Kutsu hääkirkkoon mutta ei hääjuhliin
Onko tämä nykyään yleistä? Misssä vaiheessa paria onnitellaan ja mihin lahja annetaan jos ei mene itse hääjuhlaan?
Kommentit (32)
on omituista kutsua vain kirkkoon. Ellei viesti sitten ollut sellainen, että vaikka juhlat ovat vain perheelle, kaikki läheisemme ovat toki tervetulleita kirkkoon. Siis ei varsinainen kutsu, mutta varmistus siitä, että ihmiset tietävät että hääparin puolesta kaikki tutut ovat toki tervetulleita kirkkoon (ilman mitään kutsua en kehtaisi mennä kenenkään kaverin vihkikirkkoon tuomalla täten kaverille kiusallista mietimistä, onko tuo nyt pakko kutsua juhliinkiin ja mitä pitopalevelu siitä sanoo).
Jos pari ei pidä lainkaan juhlatilaisuutta, mutta vihkiminen on kirkossa ja tutut sinne tervetulleita, veisin pienen lahjan. Tällöin morsiuspari on varmaan järjestänyt että joko jäävät pihalle tervehtimisten ajaksi tai joku vieraista on sovittu mahdollisten lahjojen välittäjäksi.
mutta en itse hääjuhlaan. Kävin kohteliaisuudesta kirkossa ja jätin jatkot väliin. En enää muista, miten lahjan toimitin.
Voi olla, että ulkomailla yleistä, mutta itse kyllä ihmettelin ja vähän loukkaannuinkin.
Eli ne jotka tulevat kirkkoon ainoastaan, eivät anna lahjaa, tulevat vain juhlistamaan häitä.
Sitten seuraavan kerroksen väki saa myös kutsun shampanjalle kirkon pihalla. Hekään eivät vie lahjaa.
Sitten on vielä se väki, joka lähtee shampanjan jälkeen juhlimaan juhlapaikalle. He vievät lahjan.
Ja tästä on vielä variaatioita. Esim. on ihan normia, että työkaverit kutsutaan kirkkoon ja shampanjalle ja silloin on ihan normia, että työporukka tuo yhteisen lahjan juhlakalulle töihin, tai toimittaa juhlapaikalle.
ihan vapaaehtoisesti vain kirkkoon, vaikka on kutsuttu myös juhlaan.
Perheessä voi olla sairautta tai muuta ikävää menossa (esim avioero) tai aikataulut ei anna myötä.
Ei tässä mun mielestä ole mitään erikoista.
pitäisin kirkkokutsua kuin juhlakutsua. Kirkossahan se vihkiminen tapahtuu, sehän se on koko päivn tarkoitus..
Minusta meidän hääpäivä oli erittäin onnistunut lukuisista kömmähdyksistä huolimatta - naimisiin päästiin ja sitä minä arvostin. Sama jollekin servetin värille/materiaalille..
Mielestäni tuo lahjan ojentaminen kaasolle/bestmanille kirkon pihalla ei ole välttämättä ihan paras ajatus. Heillä voi olla käsissään ennestään jotain häähärpäkettä, jos ovat järjestävässä roolissa. Ja esim. oman hääkirkkoni pihalta oli melko pitkä matka parkkipaikalle eli mihinkään lahjaa ei kovin noepasti saa edes ängettyä.
Pari vuotta sitten olin itse kaasona ja en tod. olis ilahtunu, jos porukka olis änkeny mun käsiin lahjoja kirkon pihalla. Sen verran oli hässäkkää muutenkin. Noh, pointti tais tulla selväksi.
Tilanne oli se, että vihkimisen jälkeen joimme juhlakahvit vanhempieni luona ja paikalla olivat vanhemmat, sisarukset ja isovanhemmat n. 20 hlö.
Meillä oli kuitenkin kavereita ja serkkuja jotka halusivat osallistua meidän, joten sanoimme että kirkkoon ovat kaikki tervetulleita.
Ja siellä olikin kymmenittäin ihmisiä! Lahjoja eivät tietenkään tuoneet, mutta onnittelivat kirkon pihalla ennen kuin lähdimme vanhempieni luokse. Olivat kuulemma menneet porukalla ravintolaan syömään "hääaterian" ja kivaa oli ollut. :)
on ihanaa olla kirkossa katsomassa vihkimistä ja parin onnea. Juhlat ovat aina kiusalliset, koska ole ujo enkä yleensä tunne sieltä ketään, eli hengaan yksin. Häät, joissa olen ollut, ovat yleensä työkavereiden. Puheliaat ovat keskenään ja perheineen. Siksi olisi ihanaa, jos saisin kutsun vain kirkkoon! Saisin laittautua ja pukeutua kauniiksi, eikä tarvitsisi yrittää väkisin seurustella vieraiden ihmisten kanssa.
Joo, olin koulukiusattu, siitä tämä kai johtuu. :)
vihkiminen (lyhyemmän kaavan mukaan) kestää n. 45 minuuttia. Ihan kiva juttu olisi vain kirkkoon mennä, jos pari ei isoja juhlia pidä. Sen verran erikoistakin se ortodoksinen sakramentti on.
Tässä ei ehkä ollut kuitenkaan ortodoksit olleet kyseessä. Ei selviä aloituksesta.
Ikävä jos teille ei tullut kutsua varsinaisiin hääjuhliin. Jos haluatte onnitella kuitenkin, lähettääkää onnentoivotus postitse tai sähkeenä.
Kutsu hääkirkkoon mutta ei hääjuhliin. Onko tämä nykyään yleistä? Misssä vaiheessa paria onnitellaan ja mihin lahja annetaan jos ei mene itse hääjuhlaan?
itse en ole ollut yksissäkään häissä, jossa en olisi ollut kutsuttuna myös hääjuhliin. Sinun tapauksessasi jättäisin menemättä enkä myös ostaisi mitään lahjaa. Musta on aika ihmeellistä, että pyydetään vain kirkkoon muttei hääjuhliin.
Voi saada kutsun vain kirkkoon tai sitten vain juhliin.
Itse olen ollut sekä vain kirkossa että vain kirkossa ja kahvilla ja vielä vain iltajuhlissakin.
Onko naimisiinmeno Suomessa todella noin tiukkapipoista ja kaavamaista?!?