Helsingin puistoruokailu: mitä te äidit syötte?
Mä en ihan ymmärrä tuota puistoruokailusysteemiä. Onhan se kiva, että lapsille on ruokaa tarjolla, mutta onhan aikuistenkin syötävä. Miten te olette käytännössä järjestäneet?
Oletteko kokonaan syömättä (ei onnistu minulta), otatteko eväitä vai miten? Vai teettekö myöhemmin kotona itsellenne ruuan (samalla vaivallahan sen tekisi lapsillekin samalla ja muutenkin hassua syödä äiti ja lapset eri aikaan)?
Kommentit (43)
ai niin unohdin. minä ainakin nyt muutaman vuoden kokemuksella: syökää äidit samaan aikaan kuin lapset!!
+ mukava yhteinen asia
+ sitten ei tule nälkä
+ jaksattte paremmin, ei mene pinna eikä tule syötyä turhan paljon herkkuja
+ jos odottaa kotiin saakka ja JOS lapset nukkuu samaan aikaan, se unihetki menee itsellä syömiseen. Sitten voi vaikka juoda kahvia ja lukee Hesaria JOS sitä aikaa siis on.
+ Riippuu tietysti monelta menee kotiin. meillä puisto on nykyään liikennevälineen päässä, joten en todellakaan jaksa odottaa iltapäivään syömistä. Kesällä tulee myös venytettyä helposti aikataulua, esim lapsen usein haluaisi uidan vielä siinä 13 aikaanja leikkiä. Ellei sitten ole superäiti ja ole aina klo 9 puistossa....
:-))
Kaadan sen nuudelien päälle. Lisänä vielä esim porkkanoita tai omenoita. Hyvin olen pärjännyt.
Lapset tykkäävät puistoruokailusta. Ovat päiväkodissa ja nyt pitkällä lomalla.
En nyt ymmärrä, mitä negatiivista puistoruokailusta voisi sanoa. Tämän viikon ruokalista kuulemma parempaa kuin päiväkodissa sanoivat 3- ja 6.vuotiaat. Tiistaina Italian pataa, tänään broileririsottoa ja huomenna jeejee Nakkikeittoa. Ihanaa saada valmis ruoka kun päiväkoti on kiinni, ulkona on mahtavaa syödä sanovat lapset ja mummulla on omat eväät niin että yhdessä syödään. Hyi teitä kaikesta valittajat!
kun vanhemmat on töissä.alunperihän se on suunniteltu lapsille , jotka viettävät puistossa päivää kun vanhemmat ovat töissä.
Itse olen itselleni ottanut pari leipää mukaan ja jotain hedelmää. Samoin lapsille leivät keiton seuraksi.
Ja menevät ihan laiskuuttaan puistoon 3-4 lapsen kanssa syömään. Kyllä kotihoidontuki ja miehen palkka mahdollistaisi ihan kotona syöminen. Antakaa pikku-koululaisten syödä, heille se on tarpeen.
vrt. kouluruokailu. Ei ole kotiäideille ja kotona hoidetuille lapsille tarkoitettu ensisijaisesti. Itse just kehotin lastani (10 v.) käymään parin kaverin kanssa leikkipuistossa syömässä päivällä kun olen itse töissä. Aloituksen tekijällä ei varmaankaan ole n. 3-4 lk. lapsia, jotka joutuu olemaan kesälomallaan yksin kun vanhempien loma on 4 vko:a ja lasten 10 vko:a.
Ei puistoruokailua ole tarkoitettua kotiäitien ja heidän lastensa ruokkimiseen. Se on tarkoitettu niille alakoululaisille, jotka ovat yksin kotona vanhempien ollessa töissä. Sulla on varmasti kotona aikaa laittaa ruokaa, siitähän sulle maksetaan.
on äidille eväät ja mahdollisesti lapsen jämät (jos lapsi on nirso kuten omani). Olen itse ollut lapseni kanssa puistossa usein puistoruoka-aikaan mutta aika harvoin on siellä syöty puistoruokaa vaan useimmiten lapsenikin on syönyt eväitä, meillä on erikoisruokavalio ja lisäksi lapsella allergia niin harvat ruuat hänelle käyvät.
Joku kommentoi ruuan laatua. Minustakaan se ei vaikuta kovin laadukkaalta mutta toisaalta kyllä yksi ruoka päivässä voi olla vähän kevyempikin, kun lapsi syö viisi kertaa päivässä ei puistoruualla tarvitse kovin pitkään jatkaakaan ja jos esim. on leipää ja jotain tuoretta lisänä on se ihan kunnon ateria.
Sehän on koululaisia varten. Kotiäidit syövät tietysti kotona lastensa kanssa.
että kyllä se on muillekin lapsille, koululaisten pitää saada etusija jonossa kyllä että varmasti saavat ruokansa. Mutta musta on ihan fiksua antaa lasten ja itsensä nauttia kesällä mahdollisimman paljon ulkoilusta. Jos keittämisen voi minimoida ei siitä tarvitse kotiäidinkään kantaa syyllisyttä.
Meillä vähennetään kokkailun tarvetta syömällä jopa aika usein ravintolassa :) Mutta miksipä ei puistoruokaa jos sopivaa löytyy. Meille harvoin löytyy mutta muutaman kerran lapseni on sitä syönyt ja minä olen syönyt jämät koska minusta ruokaa on turha ja epäekologista heittää pois.
Vaan onhan se työssäkäyvälle äidille helpompaa, kun säästää ruokakuluissa laittamalla esimurkkuikäisen puistoon syömään pikkulasten sekaan...
