Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hulluksi tekevä KORVAKÄYTÄVÄN KUTINA! Mistä voi johtua?

Vierailija
27.02.2014 |

Korvakäytävä kutisee ihan hirveästi, molemmissa korvissa. On kokeiltu Otriborinia, Audisprayta, korvaan suihkutettavaa öljyvalmistetta, ties mitä. Mikään ei auta.

Olen vaihtavut kaikki pesuaineet hajusteettmoiksi, allergiaystävällisiksi, ei apua.

Olen pessyt tyynyt, ostanut uuden, ei auta. Eikä ole untuvatyyny.

En käytä korvatulppia.

Olen näyttänyt korvia kolme kertaa terveyskeskuksessa, kaksi kertaa korvalääkärillä, ei apua.

Kutina tekee hulluksi! Yritän olla työntämättä mitään korvaan, mutta välillä herään siihen, että unissani raaputa sormella korvakäytävää ja silloin se helposti tulehtuu. Ja sitten onkin taas antibioottitipan vuoro...

Mistä voi johtua? Käytävät ovat kuulemma ihan puhtaat ja siistit, ei vaikkua.

Kommentit (110)

Vierailija
61/110 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta kutiavien korvakäytävien raapiminen vanupuikolla on - aah - ihanaa.

Vierailija
62/110 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korvia ei saa kaivella,  pumpulipuikko pyöritellään a-vitamiinivoiteessa sitten puhdistetaan korvalehti, ei tulehdu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/110 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on krooninen nokkosrokko, ja se alkaa korvakäytävän kutinalla ja ärsytyksellä, kokeile antihistamiiniä, jos auttaa, tiedät mistä johtuu.

Vierailija
64/110 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 15:17"]

Voisiko olla tiettyyn ikään liittyviä oireita nuo vaha, kutina ja tulehdukset. Toistuvat aina tietyissä ikävaiheissa. Oireisiin auttaa itse kullakin edellä mainitut apukeinot. Toisilla kortisoni toisilla hiivalääke jne. Lopullisen avun voisi joku ystävällinen täti tai setä joka on tästä selvinnyt kertoa tai sitten vaan jättää kertomatta jos viisaammaksi katsoo. Edelliset sukupolvet ovat tästä kuitenkin selvinneet ilman nykyajan lääkkeitä.

[/quote]

Ennen oli ennen ja nyt on nyt.  Muistanette elintarvikelisäaineet ne altistavat kiusallisille vaivoille.  Parempi suojata korvat tuulisella ilmalla, huolehtia päähineen puhtaudesta joka unohtuu monilta. 

Vierailija
65/110 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun monen vuoden korvakutinan syyksi paljastui työpaikan toimiston kosteusongelma. Ilma tuntui kuivalta mikä kuivatti samalla korvia ja sai korvakäytävät mm. hilseilemään, mutta ilmastointikanaviin jäänyt kosteutta joka pilasi ilmaa.

Vierailija
66/110 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun korvani kutiavat jos syön tomaattia. Ei muita allergiaoireita.

Vierailija
67/110 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos te hymisette itseksenne vaikka jotain biisiä niin että korvat hieman "tukossalukossa" eli tilassa jossa kuulette oman äänenne pään sisällä, ja samalla korvia alkaa kutittaa ihan älyttömästi, niin mitä se voisi olla? Samaa vaivaa?

Vierailija
68/110 |
14.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä jätin hopeiset korvakorut pois ja vuosia jatkunut kutina loppui kuin seinään!!

Vierailija
69/110 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ollut ongelmia korvakäytävässä jotain viisi vuotta. Kaikki kokeiltu sisältäen monta lääkäriä, ihotautilääkäriä, sokerit ja viljat pois muutamaksi kuukaudeksi.. Ei vaikutusta. Ihotautilääkäri kirjoitti edellisen kerran paperiin että psoriasis epäily. Mutta en sitten tiedä.. 

Öö, siis että korvat kutisisi siksi että on syönyt esim karkkia? Mulla nimittäin kutisee korvat usein niin että tekisi mieli tunkea sinne sukkapuikko tai jotain. Myös kitalaki kutisee jotenkin jännästi "nahan alta" eli sitä kutinaa ei edes voi raapia.

Vierailija
70/110 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun monen vuoden korvakutinan syyksi paljastui työpaikan toimiston kosteusongelma. Ilma tuntui kuivalta mikä kuivatti samalla korvia ja sai korvakäytävät mm. hilseilemään, mutta ilmastointikanaviin jäänyt kosteutta joka pilasi ilmaa.

Lol, tää oli hyvä.

