Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen hoitamassa ystäväni lapsia, jos leipoisin ilman "lupaa" pullaa,

Vierailija
14.07.2012 |

pahastuisitko?

Tarkoitukseni olisi käydä ostamassa tarvikkeet kaupasta ja leipoa pullaa yllätyksenä.

Miten itse kokisit tuollaisen.

Kommentit (97)

Vierailija
21/97 |
14.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En enää ihmettele miksi ihmiset eivät enää osaa mitään... Lapset voi (toki lapsen ikä ja homman laatu huomioiden) ottaa mukaan arkipäivään. Minä en näe siinä mitään pahaa jos lapsenvahti korjaa pihassa autoaan samalla kun vahtii lapsia, jos pystyy nuo kaksi hommaa samaan aikaan tekemään. Ja useimmat normaalit ihmiset siihen pystyvät.

Minä näkisin enemmän rikkautena sen, että pieni autoista kiinnostunut poikani pääsisi esim. ukin kanssa korjaamaan autoa, koska se häntä kiinnostaisi. Ja nuo auton korjaamiset ym. ovat hyödyllisiä taitoja...!

Moni uusavuton maksaa siitä yhdestä pullasta kaupassa 2€/kpl kun n. samaan hintaan tekisi itse pellillisen maukkaampaa pullaa. Samoin moni uusavuton maksaa maltaita siitä että saa palaneen polttimon tai tuulilasin pyyhkijät vaihdettua korjaamolla, vaikka nuo pitäisi jokaisen osata koska eivät vaikeita juttuja ole.

Missä vaiheessa se lapsi/nuori/aikuinen sitten oppii nuo taidot? Ihan pienestä pitäen pikkuhiljaa, jos saa elää ns. normaalia tavallista elämää. Mutta uusavuttomia on koko ajan enemmän ja enemmän, en ihmettele enää miksi. Jos kaikki työt pitää ulkoistaa niin, ettei se mummi tai ukki tai muu lasta vahtiva saisi edes pullaa samalla leipoa tai auto rempata. Lapsi saa enemmä elämyksiä ja hyödyllisiä taitoja siitä että seuraa vaikka sitä isovanhemman/lastenhoitajan puuhastelua vert. isovanhempi/hoitaja leikkisi lapsen kanssa muumitalolla tmv.

Vierailija
22/97 |
14.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitan sitä että se lapsi otetaan esim. siihen autonkorjaukseen mukaan. Ei tietenkään niin että lapsenvahti korjaa autoa 4h pihassa ja lapsi huitelee ties missä sen aikaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/97 |
14.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

en pitäisi ollenkaan. Lapset on 8 kk ja 3v, joten heidän kanssaan leipominen tarkoittaa sitä, että suurimman osan ajasta lapset olisivat ilman vahtia. Harvalla on toisen kodissa koko ajan silmät selässä.

Mulla ton ikäiset lapset ja leipominen on ihan loistoa.

Leivon usein taateli kakkua ja pullaa, lähinnä tuon kolme vuotiaan kanssa ja 8kk nukkuu sillä aikaa.

Ihme tänttähäärä :D

Tosin vvanhemman pojan kanssa tehdään muutakin kuten aamulla maalattiin portaan kaiteet. Nuorempi nukkui silloinkin ja vaimo oli töissä, taas.

Isi vm. 1974

Vierailija
24/97 |
14.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

en pitäisi ollenkaan. Lapset on 8 kk ja 3v, joten heidän kanssaan leipominen tarkoittaa sitä, että suurimman osan ajasta lapset olisivat ilman vahtia. Harvalla on toisen kodissa koko ajan silmät selässä.

Mulla ton ikäiset lapset ja leipominen on ihan loistoa. Leivon usein taateli kakkua ja pullaa, lähinnä tuon kolme vuotiaan kanssa ja 8kk nukkuu sillä aikaa. Ihme tänttähäärä :D Tosin vvanhemman pojan kanssa tehdään muutakin kuten aamulla maalattiin portaan kaiteet. Nuorempi nukkui silloinkin ja vaimo oli töissä, taas. Isi vm. 1974

joten lapset eivät näkisi siinä mitään kivaa ja erityistä. Siksi meille lapsenvahti otetaan, että lapset saavat jotain ektraa.

On meidän isomman kanssa puitu satoja hehtaareja, istutettu hehtaarikaupalla taimia, remontoitu talo jne. mutta en silti odota, että lastenhoitaja tekisi tuon saman. Sen sijaan odotan, että hän on lasten kanssa 100 % eli leikkii, lukee, askartelee, tekee palapelejä jne. Jos hoitaja mieluummin leipoo ja käy kaupassa kuin lukee satuja, ei hän ole oikea hoitaja meidän perheeseen.

