Mitä töitä filosofian maisterit muka saa? =D
Lukuunottamatta jotain ihmeen aineenopen työtä. Mitä filosofian maisterit tekee isona? Uteliaisuuttani kyselen.
Kommentit (152)
Ap:lle en taida uskaltaa kertoa pääainettani, joka on varmaan hörhömpi kuin täällä mainitut yhteensä ;)
Työskentelen toimittajana ja rakastan työtäni. Pääaineeni tietoja en jokaisena työpäivänäni tarvitse, mutta sivuaineeni senkin edestä. Palkka ei ole päätähuimaava, mutta riittävä. Tulen toimeen ja säästöönkin jää.
Työni on mielenkiintoista, vaihtelevaa, itsenäistä, sosiaalista ja kehittävää. Rakastan työtäni, kuten rakastin myös opiskelemiani asioita. Pidän itseäni onnekkaana, koska olen saanut opiskella ja työskennellä minua aidosti kiinnostavien aiheiden parissa.
Tämä FM opiskeli pääaineenaan suomen kieltä, sivuaineinaan kaikkea ymmärryksesi ylittävää kuten mediatutkimusta, sukupuolentutkimusta, folkloristiikkaa ja yleistä kielitiedettä.
Katsos kun useimmat näistä väheksymistäsi "hurlumheiaineista" ovat erittäin poikkitieteellisiä kokonaisuuksia, joihin perehdyttäessä on mahdollisuus saavuttaa sellainen ymmärrys yhteiskunnasta, maailmankuvista ja ideologioista, jollaisesta ei-humanistit voivat vain haaveilla. Humanistinen aineyhdistelmä tarjoaa ajatteluun välineitä, joista on hyötyä työssä kuin työssä - oli se sitten opetus-, toimitus-, suunnittelu- tai asiantuntija- tai mitä työtä tahansa.
Tyhmä voi olla myös tietämättömänä. Parhaiten se näkyy tavasta, jolla kirjoittaja paljastaa tietämättömyydestä johtuvat ennakkoluulonsa. Olisi ehkä hänenkin ajattelukyvylleen tehnyt hyvää jokin "hurlumhei"-tutkinto.
Tämä FM opiskeli pääaineenaan suomen kieltä, sivuaineinaan kaikkea ymmärryksesi ylittävää kuten mediatutkimusta, sukupuolentutkimusta, folkloristiikkaa ja yleistä kielitiedettä.
Katsos kun useimmat näistä väheksymistäsi "hurlumheiaineista" ovat erittäin poikkitieteellisiä kokonaisuuksia, joihin perehdyttäessä on mahdollisuus saavuttaa sellainen ymmärrys yhteiskunnasta, maailmankuvista ja ideologioista, jollaisesta ei-humanistit voivat vain haaveilla. Humanistinen aineyhdistelmä tarjoaa ajatteluun välineitä, joista on hyötyä työssä kuin työssä - oli se sitten opetus-, toimitus-, suunnittelu- tai asiantuntija- tai mitä työtä tahansa.
Tyhmä voi olla myös tietämättömänä. Parhaiten se näkyy tavasta, jolla kirjoittaja paljastaa tietämättömyydestä johtuvat ennakkoluulonsa. Olisi ehkä hänenkin ajattelukyvylleen tehnyt hyvää jokin "hurlumhei"-tutkinto.
Tosikkomaisuudesta ja huumorintajuttomuudesta hurlumheiaineet eivät tosin ole sinua pelastaneet. =)
ap
että periaatteessa koko it-ala on täysi filosofian maistereita, koodareita, suunnittelijoita, projektipäällikköjä ym.
Käytännössä löytyy paljon insinöörejä, sekä DI että AMK. Ja paljon on myös ilman tutkintoa.
