukaan olisimme saaneet elastusta yli tuplasti enemmän. Halusin pitää hyvät välit.
Nyt etäisä on vaatinut laskemaan elatusta 100 euroon, joka on täysin alle minimin. Tämä sopi minulle, koska tapaamisen toimivat, mutta nyt tahtoo vähentää niitäkin! En vielä tiedä kuinka paljon, mutta kesällä on nähnyt lasta tosi vähän.
Olen joustanut kaikessa, mutta nyt jos hän uusine vaimoineen tahtoo muuttaa kaiken ja poistaa lapsen elämästään niin haluan sitten että asiat menee edes jotenkuten oikein..
ap
Millaiset asumiskulut teillä on? Kuinka vanha lapsi?
tuloton opiskelija, lapsi alakoululainen. Etäisä on vakityössä, mutta en tiedä palkkatietoja. En tosiaankaan tahdo alkaa mitään rahoja kinuamaan, mutta jos hän aikoo jättää tapaamisetkin väliin pikkuhiljaa, niin en enää aio suostua joka asiassa joustamaan..
ap
Jos mies ei lähde mukaan, voit haastaa hänet oikeuteen.
Ehkä kannattaisi selvittää veroviraston kautta miehen palkkatiedot. Verovirastojen joiltakin päätteiltä pääsee myös itse katselemaan kansalaisten tulotietoja.
Olet myös kaiken kertomasi perusteella oikeutettu maksuttomaan oikeusapuun. Kannattaa ottaa selvää ja käydä vaikka oikeusaputoimistossakin juttelemassa ennen kuin teet mitään muuta.
Odotan vielä sen verran että hän ilmoittaa miten tahtoo tapaamisten jatkuvan ja toimin sen mukaisesti, jollei hän kykene yhteistyöhön. Sen verran radikaali muutos on tapahtunut isässä, että pitäisi päästä varmaan keskustelemaan hänen kanssaan ilman valvovaa uutta vaimoa, jonka uskon nämä päätökset tekevän, jos tilanne vielä pahenee..
ap
jossa elatusmaksu on määritelty, ei isä voi sitä noin vaan laskea alas päin. Voit varata ajan lastenvalvojalle mutta sinun ei tarvitse suostua alennukseen sielläkään. Voit myös olla reagoimatta isän pyyntöön mitenkään. Jos sopimus on voimassa, maksu pysyy. Jos isä jättää vahvistetun elatusmaksun maksamatta, voit periä maksut isältä Kelan avulla.
Jos teillä on kirjallinen sopimus minimielareista, ja mies on suullisella sopimuksella maksanut vähemmän, kirjallinen on kuitenkin se voimassaoleva eli voit vaatia mieheltä ulosottoteitse puuttuvia saatavia.
Kannattaa käydä lastenvalvojalla: jos miehen tulot ovat kovin pienet, silloin voidaan sopia minimiä alhaisempi elatusmaksu, ja kela maksaa erotuksen, saat kuitenkin aina sen minimin.
Muussa tapauksessa ei kannata ottaa pienempää elaria. Lapsen elatus on molempien, myös etävanhemman, vastuulla, kun kerran lapsen on tehnyt.
tapaamisiin et voi pakottaa. Eikä ole lapsenkaan etu tavata isää, joka kokee lapsen rasitteeksi ja riippakiveksi.
toivon silti että tapaamiset jatkuvat, vaikka sitten harventuneina. Kun ne ovat monta vuotta sujuneet tiiviisti ja hyvin, niin on tosi kummaa nyt yhtäkkiä tällainen. En tiedä minkä tai kenen vaikutuksen alaisena oikein näitä päätöksiä tekee.
Olen itse suullisesti suostunut pienempään elatusmaksuun, koska isä on vedonnut uuden perheen kuluihin... Mutta tietenkin jos alkaa laiminlyödä lasta, niin en ole niin kiinnostunut tukemaan hänen uutta perhettään.
ap
jos ei maksa, laitat sopimuksilla perintään kelan kautta. Ja varaa aika oikeusaputoimistoon, tulottomana saat avun ilmaiseksi.
Itse kävin juuri oikeusaputoimistossa vastaavan asian kanssa kuulemassa, että idiootti olen kun olen suostunut etän oikkuihin. Ja saan sieltä kaiken tarvitsemani avun lasten (ja omien) oikeuksien puolustamiseen... Myös apua uuteen tapaamissopimukseen (tai pikemminkin vanhan täsmentämiseen).
Jos pääsen etän kanssa juristin avulla sopuun, lastenvalvoja voi vahvistaa sopimuksen. Ja jos en, lähtee asia käräjäoikeuteen.
Mäkin ajattelin, että lasten etu olisi tavata isäänsä mahdollisimman usein. Mutta kun tapaamiset peruuntuu teinpä mitä vain ja joustinpa kuinka paljon vain loppui mun jousto myös maksuhommissa. Joko maksaa hyvällä (alta kelan minimit!) tai sitten hoitaa maksut kela ja perii etältä. Ja joko tapaa lapsia tai sitten ei. Lasten on kuitenkin tiedettävä tapaako vaiko eikö ja jos niin koska.
Etäisän on tavattava lasta. Sitä mieltä minä olen. Olen siis isä jonka pojan äiti ei noudata hänen itsensä sanelemaa lastenvalvojan vahvistamaa sopimusta. Määräilee vaan kuinka pitäisi milloinkakin olla. Ei pitäisi tapella rahasta eikä muusta mutta kyllä itselläkin tuntuu ikävältä se, että lähiäiti vie minua ihan kuinka tahansa eikä lastenvalvojat hänelle mitään asiasta sano. Muistuttaisin, että ilman miestä ei ole lasta yhtälailla kun ei ilman naistakaan. Yhdessä lapsi on tehty niin yhdessä lapsi tulee hoitaa. Kunpa oma ekspuoliso antaisi minun hoitaa osuuteni eikä leikkisi asialla lapsen välityksellä.
Isän ei ole pakko tulla, jolloin halutessasi voit haastaa hänet käräjille.
Kannattaa muistaa, että maksuun vaikuttaa ennen kaikkea käytettävissä olevien nettotulojenne suhde, ei ainoastaan etävanhemman palkka.