Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Helsingin Ressun lukion keskiarvoraja oli tänä vuonna 9,42.

Vierailija
15.06.2012 |

Raja oli yksi pääkaupunkiseudun korkeimmista.

http://www.hs.fi/kotimaa/L%C3%A4hes+5000+peruskoulun+p%C3%A4%C3%A4tt%C3…

Tieto kuvatekstissä.

Kommentit (124)

Vierailija
101/124 |
15.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jarnan mainitsema huippulukio, en löydä sitä nimeä listoilta, taidan jättää salapoliisihommat.

Vierailija
102/124 |
15.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhtään sen paremmin kuin lukio, jonne riittää keskiarvoksi 8.6.

Eli mitä hyville oppilaille siellä tapahtuu, miksi he taantuvat?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/124 |
15.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nimeä vaan on edelleen tm, niin kyse on todella mun sokeudesta.

Vierailija
104/124 |
01.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

tänne on nyt haettu...

voin sitten myöhemmin kertoa onko hyvä vai paska koulu, lupaan olla puolueeton

t. äiti

Vierailija
105/124 |
13.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuullemma on hyvä ilmapiiri eikä kukaan odota täysiä kymppejä keneltäkää

Vierailija
106/124 |
13.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä noitten hikareitte joukossa lähtis järki!

Vierailija
107/124 |
13.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.06.2012 klo 16:09"]

on kirjottanut Ressun lukiosta. Viikonloput ryyppäs ja rellesti eikä hänen muutenkaan tarvinnut juuri opiskella. Oli todellinen luonnolahjakkuus lähes kaikissa aineissa.

Lukioissa pitää tehdä läksyjä. Eliittilukioissa todella paljon. Ole siinä sitten luonnollisesti lahjakas, mutta tenttiminenkin perustuu tehtävien tekemiseen. Pärstäkertoimella ja lahjakkuudella ei lukiota suoriteta.

Sen sijaan eliittilukion käyneenä tiedän, että aika jää kyllä juhlia ja olla nuori. Itse asiassa sitä suositeltiin, ei siis juomista, vaan hauskanpitoa.

no itse olen yhdestä tässä ketjussa kohkatusta eliittilukiosta ällän ja een paperein valmistunut eikä niitä läksyjä nyt kovin montaa kertaa tullut tehtyä. Kuuntelin ja tein töitä tunneilla ja hyvin rullasi. Eliittilukioihinkin mahtuu monenlaisia opiskelijoita, ei siellä pelkkiä hikareita ole! 

Vierailija
108/124 |
13.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.06.2012 klo 11:03"]

kovatasoinen lukio ei minusta ole mikään 8,2-8,5 keskiarvon lukio, vaan ysin kieppeillä tai yli. 

Blogissa sanottin pari viikkoa sitten, että menossa huippulukioon Nyt katsottu Norssi, Ressu, Syk, Sibis, Märsky, Luonnontiedelukio, Kallio, Ogeli, Kulosaari, Medialukio, Tyly, Helsingin uusi yhteiskoulu. Näistä ei löytynyt.

Kovatasoiseen, ei huippulukioon. 
Eipä silti, kyseesä on eräs Helsingin vanhimmista ja perinteikkäimmistä kouluista :)

Mitä tästä me EI ymmärretty? 

Vierailija
109/124 |
13.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.06.2012 klo 11:03"]

kovatasoinen lukio ei minusta ole mikään 8,2-8,5 keskiarvon lukio, vaan ysin kieppeillä tai yli. 

Blogissa sanottin pari viikkoa sitten, että menossa huippulukioon Nyt katsottu Norssi, Ressu, Syk, Sibis, Märsky, Luonnontiedelukio, Kallio, Ogeli, Kulosaari, Medialukio, Tyly, Helsingin uusi yhteiskoulu. Näistä ei löytynyt.

Kovatasoiseen, ei huippulukioon. 
Eipä silti, kyseesä on eräs Helsingin vanhimmista ja perinteikkäimmistä kouluista :)

Mitä tästä me EI ymmärretty? 

Vierailija
110/124 |
13.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olennainen mysteeri jäi silti selvittämättä, mihin kouluun meni iso-Poitsu??? 

Vierailija
111/124 |
15.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityisesti tytöt pelkäävät, että heidän yläkolulunumeronsa ovat ns. kiltteysnumeroita ja tämä aiheuttaa heille suurta ahdistusta ja kovaa yrittämistä.

Vanhempien viisaus olisi siinä, että eivät niin kovin korostaisi omaa menestymisen haluaan lapsensa kautta. Mahtaako sitä olla Ressu-vanhemmilla?

Usein se on niin, että vanhemmat ajavat lapsiaan koviin suorituksiin ja Ressuun, vaikka lahjakkuutta sinänsä ei olisikaan. Sitten kun lapsi opettajilta ja itseltään paljon vaatien menestyy kirjoituksissa, on käsissämme uusi yhteiskunnan toivo: minä-minä-minä, iso palkka minulle-minulle, menestyvin lapsi minulle-minulle-minulle...

