Mitä töitä filosofian maisterit muka saa? =D
Lukuunottamatta jotain ihmeen aineenopen työtä. Mitä filosofian maisterit tekee isona? Uteliaisuuttani kyselen.
Kommentit (152)
[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 16:15"]
AP kirjoittaa aika terävästi, mutta ymmärrän kysymyksen.
Itse ainakin olen aina ajatellut, että ne "kiitettävien numeoriden tytöt" joukolla hakevat yliopistolle lukemaan lempiaineitaan: kieliä, biologiaa, historiaa... Ja sitten kun ovat pari vuotta opiskelleet, tajuavat vasta, että ainoa selvä ammatti, jonka tuolta voi saada, on opettajan työ - se mitä eivät koskaan edes halunneet. Joo... toki joku erikoistuu ja päätyy vaikka minne, mutta valtaosalle se open homma on ainoa "oikea" duuni, mitä voi tavoitella.
[/quote]
Mutta sää et taida ymmärtää miten maailma toimii. Useimpiin ammatteihin ei ole mitään tiettyä "linjaa", josta siihen valmistuu. Poliisit tulee poliisikoulusta ja lääkärit lääkiksestä mutta thät's it. Kaikki muut siltä väliltä opiskelee "jotain", minkä tutkinto "ei kerro mitään", mutta opinnoissa erikoistutaan tulevalle alalle ja erikoistumista lisätään oman alan työkokemuksella. Se, että paperissa lukee FM ei tarkoita sitä, etteikö sinulla olisi ammattia esim. biologi. Ammattihan tulee vasta työpaikalla, ei opiskelusta.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 16:59"]
Öööh, miksi vain FM:t eivät valmistu ammattiin? Kaikki KM:t eivät olet opettajia, Oikeustiede, kauppakorkea, lääketiede, valtiotiede... jne tarjoavat valmistuneelle hyvin laajan pätevyyden toimia erilaisissa tehtävissä. Paljon riippuu siitä, mitä aineita on lukenut ja miten opintonsa suunnannut.
Ap hyvä, vain amiksessa valmistutaan suoraan tiettyyn ammattiin eikä sinulla sitten ole pätevyyttä tehdä mitään muuta. Korkeakoulututkinto antaa elämään vähän enemmän mahdollisuuksia - sivistyksen lisäksi.
[/quote]
Naulan kantaan! Yliopistotutkinnot on lähes kaikki suuntaa-antavia, ja opintojen aikana valitut erikoistumisalueet + oma työkokemus vaikuttavat siihen, mitä työtä alkaa tehdä. Ei mistään yliopistosta, edes teknisissä, valmistuta suoraan yhteen tiettyyn ammattiin, paitsi luokanopettajakoulutuksessa.
Haluaisin tietää mikä ap on itse ammatiltaan ja koulutukseltaan :P
Onkohan sillä itsellä mitään ammattia/koulutusta jos se vasta ihmettelee ammatteja ja kyselee koulutuksista. Suoraselkäinen henkilö kertoisi ammattinsa ja koulutuksensa varsinkin näin jos itse epäilee toisten koulutusarvoja. :)
Onkohan sillä itsellä mitään ammattia/koulutusta jos se vasta ihmettelee ammatteja ja kyselee koulutuksista. Suoraselkäinen henkilö kertoisi ammattinsa ja koulutuksensa varsinkin näin jos itse epäilee toisten koulutusarvoja. :)
Huh, kyselyikäinen vauhdissa...
No tässä Fm (ja anteeksi, myös FL) humanistiselta puolelta. Teen kääntäjän ja toimittajan hommia, tienaan todnäk huomattavasti paremmin kuin Sinä.
Mä olen FM. Olen tehnyt toimittajan, projektipäällikön ja tiedottajan töitä. Nyt olen mainostoimistossa copywriter, hauskoja hommia enimmäkseen, niihin suhteutettuna naurettavan hyvä palkka. Työllistymine helpottui, kun tutustui ihmisiin. Viimeisimpään duuniin pyydettiin, en hakenut eikä ollut mitään haastatteluja.
Sinäkö olet tämä "ap", joka aloitti tämän keskustelulitanjan? No miksi epäilet sitten muita FM-koulutuksia jos olet itsekkin FM?
Minä olen myös FM. Monenalaisia töitä olen mielenkiinnolla saanut kokea.
No, minä olen lukion lehtori ja apulaisrehtori. Lisäksi (lue paljon lisäpalkkaa) muita tehtäviä lukiossa, etälukiota netissä (teen siis kotona, tyyliin tunti/vko) jne. Työn sain jo vuosi ennen kuin valmistuin. Tuli opiskeltua pikavauhtia, kun halusin pitää saamani työn. Palkkaa tulee ihan kivasti, säästöön jää 3000-3500 €/kk. Olen 32 vuotias. Puolisolla on suunnilleen samanlaiset tulot. Ja (itkekää mammat) 2,5 kk JOKA IKINEN KESÄ!!!!! MUUT LOMAT PÄÄLLE. Sitä tekee FM! Muuta kysyttävää?
[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 20:20"]
No, minä olen lukion lehtori ja apulaisrehtori. Lisäksi (lue paljon lisäpalkkaa) muita tehtäviä lukiossa, etälukiota netissä (teen siis kotona, tyyliin tunti/vko) jne. Työn sain jo vuosi ennen kuin valmistuin. Tuli opiskeltua pikavauhtia, kun halusin pitää saamani työn. Palkkaa tulee ihan kivasti, säästöön jää 3000-3500 €/kk. Olen 32 vuotias. Puolisolla on suunnilleen samanlaiset tulot. Ja (itkekää mammat) 2,5 kk JOKA IKINEN KESÄ!!!!! MUUT LOMAT PÄÄLLE. Sitä tekee FM! Muuta kysyttävää?
