Hulluksi tekevä KORVAKÄYTÄVÄN KUTINA! Mistä voi johtua?
Korvakäytävä kutisee ihan hirveästi, molemmissa korvissa. On kokeiltu Otriborinia, Audisprayta, korvaan suihkutettavaa öljyvalmistetta, ties mitä. Mikään ei auta.
Olen vaihtavut kaikki pesuaineet hajusteettmoiksi, allergiaystävällisiksi, ei apua.
Olen pessyt tyynyt, ostanut uuden, ei auta. Eikä ole untuvatyyny.
En käytä korvatulppia.
Olen näyttänyt korvia kolme kertaa terveyskeskuksessa, kaksi kertaa korvalääkärillä, ei apua.
Kutina tekee hulluksi! Yritän olla työntämättä mitään korvaan, mutta välillä herään siihen, että unissani raaputa sormella korvakäytävää ja silloin se helposti tulehtuu. Ja sitten onkin taas antibioottitipan vuoro...
Mistä voi johtua? Käytävät ovat kuulemma ihan puhtaat ja siistit, ei vaikkua.
Kommentit (110)
Mulla ainakin korvat kutiavat allergiasta. Eli Heinix auttaa, aina ei ole edes muita oireita :) Samoin korvakäytäväni ovat kuivat, ja laitan sinne pumpulipuikolla Aqualania.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 17:34"]
Otodectes cynotis
[/quote]
Niin mikä?
Mulla on ollut ongelmia korvakäytävässä jotain viisi vuotta. Kaikki kokeiltu sisältäen monta lääkäriä, ihotautilääkäriä, sokerit ja viljat pois muutamaksi kuukaudeksi.. Ei vaikutusta. Ihotautilääkäri kirjoitti edellisen kerran paperiin että psoriasis epäily. Mutta en sitten tiedä..
Wikipedia tiesi. Jonkunsortin koiran korvakirppu. Yäk. Meillä ei ole kotieläimiä, mistä oon voinu tuollaisen saada... Pitääkö mennä eläinlääkärille?
Korvapunkki? Sellainen mitä koirillakin on? Mutta se taitaa kyllä elää niissä korvakarvoissa. Onko sulla karvaiset korvat?
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 17:35"]
Ruoka-aine allergiaa ?
[/quote]
Niin... Voisiko olla? Kun ei ole mitään muita allergiaoireita.
Sokerin jätin pois ruokavaliosta n. 2 kk sitten. Auttoi hiivasieneen, ei korviin.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 17:40"]
Mulla on ollut ongelmia korvakäytävässä jotain viisi vuotta. Kaikki kokeiltu sisältäen monta lääkäriä, ihotautilääkäriä, sokerit ja viljat pois muutamaksi kuukaudeksi.. Ei vaikutusta. Ihotautilääkäri kirjoitti edellisen kerran paperiin että psoriasis epäily. Mutta en sitten tiedä..
[/quote]
Voisko olla psoriasis vaan korvakäytävässä? Kun ei mulla ihossa muualla mitään psoriasista ole. Ystävällä on psori ja tiedän kyllä, millasta on, jos siitä kärsii.
Kutiaako siis ihan konkreettisesti siinä ulkokorvalla korvakäytävän suulla vai tuntuuko kutina pikemminkin siellä syvemmällä korvassa, melkein nielussa? Itsellänikin korvat/nielu kutisee välillä todella ärsyttävästi siitepöly- ja ruoka-aineallergioiden takia.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 17:41"]
Korvapunkki? Sellainen mitä koirillakin on? Mutta se taitaa kyllä elää niissä korvakarvoissa. Onko sulla karvaiset korvat?
[/quote]
Ei ole. :)
Kiinnitä huomiota syömisiin. Korvassa voi olla hiivaa, nuo antibioottitipat saa sen oikein villiintymään. Pannaan siis pullat, sämpylät, valkoiset jauhot, sokeri ym. hiivan ruoka. Suihkussa älä päästä korviin vettä eli tulpat ja suihkun jälkeen hiustenkuivaajalla kuivaus. Jatkossa kun tulee kutina, tippa etikkaa tai sitruunaa. Näillä ohjeilla pääset eroon kroonisesta otitis externasta. Onko korviin muuten laitettu sinistä ainetta? Muista tärkeä tuo ruokavalio ja korvien pitäminen kuivana.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 17:44"]
Kutiaako siis ihan konkreettisesti siinä ulkokorvalla korvakäytävän suulla vai tuntuuko kutina pikemminkin siellä syvemmällä korvassa, melkein nielussa? Itsellänikin korvat/nielu kutisee välillä todella ärsyttävästi siitepöly- ja ruoka-aineallergioiden takia.