Se, jolla on 3v ja 8 kk lapset ja joka tietää, että vieras ei koskaan tiedä lapsista ihan sitä samaa kuin vanhemmat

Vierailija
25/97 |
14.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En enää ihmettele miksi ihmiset eivät enää osaa mitään... Lapset voi (toki lapsen ikä ja homman laatu huomioiden) ottaa mukaan arkipäivään. Minä en näe siinä mitään pahaa jos lapsenvahti korjaa pihassa autoaan samalla kun vahtii lapsia, jos pystyy nuo kaksi hommaa samaan aikaan tekemään. Ja useimmat normaalit ihmiset siihen pystyvät. Minä näkisin enemmän rikkautena sen, että pieni autoista kiinnostunut poikani pääsisi esim. ukin kanssa korjaamaan autoa, koska se häntä kiinnostaisi. Ja nuo auton korjaamiset ym. ovat hyödyllisiä taitoja...! Moni uusavuton maksaa siitä yhdestä pullasta kaupassa 2€/kpl kun n. samaan hintaan tekisi itse pellillisen maukkaampaa pullaa. Samoin moni uusavuton maksaa maltaita siitä että saa palaneen polttimon tai tuulilasin pyyhkijät vaihdettua korjaamolla, vaikka nuo pitäisi jokaisen osata koska eivät vaikeita juttuja ole. Missä vaiheessa se lapsi/nuori/aikuinen sitten oppii nuo taidot? Ihan pienestä pitäen pikkuhiljaa, jos saa elää ns. normaalia tavallista elämää. Mutta uusavuttomia on koko ajan enemmän ja enemmän, en ihmettele enää miksi. Jos kaikki työt pitää ulkoistaa niin, ettei se mummi tai ukki tai muu lasta vahtiva saisi edes pullaa samalla leipoa tai auto rempata. Lapsi saa enemmä elämyksiä ja hyödyllisiä taitoja siitä että seuraa vaikka sitä isovanhemman/lastenhoitajan puuhastelua vert. isovanhempi/hoitaja leikkisi lapsen kanssa muumitalolla tmv.

2v ja 4v ikäisiä? Lapset malttavat jonkun aikaa auttaa, mutta harva 2v ikäinen viitsii neljää tuntia autella autonkorjuussa.

ONko sinusta OK, että perhepäivähoitaja työpäivän aikana korjaa autoaan pihassa eli auto nosturille ja hoitaja sen alle korjailemaan? Vai käykö mielessä, että 4 kpl alle 3v lapsia ei ehkä viihdy siinä vierellä hiekkalaatikolla pelkkien neuvojen varassa?

Lastenhoitaja palkkataan hoitamaan lapsia, ei samaan aikaan tekemään remonttia tai siivoamaan kellaria. Käsittääkseni 2v:n ei vielä tarvitse osata vaihtaa jarrupaloja, kyllä sen taidon ehtii oppimaan isompanakin.

Vierailija
26/97 |
14.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En enää ihmettele miksi ihmiset eivät enää osaa mitään... Lapset voi (toki lapsen ikä ja homman laatu huomioiden) ottaa mukaan arkipäivään. Minä en näe siinä mitään pahaa jos lapsenvahti korjaa pihassa autoaan samalla kun vahtii lapsia, jos pystyy nuo kaksi hommaa samaan aikaan tekemään. Ja useimmat normaalit ihmiset siihen pystyvät. Minä näkisin enemmän rikkautena sen, että pieni autoista kiinnostunut poikani pääsisi esim. ukin kanssa korjaamaan autoa, koska se häntä kiinnostaisi. Ja nuo auton korjaamiset ym. ovat hyödyllisiä taitoja...! Moni uusavuton maksaa siitä yhdestä pullasta kaupassa 2€/kpl kun n. samaan hintaan tekisi itse pellillisen maukkaampaa pullaa. Samoin moni uusavuton maksaa maltaita siitä että saa palaneen polttimon tai tuulilasin pyyhkijät vaihdettua korjaamolla, vaikka nuo pitäisi jokaisen osata koska eivät vaikeita juttuja ole. Missä vaiheessa se lapsi/nuori/aikuinen sitten oppii nuo taidot? Ihan pienestä pitäen pikkuhiljaa, jos saa elää ns. normaalia tavallista elämää. Mutta uusavuttomia on koko ajan enemmän ja enemmän, en ihmettele enää miksi. Jos kaikki työt pitää ulkoistaa niin, ettei se mummi tai ukki tai muu lasta vahtiva saisi edes pullaa samalla leipoa tai auto rempata. Lapsi saa enemmä elämyksiä ja hyödyllisiä taitoja siitä että seuraa vaikka sitä isovanhemman/lastenhoitajan puuhastelua vert. isovanhempi/hoitaja leikkisi lapsen kanssa muumitalolla tmv.

