Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mua niiiiin kaduttaa omakotitalon ostaminen! Sisältää avautumisen...

Vierailija
12.06.2012 |

Ostettiin miehen kanssa pari vuotta sitten talo. Ja nyt kaduttaa... haluaisin myydä tämän ja vaihtaa takaisin rivitaloon. Mies ei halua myydä, hän viihtyy hyvin tässä. Mä näen vain hukkaan valuvat eurot ja loputtoman "to do" -listan.

Taloa pitää koko ajan huoltaa. Meidän talo ei ole mikään hirmu vanha, mutta silti lista on loputon; maalausta, terassin ja portaiden käsittelyä, sokkelin kunnostamista - puhumattakaan pihasta. Siellä saisi olla kyykkimässä ja rapsuttamassa koko ajan.

Ja entäs talvi? Jos on satanut lunta, nouset aamulla tuntia ennen töihin lähtöä kolaamaan, että saat auton ulos tallista ja tielle. Rivitalossa sai samaan aikaan juoda aamukahvia ja katsoa ikkunasta, kun ammattimies teki hommat koneella.

Ja sitten se raha. Talo nielee ihan hirveästi rahaa. Jos joku väittää, että samalla rahalla asuu omakotitaloa ja osaketta, niin on kyllä meidän kokemusten mukaan ihan väärässä. Talossa on ihan järjettömän kallis kotivakuutus verrattuna osakkeeseen. Lisäksi rahat menee lämmitykseen, jätehuoltoon, tontin vuokraan, kiinteistöveroon jne. Osakkeessa tuon kaiken sai hoidettua vastikkeella, joka oli huomattavasti huokeampaa.

Tätä menoa jatketaan 20 vuotta, kunnes lapset muuttaa pois ja huoamataan, että talo on liian iso meille kahdelle. Sitten vaihdetaan pienempään rivariin. Ja mietitään, että onpas ihanan helppoa ja huoletonta asumista.

Mä en suostu antamaan periksi. Pitää vissiin vain jatkaa miehen taivuttelua ja toivoa, että sekin tajuaa, mikä virhe me on tehty.

Kommentit (307)

Vierailija
41/307 |
13.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tarvi riidellä naapureiden kanssa putkiremontista.

Vierailija
42/307 |
13.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarkoittaa, että olet kokoajan tekemässä jotain, korjaamassa, vaihtamassa, säätämässä, huoltamassa, pesemässä, lakaisemassa, kolaamassa - siis omien töiden jälkeen. Jätäpä hommat tekemättä niin talo + piha rapistuu silmissä.

Ei se siitä nyt hetkessä rapistu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/307 |
13.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

haaveilin vielä kaksi vuotta sitten omakotitalosta. Tai pikemminkin tuntui siltä, että se on se ainoa oikea asumismuoto, jossa sitten ollaan onnellisia.

No, sitten perittiin mökki isolla pihalla, ja huomasin etten ole ollenkaan puutarhaihmisiä. Ei vaan vois vähempää kiinnostaa kitkeminen, nurmenleikkuu tai muut työt. Mulla on myös sellainen asenneongelma, että kaikki puutarhanhoitoon/pihan ylläpitoon ja mökin kunnostukseen menevä raha on minusta hukkaan heitettyä rahaa, jonka mieluummin käyttäisin oikeaan rentoutumiseen.

Nykyään olen jokaisen mökkiviikonlopun jälkeen tosi onnellinen kun avaan meidän rivitaloasunnon oven; ihanaa että saa olla vaan!

Vierailija
44/307 |
13.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luojan kiitos oli varaa rakentaa tää oma talo...

Vierailija
45/307 |
13.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

aika ihmeellinen mielipide sinulla.

Sähkölasku tuli juuri ja oli 160 euroa.

Kesällä piha ajetaan kerran viikossa ja ei siihen nyt minusta kovin kauaa mene.

Remonttia ei tarvitse joka vuosi tehdä. Ihmettelin tuota yhtä, joka jatkuvasti vaihtaa pihalamppuja ym.

Pihaa en kuoputtele. Miksi pitäisi.

Ja pihan kolaaminen. Pihalta kolataan talvella vain se tila, mihin autot mahtuu. Se on ihan tien vieressä, joten ei ole ikinä tarvinnut kolata ennen töihin menoa. Ei siihen ihan oikesti mene kuin 15 minuuttia pahimpaan talviaikaan pyryn jälkeen. Eli ei edes joka päivä.

Kyllä meillä on aikaa olla perheenä yhdessä. Jotenkin minulle jää nyt auki tämä, että mitä ihmettä te teette päivät pitkät jos elämä on noin kamalan kiireistä.

