Kaupan alan työntekijät, mikä asiakkaissa ärsyttää?
Tässä asiat, jotka minulle tulee ekana mieleen:
Ei tervehditä, kiitetä jne.
Laitetaan rahat ja pullokuitit hihnalle ja sitten ihmetellään ja huudetaan kun ne menee liukuhihnan syövereihin
Lätkäistään rahat ja kortit allekirjoitustasolle, vaikka odottaisin niitä käsi ojossa
Jätetään tavarat, joita ei halutakaan ihan vääriin hyllyihin, etenkin jos ne vaativat kylmäsäilytystä -> menee suoraan roskiin, hävikki kasvaa ja hinnat nousee
Valitetaan, jos jikin tuote on loppu -> me ei pantata niitä missään varastossa, vaan laitetaan kyllä esille joka aanu klo 6 alkaen!
Puuh, onneksi teen tätä vain opiskelun ohella....
Kommentit (63)
Henkkarien katsomisesta tuli muuten mieleen, että jostain syystä ne 80-luvun alkupuolella syntyneet naiset suuttuvat henkkarien kyselystä :D
Ihan ystävällisesti aina kysyn nuoren henkilön kohdalla "Saisinko nähdä henkilöllisyystodistusta?", nuoret miehet ottavat huumorilla, mutta tuon ikäluokan naiset jostain syystä katsovat hyvin tyrmistyneenä ja vihaisena paiskaavat henkkarit tiskiin. Oikeasti, kannattaisi hieman lujittaa sitä luonnetta jos on NIIN kamalaa, kun myyjä pitää sinua nuorena ja kysyy paperisi. Tai olla ostamatta K-18 tuotteita. Minä en nimittäin ota riskiä saada syytteitä, ihan vaan ettei toiselle tulisi niiiiin paha mieli.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 17:45"]
[quote author="Vierailija" time="23.05.2012 klo 12:42"]
"Hyvää päivää." (minä neutraalin iloisesti, en ole tyrkyttämässä yhtään mitään)
"Eiku mä vaa katon.", tai sitten pelkkä mulkaisu ja pään puistelu.
Välillä tekisi mieli lisätä, että "no päivää nyt siitäkin huolimatta" tai "ei ku mäkin vaan tervehdin".
[/quote]
Jos vastaa "Päivää teillekin", seuraava kysymys olisi "Voinko olla avuksi". Siihen kun vastaisi "Ei kiitos", se vasta tylyltä kuulostaisi. Lisäksi ollaan käyty tuplasti pidempi vuoropuhelu turhan takia.
Miten teidän asiakaspalvelijoiden mielestä tuohon "Hyvää päivää" pitäisi vastata jotta keskustelu olisi ystävällisesti ja nopeasti ohi?
[/quote]
Miten niin on muka epäkohteliasta sanoa, että "Ei kiitos"? Ainakin itse toteaisin, että ookoo, kysele jos tarvitset apua ja jatkaisin hommiani.
Ärsyttää, kun asiakkaat loukkaantuu henkkareita kysyttäessä. Asiakkaiden täytyy ymmärtää, että se kuuluu työhön ja siitä voi saada varoituksen, jos ei kysy papereita.
Ärsyttää myös, kun asiakkaat kommentoivat nimeäni tai ovat muuten vain asiattomia.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 17:46"]
Henkkarien katsomisesta tuli muuten mieleen, että jostain syystä ne 80-luvun alkupuolella syntyneet naiset suuttuvat henkkarien kyselystä :D
Ihan ystävällisesti aina kysyn nuoren henkilön kohdalla "Saisinko nähdä henkilöllisyystodistusta?", nuoret miehet ottavat huumorilla, mutta tuon ikäluokan naiset jostain syystä katsovat hyvin tyrmistyneenä ja vihaisena paiskaavat henkkarit tiskiin. Oikeasti, kannattaisi hieman lujittaa sitä luonnetta jos on NIIN kamalaa, kun myyjä pitää sinua nuorena ja kysyy paperisi. Tai olla ostamatta K-18 tuotteita. Minä en nimittäin ota riskiä saada syytteitä, ihan vaan ettei toiselle tulisi niiiiin paha mieli.
[/quote]
Aika jännä. Itse oon syntynyt -77, kertaakaan ei oo kysytty, ja jos kysyttäis, riemastuisin. Miksiköhän niitä nipinnapin kolmekymppisissä sitten niin ketuttaa, jos joutuu henkkaria vilauttamaan?
[/quote]
Siis oikeesti -94 syntyneet myös loukkaantuu. Varsinkin nuoret pojat.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 17:53"]
[/quote]
Siis oikeesti -94 syntyneet myös loukkaantuu. Varsinkin nuoret pojat.
