Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sukulaisen tittelintärkeys - ei jaksa kuunnella

Vierailija
13.07.2012 |

Olin tuossa sukulaisen juhlissa ja siellä oli myös tädin eläkeikäinen mies. Tiesin jo etukäteen, millaisia keskustelut hänen kanssaan ovat; normaalien kuulumisten ja small talkin sijaan hän puhuu AINA (ja on aina puhunut) muista ihmisistä. Olen käynyt peruskouluni ja lukioni samalla paikkakunnalla missä he asuvat, joten tunnemme samoja ihmisiä.

Tällä kertaa hän kysyi, muistanko Meikäläisen Maijan, Maija se on nykyään joku maisteri, sitten muka-vaatimatonta hohotusta etten minä oikein tiedä mikä mutta eikös se Maija ollut sinun luokallasi ja matematiikassahan se auttoi sinua. Maijan mieskin on kuulemma oikein yrittäjä että mitäs se minun mieheni nyt tekikään. Asuvat sellaisessa upeassa omakotitalossa että vieläkös te siellä rivarissa kaupungissa.

Kaikki muukin "keskustelumme" sisälsi hänen mielestään menestyneiden ihmisten kehukertomuksian ja jatkuvaa tittelienviljelyä; ne kun ovat hänelle erityisen tärkeitä. Mitään hänelle ei itselleen koskaan kuulu, muiden kuulumiset eivät kiinnosta, yleisistä päivän puheenaiheista ei kiinnosta puhua, vain oman paikkakunnan ihmisistä "muistatko sen ja tämän, sekin on nykyään sitä ja tätä" ja tyytyväistä hohotusta naama virneessä.

Kun hänelle mainitsee jonkun sellaisen, jolla onkin elämä mennyt vähemmän huipusti, se on puheenaihe josta ei saa puhua ja sellaiset jutut eivät ole tottakaan. Eihän se nyt oikeasti ole työtön ja eronnut, ei se oikeasti ole ulosotossa, ei sen lapsi oikeasti tullut teinivanhemnaksi, pahoja puheita vain sellaiset; hyvä ettei laita käsiä korville ja ala lallattaa. Ja nopeasti puheenaiheen vaihto ja taas aletaan jauhaa insinööreistä ja maistereista.

Mikä ihme tekee ihmisen tuollaiseksi? Puhuukohan se noita samoja jaarituksia kotonaan, vaimolleenkin ja lapsilleen kun tulevat käymään? Ymmärrän kyllä, että tuppukylissä ollaan sosiaalisia ja tiedetään toisten asiat, mutta on tuo nyt aika outoa vierailla ihmisillä pätemistä ja normaalit puheenaiheet ei kiinnosta vähääkään. Oli se aika koomista, muut puhuivat keskenään lomistaan ja mitä ovat tehneet, tämä yksi vieraiden ihmisten koulutuksista, ammateista ja taloista :D

Kommentit (62)

Vierailija
21/62 |
13.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä valmistuin aikanaan tradenomiksi. Tällainen titteli-intoilija sitten selitti minulle, kuinka hänen tyttärensä valmistuu tradenomiksi, se on sellainen oikein korkeakoulututkinto että ei sitä tiedä, mihin tytär vielä eteneekään. Sanoin että toivottavasti pääsee edes töihin, meitä tradenomeja kun on niin paljon ja paljon on työttöminäkin.

Titteli-intoilija tähän, että kyllä hänen tyttärestään tulee "korkeampi" tradenomi ja "korkeammassa" koulussakin se opiskelee kuin minä opiskelin että kyllä hänelle on töitä. Sama AMK siis kyseessä.

Ei nuo ressukat edes tiedä mistään mitään, kunhan kehuvat. Aloittajan kannattaa seuraavan kerran puhuttaa ukkoa ja vielä muiden kuullen, käy hupiesityksestä kun ei se kuitenkaan ymmärrä kehumistaan asioista mitään.

puhumattakaan tiedekorkeakoulujen tutkinnonuudistuksesta on sotkenut niiden päät lopullisesti. :=D

Vierailija
22/62 |
13.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa mun korvaan siltä, että omassa elämässä ei ole kaikki mennyt ihan suunnitelmien mukaan ja koittaa nyt sulkea elämän raadollisuudet pois mielestä. Toisinsanoen keskittyy vain niihin toisten onnistumisiin ja elää sitä kautta jotain, josta on itse jäänyt paitsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/62 |
13.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on eläkeikäinen sukulaistäti, joka kuvittelee kaikkien työntekijöiden olevan pomoja. Kaupassa häntä palvelee kauppias, taksia ajaa taksiyrittäjä, kahvilassa myymässä on kahvilanpitäjä, kampaamossa permanentin tekee kampaamon omistaja, tavaratalon asiakaspalvelussa hänen palautuksensa käsittelee palvelupäällikkö.