^Niin, kaikenhan nolouden voi aina jälkikäteen kuitata huumorilla. ;)
^Niin, kaikenhan nolouden voi aina jälkikäteen kuitata huumorilla. ;)
Pistäkää vaikka sen tyhmyyden piikkiin.
ap
miksi sellaisia ihmisiä palkataan, joiden opinnot eivät ole valmistaneet häntä ko. työhön. Kai se olisi sitten sama ottaa joku pystymetsästä.Kuten vaikka: miten yleisen kirjallisuustieteen ja naistutkimuksen opiskelija pätevöityy viestintäpäällikön toimeen? Ei mitenkään.
ap
Aika useinne opinnot ovat kuitenkin antaneet sellaisia valmiuksia, joita ko. työssä tarvitaan. Itse en ole opiskellut humanistisessa, joten esimerkkini voi olla väärin, mutta voisin kuvitella että kirjallisuustiedettä opiskellut on paljon perehtyneempi sanojen semantiikkaan ja siksi sopiva viestintäpäälliköksi. Jos kyseinen tehtävä on vielä yrityksessä/liitossa tms. jossa käsitellään vähemmistöjen asioita, niin naistutkimus on antanut siihen paremmat lähtökohdat kuin jollain tavatallaajalla.
Kun siis tehtäviin yleensä haetaan papereilla, eikä todistamalla oma kyvykkyys, niin silloin suoritetut tutkinnot antavat rekrytoijalle paremmat eväät pohtia hakijoita, kuin hakijan oma todistus "Sain av:llä paljon vastauksia, kun osasin provosoida."
Itselläni on työkavereina FM analyytikkoja. Pääaineena matematiikka.
Olen kymmenisen vuotta tehnyt filosofian maisterin tutkinnolla varmasti ap:n ja monen muun mittapuun mukaan huonosti palkattuja töitä.
Ei tulisi mieleenikään valittaa tai vaihtaa alaa, elämäni on niin rikasta, ettei ole tosikaan. Muutaman vuoden välein muutan maasta ja yliopistosta toiseen, minulla on liukuvat työajat, ikinä ei stressaa ja usein teen töitä kannettavallani vaikkapa Pariisin tai Madridin kahviloissa istuen.
Tällä koulutuksella irtosi myös komea, älykäs ja hyvätuloinen mies, joka arvostaa hurlumhei-sivistystäni.
Niin että hurlumhei vaan ap:lle, toivottavasti raha tekee sinut onnelliseksi siellä ahdasmielisessä Suomessa. ; )
OTM:n tutkinto on myös aika generalistinen, ja itse ammatti muotoutuu sitten harjoittelu- ja työpaikkojen mukaan. Myös gradun aihe saattaa vaikuttaa siihen, millaiseen työhön hakeutuu (tai sitten gradu on tehty jo jollekin yritykselle, johon jäädään töihin).
miksi sellaisia ihmisiä palkataan, joiden opinnot eivät ole valmistaneet häntä ko. työhön. Kai se olisi sitten sama ottaa joku pystymetsästä.Kuten vaikka: miten yleisen kirjallisuustieteen ja naistutkimuksen opiskelija pätevöityy viestintäpäällikön toimeen? Ei mitenkään.
ap
Aika useinne opinnot ovat kuitenkin antaneet sellaisia valmiuksia, joita ko. työssä tarvitaan. Itse en ole opiskellut humanistisessa, joten esimerkkini voi olla väärin, mutta voisin kuvitella että kirjallisuustiedettä opiskellut on paljon perehtyneempi sanojen semantiikkaan ja siksi sopiva viestintäpäälliköksi. Jos kyseinen tehtävä on vielä yrityksessä/liitossa tms. jossa käsitellään vähemmistöjen asioita, niin naistutkimus on antanut siihen paremmat lähtökohdat kuin jollain tavatallaajalla.
Kun siis tehtäviin yleensä haetaan papereilla, eikä todistamalla oma kyvykkyys, niin silloin suoritetut tutkinnot antavat rekrytoijalle paremmat eväät pohtia hakijoita, kuin hakijan oma todistus "Sain av:llä paljon vastauksia, kun osasin provosoida."
Itselläni on työkavereina FM analyytikkoja. Pääaineena matematiikka.
Tuntuu, että jotka ajattelevat kuin ap ovat: tietämättömiä, ylimielisiä, kuvittelevat olevansa parempia kuin muut vaikka ovatkin huonompia mm. negatiivisuutensa vuoksi, voivat olla myös katkeria ja kateellisia. Ehkä hekin ovat hakeneet FM-koulutukseen, mutta heillä ei lopulta ole riittäneetkään rahkeet siihen. Ei tällaisisista henkilöistä välittää. He ehkä haluavat vaan polkea paremmin koulutettuja ja voivat itse olla pelkkiä amiksia jos sitäkään. T. Yksi superonnellinen FM
AP kirjoittaa aika terävästi, mutta ymmärrän kysymyksen.
