Hulluksi tekevä KORVAKÄYTÄVÄN KUTINA! Mistä voi johtua?
Korvakäytävä kutisee ihan hirveästi, molemmissa korvissa. On kokeiltu Otriborinia, Audisprayta, korvaan suihkutettavaa öljyvalmistetta, ties mitä. Mikään ei auta.
Olen vaihtavut kaikki pesuaineet hajusteettmoiksi, allergiaystävällisiksi, ei apua.
Olen pessyt tyynyt, ostanut uuden, ei auta. Eikä ole untuvatyyny.
En käytä korvatulppia.
Olen näyttänyt korvia kolme kertaa terveyskeskuksessa, kaksi kertaa korvalääkärillä, ei apua.
Kutina tekee hulluksi! Yritän olla työntämättä mitään korvaan, mutta välillä herään siihen, että unissani raaputa sormella korvakäytävää ja silloin se helposti tulehtuu. Ja sitten onkin taas antibioottitipan vuoro...
Mistä voi johtua? Käytävät ovat kuulemma ihan puhtaat ja siistit, ei vaikkua.
Kommentit (110)
Meinasin kuolla nauruun kun luin tuon hiiva korvassa kommentin xD Kas kun ei nenän sieraimissa tai aivoissa. Joo mutta allergiasta tuo erittäin todennäköisesti johtuu. Monilla kutiaa esim. siitepölyallergiassa korvakäytävät.
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 04:58"]
Meinasin kuolla nauruun kun luin tuon hiiva korvassa kommentin xD Kas kun ei nenän sieraimissa tai aivoissa. Joo mutta allergiasta tuo erittäin todennäköisesti johtuu. Monilla kutiaa esim. siitepölyallergiassa korvakäytävät.
[/quote]
Mitä hauska tuossa oli, kyllä hiivasienen aiheuttamaa tulehdusta voi olla korvissa lue lisää täältä linkistä:
http://therapiafennica.fi/wiki/index.php?title=Korvalehti_ja_korvak%C3%A4yt%C3%A4v%C3%A4
Itse vuosia käsinyt samasta ongelmasta, helpotusta on tuonut tämä tuote:
http://www.yliopistonverkkoapteekki.fi/AQUA-CLEAR-30-ml
ja jos pahemmaksi menee niin sibicortia korviin.
Joskus olen kuullut että kynsilakalle tai siinä oleville aineille allerginen voi reagoida korvilla.
Työskenteletkö puhtaassa sisäilmassa? Mulla hometalossa työskentely aiheutti samanlaiset oireet; illalla olisi mieli tehnyt pulloharjalla rassata korvia..
Ceridal öljyä saa laittaa korvaan :) Sillä suihkepullolla.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 17:44"][quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 17:40"]
Mulla on ollut ongelmia korvakäytävässä jotain viisi vuotta. Kaikki kokeiltu sisältäen monta lääkäriä, ihotautilääkäriä, sokerit ja viljat pois muutamaksi kuukaudeksi.. Ei vaikutusta. Ihotautilääkäri kirjoitti edellisen kerran paperiin että psoriasis epäily. Mutta en sitten tiedä..
[/quote]
Voisko olla psoriasis vaan korvakäytävässä? Kun ei mulla ihossa muualla mitään psoriasista ole. Ystävällä on psori ja tiedän kyllä, millasta on, jos siitä kärsii.
[/quote]
mun miehellä on psori korvakäytävissä, ja lisäksi hänellä on päänahassa pari pientä psorilänttiä. Eikä siihen kutinaan auta muu kuin psorilääke.
Samat oireet ja duagnoosini on krooninen korvakäyvän tulehdus. Lääkkeet, tipat ym auttaa hetkeksi mutta ei paranna. Korvalääkäri sanoi ettei tulppia saa käyttää koska ne taas ärsyttää ihoa korvakäytävän suulla.
Jos oikein pahasti kutisee niin laita kortisoonivoidetta. Muuten vaikka ihan perusvoidetta.
Itselläni ei auta mitkään dieetit. Välillä kutiaa niin perkeleesti ja välillä paremmassa kunnossa. Pitäisi välttää raapimista, mutta minkäs teet kun se lutina tekee hulluksi.
Itselläni menee korvat tukkoon kun raavin niin että ihosta, vaikusta ja haavanesteestä muodostuu tulppa. Joko käyn th:lla huuhtelemassa korvat spriillä tai huuhtelen itse ruiskulla.
Ceridal-öljyä kuuriluontoisesti, siis joka päivä aamuin illoin.
Eikä koskaan, siis EI KOSKAAN korvan kaivelua yhtään millään, ei pumpulipuikoilla eikä millään.
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 07:04"]
Työskenteletkö puhtaassa sisäilmassa? Mulla hometalossa työskentely aiheutti samanlaiset oireet; illalla olisi mieli tehnyt pulloharjalla rassata korvia..
