Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä töitä filosofian maisterit muka saa? =D

Vierailija
19.05.2012 |

Lukuunottamatta jotain ihmeen aineenopen työtä. Mitä filosofian maisterit tekee isona? Uteliaisuuttani kyselen.

Kommentit (152)

Vierailija
61/152 |
19.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan vain kysymyksenä enkä arvotettuna kannanottona. Olen itsekin ihmetellyt, miten ihmiset uskaltavat lähteä opiskelemaan filkandiksi tietäen etteivät ainakaan halua opettaa.

Ihan omasta epävarmuudestani tämä kumpuaa, ei mistään toisten tutkintojen väheksymisestä. Itse olen KTM, ja jo tämäkin tutkinto oli mulle pelottava just epämääräisyytensä takia. Etenkin opiskeluaikana kaduin valintaani ja kadehdin niitä jotka valmistuivat selkeästi johonkin ammattiin, oli se sitten lääkäri, kokki tai vaikka optikko tai kampaaja.

Musta ei ole ollenkaan vittuilua kysellä että mitä ihmettä ihmiset tutkintonsa jälkeen päätyvät tekemään.

Ihan uteliaisuuttani kyselen. Olen niin suoraviivainen tyyppi, että en tajua miksi opiskella jotain joka ei suoraan pätevöitä mihinkään. Sorry jos lokkasin, noita työttömiä tai pienipalkkaisia humanisteja vain on tutuissa useita ja yksikin aineenopettaja valittaa koko ajan kuinka palkka on huono, kersat kiusaa eikä osaa käyttäytyä ja työsuhteet tehdään aina niin, että työsuhde katkeaa kesäksi.

ap

Miksi sitten kysyit, että "Mitä töitä filosofian maisterit MUKA saa? =D "etkä "minkälaista työtä filosofian maisterit muun muassa tekevät?" Et kyllä ihan uteliaisuuttasi kysellyt, pelkkää provoamista tuollaiset sanavalinnat.

Tiedän muuten filosofiaa pääaineenakin opiskelleita (yhteiskuntatieteiden/valtiotieteen/filosofian?) maistereita joiden kuukausitulot on yli 7000 e kuin myös työttömiä lääkäreitä ja pienituloisia insinöörejä.

Vierailija
62/152 |
19.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesin, että useampi vastaisi lievästi ärsytettyinä. Sorry. Asiasta kuitenkin kysyin ihan aidosta ihmetyksestä.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/152 |
19.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjastonhoitaja (informaatikko, kröhöm): kiva tehdä korkeakoulututkinnon vaativaa hommaa (tosin naurettavan helppoa) lähihoitajan palkalla. =D

Musta ainakin on tosi kivaa :) En ole rahan perään ollenkaan, elelen oikein yltäkylläisesti kirjastonhoitajan palkalla. Mulla on kaikki mitä tarvitsen ja vielä aika paljon enemmänkin.

Ehkä saisin lähihoitajana kolmivuorotyöstä samaa palkkaa, mutta työni olisi huomattavasti raskaampaa ja stressaavampaa ja sisältäisi kaikkea mahdollista erittäin epämiellyttävää (eritteiden siivoaminen, monilla osastoilla jatkuva väkivallan kohteena oleminen, omaisten loputon valitus ja kohtuuttomat vaatimukset, riittämättömyys kun työvoimaa aivan liian vähän että voisi tuntea tekevänsä työnsä hyvin). Nyt minulla on mukavan vaihteleva mutta helppo ja kevyt työ, joka illalla jää työpaikalle, ihanat, hyväkäytöksiset asiakkaat ja kivat työkaverit, jotka eivät väsymystään puukota ketään selkään siksi että uskaltaa pitää saikkua sairaana. Tällä hetkellä töihin on kiva mennä joka päivä ja työltä jää energiaa muuhunkin elämään. Läheltä seuranneena, hoitoalalle mua ei saisi ikinä. Myöskään kaupan kassan työ ei kiinnosta, koska on niin monotonista ja siellä asiakkaissa on kaikenlaisia vittumaisia kyykyttäjiä, jotka kuvittelevat myyjän tehtäviin kuuluvan heidän pahan olonsa likasankona toimiminen, sekä kaikenmaailman juoppoja, nistejä, törppöjä, näpistelijöitä ja häiriköitä.

