Sukulaisen tittelintärkeys - ei jaksa kuunnella
Olin tuossa sukulaisen juhlissa ja siellä oli myös tädin eläkeikäinen mies. Tiesin jo etukäteen, millaisia keskustelut hänen kanssaan ovat; normaalien kuulumisten ja small talkin sijaan hän puhuu AINA (ja on aina puhunut) muista ihmisistä. Olen käynyt peruskouluni ja lukioni samalla paikkakunnalla missä he asuvat, joten tunnemme samoja ihmisiä.
Tällä kertaa hän kysyi, muistanko Meikäläisen Maijan, Maija se on nykyään joku maisteri, sitten muka-vaatimatonta hohotusta etten minä oikein tiedä mikä mutta eikös se Maija ollut sinun luokallasi ja matematiikassahan se auttoi sinua. Maijan mieskin on kuulemma oikein yrittäjä että mitäs se minun mieheni nyt tekikään. Asuvat sellaisessa upeassa omakotitalossa että vieläkös te siellä rivarissa kaupungissa.
Kaikki muukin "keskustelumme" sisälsi hänen mielestään menestyneiden ihmisten kehukertomuksian ja jatkuvaa tittelienviljelyä; ne kun ovat hänelle erityisen tärkeitä. Mitään hänelle ei itselleen koskaan kuulu, muiden kuulumiset eivät kiinnosta, yleisistä päivän puheenaiheista ei kiinnosta puhua, vain oman paikkakunnan ihmisistä "muistatko sen ja tämän, sekin on nykyään sitä ja tätä" ja tyytyväistä hohotusta naama virneessä.
Kun hänelle mainitsee jonkun sellaisen, jolla onkin elämä mennyt vähemmän huipusti, se on puheenaihe josta ei saa puhua ja sellaiset jutut eivät ole tottakaan. Eihän se nyt oikeasti ole työtön ja eronnut, ei se oikeasti ole ulosotossa, ei sen lapsi oikeasti tullut teinivanhemnaksi, pahoja puheita vain sellaiset; hyvä ettei laita käsiä korville ja ala lallattaa. Ja nopeasti puheenaiheen vaihto ja taas aletaan jauhaa insinööreistä ja maistereista.
Mikä ihme tekee ihmisen tuollaiseksi? Puhuukohan se noita samoja jaarituksia kotonaan, vaimolleenkin ja lapsilleen kun tulevat käymään? Ymmärrän kyllä, että tuppukylissä ollaan sosiaalisia ja tiedetään toisten asiat, mutta on tuo nyt aika outoa vierailla ihmisillä pätemistä ja normaalit puheenaiheet ei kiinnosta vähääkään. Oli se aika koomista, muut puhuivat keskenään lomistaan ja mitä ovat tehneet, tämä yksi vieraiden ihmisten koulutuksista, ammateista ja taloista :D
Kommentit (62)
Yli 50 prossaa ikäluokasta opiskelee tiedekorkeakouluissa ja maisteriksi. Kyllä se on ihan tavista.
Käsittääkseni kyllä _korkeakoulussa_ opiskelee nuorista ikäluokista yli 50%, olisiko jopa tyyliin 70%. Mutta näistä suurin osa opiskelee ammattikorkeakouluissa. Veikkaisin, että tiedekorkeakouluissa (=yliopistotasolla) opiskelee nuorista ikäluokista joku 20%, max 30%.
Lisättäköön vielä, että minulla ei ole oma lehmä ojassa. Olen opiskellut yliopistotasolla, mutta nyt olen lähdössä opiskelemaan AMK:hon ihan toisen alan koulutusta. Johtuu lähinnä siitä, että sillä akateemisen puolen tutkinnolla, jota olen opiskellut, ei tee työmarkkinoilla v*ttuakaan (anteeksi ruma sana, mutta pakko sanoa miten asia on oikeasti).
Akateemisuuteen liittyvässä keskustelussa itseäni ärsyttää vakavasti kumpikin keskustelijapuoli. Akateeminen jankutus ärsyttää, koska suuri osa akateemisista ei tajua, että sillä pyörittelyllä ja jankutuksella, jota akateemisiin opintoihin sisältyy paljon, ei tee juuri mitään, jos halutaan saada jotain aikaiseksi. Isoissa loiskorporaatioissa (esim. Nokia, StoraEnso, Fortum, Accenture...) työntekijät voivat ehkä jauhaa jotain akateemista paskaa, mutta innovatiivisissa pienyrityksissä, jotka oikeasti tekevät tärkeimmän työn, ei ole aikaa akateemiselle jauhamiselle eikä sillä saada mitään tehtyä.
TOISAALTA. Ärsyttää suunnattomasti jokainen ihminen, joka ei ole opiskellut akateemisessa laitoksessa, ja luulee sen olevan helppoa. Akateemisissa opinnoissa luetaan tajuttomia määriä kirjoja, kirjoitetaan satoja sivuja esseitä, käydään laskareissa tai laboratorioharjoituksissa niin että monelta "käytännön ihmiseltä" hajoaisi pää ensimmäisen viikon aikana. Olkoonkin, että akateeminen tieto on usein aika turhaa, silti ärsyttää akateemisissa laitoksissa opiskelemattomien ihmisten luulo, että se on ihan lasten leikkiä.
Yli 50 prossaa ikäluokasta opiskelee tiedekorkeakouluissa ja maisteriksi. Kyllä se on ihan tavista.