4v:n ja 7v:n sinne samalla päiväksi. Siellähän ne huoltomiesten seurassa menevät vallan hyvin, jos kerran lasten kanssa pystyy kaikenlaista autojuttua tekemään. Saan samalla itse vapaapäivän.

Vierailija
27/97 |
14.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli sinusta on OK, että päiväkodissa hoitajat

leipovat pullaa eivätkä katso lasten perään?

Ja ai kauhiaa, lastemme päiväkodissa lapset ja hoitojat ovat leiponeet useita kertoja pullaa ja pipareita yhdessä. PPH:lla leipoivat viikottain. Ei tietenkään niin että lapset ovat hoitamatta vaan niin että lapset ovat mukana leipomisessa.

Vierailija
28/97 |
14.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ois kyllä tosi mahtavaa mennä hoitamaan lapsia, kun ystävä ensin sanelee mitä kehittävää mun kuuluu tehdä lasten kanssa ja vetää vielä herneet nenään jos kaikki ei ole mennyt just kuten arvon rouva on mielessään kuvitellut... "Sitten se oli vielä leiponut Vilhon kanssa pullaa ja siihen palapeliin ei oltu edes koskettu!". Joo, sais kyllä hoitaa jälkikasvunsa itse.

Vierailija
29/97 |
14.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pese mieluummin ikkunat, silitä pyykit ja puhdista lattualistat hammasharjalla. Leipominen on omaa kivaa, mutta siivoamalla näytät lapsille hyvää esimerkkiä.

Vierailija
30/97 |
14.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ois kyllä tosi mahtavaa mennä hoitamaan lapsia, kun ystävä ensin sanelee mitä kehittävää mun kuuluu tehdä lasten kanssa ja vetää vielä herneet nenään jos kaikki ei ole mennyt just kuten arvon rouva on mielessään kuvitellut... "Sitten se oli vielä leiponut Vilhon kanssa pullaa ja siihen palapeliin ei oltu edes koskettu!". Joo, sais kyllä hoitaa jälkikasvunsa itse.

tavaroiden kantamisen sijaan hankit 10 kg mansikoita ja ryhdyt laittamaan niitä pakastuskuntoon, koska sinulle ei avunpyytäjä sanele, mitä tehdään.

Vierailija
31/97 |
14.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olla lasten kanssa. Tällaisella kelillä ollaan ulkona, aurinko ei ole paistanut moneen päivään kuten nyt. Olisin aika ihmeissäni, jos kesän harvat aurinkoiset päivät käytetään leipomiseen. Loukkaantunutkin olisin, koska jääkaappi on täynnä ruokaa ja keittiöstä löytyy myös eilen illalla leivottu piirakka. Tulisi sellainen olo, että tarjoiluni eivät kelpaa ja että ystävä varmisti, että uudestaan ei avuksi pyydetä.

Vierailija
32/97 |
14.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika kummallista, jos lastenhoitoavuksi pyydetty ei halua olla lasten kanssa. Tällaisella kelillä ollaan ulkona, aurinko ei ole paistanut moneen päivään kuten nyt. Olisin aika ihmeissäni, jos kesän harvat aurinkoiset päivät käytetään leipomiseen. .

Ajattelisin että tällaisena sadepäivänä kun vettä tulee kuin saavista kaataen on hankala keksiä tekemistä vilkkaille lapsille, joten olisi hauskaa jos lastenvahtija keksisi noin hauskaa puuhaa lapsille.

Vierailija
33/97 |
14.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tavaroiden kantamisen sijaan hankit 10 kg mansikoita ja ryhdyt laittamaan niitä pakastuskuntoon, koska sinulle ei avunpyytäjä sanele, mitä tehdään.

Miten lapsi/lapset jäävät hoitamatta, jos heidän kanssaan leipoo pullaa? Mutta ei, pitää voida sanella tarkka tapa, millä tavoin hoidon tulee tapahtua. Vois vaan kuvitella sen muutonkin tuollaisen vanhemman ohjeistuksella.

Vierailija
34/97 |
14.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monitoiminainen, tottunut tekeen kaikkea siinä samalla kun vahtii lapset.

Vierailija
35/97 |
14.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa oikeen leikkiä vieraiden lasten kanssa, siksi leipominen olisi helpompi vaihtoehti ja yleensä lapset innoissaan kun saavat leipoa.

Aika kuluisi vauhdilla.