Kysyin häneltä kuinka aina kaikki voivat olla päälliköitä ja omistajia. Ne vaan kuulemma ovat ja näkeehän sen päälle. Jepjep.

Vierailija
24/62 |
13.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

muistuttavat mulle lisäksi kuinka paljon palkkaa kukakin saa.

Lempiaihe on heidän kummipoikansa, anopin sisarenpoika, joka on samassa firmassa töissä kuin minä, pikkupomona vaika on minua 10 vuotta nuorempi ja minä pelkkä rivikoodari.

Vierailija
25/62 |
13.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä valmistuin aikanaan tradenomiksi. Tällainen titteli-intoilija sitten selitti minulle, kuinka hänen tyttärensä valmistuu tradenomiksi, se on sellainen oikein korkeakoulututkinto että ei sitä tiedä, mihin tytär vielä eteneekään. Sanoin että toivottavasti pääsee edes töihin, meitä tradenomeja kun on niin paljon ja paljon on työttöminäkin. Titteli-intoilija tähän, että kyllä hänen tyttärestään tulee "korkeampi" tradenomi ja "korkeammassa" koulussakin se opiskelee kuin minä opiskelin että kyllä hänelle on töitä. Sama AMK siis kyseessä. Ei nuo ressukat edes tiedä mistään mitään, kunhan kehuvat. Aloittajan kannattaa seuraavan kerran puhuttaa ukkoa ja vielä muiden kuullen, käy hupiesityksestä kun ei se kuitenkaan ymmärrä kehumistaan asioista mitään.

oli menossa työapaikan järjestämään atk-koulutukseen ja ylpeänä esitti, kuink on menossa opiskelemaan RESURSSIENHALLINTAA...=D.

Toinen peruskoulun vain käynyt selitti kuinka hänen veljensä opiskelee KAUPAN JA HALLINNON alaa, opiskeli merkonomiksi. Siis nuo nimikkeet on joillekin niin tärkeitä, kun kuulostaa niin hienolta =)

Vierailija
26/62 |
13.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten anopin kaikki Oulussa asuvat sisarusten lapset ovat maailman huippua. Oulu on anopin mielestä maailman paras paikka asua, siellä kaikilla on tohtorintutkinto katsos.

Vierailija
27/62 |
13.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on eläkeikäinen sukulaistäti, joka kuvittelee kaikkien työntekijöiden olevan pomoja. Kaupassa häntä palvelee kauppias, taksia ajaa taksiyrittäjä, kahvilassa myymässä on kahvilanpitäjä, kampaamossa permanentin tekee kampaamon omistaja, tavaratalon asiakaspalvelussa hänen palautuksensa käsittelee palvelupäällikkö. Kysyin häneltä kuinka aina kaikki voivat olla päälliköitä ja omistajia. Ne vaan kuulemma ovat ja näkeehän sen päälle. Jepjep.

Ihan on keittäjä, tiedän sen, mutta emäntä on paljon hienompi nimike. Itse asiassa se on keittäjä-siivooja, kun yhdistetty virka.

Vierailija
28/62 |
13.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

noita setiä riittää. On niitä muuten nuoremmissakin, luulisin että niillä on samanlaiset "arvot" kuin noilla pitkäpiimäisillä juoruajilla, tittelintärkeillä ja nimienpudottelijoilla.

Piti kertoa yhdestä kohtaamisesta vanhan tittelintärkeän (jne) koulukaverin kanssa mutta meni sellaiseksi jaaritteluksi että jätän kertomatta. Raskaita ihmisiä ovat.

