Korkkarit kattoon, tyttöporukalla baariin. Tarjoilijan näkökulma:
Kun lähdetään niiden sielusiskojen kanssa alkuillasta terassille kälättämään ja vetämään kevytsavukkeita ja juomaan urakalla viiniä, niin voisko sitä hommaa jotenkin järkeistää ihan yksinkertaisesti.
Että kun 8 kpl sielunsiskoja käy yksi kerrallaan hakemassa sen 12 senttiä ja sitten taas vähän ajan kuluttua uuden 12 senttiä. Ja kun ehdottaa kolmannen lasin jälkeen että laitetaanko 24 senttiä,niin vastaus on että ei herranjestas nyt sentään. (Minkälaisena juoppona sä mua pidät, lukee rivien välissä).
Josko ostaisitte ihan reilusti porukalla semmosen 3 pulloa viiniä kerralla siihen pöytäänne. Siitä sitten hakisitte kuitenkin vielä sen toisen 3 pulloa jonkun ajan kuluttua.
Tulisi kaikille halvemmaksi kuin se pikkulasillisten lipittäminen. Kun kuitenkin juotte toista pulloa per henki, ennenkuin lähdette jatkopaikkaan niitä korkkareitanne heittelemään.
Kysymys on itsepetoksesta ja itteensä paremmaksi tekemisestä. Yritetään hienostella ja lipitellä pikkulasillisia tai pikkolopulloja, vaikka oikeesti kulutus on kokonaisia pulloja per juoja.
Toisekseen henkilökunnalla on ihan tarpeeksi kiire muutenkin, että kaikkinainen käytöksen järkeistäminen on erittäin tervetullutta.
Kerran mulla oli samantyyppinen asiakas laivan taxfressä. Keski-ikäinen nainen, vähän isommat lapset, juoneen näköinen. Kävi yhden iltapäivän aikana ostamassa pikkupulloja rommia puolenlitran edestä. Tarkoitus oli ettei perhe huomaa. (Lapset huomas täysin ja seuras hermostuneena naisen päihtymistä) Mies murjotti jossain kun se oli arvottu kuskiksi. Siinä se piipahteli putiikissa 45 min välein osteskelemass niitä pottujaan, Loppupeleissä ihan kännissä. Mutta uskotteli itselleen ja mulle, ettei tässä juuri mitään oteta, kunhan vähän maistelen.
Ei mulla muuta. Itse tilaan aina reilusti sen minkä arvioin juovani. Tilaan selkeästi, en arvo suuntaan taikka toiseen, en kysele epäolennaisuuksia (onko viini kasvanut jossain itärinteellä tai jossain muualla) , maksan heti enkä ala laskettamaan 1/8 osa hintoja. En kysele koko listaa läpi että "mitä maksaa, jos ottaa tuon ja tuon verran. Ensin päätetään mitä tilataan, sitten se tilataan, maksetaan heti eikä aletan vinkumaan jälkikäteen jotain "Tehyn lehdessä oli alennuskuponi"-juttuja. Kolikot jätän tipiksi. Homma etenee ja muutkin pääsee tilaamaan.
Kommentit (185)
Aiotko tehdä itsesi työttömäksi? Sehän tuosta seuraisi. Jos tarjilijoilla olisi vähemmän työtä, niin puolet irtisanottaisiin.
Olisit onnellinen, kun sinua tuollaiset porukat työllistävät.
Sä olet siellä tiskin takana asiakasta varten, ja jos asiakkaan tapa nauttia juomia ei viihdytä niin hän on hyvä ja etsii muuta työtä.
Ja sekö on väärin kysyä viinin alkuperää, kuivuusastetta, ylipäätään makua? Hohhoijjaa! Jos sinun alkoholinkäyttösi on luokkaa kaikki menee alas niin pikku vinkki: jotkut meistä haluavat juoda tietyn kuivuusasteen omaavia juomia ja sinun pitäisi tarjoilijana arvostaa sitä!
Minusta tuntuu että olet väärällä alalla.
Minusta tuo oli ihan asiallinen kirjoitus. Ihmiset on loistavia valehtelemaan itselleen. Juon ja maistelen vähän viinejä ja kuitenkin vetää lärvit.
t. Ollut tiskin takana töissä.
Kun olin ravintolassa töissä, eräs tarjoilija kertoi kolmen hengen seurueesta, jossa jokainen halusi 24cl viiniä. Tarjoilija ehdotti, että olisivat ottaneet koko pullon. Eihän he herrajumala niin paljon juo! 3x 24cl = 72cl. Pullossa on 75cl. Siinähän olisi tullut 25cl/nuppi. Varmaan se viimeinen sentti olisi vienyt jalat alta.
Älähän nyt... Nuo sielunsiskot on ihan parasta viihdettä. Ota ilo irti! Työtä se vaan on!
Hassua valittaa tämmöisestä. Kuten itsekin mainitsit, lasilliset maksaa enemmän eli ravintola saa enemmän tienestejä. Luulisi olevan hyvä asia?
Johan on kun alkoholisteillakin pitää olla säännöt. Salatissuttelija on salatissuttelija. Eikä lasettain ostettu tuota ravintolalle enemän kuin pulloittain?
Miksi baarimikot ovat aina juuri tuon henkisiä, ylimielisiä ja kaikkitietäviä? Te myytte viinaa, siihen ei kummoista koulutustakaan tarvitse, melkolailla kuka tahansa voisi halutessaan tehdä samaa.