No se toki, että en istu kovin useasti koneella ja en katso telkkaria. Ne ovat melkoisia aikasyöppöjä.

vaikka ennätysluminen talvi, ja pakkasta jo kolmattaviikkoa -10 astetta ;)

Tai kaikilla on se naapurinmies joka ajaa sillä traktorillaan ne lumet joka aamu klo 6, jotta 7 ehtii lähtemään töihin.

Eikä puhuta siitä että kuukaudessa sähkölasku on 500 euroa tai meillä lämmitettään talo puulla (joo kuka ne pilkkeet tekee, ja sekin maksaa jos ne tilaa 300 euroa/kk)

Vierailija
46/307 |
13.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eihän tuo ole edes pakkanen vielä

vaikka ennätysluminen talvi, ja pakkasta jo kolmattaviikkoa -10 astetta ;)

Tai kaikilla on se naapurinmies joka ajaa sillä traktorillaan ne lumet joka aamu klo 6, jotta 7 ehtii lähtemään töihin.

Eikä puhuta siitä että kuukaudessa sähkölasku on 500 euroa tai meillä lämmitettään talo puulla (joo kuka ne pilkkeet tekee, ja sekin maksaa jos ne tilaa 300 euroa/kk)

Vierailija
47/307 |
13.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mä oon tarkka pihasta ja kulutan siellä paljon aikaa, mutta kyllä nää täällä väitetyt työmäärät on ihan potaskaa."

Tismalleen!

"Kerran viikossa ku ajaa nurmikon niin se on ihan siisti, loppu onkin sitten ihan itestä kiinni, että mistä tykkää ja paljonko haluu panostaa."

Kerran viikossa? :)

Ei, kun kerran-pari kuukaudessa. Ei sen tartte golfkentän griini olla. :)

Ihan sama juttu siitä kolaamisesta: ostaa 400 eurolla lumilingon niin homma on jopa hauskaa.

Ja puutarhan kun istuttaa järjellä, niin kukkapenkit eivät vaadi edes mitään hoitoa, vaan vuodesta toiseen kukkivat samalla tavalla.

Stressiähän saa vaikka kerrostaloyksiöstä, jos haluaa, siitä se on vain kiinni että osaa ottaa rennosti, ei muusta.

Vierailija
48/307 |
13.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 155m2 ok-talon sähkölasku talvella jotain 350-450€/kk ja kesällä edullisin kuukausi oli kerran 120€ - oltiin poissa 2vkoa siitä ja lämmöt oli pois ja ilmastointi minimissä.

Vierailija
49/307 |
13.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapuri tekee lumityöt koneellaan, maksoi viime talvesta 170e. Itse putsataan portaat ja niiden edusta. Teini leikkaa nurmikon n. kerran viikossa kuukausirahaa vastaan. Jos on reissussa tekee mies homman. Minä hoidan puutarhan muuten, ei se paljoa vaadi kun pitää kaiken helppo hoitoisena.

Sähkölasku (lämmitys + taloussähkö) on 160e kuukaudessa, takassa on tulet muutaman kerran viikossa kylmään aikaan. Remppaa tehdään jos huvittaa, tarvetta ei ole.

Totuushan on se, että kannattaa ostaa sellainen talo johon rahkeet riittää, kysellä vaikka muilta tai av:ltä miten homma toimii.

Vierailija
50/307 |
13.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapuri tekee lumityöt koneellaan, maksoi viime talvesta 170e. Itse putsataan portaat ja niiden edusta. Teini leikkaa nurmikon n. kerran viikossa kuukausirahaa vastaan. Jos on reissussa tekee mies homman. Minä hoidan puutarhan muuten, ei se paljoa vaadi kun pitää kaiken helppo hoitoisena.

Sähkölasku (lämmitys + taloussähkö) on 160e kuukaudessa, takassa on tulet muutaman kerran viikossa kylmään aikaan. Remppaa tehdään jos huvittaa, tarvetta ei ole.

Totuushan on se, että kannattaa ostaa sellainen talo johon rahkeet riittää, kysellä vaikka muilta tai av:ltä miten homma toimii.

aurauksesta saa kotitalousvähennyksen. Kuten rempoistakin jos ne teettää firmalla.

Vierailija
51/307 |
12.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua kyrsi se, että kaikki aika oli poissa perheeltä. Meillä oli pidemmät työmatkat, kotitöihin meni enemmän aikaa. Myytiin ja muutettiin paremmalle paikalle rivariin. Töiden määrä väheni huomattavasti, samoin työmatkoihin kuluva aika. Nyt on aikaa perheelle

Me tehdään ihan huomattavan paljon enemmän juttuja yhdessä, kun kotona ei ole mitään projekteja kesken.