Puhuisivat edes omista asioistaan mutta yleensä puhuvat toisista, sellaisistakin joita kuuntelija ei tunne eikä tule tuntemaankaan. Tietänette mitä tarkoitan ;)

Vierailija
29/62 |
13.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli menossa työapaikan järjestämään atk-koulutukseen ja ylpeänä esitti, kuink on menossa opiskelemaan RESURSSIENHALLINTAA...=D.

Toinen peruskoulun vain käynyt selitti kuinka hänen veljensä opiskelee KAUPAN JA HALLINNON alaa, opiskeli merkonomiksi. Siis nuo nimikkeet on joillekin niin tärkeitä, kun kuulostaa niin hienolta =)

Nykyään nuo koulutukset ja koulutusohjelmat ovat oikeasti aina tuollaisia. Ei siinä mun mielestäni ole mitään vikaa tai tärkeilyä, jos kertoo koulutusohjelmansa nimen kuten se on. Vaikka ne ovatkin nykyään usein tärkeilevän kuuloisia, ei se opiskelijoiden vika ole eikä se ole tärkeilyä sanoa niitä siten kuin ne ovat.

Vierailija
30/62 |
13.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

luetteli tässä taannoin yksissä sukujuhlissa ns. hyvät ammatit ja koulutukset: lääkäri, lakimies, diplomi-insinööri, ekonomi ja etenkin Hankenin tutkinto sekä opettaja. Armon saivat myös AMK-insinööri sekä yllättäen sairaanhoitaja, koska sairaanhoitajan tutkinnon avulla voi tutustua lääkäriin ja päästä hyviin naimisiin.

Ei hyvää päivää.... Multa oli kahvikupit lentää käsistä, kun repesin ihan tyystin, mutta itsepä kerjäsin sitä kun menin tätiä härnäämään. No, saatiinpa kuitenkin hyvät naurut, kun täti alkoi paasata.

Vierailija
31/62 |
13.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jotenkin hän aina noihin kehuihinsa onnistuu ujuttamaan sivulauseessa sellaisen puhekumppania vähättelevän sanan ja ajatuksen. Ikäänkuin hän olisi ylpeä siitä, että saman paikkakunnan asukilla menee hyvin ja erityisen hienoa jos menee paremmin kuin omilla sukulaisilla. Jotenkin katkeran kuuloista oman väen vähättelyä.

Aika ilkeältä tuo tädin mies on minusta aina vaikuttanut, kova arvottamaan ihmisiä ja nimenomaan ulkoisten seikkojen perusteella. Jos elämässä menee jollakulla huonosti, se on hänestä vain oma vika ja syyttäköön itseään. Mutta annas olla jos jollakulla hänen tittelituttavistaan menee huonosti, silloin onkin tapahtunut vääryys hyvälle ihmiselle.

Aika erikoinen maailmankuva mielestäni. No, eipä hänellä paljon ystäviä olekaan käsittääkseni.

Vierailija
32/62 |
13.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Resurssienhallinta on Wintoosan kansioiden ja tiedostojenkäsittelyun tarkoitettu apuohjelma, ei sitä kukaan voi mennä opiskelemaan :D

Se että sanoo noin, tarkoittaa että ei tiedä aiheesta yhtään mitään. Todella noloa.

Kaupan ja hallinnon alan opiskelun mainitsemisessa tärkeä on tietekin tuo "hallinto". Täytyyhän sen olla hienoa, kun siellä opetetaan "hallitsemaan".

Vierailija
33/62 |
13.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Resurssienhallinta on Wintoosan kansioiden ja tiedostojenkäsittelyun tarkoitettu apuohjelma, ei sitä kukaan voi mennä opiskelemaan :D Se että sanoo noin, tarkoittaa että ei tiedä aiheesta yhtään mitään. Todella noloa. Kaupan ja hallinnon alan opiskelun mainitsemisessa tärkeä on tietekin tuo "hallinto". Täytyyhän sen olla hienoa, kun siellä opetetaan "hallitsemaan".

Juuri tätä tarkoitin, että puhujat eivät tiedä, että oikeesti nuo ei mitään hienoja juttuja, heh =)

Vierailija
34/62 |
13.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Resurssienhallinta on Wintoosan kansioiden ja tiedostojenkäsittelyun tarkoitettu apuohjelma, ei sitä kukaan voi mennä opiskelemaan :D Se että sanoo noin, tarkoittaa että ei tiedä aiheesta yhtään mitään. Todella noloa. Kaupan ja hallinnon alan opiskelun mainitsemisessa tärkeä on tietekin tuo "hallinto". Täytyyhän sen olla hienoa, kun siellä opetetaan "hallitsemaan".