Vierailija
36/97 |
14.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja leivotaan pari kertaa kuukaudessa, lapset ovat tässä toki mukana,mutta minä teen ruokaa, siivoan tästä syntyneet jäljet, pesen pyykkiä,laitan pyykiä kuivumaan, imuroin, tyhjennän/täytän tiskikonetta yms. päivän mittaan. Eivätkä lapset seiso vieressä ihmettelemässä vaan ovat keskenään leikkimässä. Toki minulla on vähintään kuulo yhteys kokoajan. Mutta en lapsia koko ajan näe, jos leikkivät huoneessa.

Tämän lisäksi yhdessä leikimme ja laulamme ,askartelemme, ulkoilemme yms. Tiedoksi siis ennen kuin joku älähtää.

Mutta lapsista leipominen on todella kivaa ajanvietettä.

PIenistä on kiva tehdä muitakin kotitöitä :D.

Ja ei en käytä lapsityövoimaa,mutta meillä lapset auttavat myös tiskikoneen tyhjennyksessä, ja pyykkien narulle laittamisesta tms. vaikka tuosta on kyllä enemmän minulle haittaa kuin hyötytä :).

Vierailija
37/97 |
14.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa mikä mua vähän häirittis ois se, että kävisit hakemassa tarvikkeet kaupasta, kun kerran meilläkin niitä tarpeita on.

Meillä äiti leipoo, tekee ruokaa ja pyykkää lasten kans. Lapset touhuaa omiaan tai ovat mukana noissa hommissa. Kuopuskin on pienestä lähtien osannut kertoa, miten pyykkikone laitetaan päälle. Äiti on oikeastaan ainoa lapsenvahtimme. Sisareni kävi joskus ennen kuin sai omia lapsia, sen jälkeen lapseni ovat olleet hänellä hoidossa tarvittaessa, heillä kun on enemmän tilaa.

Yritän kovasti keksiä, mistä en tykkäisi jos meillä olisi lapsenvahti. Ehkä siitä, että lapset joutuisivat istumaan nurkassa tai koko päivän television ääressä (tosin sekin on sallittua lapsenvahdin kanssa, kun se on niin harvinaista, äitini ei kyllä jaksa päivää television äärellä). Jos meillä kävisi vieraampi lapsenvahti ja hän kaivelisi tiliotteitani, siitä varmaan loukkaantuisin ;) Tai hajottaisi paikkoja. Muusta en oikein osaa loukkaantua.

Vierailija
38/97 |
14.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimenomaan, jos kyseessä, että lapset pääsisivät mukaan leipomiseen. Mikäs sen ihanampaa! Ja itsekin tykkään kovasti pullasta :)

Siskoni on hoitamassa välillä poikaamme ja usein leipovat yhdessä. Tosi mukavaa ja viitseliästä mielestäni ja poikakin on aivan innoissaan. Pieni jälkisotkukaan ei haittaa, vaikka olenkin siivouksesta ja järjestyksestä tarkka ihminen - niin mukavia tällaiset leipomisyllätykset mielestäni ovat.

Vierailija
39/97 |
14.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska perheillä todella oli tällaisia vaatimuksia asetettuna eli piti leipoa pullaa, pestä lattiat, lajitella ja pestä pyykkiä, silittää jne. Siinä lastenhoidon ohessa siis. Ja jos oli 3 tuntia lastenvahtina (lapset esim. 4v ja 6v), eikä ehtinyt sinä aikana kaikkia listalla ollutta tekemään, niin alkoi kamala narina. Kun lapset ei ole mikään este, ettei voisi silittää, kun kaikki oli jo kodinhoitohuoneessa esille laitettu. Tai miksi ei voitu leipoa, kun illalla tulee vieraita ja sitä varten otettiin hoitaja, että valmista syntyy.

Nähtävästi lastenhoitajat normaalistikin leipovat, korjaavat autoja, uusivat ompelemalla lasten vaatevaraston ja tietysti käyvät siinä sivussa kaupassa. Tästä ei MLL:n koulutuksissa mainittu sanallakaan.

Vierailija
40/97 |
14.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jos on pyydetty toisen kotiin hoitamaan lapsia, ei ole sopivaa ryhtyä leipomaan tai käydä kaupassa ostamassa ruokatarvikkeita, kun isäntäväki on laittanut ruuat valmiiksi. Lähtökohtana on se, että toisen kodissa ei ryhdytä ilman lupaa tekemään asioita, joita joku toinen samassa asemassa oleva ei tekisi. Anopin ei ole sopivaa ryhtyä vaihtamaan verhoja kesken lastenhoitokeikan, vaikka miten haluaa ilahduttaa pojan perhettä. Sama pätee pakastimen täyttämiseen: ei sovi ostaa 10 kg mansikoita ja pakastaa niitä olettaen, että isäntäperhe ilahtuu. Miksi siis ryhtyä leipomaan, jos talossa on syötävää muutenkin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kahdeksan