Ressun alinkeskiarvo oli tänä vuonna 9,42 ja se on aika kova KA. Mun lapsi halusi nimenomaan sinne ja pääsi. Toki itsekin oon sitä mieltä että sinne vaan. Siellä ei ainakaan sanota ketään hikariksi. Koulussa numero tulee siitä mitä saa kokeista, tekeekö läksyt ja kenties tekee ylimääräistä ja tuntiosaaminen. Oli sitten kiltti tai paha.

Vierailija
112/124 |
15.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis opetuksen tasosta.

Vain hakijoiden keskiarvon.

Vierailija
113/124 |
15.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt katsottu Norssi, Ressu, Syk, Sibis, Märsky, Luonnontiedelukio, Kallio, Ogeli, Kulosaari, Medialukio, Tyly, Helsingin uusi yhteiskoulu. Näistä ei löytynyt.

Vierailija
114/124 |
15.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut aina keskiarvo yli ysin, mutta en olisi varmaankaan päässyt näihin Helsingin huippulukioihin, koska keskiarvoni oli 9.luokalla VAIN 9.1 tai 9.2. Aika vaikea käsittää tuota keskiarvo rajaa. Oman ikäisistä tutuistani voin yhden käden sormin laskea ne, jotka ovat olleet minua parempia koulussa. Onko nuoret fiksumpia vai antaako opettajat helpommin hyviä arvosanoja?

Vierailija
115/124 |
15.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti viikkiläisenä hakenut sinne Norssiin. Siellä keskiarvoraja oli 9,17 viime vuonna, mut se oli nyt noussut, joten jos on ollut vaikka 9,2 niin ei olekaan riittänyt. Suosittelen katsomaan sitä Itistä. Sinne on saattanut päästä sitten, jos keskiarvo ei ole Viikkiin riittänyt.

Vierailija
116/124 |
15.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei noita hyviä nykyäänkään ole kovin paljon, mutta noihin Helsingin kovatasoisiin lukioihin tulee paitsi Helsingistä porukkaa, niin myös Vantaalta, Espoosta ja jopa ympäryskunnistakin. Niinpä keskiarvorajat nousee aika hurjiksi.

Loppujen lopuksi se, että noista kouluista kirjoitetaan hyvin ei siis ole ihmekään, jos oppilasaines on tuollaista. Oleellinen tieto olisi se, että jos vaikka kerrottaisiin oppilaiden keskiarvojen keskiarvo (tuo ilmoitettuhan on vain alin keskiarvo) ja kirjoituksen tulokset. Joku koulu vaikka 8 keskiarvon oppilaista, jotka kiroittaa eximiaa voi hyvinkin pestä jonkun ns. huippukoulun.

Pääkaupunkiseudulla kilpailu on harmittavankin rankkaa. Alkaa jo lukioihin mennessä ja sitten jatkuu jatko-opintopaikkojakin haettaessa. Jossain vaikka Tampereella tai Oulussa olisi sentään asteen verran vähemmän tyyppejä taistelemassa sitten yliopistopaikoistakin. Täällä kesätyötkin on joskus aika kiven takana, just yksi työkaveri kertoi, että hänen lapsensa oli hakenut 130 muun kanssa jotain duunia ja saanut paikan. Siinä siis 129 muuta pettyi.

Vierailija
117/124 |
15.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

josta näkee kaikkien lukioiden keskiarvorajat?

Vierailija
118/124 |
15.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei toki, mutta niitä jotka eivät antaneet oli yhteensä alle 10 lukioihin päässeistä koko Helsingissä, suurimmassa osassa lukioita ei ollenkaan.

Vierailija
119/124 |
15.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

josta näkee kaikkien lukioiden keskiarvorajat?

ole iso muualla kuin pääkaupunkiseudulla.

Vierailija
120/124 |
15.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nimittäin mä työskentelen näitten 10 ka oppilaiden kanssa ja vain muutama heistä on kuvailemasi kaltainen, suurin osa on näitä superlahjakkaita, jotka ovat lisäksi luovia ja heillä on uskallusta tehdä mitä vaan

"Ihan rehellisesti voin sanoa, että aniharva jolla ka. on 10 on oikeasti fiksu. Toki joukkoon mahtuu ns. luonnonlahjakkuuksia joille kaikka jää päähän ja on helppoa. Suurin osa on liikaa pingottavia, sellaisia joille se 10 saaminen itsessään on itseisarvo ei niinkään oppiminen.

Ja totuus on se, että suurimmat menestyjät tulevat niistä 7 pojista, ei 10 tytöistä. Ihminen tarvitsee ison joukon luovuuttaa, uskallusta sekä toki myös taitoa menestyäkseen. Jos tekee kaiken täydellisesti, niin luonne on sellainen ettei osaa ajatella mitä laatikon ulkopuolella voisi olla kun maailma rajoittuu tiettyihin laitoihin. Samoin ei uskalleta tehdä "typeryyksiä" vaikka juuri se että tekee jotain erilailla kun muut johtaa menestykseen. Onhan politiikkojen ym. todistuksia julkaistu, ei niissä paljon ka.10 näy"

Monesti myös ne aidosti fiksut kyllästyvät helposti, eli heistä tulee nk. alisuoriutujia koska koulu ei tarjoa haasteita. Silloin keskiverto pingittaja voi kiilata ohi keskiarvossa koska käyttää enemmän aikaa opiskeluun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi neljä