Juuri tätä tarkoitin, että puhujat eivät tiedä, että oikeesti nuo ei mitään hienoja juttuja, heh =)

hänen vanhempansa täpisivät siitä joka paikassa niin, että serkkuakin alkoi tosissaan ottaa aivoon. Kerran yksissä häissä joissa oli koko suku paikalla ja serkun äiti eli tätini pääsi taas oikein vauhtiin kehuissaan, niin serkku tökkäsi äitinsä puheeseen väliin että hänellä on tämä ja tämä vaihe menossa opinnoissa ja lateli jotain eläinlääkintätermejä. No, täti niitä sitten häiden aikana toisteli niitä termejä aina kun oli mahdollista ja korosti joka kerta miten vaikea vaihe serkulla on opinnoissa ja miten hyvin se niissä pärjää.

Kunnes sitten tuli kehuneeks yhdelle suvun maajusseista, että "xxx opiskelee just nyt tätäjatätä" niin maajussi tokaisi että "jaa se teidän xxx on sitten pääsy opinnoissaan sikojen ja nautojen perseenkaiveluvaiheeseen, onpa hyvä että se paskan mättäminen suolesta onnistuu koska sitähän se eläinlääkärin työ pitkälti on jos keinosiemennystä joutuu tekemään".

Olisittepa nähneet tädin ilmeen! Meni monta kuukautta ennenkuin pihahtikaan serkun opinnoista.

:=DD

Vierailija
35/62 |
13.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hänen vanhempansa täpisivät siitä joka paikassa niin, että serkkuakin alkoi tosissaan ottaa aivoon. Kerran yksissä häissä joissa oli koko suku paikalla ja serkun äiti eli tätini pääsi taas oikein vauhtiin kehuissaan, niin serkku tökkäsi äitinsä puheeseen väliin että hänellä on tämä ja tämä vaihe menossa opinnoissa ja lateli jotain eläinlääkintätermejä. No, täti niitä sitten häiden aikana toisteli niitä termejä aina kun oli mahdollista ja korosti joka kerta miten vaikea vaihe serkulla on opinnoissa ja miten hyvin se niissä pärjää.

Kunnes sitten tuli kehuneeks yhdelle suvun maajusseista, että "xxx opiskelee just nyt tätäjatätä" niin maajussi tokaisi että "jaa se teidän xxx on sitten pääsy opinnoissaan sikojen ja nautojen perseenkaiveluvaiheeseen, onpa hyvä että se paskan mättäminen suolesta onnistuu koska sitähän se eläinlääkärin työ pitkälti on jos keinosiemennystä joutuu tekemään".

Olisittepa nähneet tädin ilmeen! Meni monta kuukautta ennenkuin pihahtikaan serkun opinnoista.

:=DD

Mutta hyvin ansaittua. Oma mummoni on myös tuollainen. Aina on jollain joku muka hieno titteli, mikä tietenkin tekee kyseisen tittelin omistajan merkittävästi paremmaksi ihmiseksi.

Mummon erityisominaisuus on, että koulutuksen pituus korreloi sen suorittajan erityisyyden kanssa, eli esim. palomies on tasan turha ihminen, koska koulutus ei kestä kuin pari vuotta. Eikä niille pitäisi ainakaan palkkaa maksaa.

Vierailija
36/62 |
13.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tittelit ovat tärkeitä, joskus maisteriuskin oli vähän niinkuin parempi koulutus. Eikä se nyt ole keneltäkään poissa sitä kuunnella, vaikka se vähän höppänää olisikin.

Ja toisaalta, minä kyllä ymmärrän ihmistä, joka ei halua puhua ihmisten ulosotoista. Minusta juoruilua on puhua juuri toisten ikävistä asioista, tuskin kukaan haluaisi itsestään sellaisia selän takana puhuttavan. Sen sijaan toisten menestymisistä kyllä saa puhua selän takana. Joten sikäli sympatiat aloittajan sukulaisen puolella.