[/quote]
Valitettavasti eräs muisto tästäkin. En ole ylpeä asiasta.
Kaksi hyvin junnun näköistä poikaa tuli ostamaan tupakkaa. Totta kai kysyin henkkarit jo ennen askin esiin ottamista, niin nuoria. Pojat sitten pyöräyttivät silmiään ja suureellisesti huokaillen kaivoivat ne henkkarit esiin (tyylillä "etkö sä nyt vittu näe että me ollaan aikuisia?"). Muutenkin huonosti nukuttu yö taustalla, niin katsoessani poikien henkkareita, joiden mukaan kumpikin oli aivan parin päivän sisään täyttänyt 18, repesin nauramaan.
No, loppui ainakin poikien ylimiellinen asenne kuin seinään.
Esim näytät nyrpeää naamaa jolloin ketään ei kiinnosta sanoa hei ja kiitos.
Ne kassatädit/sedät jotka heti ensikättelyssä näyttää vittumaista naamaa. En nää syytä toivottaa hyvää päivää, saati kiitellä.
Mitä ei valitettavasti kaikista kollegoista voi sanoa. Mutta nämä olivatkin asioita, jotka MINUA ärsyttävät.
Ap
Minua häiritsee eniten juuri tuo ensimmäinen, eli monet eivät kykene tervehtimään ihan normaalisti. Ihan päivittäin käyn tällaisen keskustelun:
Välillä tekisi mieli lisätä, että "no päivää nyt siitäkin huolimatta" tai "ei ku mäkin vaan tervehdin".
Ihan kuin monet ihmiset tuntuisivat ajattelevan, että jos myyjälle puhuu mitään, edes vastaa tervehdykseen, niin olisi pakko ostaa jotain.
ja sain jouluna lahjoja heiltä (suklaata, kukkia ja kirjallista palautetta pomoille). Mutta kyllä se hymy hyyty siihen kolmeenkymppiin mennessä, kun opiskelujen ohella vielä työskentelin kaupassa. Sen jälkeen en ole myyjän tai kassan hommiin mennyt.
ja tiedetäänkin jo valmiiksi kaikki asiat siitä tuotteesta, tai siis asiakas luulee tietävänsä. Miksi sitten enää'pitää mitään kysellä jos ollan jo päåtetty että myyjä ei siitä tuotteesta tiedä mitään vaikka ne asiat on opiskellut...
Tai että tullaan kysymään hintoja ja tehdään vertailuja jonka tietysti käsitän ja itsekin sitä harrastan mutta miksi myyjälle pitää suuttua siitä jos siinä liikkeessä on kalliimpaa kuin toisessa...
mukavat asiakkaat. Tuolla nykyisessä paikassakin on ihan mukavia asiakkaita mutta jäävät varjoon, koska ikävät asiakkaat ovat niin ikäviä. Meillä ikävät asiakkaat on tällaisia
-"minä olen käynyt täällä 20 vuotta joten oletan että sinäkin tiedät heti, kuka olen eikä henkkariani tarvi katsoa"
-muut henkkareiden katsomisesta narisijat
-ylimielinen käytös
-ei käytöstapoja ollenkaan (tyypillistä monelle tuolla)
-asiakas ei kuuntele ollenkaan, meuhkaa vain omaa asiaansa. Tarjoamme siis palveluita joissa tietyt ehdot, niille ei voi mitään. Asiakas on usein itse jo muodostanut käsityksen asiasta, kun tulee asioimaan ja tuota käsitystä on lähes mahdotonta joidenkin kohdalla muuttaa.:)
-pikkuasioista raivoaminen
Itse olen ottanut tavaksi sanoa noille, jotka laittavat rahat hihnalle, että ne voivat siitä kadota sinne syövereihin. Ja olen myös sitä itse todistanut, ihan kokemuksen rintaäänellä voin sen asiakkaalle sanoa.:) Hyvin on uskottu, kun olen selittänyt, että ne kolikot todella menee sinne väliin sellaiseen paikkaan, johon ei aurinko paista eikä saa pois, ellei ruuvaa jotain levyä siitä koko jutusta auki.:)
Pidän myös korttien länttäämistä pöydälle epäkohteliaana mutta tämä ei enää ärsytä niin paljon.
Pidän myös tavaroiden jättämistä jonnekin myymälään typeränä. Ne voi antaa vaikka kassalle ja sanoa, että en haluakaan tätä. Kassalta on helpompi organisoida se hyllyyn takaisinvieminen.