Vierailija
52/307 |
12.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on vähän samanlaiset fiilikset. Kovasti yritän innostaa itseäni puutarhanhoitoon mutta pakkopullaa sekin on :( Mielelläni muuttaisin kerrostaloon, mutta mies ei tahdo. Mulla on iso juttu juurikin tuo ajankäyttö, kerrostalossa me tehtiin paljon juttuja yhdessä perheenä kun oli enemmän aikaa. Nyt se kaikki aika valuu jonnekin piha- tai muihin töihin.

Vierailija
53/307 |
12.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen joskus haaveillut omakotitalosta (ehkä se olis vaan jotenkin muka niin hienoa...), mutta mies (lapsuutensa omakotitalossa asuneena) ei suostu ajattelemaankaan. On jo kertonut minulle tuosta loputtomasta to do-listasta ja pihatöistä ja korjauksista ja kustannuksista. Kiva kuulla, että se ihan oikeasti on sitä, vaikken nyt tosissani miestä epäillytkään. Luulen, että meillekin unelma-asunto voisi olla vaikka järven rannalla oleva rivari :).

Vierailija
54/307 |
12.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

aiemmin tajunnut? Kenen sä luulit sen huoltavan ja maksavan ja hoitavan? Juuri noista syistä me ei kumpikaan haluta omakotitaloa.

Vierailija
55/307 |
12.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muakin ärsyttää suunnattomasti se ainainen työnteko ja isot laskut. Mies ei tunnu tajuavan, että emme mitenkään pysty tässä vanhuuttamme viettämään. Olemme jo viiskymppisiä, ja ainakin minä haluan huolettomat eläkevuodet. Tällä työleirillä se ei onnistu.

Vierailija
56/307 |
12.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

koko ajan on pakko kuoputtaa? Kun en ole vielä tällaista pakottavaa tarvetta kokenut, vaikka 7 vuotta okt:ssa on tullut asuttua. Pihan voi laittaa helppohoitoiseksi, tai ylipäätään voi ottaa vähän relammin rikkaruohojen ym. kanssa.

Meillä ei ole paljoa pakollisia lumitöitäkään, koska autotalli on heti tien vieressa + sinne mahtuu kaksi autoamme.

Ihanaa on se, että kunnostukset, ylläpidon jne. voi ihan itse suunnitella ja tehdä tasan niin kuin itseä huvittaa. Toisin oli rivitaloyhtiössä, jossa pari jästipäänaapuria onnistui riitauttamaan asian kuin asian. Mielelläni maksan vähän ekstraa omasta rauhasta ja päätösvallasta. Mutta ei kai okt-asuminen kaikille sovi, joillekin kerrostalo on paras. Itse en enää omakotitalosta luopuisi.

Vierailija
57/307 |
12.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

- olen kuin uusi ihminen kevään koittaessa, kun pääsen puutarhahommiin ja luntakin kolaan ihan hyvillä mielin.

Rivarissa ärsytti ne naapurit, jotka lusmusi yhteisistä töistä ja toiset, jotka päätti asioista kaikkien puolesta. Yhtiökokouksissa puhuttiin jonnin joutavia ja naapuritontilla vietettiin kovaäänisesti iltaa jne.

Vierailija
58/307 |
12.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kokemusta rivarista, jossa oli iso piha-alue, jolta mm lumityöt tehtiin vuoroviikoin. AINA meidän viikolla oli se talven karmivin lumipyry, naapurit eivät tulleet auttamaan ennen kuin sitten kun oltiin melkein valmiita monen tunnin uurastuksen jälkeen. Yhtiökokouksen mukaan oli liian kallista ulkoistaa tuokin homma. Samaten painajaismaisia maalaus-, aidanteko- yms talkoita... Eikä yhtiövastike mikään halpa ollut, kyllähän ne jätemaksut jne siinäkin otettiin.

Omakotitalossa mulla on lyhyt pihatie autokatokseen. Pihassa on hommaa vähän, hyvin suunniteltu on. Oma vapaus on ihanaa. Toki remontteihin pitää varautua, mutta ei mun mielestä asumiskustannukset mitenkään kohtuuttomat ole. Tosin aika uusi talo.

Vierailija
59/307 |
12.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja kuulostaa ammattivalittajalta jolta vielä löytyy laiskamatogeeni.

Vierailija
60/307 |
12.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ei tämä aihe selvästi sinua kosketa mitenkään.

- olen kuin uusi ihminen kevään koittaessa, kun pääsen puutarhahommiin ja luntakin kolaan ihan hyvillä mielin.

Rivarissa ärsytti ne naapurit, jotka lusmusi yhteisistä töistä ja toiset, jotka päätti asioista kaikkien puolesta. Yhtiökokouksissa puhuttiin jonnin joutavia ja naapuritontilla vietettiin kovaäänisesti iltaa jne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä viisi