Olenko tyly ja suvaitsematon, jos en halua tulevan ekaluokkalaiseni luokalle erityisoppilaita? (ev)
Kommentit (63)
tosiaan, toivon, että viestin kirjoittaja on Porvoosta
olkoon sitten millä nimikkeillä vaan, mutta tosiaan tovoisin että muuttaisivat pois tai häviäisivät muuten jonnekin.
Ei viikkoa, ettei X ja Y ja B olisi olleet tappelussa, kiusaamassa, nälvimässä, ja kun tavislapset ovat näiden luona niin tulevat kesken leikkien kotiin koska isäntälapsi on saanut raivarin ja vieras pelästyy ja tuntee olonsa epämukavaksi toisen osittaman aggressiivisuuden takia.
ja taas näitä pitää miedän muiden jaksaa ja olla kaveria. Erityislapsia on monenlaisia. Eikä heillä ole kuin oikeuksia.
Riippuu tietenkin erityislapsesta ja hänen perheestään, mutta saatat yllättyä positiivisestikin. Meidän erityisopilaamme on keskittymis- ja hahmotushäiriöinen sekä erittäin lahjakas. Ei ole todellakaan mikään päällekäyvä öykkäri, vaan mainio pakkaus, josta moni vanhempi ei edes voi uskoa, että on erityislapsi. Ei ne kuule kaikki pure ja kiusaa. (Sitä paitsi mun vankka kokemus on, että ns. normaalien lasten joukosta ne ihan kaikista pahimmat kiusaajat yleensä löytyy.)
...vaikka et luokan kokoonpanoon pystykään vaikuttamaan niin myönnän, että osa integroiduista oppilaista ovat todella vaativia. Suurin osa opettajista on ns luokanopettajia eikä heillä ole koulutusta/ alkuperäistä kiinnostusta erityisoppilaiden opettajiksi. Joillakin luokilla saattaa olla jopa kolme integroitua, jotka ovat välillä viikkoja sairaalaluokilla opiskelemassa. Tällainen vaatii opettajalta ja avustajalta niin paljon resursseja, että muut luokkalaiset eivät välttämättä saa niin paljon aikaa, mahdollisuuksia ryhmätöihin tai retkiin.
-ope
luokka muodostetaan kieliryhmän mukaan, koska reksit on laiskoja. Harvemmin häiriköt opiskelee vaikkapa ranskaa.
en usko että kukaan erityisesti haluaa kovin monta paljon opettajan huomiota vaativaa oppilasta oman lapsensa luokkaan. Käytännössä varmaan muutama aina on, ja se on toisaalta ihan opettavaistakin nähdä ettei kaikki lapset ole samanlaisia. Mutta toki vanhempana saa toivoa että opettajalla jäisi aikaa omalle lapsellekin. Ja varsinkin jos omakin on jossain asiassa erityinen ja tarvitsee opettajan apua. Toivottavasti erityisoppilaita ei laiteta liian monta samalle luokalle ja saavat myös tarvittaessa avustajan ja/tai pienryhmäopetusta. Meidän lasten koulussa tämä tietääkseni on toiminut ihan hyvin.
onpa täällä tullut paljon kommentteja...
Olen tässä vain miettinyt tulevan ekaluokkalaiseni koulutaivalta ja toivoisin, että opettajalla olisi aikaa - tasapuolisesti - kaikille oppilaille.
Ja aikaa myös tukea sitä minun rauhallista tyttöäni hänen omissa vahvuuksissaan.
Mitä enemmän luokalla on erityislapsia, sitä vähemmän opettajalla on aikaa näille muille.
Eikä se tietenkään ole niiden lasten syy, vaan homma mättää siinä että avustajia yms. tukitoimia on aivan liian vähän.
Mutta ilmeisesti se sitten on väärin ja idealisista toivoa lapselleen rauhallista luokkaa, jossa opettajan aika ei mene muutaman muksun paimentamiseen ja ohjaamiseen.
- ap
suotta haaveile moisesta. Ennen vanhaan nuo ns. erityislapset laitettiin apukouluun tai tarkkikselle ja muut saivat opiskelurauhan. Nykyään suuntaus on juuri päinvastainen eli ne erityistä tukea tarvitsevat lapset siirretään tavallisille luokille. En oikein ymmärrä kuka siitä loppupeleissä hyötyy.
onpa täällä tullut paljon kommentteja...
Olen tässä vain miettinyt tulevan ekaluokkalaiseni koulutaivalta ja toivoisin, että opettajalla olisi aikaa - tasapuolisesti - kaikille oppilaille.
Ja aikaa myös tukea sitä minun rauhallista tyttöäni hänen omissa vahvuuksissaan.
Mitä enemmän luokalla on erityislapsia, sitä vähemmän opettajalla on aikaa näille muille.