Vierailija
71/110 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseinen pitkäaikainen vaiva on minulle henkilökohtaisesti tuttu. Sain omaan ogelmaani lopulta ratkaisevan helpotuksen Terveysasemalta. LOCOID 0,1 % liuos todella vaikuttava lääke. Saa reseptillä. Toivottavasti lääke tepsii myös toisilla korvien kutinasta kärsivillä.

Vierailija
72/110 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota antihistamiinia. Joku ruoka-aineallergia. Mulla hunajaa aiheuttaa samaa.

Vierailija
73/110 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sieniviljelyä otettu?

Vierailija
74/110 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on vain se ällö töhnä siellä. Kannattaa laittaa isoon kuppiin vettä ja työntää puoli päätä sinne että korvaan menee vettä. Sitten makoilet se kutiava korva alaspäin vaikka sohvalla kunnes vesi tulee ulos. Ja töhnä.

Vierailija
75/110 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allergia. Ota heinix. Mulla menee pahimmillaan 3 että saan kutinan loppumaan.

Vierailija
76/110 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku sieni-infektio?

Vierailija
77/110 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli vuosia (yli 5) hirveää kutinaa korvissa. Rapsuttelin usein pumpulipuikoilla ja korvista tuli paljon nestettä. Joskus olin rapsuttelematta ja korvista tuli silti nestettä. Noin pari vuotta sitten minulle tuli järkyttävä korvatulehdus ja sain siihen antibiootteja ja tippoja. Se auttoi vähäksi aikaa (noin kaksi-kolme viikkoa), sitten rupesi taas kutittamaan. Rapsuttelin taas pumpulipuikolla ja laitoin siihen jotain voidetta mitä kaapeista löysin (mm. kasvovoidetta), niin rapsuttelu ei ärsyttänyt niin paljon. Sitten joidenkin kuukausien päästä (yli 3kk) tuli vähän lievempi tulehdus, mutta se meni ohi särkylääkkeillä. Sen jälkeen kokeilin uutta voidetta (Hydrocortison) pumpulipuikossa ja kutina lähti nopeasti, mutta palasi kuitenkin aina uudelleen. Käytin tuota aluksi 2-3 krt/pv aina kun kutitti. Vähitellen vähensin puikoilla rapsuttelua ja voiteen käyttöä n. 2-4 krt/vko. Sitten kun pumpulipuikkovarastoni loppui ja kutinaa ei ollut enää kuin n. 1-2 krt/vko, en ostanut enää puikkoja, (koska jos minulla tili pienen pienikin kutina ja puikkoja oli jossain lähettyvillä, rupeasin tottakai rapsuttelemaan!) Nyt korvat ovat voineet hyvin useita kuukausia! <3 Käytin Hydrocortison 1 % yli vuoden. Luultavasti korvat olisivat parantuneet nopeammin, jos en olisi rapsutellut niin paljon pumpulipuikoilla, mutta tuo voide teki ihan hyvää. 

Vierailija
78/110 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kans kutisi nimenomaan korvakäytävät aivan hillittömästi ja kappas, duunipaikalla olikin hometta. Homekorjausten jälkeen kutina hävisi.

Vierailija
79/110 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suojaa korvat vedeltä suihkussa ja uidessa, silikoninen korvakitti paras.

Älä kaivele korvia. Hetkeksi helpottaa mutta sitten pahenee.

Öljyn lisäksi tarvitset korvaasi kortisonia eli pyydä kortisonipitoinen korvatippa lääkäriltäsi.

Kannattaa kokeilla myös antihistamiinai

Vierailija
80/110 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli vuosia (yli 5) hirveää kutinaa korvissa. Rapsuttelin usein pumpulipuikoilla ja korvista tuli paljon nestettä. Joskus olin rapsuttelematta ja korvista tuli silti nestettä. Noin pari vuotta sitten minulle tuli järkyttävä korvatulehdus ja sain siihen antibiootteja ja tippoja. Se auttoi vähäksi aikaa (noin kaksi-kolme viikkoa), sitten rupesi taas kutittamaan. Rapsuttelin taas pumpulipuikolla ja laitoin siihen jotain voidetta mitä kaapeista löysin (mm. kasvovoidetta), niin rapsuttelu ei ärsyttänyt niin paljon. Sitten joidenkin kuukausien päästä (yli 3kk) tuli vähän lievempi tulehdus, mutta se meni ohi särkylääkkeillä. Sen jälkeen kokeilin uutta voidetta (Hydrocortison) pumpulipuikossa ja kutina lähti nopeasti, mutta palasi kuitenkin aina uudelleen. Käytin tuota aluksi 2-3 krt/pv aina kun kutitti. Vähitellen vähensin puikoilla rapsuttelua ja voiteen käyttöä n. 2-4 krt/vko. Sitten kun pumpulipuikkovarastoni loppui ja kutinaa ei ollut enää kuin n. 1-2 krt/vko, en ostanut enää puikkoja, (koska jos minulla tili pienen pienikin kutina ja puikkoja oli jossain lähettyvillä, rupeasin tottakai rapsuttelemaan!) Nyt korvat ovat voineet hyvin useita kuukausia! <3 Käytin Hydrocortison 1 % yli vuoden. Luultavasti korvat olisivat parantuneet nopeammin, jos en olisi rapsutellut niin paljon pumpulipuikoilla, mutta tuo voide teki ihan hyvää. 

