Mitä töitä filosofian maisterit muka saa? =D
Lukuunottamatta jotain ihmeen aineenopen työtä. Mitä filosofian maisterit tekee isona? Uteliaisuuttani kyselen.
Kommentit (152)
huonolla palkalla (koska kuka yliopiston ulkopuolinen taho kaipaa humanistitutkijaa). Opettajan homma on aivan hanurista. Kirjailijaksi voi ryhtyä kuka vain, siihen ei ole pätevyysvaatimuksia. Kirjastonhoitaja (informaatikko, kröhöm): kiva tehdä korkeakoulututkinnon vaativaa hommaa (tosin naurettavan helppoa) lähihoitajan palkalla. =D
Eihän tuossa ole yhtään vakavasti otettavaa ammattia.
ap
Nykyään tuntuu olevan vallalla kovin rahakeskeinen ajattelu, jossa "vakavasti otettava ammatti" voi olla ainoastaan kovapalkkainen ammatti, mitä ap:nkin ajattelu heijastaa. Mielestäni mikä tahansa ammatti on vakavasti otettava ammatti, kunhan tekijä vain itse ottaa työnsä vakavasti ja arvostaa työtään. (Ongelmaksi onkin nykymaailmassa tietyillä matalapalkkaisilla aloilla muodostunut yleinen välinpitämätön asenne työntekoon ja ammattiylpeyden puute. Tällaiset ominaisuudet eivät ole ainoastaan palkasta kiinni vaan liittyvät laajemmin työelämän ja yhteiskunnan muutoksiin.)
Itse teen FM-tutkinnolla työtä, josta kokonaisansioni 12 kuukaudelle jaettuna jäävät bruttona 1200-1400/kk paikkeille. Silti tulen tällä summalla toimeen vallan mainiosti, enkä lainkaan pidä itseäni köyhänä. Syön monipuolisesti, käyn teatterissa, museoissa, matkustelen vuosittain ja silti minulle jää rahaa kuukausittain säästöön. Pidän työstäni, koen sen mielekkääksi ja arvostan sen sallimaa vapautta. En elä tuilla. (Opintotuen jälkeen en ole koskaan nostanut mitään tukia). En vain kuluta yli varojeni. Olen opiskellut FM-tutkinnon, koska olen aina halunnut opiskella niitä asioita, jotka minua aidosti kiinnostavat. Halutessani olisin tietenkin voinut koulutuksellani ja osaamisellani hakeutua myös parempipalkkaisiin ammatteihin, mutta raha ei yksinkertaisesti kiinnosta - eikä sillä ole minulle itseisarvoa.
Se, että ap ei omasta arvomaailmastaan käsin voi ymmärtää, miksi joku korkeakoulututkinnon omaava haluaisi tehdä matalapalkkaista työtä, on tietenkin ymmärrettävää. Raha/palkka ei kuitenkaan ole kaikille ihmisille elämän tai työn mielekkyyden mittapuu.
Jokainen tehköön sitä, mikä itseä eniten kiinnostaa, ja sillä palkalla, minkä itse itselleen haluaa saada.
matemaatikko, fyysikko, kemisti, biologi, meteorologi: kaikilla hyvät liksat ja ihan neuvvottelukysymys tuo palkka
Ap:n kannattaisi ensin ottaa edes selvää siitä, mitä eri aloja mitkäkin tutkinnot kattavat, ennen kuin alkaa tekemään mustavalkoisia yleistyksiä.
t. FM/ tietojenkäsittelytiede
matemaatikko, fyysikko, kemisti, biologi, meteorologi: kaikilla hyvät liksat ja ihan neuvvottelukysymys tuo palkka
Itse tienasin HR Managerina tuon verran, henkilöstöjohtajana hitusen alle 7000€ (kokonaispalkka). Olen FM minäkin :)
tämän palstan rumia ja tyhmiä ämmiä vaivaa!
Lähtikö ukko taas illalla baariin ja jäitte yksin katsoo telkkaria? Se telkkarikin häipyy kohta, eihän teitä kestä mikään.
ap:n kysymys on hyvä. VAstaukset aivan persetasoa.
Onko itsetunto niin pienestä kiinni, että kun joku kehtaa ottaa esiin sen TOSIasian, että tutkinto ei sano mitään ja sieltä oikeasti valmistutaan myös helvetisti kortistoon ja todella huonosti palkattuihin aloihin, niin kauhee marttyrivolina päällä?
AP, ota oppia saamistasi vatauksista. Juokse lujaa toiseen suuntaan, koska tulevaisuus on muuten tämänkaltaisten ämmien kanssa.
Monet tekniset alat edelleen hyvinpalkattuja, tsiigaile niitä. Tsemiä!