Eikä se tietenkään ole niiden lasten syy, vaan homma mättää siinä että avustajia yms. tukitoimia on aivan liian vähän.
Mutta ilmeisesti se sitten on väärin ja idealisista toivoa lapselleen rauhallista luokkaa, jossa opettajan aika ei mene muutaman muksun paimentamiseen ja ohjaamiseen.
- ap
luokka muodostetaan kieliryhmän mukaan, koska reksit on laiskoja. Harvemmin häiriköt opiskelee vaikkapa ranskaa.
leimata kaikki erityisoppilaat häiriköiksi. Kirjo on kuitenkin aikas laaja. Paljon niitä häiriköitä löytyy myös ihan tavisoppilaista.
Esim. minun lapseni (tuleva erityisoppilas joko normaalikoulussa tai erityiskoulussa) voisi hyvinkin valita jonkin valinnaiskielen jos haluaisi. Ei ole häirikkö vaan nyt eskarissakin ryhmänsä rauhallisimpia.
luokassa avustaja. Näin myös minun tyttärelläni jolla on mutismi. On siis todellakin täysin mykkä eikä häiritse tunteja millään tavoin. Päinvastoin on fiksu joten avustajasta riittää yleensä muillekin oppilaille.
Aloituksesi oli ikävä :/
Ja tiedoksi muuten: ne pahimmat häirikköoppilaat kyllä siirretään pienluokille. Tyttöni luokasta yksi oppilas kävi vuoden pienluokkaa ja palasi rauhoittuneena takaisin.
häirikköopilaita eli näitä tämänpäivän erityislapsia samalle luokalle. En yhtäkään keksittymis/tarkkaavaisuushäiriöistä. Olen saanut niistä niin tarpeekseni, kiusaavat, metelöivät, häiritsevät ja osa käy jopa päälle.
Ei samaan luokkaan vaan menkööt samanlaisten kanssa omalle luokalle. Ennen sitä kutsuttiin tarkkikseksi, nykyään ne on erityisoppilaita.
Kaikilla pitäisi olla oikeus rauhalliseen koulukäyntiin.
Yksityiskouluun on mahdollista saada lupia. Sosiaalisen median kautta löydätte varmasti lisää samanlaista koulua tahtovia vanhempia. Keräännytte yhteen ja perustatte yksityiskoulun, johon ei oteta yhtään erityisoppilasta. Voitte itse palkata opettajat ja määritellä lakien puitteissa mitä opetetaan ja miten.
Kuuliaisuus taattaisiin mielestäni niin, että jokaisen lukukauden lopussa koulusta luokalta tiputetaan eniten häiritsevä ja erityisin oppilas. Tämä tehdään pisteytysjärjestelmällä, joka on kombinaatio opettajien, oppilaiden ja vanhempien ääniä ja kameraseurannan tulosta. Samalla saataisiin hyvää vaihtuvuutta, koska pudonneen häirikön tilalle voitaisiin ottaa haastattelujen kautta uusi oppilas.
Kannattaa valita lapselle valinnaiskieli
ekaluokalle valinnaiskielen?
Ulkona on paha maailma. Jo rappuralliin voi kompastua.
Ei vammaisia, erivärisiä, vääräuskoisia samalle luokalle?! Puistattava ajatus.
onkin yksi luokan häirikköoppilaista?
ovat niitä pahimpia kiusaajia. Nimenomaan pahimpia siksi, että osaavat näyttää aikuisten suuntaan "kilteiltä" ja sitten kavereiden kesken kiusataan.
Milläs sen luulet voivasi estää??
Minun tuleva ekaluokkalaiseni on tosi lahjakas. Eskarin opettaja sanoi suoraan että hankalaa on. Yhtä paljon vaivaa heille kuin että luokassa olisi yksi jälkeenjäänyt. Lastenhoitaja siis nimitti lapsineroksi vaikka osasi vain lukea ja kirjoittaa täysin sujuvasti 6-vuotiaana?
Lapset ovat erilaisia. Aika mahdotonta olisi koota normilapsi ryhmä tänä päivänä.
kaikenlaisia. Esimerkiksi poikapuoleni on erityisoppilas ja todella harmiton. Tarkkaavaisuushäiriö tarkoittaa hänellä sitä, että ei jaksa keskittyä. Ei häiriköi, ei yhtään merkintää rangaistuskirjassa koko yläkouluaikana, ei suutu tai hermostu, ei huutele tai mölyä. On vain omissa aatoksissaan ja ei pysty paneutumaan tehtäviin kuten pitäisi. Siinä mielessä vie opettajalta resurssia, että opettajan pitää ohjata poikaa tavallista enemmän, mutta sitä ei tarvi pelätä, että luokassa olisi aggressiivinen ja riehuva nuori.