-baareissa muita hommia tehnyt
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 11:59"]
Minusta tuo oli ihan asiallinen kirjoitus. Ihmiset on loistavia valehtelemaan itselleen. Juon ja maistelen vähän viinejä ja kuitenkin vetää lärvit.
t. Ollut tiskin takana töissä.
[/quote]
Jep. Parin lasin jälkeen se hienostelu loppuu...kaljaaaaaaaa
No joo, periaatteessa olen sitä mieltä, että jos juomaan lähdetään niin ostetaan sitten pulloja. Mutta, rakas tarjoilijatar, sinulle maksetaan palkka just siitä, että tarjoilet mulle sitä juomaa vaikka sitten 10 kertaa 12 senttilitran osissa. Jos sulla on kiire, sulla on kiire ja otat mahanaluksen täyteen jalkoja. Mä puolestani jätän sulle tipin ja ymmärrän olla kurnuttamatta, jos tilaukseni pikkuisen viivähtääkin.
Känniset "hienohelma" naiset on muuten kamalin asiakasryhmä.
Joo, ap olet aivan oikeassa. Monet naiset nolostelee kovin viinipullon tilaamista, mikä on hoopoa, jos sitä kumminkin sitten vedetään lasikaupalla. MUTTA se pieni seikka tuossa kyllä on, että valkoviini jäähtyy kyllä, jos sitä tilaa kolme pullollista pöytään kerralla, jollei ole oikein hyvä cooleri.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 12:06"]No joo, periaatteessa olen sitä mieltä, että jos juomaan lähdetään niin ostetaan sitten pulloja. Mutta, rakas tarjoilijatar, sinulle maksetaan palkka just siitä, että tarjoilet mulle sitä juomaa vaikka sitten 10 kertaa 12 senttilitran osissa. Jos sulla on kiire, sulla on kiire ja otat mahanaluksen täyteen jalkoja. Mä puolestani jätän sulle tipin ja ymmärrän olla kurnuttamatta, jos tilaukseni pikkuisen viivähtääkin.
[/quote]
Rakas tarjoilijatar. Miksi pitää kirjoittaa noin ylenkatsovaan tyyliin?
Me teemme kyllä juurikin toivomallasi tavalla. Tilataan viinipullot pöytään.!! Ja korkkarit kattoon...
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 11:52"]
Ja sekö on väärin kysyä viinin alkuperää, kuivuusastetta, ylipäätään makua? Hohhoijjaa! Jos sinun alkoholinkäyttösi on luokkaa kaikki menee alas niin pikku vinkki: jotkut meistä haluavat juoda tietyn kuivuusasteen omaavia juomia ja sinun pitäisi tarjoilijana arvostaa sitä!
Minusta tuntuu että olet väärällä alalla.
[/quote]
Missä ap sanoo, ettei viinin laatua saa kysyä? Kyllä saa, mutta hienostelu ja brassailu ovat eri asia, samoin nuukailu ja laskun kanssa puljaaminen, joista ap puhuu.
15
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 12:00"]
Kun olin ravintolassa töissä, eräs tarjoilija kertoi kolmen hengen seurueesta, jossa jokainen halusi 24cl viiniä. Tarjoilija ehdotti, että olisivat ottaneet koko pullon. Eihän he herrajumala niin paljon juo! 3x 24cl = 72cl. Pullossa on 75cl. Siinähän olisi tullut 25cl/nuppi. Varmaan se viimeinen sentti olisi vienyt jalat alta.
[/quote]
mä tilaan aina 24 cl. Se riittää mulle koko ruuaksi ja minun ystäville ei. Olen ollut monta kertaa tilanteessa, jossa ollaan tilattu pullo 3 pekkaan ja itse olen saanut vaan vajaa lasillisen, mutta tietenkin 1/3 olen saanut maksaa.
Joten minä tilaan sen 24 cl, oli tarjoilija mitä mieltä tahansa.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 12:04"]
Miksi baarimikot ovat aina juuri tuon henkisiä, ylimielisiä ja kaikkitietäviä? Te myytte viinaa, siihen ei kummoista koulutustakaan tarvitse, melkolailla kuka tahansa voisi halutessaan tehdä samaa.
-baareissa muita hommia tehnyt
[/quote]
Kyypparit on yksi leppomisimmista asiakaspalveluryhmistä, mutta ehkä tämä on kuitenkin sukupuolisidonnainen asia. Naiset katsovat toisiaan lempeästi hymyilen nenänvarttaa pitkin, se on vaan heidän tapa tuntea itsensä paremmiksi ihmisiksi suhteessa muihin ja pitävät baareissa käyviä naisia, jotenkin säälittävinä, mutta auta kun kyseessä on mies...missä heidän ohjeet?!
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 12:08"]
Joo, ap olet aivan oikeassa. Monet naiset nolostelee kovin viinipullon tilaamista, mikä on hoopoa, jos sitä kumminkin sitten vedetään lasikaupalla. MUTTA se pieni seikka tuossa kyllä on, että valkoviini jäähtyy kyllä, jos sitä tilaa kolme pullollista pöytään kerralla, jollei ole oikein hyvä cooleri.
[/quote]
ei kun siis tietenkin lämpenee ;-) Sori!
Mitäs jos sä vaan hoitaisit sen hommasi. EIkös sut ole sinne tarjoilemaan palkattu?