Filosofian maisteriksi valmistutaan mm. tietojenkäsittelytieteen laitokselta Helsingistä.
Tsiigailepa tätä:
http://www.cs.helsinki.fi/ohjelmistojarjestelmat/#FM
Lähtikö ukko taas illalla baariin ja jäitte yksin katsoo telkkaria? Se telkkarikin häipyy kohta, eihän teitä kestä mikään.
Onko itsetunto niin pienestä kiinni, että kun joku kehtaa ottaa esiin sen TOSIasian, että tutkinto ei sano mitään ja sieltä oikeasti valmistutaan myös helvetisti kortistoon ja todella huonosti palkattuihin aloihin, niin kauhee marttyrivolina päällä?
AP, ota oppia saamistasi vatauksista. Juokse lujaa toiseen suuntaan, koska tulevaisuus on muuten tämänkaltaisten ämmien kanssa.
teknisen tai luonnontieteellisen alan osaaja! Ja näillä aloilla toki palkat ovat kovempaa tasoa kuin esim. humanistisilla aloilla keskimäärin.
Pelkkä FM-tutkintonimike ei tietenkän vielä "sano mitään", vaan pitäisi ensin tietää, mistä opinnoista se koostuu. Ja tämän jokainen fiksu ihminen nyt oivaltanee ihan itse.
Niin ja mitä humanistitutkija tekee yliopistolla? Tutkii jonkin libanonilaisen hiekkapörriäisen pariutumisrituaalien kulttuurisidonnaisuutta. =DD
ap
-Venäläistymisen vastustamisesta 1900-luvun vaihteessa
-Ryhmäkoko on oppilaan vaikutusmahdollisuuksille sekä rajoite että resurssi
-Uusi tulkinta Suomen hyvinvointivaltion synnystä
-Väitös kolmesta tutkimattomasta kielestä
-Antiikin kirjallinen perintö kantautui keskiajalle Pohjois-Englannista
-Talvisodan Suomi olisi saanut enemmän apua Ranskasta
Sinusta tämänkaltaiset asiat taitavat olla niitä mitättömiä hiekkapörriäisiä. Kukapa sitä nyt sivistyksellä mitään...
Vierailija kirjoitti:
ja filosofi, tutkija, opettaja, kirjailija, kirjastoinhoitaja...
Kemisti, fyysikko, tähtitieteilijä. meteorologi, matemaatikko, biologi, museon indententti ym.
Ap tais poistua ketjusta puoli vuosikymmentä sitten... :)
Töistä en tiedä, luen itseni vielä tohtoriksi FM-tutkinnon jälkeen. Ainakin jos yliopistoleikkaukset eivät pakota keksimään jotain muuta.
Ja näin ohimennen myös mm. matemaatikot ja fyysikot ovat usein tämän tutkinnon alla Suomessa. Ovatko hekin "hömppähumanisteja".
Ja fysiikan opiskelijana sanoisin että humanistit ovat hyvin tärkeitä yhteiskunnalle, aivan kuten luonnontieteilijätkin. Sivistystä tulee vaalia monipuolisesti. On toki ihmisiä joiden mielestä molemmat ovat turhia ja ihmisiä joiden mielestä vaikkapa insinöörit ovat turhia. Mielestäni kuitenkin joka alalle on tarpeensa ja paikkansa.
Aloituspalkka uudelle opettajalle n. 3500€/kk (joka nousee kokemuksen ja ikälisien myötä) ja pidemmät, täysin palkalliset kesälomat kuin missään muussa ammatissa. En tiedä mistä näitä haittapuolia oiken keksit. :D Oppilaiden kiittämättömyyskin riippuu täysin luokasta.
Vierailija kirjoitti:
Ja ap aivan selvästi on sekä tyhmä että tietämätön.
Luulen, että pikemminkin provo, ja ilkeilijä.
Olen filosofian masteri, matematiikka ja laskentatekniikka. Erikoistun neuroverkkoihin.
Mun sisko on FM ja opettaa lukiossa äidinkieltä ja psykologiaa. Ikälisineen liksa on lähemmäs 5000e/kk, eikä kesälomaan pituuskaan häntä harmita. On tietenkin teidän mielestä jo vanhus, 52v.
Ohjelmistosuunnittelija on mieheni.
FM ja voin valita työpikkani opettajana.
Musta ap on tosi nolo. Naureskelee ja on kuitenkin itse se tyhmä!
[quote author="Vierailija" time="20.05.2012 klo 20:39"]
[
-Talvisodan Suomi olisi saanut enemmän apua Ranskasta
[/quote]
Tää taitaa olla yhden mun opiskelukaverin väikkäri :)