Itse ainakin olen aina ajatellut, että ne "kiitettävien numeoriden tytöt" joukolla hakevat yliopistolle lukemaan lempiaineitaan: kieliä, biologiaa, historiaa... Ja sitten kun ovat pari vuotta opiskelleet, tajuavat vasta, että ainoa selvä ammatti, jonka tuolta voi saada, on opettajan työ - se mitä eivät koskaan edes halunneet. Joo... toki joku erikoistuu ja päätyy vaikka minne, mutta valtaosalle se open homma on ainoa "oikea" duuni, mitä voi tavoitella.
[quote author="Vierailija" time="19.05.2012 klo 18:19"]Lukuunottamatta jotain ihmeen aineenopen työtä. Mitä filosofian maisterit tekee isona? Uteliaisuuttani kyselen.
[/quote]
Pojastani tulee fil.maist.Opiskelee Hgin Yliopistossa matemaattis-luonnontieteellisessä tiedekunassa tietojenkäsittelytiedettä,
samaa kuin eräs Linus Torvalds.....
..
No kato, mitä välii jollain tutkimuksella jolla saadaan uutta ja yhteiskuntaa oikeasti eteenpäin vievääkin tietoa tähän maailmaan, on paljon kunniakkaampaa tehdä töitä jossa lihotetaan jonkin megayrityksen pomojen tilipusseja, se on sitä oikeeta työtä hei!
Ihmiskunta lentää päin persettä ja kovaa just ap:n kaltaisten kenopäiden ansiosta, ei suinkaan filosofian maistereiden. Mutkun MINÄMINÄMINÄ!!!
Eipä sillä, että tää ap:ta varmaan huolettaa - hällä tuskin on resursseja tänkaltaisten kuvioiden hahmottamiseen. Mutta ainakin voi elää pikku elämänsä onnellisena katumaastureita keräillen ja pierasta tulevia sukupolvia ja vähän laajempia kysymyksiä päin.
Olen humanisti ja silti asiantuntijana it-alalla (palkka erittäin hyvä). Täytyy silti sanoa että monia niistä asioista jotka tiedekunnasta mukaan tarttui ei voi rahalla mitata.
En jaksa lukea vastauksia, koska uskon, että olet saanut jo hyvän selvityksen.
Kiitos kuitenkin ap kysymyksestä. Saatiin hyvät naurut!
Eihän suinkaan kaikki Fmaisterit päädy tai hae opettajiksi. Yliopistolla opettajiksi voi erikoistua Kasvatustieteen tiedekunnassa opiskelemalla esimerkiksi kasvatustieteiden pedagokisia opintoja sekä muita sivuaineita. Useat FM ovat myös: kaikenlaisia ylempiä sekä alempia virkamiamiehiä joko valtiolla tai muussa organisaatiossa ja monenlaisissa johtotehtävissä useilla eri aloilla. FM on yleensä eniten kielellistä koulutusta, joten sitäkin arvostetaan. Nykyisin yhä enenevissä määrissä vaaditaan useissa paikoissa yhä korkeampaa koulutusta ja alemmat koulutukset ovat kärsineet työmarkkinoilla suuremman inflaation. Silti tutkimusten mukaan maistereidenkin koulutukset ovat kärsineet inflaation, sillä nykyisin ei välttämättä FM koulutuksella päädytä yritysten johtoportaisiin. Kaikenkaikkiaan kuitenkin jokin FM koulutuksista on mielestäni ihan hyvä valinta.
on myös juuri noita työpaikkoja, joihiin ei ole mitään tiettyä pätevöittävää koulutusta. Kuten tässä ketjussa on käynyt ilmi.
Ja itse en oikein ymmärrä ap:n ideaa tässä ketjussa, elämähän on valintoja, ja vaikka on totta, että tiettyjen aineiden opiskelu on työllistymisen kannalta riskialttiimpaa kuin joidenkin toisten, niin jotkut ihmiset katsovat valintansa sen arvoiseksi? Tietysti realismia työllistymismahdollisuuksien suhteen pitää olla, mutta toisaalta jos on tehnyt itse valintansa, niin sitten kantaa myös seuraukset hyvässä ja pahassa.
Ja toisaalta melko moni olisi valmis ottamaan mieluummin pienipalkkaisen työpaikan kuin isomman palkan ja raskaammat työtehtävät.