[/quote]
Et vissiin kuitenkaan äikänope?
Tiesin, että useampi vastaisi lievästi ärsytettyinä. Sorry. Asiasta kuitenkin kysyin ihan aidosta ihmetyksestä.
ap
saa tasan sen kuvan että sinä et arvosta noita ammatteja, vaan pidät niitä naurettavina. Jos kirjoitat "Filosofi ei ole ammatti. Tutkijan homma on koiran duuni huonolla palkalla (koska kuka yliopiston ulkopuolinen taho kaipaa humanistitutkijaa). Opettajan homma on aivan hanurista. Kirjailijaksi voi ryhtyä kuka vain, siihen ei ole pätevyysvaatimuksia. Kirjastonhoitaja (informaatikko, kröhöm): kiva tehdä korkeakoulututkinnon vaativaa hommaa (tosin naurettavan helppoa) lähihoitajan palkalla. =DEihän tuossa ole yhtään vakavasti otettavaa ammattia."
Niin kyllä tuollainen teksti antaa todella ylpeän ja ennakkoluuloisen kuvan. Koko ketjun ajan sinä olet haukkunut kaikkia niitä ammatteja joita tänne on laitettu.Olet ilmeisesti notkunut liikaa av:lla kun ajattelet että ylimielisyys ja ärsyttäminen on parempi vaihtoehto kuin ystävällisyys.
Niistä ei joko makseta tai maisterius ei ole niissä minkäänlainen pätevyysvaatimus. Niin ja mitä humanistitutkija tekee yliopistolla? Tutkii jonkin libanonilaisen hiekkapörriäisen pariutumisrituaalien kulttuurisidonnaisuutta. =DD
ap
Onko tässä sellainen oletus taustalla, että jos opiskelee itselleen jonkin ammatin, niin työllistyy varmasti siihen ammattiin. Jos tutkinto ei valmista mihinkään tiettyyn ammattiin, ei töitäkään saa. :D Kuulostaapa älykkäältä.
miksi sellaisia ihmisiä palkataan, joiden opinnot eivät ole valmistaneet häntä ko. työhön. Kai se olisi sitten sama ottaa joku pystymetsästä.
Kuten vaikka: miten yleisen kirjallisuustieteen ja naistutkimuksen opiskelija pätevöityy viestintäpäällikön toimeen? Ei mitenkään.
ap
kuin ystävällisyys. Tämänkin on lukenut yli 800 ihmistä. JOs olisin kysynyt, että "Millaisiin työpaikkoihin filosofian maisterit päätyvät? Kiitos vastauksestasi jo etukäteen. =)", tämän olisi vaivautunut avaamaan kourallinen ihmisiä. Nyt olen oppinut jo monta ammattia joihin ko. kolutksella voi päätyä.
Paitsi että av-maisesti voisi sanoa, että "olen oppinut jo monta "ammattia"..."
ap
Ap voi vapaasti kokeilla, käykö se sittenkään ihan noin vaan :D
En jaksa lukea koko ketjua, joten millä rahkeilla ap vääntää?
Ap voi vapaasti kokeilla, käykö se sittenkään ihan noin vaan :D
muodollista pätevyyttä. Sen sijaan se vaatii tiettyjä henkilökohtaisia ominaisuuksia. Savvy?
ap
En jaksa lukea koko ketjua, joten millä rahkeilla ap vääntää?
ap
Itselläni on palkka n. 4500e kuussa. Olen ollut opettajana 10 vuotta, joten peruspalkkani määrävuosikorotusten kanssa on n. 3500e (I kalleusluokka). Varsinaisia ylitunteja minulla ei ole kuin 3 (opetusvelvollisuus 18, tänä vuonna opetettavia kursseja 21), mutta muita palkattuja lisätehtäviä on jonkun verran (ryhmänohjausta jne). Lukiossa on lisäksi lukiokerroin + lukioresurssi, joista tulee ihan merkittävä lisä palkkaan (toki töitäkin saa tehdä niiden eteen).
Tähän aikaan vuodesta osaan taas suhtautua vain myönteisellä tavalla tähän (ap:n mukaan) paskaduuniin, vaikka kyllähän se keskellä synkintä ja pimeintä talvea, kun korjattavaa riittää eikä loppua näy, on kieltämättä välillä melko rasittavaa.
Opettajan ammatti on kuitenkin yksi niistä harvoista aloista, joihin voi oikeasti valmistua yliopistosta. Tarkoitan siis sitä, että kun opiskelee esim. kahta kieltä ja lisäksi suorittaa opettajan pedagogiset opinnot, voi hyvillä mielin ajatella olevansa kouluttautunut nimenomaan tiettyyn ammattiin. Luulen kuitenkin, että oli ala melkein mikä tahansa, se työ tekijäänsä lopulta opettaa. Harva on tekijä ammatissaan heti valmistumisen jälkeen, oli koulutus tai ammatti mikä tahansa. Useimmat duunit opitaan kuitenkin siellä duunissa.
Itse uskon, että yliopistokoulutus antaa hyvät valmiudet pärjätä monessa työssä.
Ympäristöjohtaja