Vierailija
37/62 |
13.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on samanlainen. Aina samat jutut, tittelit, koulutukset, mitä kukin tienaa jne. Vaikuttaa siltä, että tällainen ihminen on hiukan masentunut tai pettynyt omaan elämäänsä tuossa vaiheessa. Olisi ehkä halunnut valita jotain toisin. Liian pieni eläke, asuinpaikka ei miellytä, oma ura ei ollutkaan omasta mielestään hyvä, siksi tuntuu keskittyvän muihin ihmisiin ja epäolennaisuuksiin. Koittaa elää poikansa elämää ja hänen suuri pettymys on kun pojallaan on itse tehty ura ilman korkeakoulutusta, ilman titteliä apuaaa...huooh. Tai onhan miehelläni työnimike, mutta ei anoppi ymmärrä mitä se tarkoittaa. On jopa valmis maksamaan pojalleen, että tämä menisi kouluun, ihan vaan tittelin vuoksi. Voisi sitten kehuskella kavereilleen poikansa olevan jotakin. En ymmärrä. Jos ihminen kuitenkin tienaa hyvin ja on niin viisas ja taitava, että ei tarvitse siihen koulua, niin eikö se ole hyvä saavutus? Itse ainakin ihailen suuresti kaikkia itseoppineita mestareita.

Kerran jouduin pakosta kuuntelemaan anoppiani, enkä päässyt pakoon (saariretki veneellä) ja illalla kotona tuntui, että voisin oksentaa niistä jutuista. Minun arvoni on vain niin toisenlaiset hänen kanssaan. Raha ja kullankiiltoinen brameus ei ole minulle tärkeää vaan onnellinen elämä. Onneksi ei ole pakko sietää kuin joskus tuota jonninjoutavaa beeässää. Aina menee pari päivää toipumiseen. Sukulaisia ja anoppiaan ei voi valita.

Vierailija
38/62 |
13.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin tittelinkipeys ja vastaavat tuntuvat olevan ikäluokkakysymys. Se nyt vaan ei aikaisemmin ollut ihan itsestäänselvää, että joka toisesta nuoresta tulee jonkun alan maisteri tai että 60 prossaa ikäluokasta suorittaa korkeakoulututkinnon.

Olisipa mukava katsella tuonne 50 vuoden päähän, vieläkö siellä meuhkataan sillä että joku on maisteri? Vai aiheuttaako silloin leuhkimista edes tohtorintutkinto, kun mussuttajilla itselläänkin on melkein kaikilla yliopistokoulutus. :=)

Vierailija
39/62 |
13.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään muuta jaksakaan kun horista tutustumiensa ihmisten titteleistä, koulutuksista ja jos koulutus ei ole tarpeeksi hieno, niin suvun omaisuudesta. Siis, minulle tuntemattomista ihmisistä paasaa!

Vierailija
40/62 |
15.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta löytyy sukulaismies, jolle on aina ollut erityisen tärkeää mollata omia lapsiaan ja kehua muiden, silleen vertaillen samassa lauseessa. Kun tyttärensä kirjoitti ylioppilaaksi arvosanalla laudatur, isänsä sanoi että se virtasen tyttö kirjoittikin 6 ällää (siihen aikaan 6 oli maksimi). Poikansa eteneminen johtotehtäviin ei ollut mitään ja mahtoiko ne oikeita johtajanhommia ollakaan kun poikansa oli vain yo-merkonomi toisin kuin työkaverinsa ekonomipoika.

Loistavin esimerkki ukon tietämättömyydestä oli kun se kehui paikallisen yrittäjän poikaa. On se vaan niin etevä poika kun on edennyt oikein myyntipäälliköksi. Onhan tietenkin todellinen saavutus ja kehumisen arvoinen asia että joku etenee isänsä pikkufirmassa ja oikein myyntipäälliköksi, ehheh.

Jotakin vajettahan näillä titteleistä tärkeillä ihmisillä on, liekö itsetunnossa vikaa, ei itsellä ollut mahdollisuutta yrittää tulla "joksikin" tai vain jollakin oudolla käsittämättömällä tavalla saavat tyydytystä siitä, kun tietävät tai tuntevat omasta mielestään tärkeitä ihmisiä. Sitä en kyllä ymmärrä, mitä iloa siitä kukaan saa kun väheksyy omia lapsiaan ja nostelee muita jalustalle. Se lienee vain ilkeyttä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan seitsemän