Hulluksi tekevä KORVAKÄYTÄVÄN KUTINA! Mistä voi johtua?
Korvakäytävä kutisee ihan hirveästi, molemmissa korvissa. On kokeiltu Otriborinia, Audisprayta, korvaan suihkutettavaa öljyvalmistetta, ties mitä. Mikään ei auta.
Olen vaihtavut kaikki pesuaineet hajusteettmoiksi, allergiaystävällisiksi, ei apua.
Olen pessyt tyynyt, ostanut uuden, ei auta. Eikä ole untuvatyyny.
En käytä korvatulppia.
Olen näyttänyt korvia kolme kertaa terveyskeskuksessa, kaksi kertaa korvalääkärillä, ei apua.
Kutina tekee hulluksi! Yritän olla työntämättä mitään korvaan, mutta välillä herään siihen, että unissani raaputa sormella korvakäytävää ja silloin se helposti tulehtuu. Ja sitten onkin taas antibioottitipan vuoro...
Mistä voi johtua? Käytävät ovat kuulemma ihan puhtaat ja siistit, ei vaikkua.
Kommentit (110)
Itselläni on mös hirvittävästi kutisevat korvat välillä, sekä- selän iho. Itsellä on aknea ja seborreaa tietyin aluein, toisin aluein iho on taas hilseilevä, rutikuiva.
Korvissani iso ongelma on se kuivuus. Ajoittain käytän kuusenpihkaakin sisältävää, rauhoittavaa, eläinten korvien putsaukseen tarkoitettua ainetta. Kosteuttaa, liottaa kuivaa kuollutta ihoa pois, helpottaa paljon kutinaan muutaman päivän kuurikäytöllä.
Voihan se olla psoriasiskin, en ole tutkituttanut. Vaiva on ollut yli 15 vuotta,
Hiiva? Maitoallergia? Siitepöly? Kuivat korva käytävät?
Mulla on kutittanut toista korvaa vuosikausia, vika on se, että korvavaikun tuotanto on loppunut korvasta lähes kokonaan ja se aiheuttaa kuivumista ja kutinaa. Ei kuitenkaan niin pahaa kuivumista, että iho hilseilisi. Ratkaisuna on kasvattaa luonnetta ja välttää kaikin keinoin korvan kaivelua ja putsaamista, että se pääsisi toipumaan. Olen parhaani mukaan ollut koskematta korvaan nyt useamman vuoden ajan ja vaikkua on alkanut pikkuhiljaa muodostua. En toki ole kyennyt olemaan täysin koskematta, mutta entisen päivittäisen intohimoisen putsailun sijaan kaivelen korvaa max. kerran viikossa.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 17:44"]
Kutiaako siis ihan konkreettisesti siinä ulkokorvalla korvakäytävän suulla vai tuntuuko kutina pikemminkin siellä syvemmällä korvassa, melkein nielussa? Itsellänikin korvat/nielu kutisee välillä todella ärsyttävästi siitepöly- ja ruoka-aineallergioiden takia.
Sekä korvakäytävän suulla kutisee että myös ärsyttävästi siellä syvällä korvakäytävässä. Aargh!
Mulla sama ollut pari vuotta. Se alkoi yhden kampaamokäynnin jälkeen.
Kampaaja kaiveli pyyhkeellä hiuspesun jälkeen mun korviani.
Kaikkea olen jo kokeillut ja mikään ei auta.
Itselläni oli maailman kamalin korvakutina vuosia. Lekurissa kävin ja aina sanottiin että korvakäytävät ovat kuivat. Öisin kutina herätti ja pöpperössä alkoi infernaalinen korvien rapsuttaminen. Tuntui että jotain kudosnestettä kertyi korvaan. Sellaisia laattoja lähti korvakäytävien ihosta. Yksi lääkäri sanoi että sipaise, ei liian rasvaista perusvoidetta tarvittaessa. Samaan aikaan sain antibiootin kasvojen alueen PODiin. Yhtäkkiä huomasin ettei korvia enää kutise. Tämä tilanne oli noin vuoden. N. kuukausi sitten aloin raapimaan toista korvaa, ja sitten toista. Nyt on taas sama tilanne molemmissa korvissamä en kestä!!
Minulla on olleet kutisevat korvat monta vuotta ja olen käynyt korvalääkärissäkin,ei kuulema mitään vaivaa,laita korvaöljyä
Tänä kesänä kokeilin pirtua,etikka,tea tree öljyä ja monenlaisia rasvoja,kutinaa ei ollut kun kirveli kamalasti ja kohta uudelleen sietämätön kutina.Kävin syksyllä paikallisessa tk:ssa omalääkärin luona ja sain Häneltä kortisoni korvatipat ja kortisoni rasvat muutaman käyttökerran jälkeen kutina on HÄVINNYT
Vanha ketju, mutta just se hiivaleipä voi olla yks pahimmista kutinaoireiden aiheuttajista.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollut ongelmia korvakäytävässä jotain viisi vuotta. Kaikki kokeiltu sisältäen monta lääkäriä, ihotautilääkäriä, sokerit ja viljat pois muutamaksi kuukaudeksi.. Ei vaikutusta. Ihotautilääkäri kirjoitti edellisen kerran paperiin että psoriasis epäily. Mutta en sitten tiedä..
Kuivaa ihon hilsettä korvakäytävässä, terveyskeskus hoitsu sanoi et laita sibicortia ohuelti sinne, ja jos tilanne huononee, huuhtelu korviin terveyskeskuksessa
Minulla on psoriasis korvakäytävässä. Sitä on muutenkin minulla lähinnä vain päänahassa ja kasvoissa. Korvakäytävissä on ollut jo vuosia. Elocon linimenttiä laitan suihkun jälkeen toisinaan niin pysyy auki. En tiedä onko tässä ajassa jo rapauttanut kuuloa mutta ei niitä korvia voi antaa umpeenkaan kasvaa rupea.
Sama vaiva oli monta vuotta (20+!). Lääkäreistä ei ollut apua! Lopuksi löysin: fyto-hoito: oplantamednaturo (verkkoapteekki). Kovettunut muutamassa päivässä. (Jo 6 kuukautta sitten ... toivottavasti se jatkuu). Toimii hyvin minulle. Minä suosittelen. Toivottavasti tämä auttaa.