Kysymys vuosilomasta
Kun vuosiloma kuluttaa siis sen 6 ma-la lomapäivää ja olen kaksi viikkoa lomalla eli 12 lomapäivää, mutta fyysisesti pois sen 14 vrk. Sunnuntait ilmeisesti siis luetaan vapaapäiviksi, mutta entä ne lauantaiy, jotka normaalisti olisi mulla vapaita. Pitäisikö työnantajan lisätä ne kaksi vapaata lisää ennen tai jälkeen lomaa vai jääkö ne niin sanotusti loman alle?
Kommentit (12)
Ei sillä ole merkitystä, onko lauantaisi normaalisti vapaa vai ei, se on vuosilomalaissa lomapäivä. Suurimmalla osalla meistä lauantait ovat vapaita, mutta eivät ne pidennä 4 viikon lomaa 4 päivällä.
Ne lauantait menee niillä lomaviikoilla ja ne sunnuntait. Tosin itse joudun vuorotyössä toivomaan lomaa edeltävän viikonlopun vapaaksi,kun mulla voi olla viikonloppuna töitä, enkä halua jäädä sunnuntaina klo 21 viettämään maanantaina alkavaa lomaa. Haluan jo perjantaina jäädä töistä pois, vaikka maanantaina alkaa loma.
Kirkolliset juhlapäivät, itsenäisyyspäivä, jouluaatto, juhannusaatto, pääsiäislauantai ja vapunpäivä eivät kuluta vuosilomaa. Muut lauantait kuluttavat. Jos siis lain mukaan mennään, joillain aloilla on sovittu ehkä toisin.
Eri aloilla erilaista. Meillä kuluu lomapäiviä ma-pe eli 5 pv viikossa, ja lauantaita ei siis koskaan vähennetä vaikka ei olisi täysiä viikkoja lomalla. Ts. kun mulla kertyy vuodessa 38 lomapäivää, on se lähes kahdeksan viikkoa yhteensä vuodessa. Täytyy sanoa että on vaikeuksia saada niitä kaikkia pidettyä.
Aivan. Kiitos asiallisista vastauksista 😊
Vierailija kirjoitti:
Ne lauantait menee niillä lomaviikoilla ja ne sunnuntait. Tosin itse joudun vuorotyössä toivomaan lomaa edeltävän viikonlopun vapaaksi,kun mulla voi olla viikonloppuna töitä, enkä halua jäädä sunnuntaina klo 21 viettämään maanantaina alkavaa lomaa. Haluan jo perjantaina jäädä töistä pois, vaikka maanantaina alkaa loma.
Mutta eikös sunnuntai lueta normaaliksi vapaapäiväksi? Siis ne lomaviikon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta eikös sunnuntai lueta normaaliksi vapaapäiväksi? Siis ne lomaviikon.
Joo jos se on vapaa, se on vapaa. Ei lomapäivä. Ei sitä pysty siirtää muualle. Sunnuntai tulee lauantain jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Kuutta kertynyttä lomapäivää vastaan saa viisi vapaapäivää. Myös lauantaihin kuluu yksi kertynyt lomapäivä.
Ei meillä ainakaan kulu kuin arkipäiviä. Kuntasektorin soteala ja 38 lomapäivää vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuutta kertynyttä lomapäivää vastaan saa viisi vapaapäivää. Myös lauantaihin kuluu yksi kertynyt lomapäivä.
Ei meillä ainakaan kulu kuin arkipäiviä. Kuntasektorin soteala ja 38 lomapäivää vuodessa.
Tämä on jäänne niiltä ajoilta, kun julkisen palkat olivat huonommat kuin yksityisellä. Palkankorotuksiin ei ollut varaa ja se kompensoitiin lyhyemmällä työajalla. Nyt on paremmat palkat ja lyhyempi työaika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on jäänne niiltä ajoilta, kun julkisen palkat olivat huonommat kuin yksityisellä. Palkankorotuksiin ei ollut varaa ja se kompensoitiin lyhyemmällä työajalla. Nyt on paremmat palkat ja lyhyempi työaika.
Nauttinut tästä jäänteestä viimeiset 12 vuotta.
- 27 vuotta kunnalla töissä
Ei lauantaita mihinkään päähän lomaa lisätä.
Kuulut meihin, joilla yksi lomaviikko on kuusi lomapäivää. Puoliso on virkamies, jolla yksi lomaviikko kuluttaa viisi lomapäivää. Jos siis sinulla on 30 vuosilomapäivää, saat 5 viikkoa lomaa, mutta puolisoni saa 30 lomapäivällä 6 lomaviikkoa. Tosin hänellä otetaan talviloma vuosilomapäivistä.