Mitä töitä filosofian maisterit muka saa? =D
Lukuunottamatta jotain ihmeen aineenopen työtä. Mitä filosofian maisterit tekee isona? Uteliaisuuttani kyselen.
Kommentit (152)
Riippuu varmaan pääaineesta ja tiedekunnasta. :D
on lukenut pääaineenaan filosofiaa?
Uskoisin, että olet ihan tietoinen siitä, että tosi iso osa yliopistotutkinnoista on filosofian maisterin tutkintoja. Filosofiaa ei välttämättä ole luettu silti kuin yksi kurssi jos sitäkään.
Esimerkiksi tavallisella yläasteella tai lukiossa suurin osa opettajista on siis tutkinnoltaa filosofian maistereita, siis "jotain ihmeen aineenopeja". Ja ei, he eivät ole opiskelleet filosofiaa. Se on vain tutkinnon nimi.
Kaikki humanistisesta tulevat ovat filosofian maistereita käsittääkseni. Mutta ihan oikeasti olen niin tietämätön, etten tiedä mitä ne aikuisten oikeesti TEKEE valmistuttuaan.
ap
ja filosofi, tutkija, opettaja, kirjailija, kirjastoinhoitaja...
Esimerkiksi tavallisella yläasteella tai lukiossa suurin osa opettajista on siis tutkinnoltaa filosofian maistereita, siis "jotain ihmeen aineenopeja". Ja ei, he eivät ole opiskelleet filosofiaa. Se on vain tutkinnon nimi.
Sitä tarkoitin. Mitä tekevät filosofian maisterit jotka eivät tahdo tehdä opettajan paskaduunia. (Ja sitä se todella on: paska palkka, kiittämättömät opiskelijat ja työttömyys joka kesä).
ap
ope, tutkija, kouluttaja, toimittaja, projektityöntekijä / -koordinaattori, johtaja, sihteeri, amanuenssi, mitä näitä nyt on.
Ehkä jossain mollissa ei erikseen etsitä kulttuuriantropologiaa opiskellutta filosofian maisteria, mutta ei se tarkoita, etteikö niitä töitä olisi.
Ei kaikki filosofian maisterit ole humanisteja.
huonolla palkalla (koska kuka yliopiston ulkopuolinen taho kaipaa humanistitutkijaa). Opettajan homma on aivan hanurista. Kirjailijaksi voi ryhtyä kuka vain, siihen ei ole pätevyysvaatimuksia. Kirjastonhoitaja (informaatikko, kröhöm): kiva tehdä korkeakoulututkinnon vaativaa hommaa (tosin naurettavan helppoa) lähihoitajan palkalla. =D
Eihän tuossa ole yhtään vakavasti otettavaa ammattia.
ap
huonolla palkalla (koska kuka yliopiston ulkopuolinen taho kaipaa humanistitutkijaa). Opettajan homma on aivan hanurista. Kirjailijaksi voi ryhtyä kuka vain, siihen ei ole pätevyysvaatimuksia. Kirjastonhoitaja (informaatikko, kröhöm): kiva tehdä korkeakoulututkinnon vaativaa hommaa (tosin naurettavan helppoa) lähihoitajan palkalla. =D
ap
Sinähän se olet avarakatseinen. Antaa informaatikkojen tehdä työnsä, ehkä he eivät koe tarvetta arvostella Juuri Sinun Huippu-uraasi.
ope, tutkija, kouluttaja, toimittaja, projektityöntekijä / -koordinaattori, johtaja, sihteeri, amanuenssi, mitä näitä nyt on.
Ehkä jossain mollissa ei erikseen etsitä kulttuuriantropologiaa opiskellutta filosofian maisteria, mutta ei se tarkoita, etteikö niitä töitä olisi.
Suurin osa aloitti Nokialla ja ovat nyt eri firmoissa esim. lokalisointi-, dokumentointi- tai laadunvarmennusalan hommissa eri tasoilla "duunarista" manager-tasoon.
Kaikki humanistisesta tulevat ovat filosofian maistereita käsittääkseni. Mutta ihan oikeasti olen niin tietämätön, etten tiedä mitä ne aikuisten oikeesti TEKEE valmistuttuaan.
ap
Kyllä varmasti itse keksit vastauksen, kun vähän mietit...
samoin mieheni. Mun tuttavapiirin samaa alaa opiskelleet on työllistyneet mm. seuraaviin ammatteihin: opettaja, toimittaja, kääntäjä, kustannustoimittaja, konsultti, luennoitsija (en siis tarkoita nyt YO:ssa luennointia), tutkija, suunnittelija. Muutama on erään suuren firman nettisivupuolella töissä, yksi eduskunnassa, mutta ei sinne vaaleilla valittuna, vaan kuuluu ns. henkilökuntaan.
ap
ap
Kyllä varmasti itse keksit vastauksen, kun vähän mietit...
... mutta entä kulttuurihistoria, filologia, kirjallisuustiede, naistutkimus tai muut ihme hurlumheit? Humanistit siis.
ap
"paska joku ihmeen aineenopettajan duuni" on ihan ok. Palkka on 4000 € ja vuodesta on neljäsosa vapaata.
No, kaikki ei tykkää.
Filosofian maiteri olen, vaikka pääaineeni oli historia. Luin kyllä oikeasti filosofiaa ja etiikkaakin.