[/quote]
Sekä korvakäytävän suulla kutisee että myös ärsyttävästi siellä syvällä korvakäytävässä. Aargh!
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 17:45"]
Kiinnitä huomiota syömisiin. Korvassa voi olla hiivaa, nuo antibioottitipat saa sen oikein villiintymään. Pannaan siis pullat, sämpylät, valkoiset jauhot, sokeri ym. hiivan ruoka. Suihkussa älä päästä korviin vettä eli tulpat ja suihkun jälkeen hiustenkuivaajalla kuivaus. Jatkossa kun tulee kutina, tippa etikkaa tai sitruunaa. Näillä ohjeilla pääset eroon kroonisesta otitis externasta. Onko korviin muuten laitettu sinistä ainetta? Muista tärkeä tuo ruokavalio ja korvien pitäminen kuivana.
[/quote]
No tuon kahden kuukauden ajan olen sokerin lisäksi välttänyt valkoisesta venhäjauhosta tehtyjä leipiä, pullia, yms. Olen syönyt vaan täysjyväpuuroja ja päivässä pari palaa ruisleipää, elimistö menee ihan sekaisin, jos jätän ne pois (kokeiltu on).
Sinistä ainetta on kumpaankin korvaan laitettu kerran. Mitä se on?
Ok, eli etikkaa korvaan, ihan sellaisenaan? Pitää yrittää käyttää vahatulppia suihkussa.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 17:46"]
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 17:44"]
[/quote]
Sekä korvakäytävän suulla kutisee että myös ärsyttävästi siellä syvällä korvakäytävässä. Aargh!
[/quote]
Sitten voisi varmaan kokeilla joidenkin ruoka-aineiden välttämistä tai antihistamiinivalmisteita. Itsellä kutinaa aiheuttaa ainakin jotkut pähkinät. Tosin tuo kuulostaa ehkä enemmänkin joltain (hiiva)tulehdukselta, jos kutina on tosi voimakasta...
Metylensinestä varmaan puhutte, se on ainakin sinistä ja auttaa sieni-infektioihin ja muihin iho-ongelmiin.
Minä en usko että ainakaan itellä kyse on allergiasta, en ole ollut koskaan allerginen millekään, ja syön terveellisesti. Kutina on: vasemmassa korvassa, vasemmassa nenänpielessä, vasemmassa silmässä ja vasemmassa kainalossa. Aina. Joten pakko mielestäni olla HIIVA?
Sekä koulussa että kotona on kyllä kauhea ilmastointi että kuivassa ilmassa myös elellään, ja mahdollisesti myös homeisessa... kokeilen sitruunaa.
Niin, ja epäilen että kierrettä pitää yllä korvikset ja lävistyskorut vaikka yritän niitäkin pestä. Mutta en halua niistä luopua jonkun elikon takia, en.
Jos päänahka joskus kutisee, siihen auttaa mulla Head&Shoulders.
Mulla tuon aiheutti vehnäallergia, mikä todettiin allergiateateissä. Nyt jos joskus syön vaikka pullan, niin heti kohta alkaa korvia kutittamaan. Hullua, mutta totta :D
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 17:31"]Korvakäytävä kutisee ihan hirveästi, molemmissa korvissa. On kokeiltu Otriborinia, Audisprayta, korvaan suihkutettavaa öljyvalmistetta, ties mitä. Mikään ei auta.
Olen vaihtavut kaikki pesuaineet hajusteettmoiksi, allergiaystävällisiksi, ei apua.
Olen pessyt tyynyt, ostanut uuden, ei auta. Eikä ole untuvatyyny.
En käytä korvatulppia.
Olen näyttänyt korvia kolme kertaa terveyskeskuksessa, kaksi kertaa korvalääkärillä, ei apua.
Kutina tekee hulluksi! Yritän olla työntämättä mitään korvaan, mutta välillä herään siihen, että unissani raaputa sormella korvakäytävää ja silloin se helposti tulehtuu. Ja sitten onkin taas antibioottitipan vuoro...
Mistä voi johtua? Käytävät ovat kuulemma ihan puhtaat ja siistit, ei vaikkua.
[/quote]Mulla oli sama juttu monta kuukautta ennen kuin menin lääkäriin.
Korvalääkäri epäili bakteeria kutinan syyksi. Otti näytteen labraa varten.Huuhteli korvat pirtulla puhtaaksi.Heti helpotti. Lisäksi antoi korvatippoja.
Labrassa paljastuikin kutinan syyksi äkäinen bakteeri.
Kuulemma jos alkaa taas kutista niin pitää mennä pirtuhuuhteluun uudestaan.
Otodectes cynotis