Olen aina nauttinut uusien asioiden opiskelusta sinällään. Jos iso palkka olisi ollut mulle pääasia, kai olisin mennyt yliopiston sijaan jonnekin putkimieslinjalle.

Filosofian maistereita ovat muuten myös tietojenkäsittelyn, matematiikan ja tilastotieteen opiskelijat.

Vierailija
64/152 |
19.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. Joku ihmeen aineenope, FM

Vierailija
65/152 |
19.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkka 4500 €.

Koulutus FM.

Pääaine biokemia.

Vierailija
66/152 |
19.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina nauttinut uusien asioiden opiskelusta sinällään. Jos iso palkka olisi ollut mulle pääasia, kai olisin mennyt yliopiston sijaan jonnekin putkimieslinjalle.

Sama täällä. Hyvä palkka tuli sitten nykyisessä työssäni vähän niin kuin kylkiäisenä, mutta raha ei ole koskaan ollut päällimmäisin motiivini opiskella.

t. FM

Vierailija
67/152 |
19.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vilkutus vaan tutuille :D

Vierailija
68/152 |
19.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Utilitarismi on seurausetiikan muoto, jonka perusperiaatteen mukaan teon moraalinen hyvyys määräytyy sen toimijoille tuottaman hyödyn perusteella. Filosofi John Stuart Mill määritteli utilitarismin opiksi, joka olettaa ”moraalin perustaksi hyödyn tai suurimman onnellisuuden periaatteen”.[1] Tästä seuraa, että utilitarismin mukaan teot ovat oikein silloin kun ne edistävät onnellisuutta ja väärin silloin kuin niillä on taipumus tuottaa onnettomuutta.[2] Utilitarismissa moraalisesti hyvän toiminnan mittapuuna toimiva onnellisuus ei siis ole toimijan omaa onnellisuutta, vaan kaikkien niiden onnellisuutta, joita toiminta koskee."

Ööö... mikä tuossa on väärin tai epäloogista?

ap

Vierailija
69/152 |
19.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pääaineena oli siis orgaaninen kemia ja olen asiantuintijana teollisuudessa.

Ihan hyvää palkkaa saan.

Vierailija
70/152 |
20.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta tulee puheterapeutti, kunhan valmistun filosofian maisteriks :)

Vierailija
71/152 |
20.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesin, että useampi vastaisi lievästi ärsytettyinä. Sorry. Asiasta kuitenkin kysyin ihan aidosta ihmetyksestä.

ap

saa tasan sen kuvan että sinä et arvosta noita ammatteja, vaan pidät niitä naurettavina. Jos kirjoitat "Filosofi ei ole ammatti. Tutkijan homma on koiran duuni huonolla palkalla (koska kuka yliopiston ulkopuolinen taho kaipaa humanistitutkijaa). Opettajan homma on aivan hanurista. Kirjailijaksi voi ryhtyä kuka vain, siihen ei ole pätevyysvaatimuksia. Kirjastonhoitaja (informaatikko, kröhöm): kiva tehdä korkeakoulututkinnon vaativaa hommaa (tosin naurettavan helppoa) lähihoitajan palkalla. =D

Eihän tuossa ole yhtään vakavasti otettavaa ammattia."

Niin kyllä tuollainen teksti antaa todella ylpeän ja ennakkoluuloisen kuvan. Koko ketjun ajan sinä olet haukkunut kaikkia niitä ammatteja joita tänne on laitettu.

Olet ilmeisesti notkunut liikaa av:lla kun ajattelet että ylimielisyys ja ärsyttäminen on parempi vaihtoehto kuin ystävällisyys.

Vierailija
72/152 |
20.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tässä sellainen oletus taustalla, että jos opiskelee itselleen jonkin ammatin, niin työllistyy varmasti siihen ammattiin. Jos tutkinto ei valmista mihinkään tiettyyn ammattiin, ei töitäkään saa. :D Kuulostaapa älykkäältä.

Vierailija
73/152 |
20.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tässä sellainen oletus taustalla, että jos opiskelee itselleen jonkin ammatin, niin työllistyy varmasti siihen ammattiin. Jos tutkinto ei valmista mihinkään tiettyyn ammattiin, ei töitäkään saa. :D Kuulostaapa älykkäältä.