Ehkä tuota "tuote loppu" -valitusta ei tarvitse ottaa niin henkilökohtaisesti. Meillä muuten joitain tuotteita voi löytyä varastosta, joten asiakkaan kannalta taas tilanne on sellainen, että kannattaa kysellä aina puuttuvia tuotteita. On se tietysti ärsyttävää, jos joku olennainen tuote on loppu. Viimeksi meillä tämä johtui siitä, että emme saaneet yhtä toimitusta tavarantoimittajalta.
En mä ainakaan kaipaa kaupassa juttuseuraa, haluan nopeasti tavarat koriin ja ulos.
Tulipahan muuten mieleen, että meidän lähikaupassa on jopa kaksi myyjää, jotka tervehtivät niin että sen kuulee. Muut mumisevat jotain olematonta - ja näistä useimmat ovat keski-ikäisiä naisia. Tervehtijät ovat parikymppisiä miehiä. Tulee tollo olo, kun itse sanoo kuuluvasti "hei" ja kassa suunnilleen vaan tuijottaa käsiään.
En pahastu jossei asiakas vastaa tervehdykseen tai osaa olla kohtelias muutenkaan, mutta se harmittaa kun tuodaan elintarvikkeita myyvään kauppaan KOIRIA. Kieltolappu on näkyvästi kaupan ulkopuolella ja myyjät myös puuttuvat toimintaan heti, kun sellaista näkevät, mutta pari itsepäistä eläkeläisnaista raahaa niitä piskejään meille silti. Kun on selitetty joka kerta että koiraa ei meille tuoda, rikkoo lakia ja vaarantaa maineemme muiden silmissä, naiset tuhahtavat jotain ja "kävelevät yli" sanomalla jotain mitätöivää. Voi herttileijaa! Parhaita tapauksia tähän liittyen:
1. Nainen toi koiran hihnassa kauppaan, puutuin siihen heti niin nainen nosti koiran syliin ja äksyili että "hän viipyy vain vähän aikaa, tarkistaa yhden tuotteen hinnan". Valitettavasti koirakielto ei kumoudu sillä, että koiran tassut eivät koske enää maata...
2. Hieman...hmm...erikoisen oloinen nainen (35-40v) toi ekalla kerralla ison koiransa mukanaan mutta ymmärsi kerrasta kun kiellettiin tuomasta sisälle ja jätti koiran ulkona odottavan miehensä kanssa. No, ei siinä mitään muuten, mutta ensi kerralla hän yritti kauppaan niin että koira oli VAUVOJEN VAUNUISSA. :D
Hieman tuppaavat ärsyttämään sellaiset (usein iäkkäämmät) ihmiset, jotka jäävät löpisemään kassalle omia asioitaan, kun on jonoa. Jos ei ole jonoa, mieluusti kuuntelen heidän juttujaan, sillä monelle kaupan kassamyyjä on varmaan ainoa päivän puhekumppani. Mutta jos perässä on kymmenen ihmistä, niin kyllä pitäisi sen verran tilannetajua olla, että hoitaa hommat ja siirtyy pakkaamaan tavaroita.
Hieman tuppaavat ärsyttämään sellaiset (usein iäkkäämmät) ihmiset, jotka jäävät löpisemään kassalle omia asioitaan, kun on jonoa. Jos ei ole jonoa, mieluusti kuuntelen heidän juttujaan, sillä monelle kaupan kassamyyjä on varmaan ainoa päivän puhekumppani. Mutta jos perässä on kymmenen ihmistä, niin kyllä pitäisi sen verran tilannetajua olla, että hoitaa hommat ja siirtyy pakkaamaan tavaroita.
Itse käyn pari krt vuodessa kirppiksellä ja en todellakaan jaksa jutella ihmisten kanssa, jos eivät osta multa mitään.
Ihanaa että ajatustapasi on tälläinen !
Ja kamalinta oli HAJU. Hiki, paska, viina...
päivittäin tehdään reklamaatioita kun lapsi kaatunut ja housut menneet rikki, housujen tulisi kestää kaatuminen. Tai valitetaan monta kuukautta sitten ostetusta vaatteesta johon tullut reikä. Syytä ei kukaan tiedä mistä reikä tullut. Tällaista ihan päivittäin.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2012 klo 12:42"]
[/quote]
Jos vastaa "Päivää teillekin", seuraava kysymys olisi "Voinko olla avuksi". Siihen kun vastaisi "Ei kiitos", se vasta tylyltä kuulostaisi. Lisäksi ollaan käyty tuplasti pidempi vuoropuhelu turhan takia.
Miten teidän asiakaspalvelijoiden mielestä tuohon "Hyvää päivää" pitäisi vastata jotta keskustelu olisi ystävällisesti ja nopeasti ohi?