Eli minulla tuli aiemmin useiden vuosien ajan joka päivä hajutonta ja väritöntä nestettä korvista. Poistin sen pumpulipuikolla ja nenäliinalla ja sitä tuli paljon, joskus usean tunnin ajan. Korva rauhoittui, kun sain sen sitten joskus vihdoin kuivaksi.  

Tuota kesti siis monta vuotta. Myöhemmin minulle tuli tosi kivulias korvatulehdus ja söin siihen antibioottikuurin ja samaan aikaan käytin korvatippoja. Ensin minulla oli tulehdus vain toisessa korvassa, mutta pari päivää kuurin aloittamisen jälkeen se tuli myös toiseen korvaan. Antibiootit tehosivat viimeisenä kuuripäivänä. Kysyin lääkäriltä miksi korvista tulee nestettä joka päivä useita tunteja ja hän sanoi, että se johtuu suihkussa korvaan menneestä vedestä, joka valuu hitaasti ulos, koska korvakäytävät ovat pitkät ja mutkikkaat. Minulla tuli nestettä myös muulloin kun suihkussa käynnin jälkeen, joskus edellisestä suihkussa käynnistä oli kulunut vuorokausi. Sitten hän sanoi, ettei tiedä mistä neste on peräisin. 

Sitten korvatulehduksia rupesi tulemaan uudestaan, mutta ne menivät ohi särkylääkkeillä. Muistaakseni hommasin Hydrocortison-voiteen rapsuttelun takia, vaikka sitä ei suositella. Olin kokeillut useampaa apteekin suihketta, vaihtanut tyynyn, siivonnut joka paikan (pessyt myös seinät ja verhot), siivonnut ruokavalion, pessyt korvia puhtaalla vedellä, mutta niistä ei ollut apua. Olin lukenut myös korvatulehduksista ja korvien puhtaanapidosta ym muita tekstejä, mutta en saanut niistä mitään uutta irti. 

Sitten käytin tuota voidetta pitkään. Aluksi monta kertaa päivässä, sitten vähensin sitä kunnes jonain päivänä ei kutittanut enää niin paljon ja puikotkin loppuivat. Ajattelin, että jos ostan uuden puikkopakkauksen, rupean taas rapsuttelemaan hulluna. Luulen, että joskus rapsuttelin myös ihan vain vanhasta tottumuksesta.

En muista tarkkaan milloin viimeksi rapsuttelin pumpulipuikolla. Saattaa olla kesällä tai alkusyksystä. Joskus olen tsekannut tuleeko vaikkua ja minkä verran. Sitä on melko vähän ja se on vaihtelevan näköistä, joskus keltaista ja tahmeampaa, joskus ihan vaaleaa ja kuivaa. Oli se kummanlaista tahansa, niin ei kuitenkaan kutita. 

Monissa korvankutinasta käsittelevistä teksteissä sanotaan, että korvia ei saa rapsutella millään. Silloin kun aivan järkyttävä kutina iskee, on hyvin vaikea ellei mahdotonta olla rapsuttelematta. Olen monesti yrittänyt. Olen pystynyt olemaan rapsuttamatta n. 5-10 min, sitten ei pysty enää olemaan paikallaan ja on pakko sohaista pumpulipuikolla, koska kutina on niin paha. Minulla kutinaa oli alussa älyttömästi ja rapsuttelin Hydrocortisonissa olevilla pumpulipuikoilla helposti 3 krt/pv, koska en pärjännyt ilman. Sitten rupesin vähentämään sitä ja jossain vaiheessa kutitti enää 1-2 krt/vko, jolloin lopetin rapsuttelun täysin. 

Eli voin omasta kokemuksesta sanoa, että tuo tökötti oli hyvää ja jos kaikki muu on kokeiltu ilman sen kummempaa hyötyä, niin kannattaa kokeilla vielä tuota. 

Luulin joskus, etten pääse kutinasta ikinä eroon! Oli sikahienoa huomata, kun jatkuva kutina loppui sittenkin. :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kolme