Kun ei ole sitä AMMATTIA. :D

Vierailija
74/152 |
20.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ammattia?

Kemisti? Biologi? Meteorologi? Matemaatikko? Aineopettaja?

Mielelstäni nämä ovat ihan ammatteja, vaikkeivat mitään duunariammatteja olekaan;)

Vierailija
75/152 |
20.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ammattia?

Kemisti? Biologi? Meteorologi? Matemaatikko? Aineopettaja?

Mielelstäni nämä ovat ihan ammatteja, vaikkeivat mitään duunariammatteja olekaan;)

Kysymys taisi olla siitä, miksi tiettyyn ammattiin valmistuminen on niin autuaaksi tekevä asia monen kuvitelmissa. Ihmettelen samaa.

Vierailija
76/152 |
20.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole ylitunteja kuin yksi, niitä ei vain riitä meidän koulussamme. Toisaalta olen virassa, joten ei ole huolta palkattomasta kesälomasta. Työ on henkisesti raskasta, aikatauluja on paljon, hommaa tehdään runsaasti yli sen, mitä arvioidaan esim. eräästä työtehtävästä saan palkkaa reilut 80 euroa kuukaudessa, ja laskin juuri, että tein töitä tämän homman eteen yli 20 tuntia eli tuntipalkka on noin 4 euroa. Ap:lla on siis pointti.

Toisaalta moni meistä opettajista viihtyy kuitenkin työssään, osalla on mahdollisuus saada lähes rajaton määrä ylitunteja ja sitä kautta kunnon korvausta työstään. Esim. minullakin on työtovereita (matikan opet), joilla opetusvelvollisuus on pieni, tuntien suunnittelu rutinoitunutta eikä muutu vuosittain, ei edes viiden vuoden välein ja kokeista yms. runsaasti kirjasarjojen materiaalia, tukiopetusta saa antaa lähes rajattomasti jne. Näillä sitten on palkka reilusti yli tuon 4000 euron.

Muita alaltani työllistyneistä (esim. historia) on tullut toimittajia, arkistonhoitajia, museon työntekijöitä, yliopistolla erilaisissa tehtävissä, politiikassa mukana ja sitä kautta työllistyneitä, kunnan erilaisissa johtotehtävissä esim. opetuspäällikkö, sivistystoimenjohtaja jne. Osa on työllistynyt opiskelijavaihtoon liittyvissä organisaatioissa tai jatkokouluttaneet itseään UM:n tehtäviin. Rekrytointifirmoihin ja henkilöstötehtäviin tai tiedottajan tehtäviin on useampi hakenut eli siinä myös teoreettisia työpaikkoja (joku muu saanut paikan).

Vierailija
77/152 |
20.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkka 4800 e, tosin virkavuosia takana monta ja ylitunteja on. No, kohta alkaa kesäkeskeytys, ja palkka juoksee.

Kylläpä on kivaa olla FM!

Vierailija
78/152 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öööh, miksi vain FM:t eivät valmistu ammattiin? Kaikki KM:t eivät olet opettajia, Oikeustiede, kauppakorkea, lääketiede, valtiotiede... jne tarjoavat valmistuneelle hyvin laajan pätevyyden toimia erilaisissa tehtävissä. Paljon riippuu siitä, mitä aineita on lukenut ja miten opintonsa suunnannut.

Ap hyvä, vain amiksessa valmistutaan suoraan tiettyyn ammattiin eikä sinulla sitten ole pätevyyttä tehdä mitään muuta. Korkeakoulututkinto antaa elämään vähän enemmän mahdollisuuksia - sivistyksen lisäksi.

Vierailija
79/152 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viestintäjohtajia, pr-johtajia, päälliköitä, asiantuntijoita. Suurin osa opiskelukavereistani istuu yritysten johtoryhmissä. Osa tutkii.

Vierailija
80/152 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On FM eli filosofian maisteri. Pääaineeni oli orgaaninen kemia, laajempi sivuaine biokemia ja suppeamnat biologia ja ympäristötieteet. Olen siis kemisti  ja tutkijana labrassa. Kaukana open hommista. :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi neljä