Siis puistoruokailuhan on aivan loistava keksintö! Ja sitä saa kaikki alle 16v lapset, eikä meillä kyllä ole muistaakseni kskaan loppunut kesken. Jos ei aikuinen nainen osaa varata itselleen eväitä mukaan tai venyttää sitä lounaan syömistä hieman, niin varmaan parempi, että syötte kotona. Meidän puistssa ruokailu lisää sosialisuutta todella paljon, vakikävijät jopa hieman jakavat tuomsiaan, niin että syntyy pienimuotosia piknikkejä. Joskus vahditaan toisten lapsia ja joku kipaisee lähesestä kahvilasta/kaupasta hakemassa aikuisille ruokaa ja vaikka kitot aia kevyitä ovatkin, niin onhan se silti ihan oikea lounas, jos sitä täydentää hieman leivällä ja hedelmillä jne. Ihme nurisijoita täällä.
Minulla on mukana kahvia termarissa, hedelmiä ja smörgareita niin että riittää lapsille ja minulle. Eilinen pataruoka oli hyvää sanoivat lapset.
Meidän lapset rakastaa puistoruokailua+sen tunnelmaa!!! Picnicviltillä ulkona kavereiden kanssa höpötellen menee ruoka kuin ruoka sukkelaan. Sitä paitsi yhtään narinaa en ole kuullut liittyen ruoan makuun, no kerran olis kuulemma voinut ottaa ketsuppia mukaan... Lisäksi otan jotain kivaa jälkkäriä kaikille mukaan, niin kylläpäs on kiva päivä!
Monessa puistossa on mikro sisällä eli tarvittaessa äidit voi lämmittää vaikka oman ruokansa siellä, jos haluaa. Me menemme monesti juuri vasta ruokailun alkaessa puistoon, niin ei omat eväät ehdi muussaantua, kun
kylmälaukkusysteemiä en kanna mukanani. Ruokailun jälkeen jäädään sitten puistoon useammaksi tunniksi kauniilla säällä.
Ihan huippu juttu! Kyllä kotona saa/ehtii syödä ihan tarpeeksi monta kertaa elämänsä aikana...
mielestäni puistoruokailu on ihan mahtava keksintö. Oli jo silloin, kun itse olin lapsi. Ruoka on ihan hyvää perusruokaa ja maistuu ainakin meidän lapselle.
Itselleni otan mukaan leipää tai salaatin. Syödään kuitenkin illalla kotona, ja minä en tarvitse kahta lämmintä ruokaa päivässä. Eväillä pärjää hyvin.
Meidän puistossa ainakaan ei ole eri jonoa koululaisille. Ruokahan on tarkoitettu ihan kaikille alle 16-vuotiaille. Oli äiti tai isä töissä tai kotona tai vaikka mummolassa :D
Vaatii kyllä aika paljon luovuutta keksiä näin mukavasta aiheesta negatiivinen kommentti. Joiltain näyttää onnistuvan...
puisto ruokailussa ei mitään korttia tarvitse näyttää että minun vanhempani ovat töissä, saanko ruokaa! siis eikö se ole kaikille tarkoitettu, korjaan: se ON kaikille lapsille tarkoitettu! siis palatkaa valittajat vähä itteenne ja miettikää että tosissanne käytätte tähän aikaanne: kotiäidilliset lapset ei saa käydä puistoruokailussa, "joku kolmas luokkalainen osaa mikrossa ateriansa lämmittää", "siis tyietenkin kotiäidilliset syö kotona".... kuunnelkaa itteenne! sinä yksi mikro henkilö siellä, mietippä että monella ei ees ole sitä helkutin mikroa ja lisäks mitä se sun elämää haittaa jos se kolmas luokkalainen ei sitä ateriaansa mikrossa lämmitäkkään... inhottaa sanoa rumasti mutta ei helvetti sun kanssasi.
ei unohdeta ton ajan suhteen että sielä tosiaan käy myös teinejä ja niitä 3-5lk jotka herää vasta 11. vähän liian aikaisin olisi jos olisi 11.30...
kannattaaki kattoa niitä elämän ohjeita sieltä yhteishyvästä! ja musta se on kyllä niin että jos sulla on alle 16 vuotiaita lapsia ja maksat veroa kuuluu nöille lapsille automaattisesti myös mahdollisuus tähän puistoruokailuun! mutta usko sä toki sitä yhteishyvää. nehän on kaikessa oikeessa. ymmärrä hyvä ihminen että sen on joku toinen ihminen kirjoittanut. ei tarkota että tämä kyseinen henkilö on oikeassa ;)
Kun lapset olivat pienempiä käytiin aina puistoruokailussa. Eväät mukana lisäksi. Tänä vuonna pikkukoululainen kävi syömässä kun olin töissä. Joo toki oisin voinut laittaa ruokaa lämmitettäväksi, mutta kivampi kavereiden kanssa syödä ulkona. Alunperin puistoruokailu on ollut tarkoitettu yksin kotona oleville vähävaraisille koululaisille, mutta siis nykyisin kaikki sitä saavat. Jossain puistoissa koululaiset saavat ensin ja muut sitten. Pph:t merkitsevät ruokailukuluihinsa että ovat syöneet puistossa eivätkä siis saa korvausta siitä ateriasta.
..puistoruokailua EI OLE tarkoitettu ensisijaisesti koululaisille. Sehän on naurettava idea; kyllä kouluikäinen osaa lomallakin lämmittää ruokaa kotonaan! Puistoruokailua ei ole myöskään perustettu koululaisten vuoksi, uusimmassa Yhteishyvässä on tuon historia, lukekaa sieltä.