[/quote]
Mietippä todellakin esim. työpaikkasi huoneilmaa! Meillä työpaikalla hometta (sairaala) ja todellla monella on mm. korvakäytävien kutinaa. Rapsuttelustahan seuraa yleensä kierre, kun iho menee rikki ja korvakäytävä tulehtuu. Tuo korvakäytävien kutina -oire on yksi oire, jota kysytään kyselyissä, kun kartoitetaan sisäilmoireita.
Mulla korvakäytävät kutisee sairaasti, mutta myös iho hilseilee -> syynä psori. Pahimmat oireilualueet päänahka ja korvakäytävät. Huonoina aikoina kynnet halkeilee ja kämmenien iho niin kuiva, että käsien iho kipeä.
atooppinen iho voi kutista korvan sisällä.
Minulla alkaa joka syksy kun ilmat viilenevät sama ikävä riesa eli korvakäytävän kutina ja vuoto. Keväällä vaiva katoaa. Muutamana vuonna kävin lääkärillä ja sain jotain korvatippoja, jotka auttoivat vaihtelevasti. Uimarin korvaksi lääkäri tätä kutsui. Nyt en ole pariin vuoteen lääkärillä käynyt, kun keksin sivellä korvaan Canestenia eli hiivasienilääkettä. Se auttaa. Eli vaikka joku tässä ketjussa aiemmin naureskeli "korvasienelle", se kuitenkin on yksi mahdollinen syy kutinalle.
Korvien pitkään jatkuneen kutinan syynä on todennäköisesti korvakäytävässä muhiva hiiva. Jos korvissa ei ole todettu mitään muuta sairautta, esim. jotain korvatulehdusta, syynä on luultavsti hiiva. Hiivaa on eri puolilla ihmisen kehoa, eikä se aiheuta mitään oireita, mutta kun se päätyy esim. sormen välityksellä ahtaaseen korvakäytävään, se alkaa muhia siellä. Korvaan joutuva kosteus esim. jokailtaisen suihkun yhteydessä vain edesauttaa hiivan elämistä korvakäytävässä. Siten hiiva voi aiheuttaa pitkäaikaisen, kuukausia ja jopa vuosia, jatkuvan kutinan.
HOITO: Korvakäytävään ei saa päästää yhtään vettä tai kosteutta. Korvakäytävä on suojattava esim. suihkuun mentäessä apteekista saatavilla suojatulpilla (ei melua ehkäisevillä korvatulpilla, vaan esim. uimareille tarkoitetuilla muotoiltavilla suojilla). Hoitoa on jatkettava vähintään kuukauden ajan, mielellään vähän pitempään.
Tässä lisää tietoa:
Itselläni toinen korvakäytävä alkoi kutista. Se ei ollut jatkuvaa ympäri vuorokauden. Ajattelin ensin, että se paranee itsestään. Kutina kuitenkin jatkui, ensin viikkoja, sitten kuukausia. Vieläkään kutina ei ollut kokoaikaista, esim. se ei valvottanut yöllä, mutta oli kuitenkin kiusallinen jatkuessaan. Korva kutisi päivittäin, mutta välissä oli aina taukoja, jolloin kutinaa ei ollut. Menin korvalääkäriin. Lääkäri katsoi korvaan ja epäili sinne joutuneen vettä. Hän määräsi kortisonitippoja. Laitoin tippoja korviin kuurin ajan, mutta kortisoni ei auttanut. Muutaman viikon päästä menin uudestaan lääkäriiin, nyt toiselle korvalääkärille. Hän tarkasti korvat, puhdisti ne huuhtelemalla, mutta ei löytänyt mitään erityistä syytä. Sanoi kuitenkin, että korvakäytävä näyttää kuivalta. Hän määräsi kahta eri korvatippaa, toinen niistä oli kortisonipohjainen lääke. Lisäksi hän suositteli ostamaan apteekista korvaan laitettavaa öljyä, joka vähentäisi kuivumista. Käytin molempia lääkkeitä, mutta ne eivät auttaneet. Sitten käytin jonkin aikaa öljyä. Sekään ei auttanut. Kutina ei lakannut. Menin kolmannen kerran korvalääkärille. Hän tarkasti korvat ja huuhteli ne. Kerroin, mitä lääkkeitä lääkärit olivat aiemmin määränneet. Hän totesi heti: "Niistä ei ole apua, tämä on hiivaa. Ja lisäksi kortisoni vain lisää korvan kuivumista." Hän ei määrännyt mitään lääkettä, mutta laittoi korvakäytäviin sinisen väristä lääkeainetta, jonka tarkka koostumus jäi minulta kysymättä. Lääkärin neuvo oli: "Ei kortisonia. Korvaan ei saa mennä vettä (kosteutta). Korvakäytävä pitää suojata suihkussa ja saunassa apteekista saatavilla, muotoiltavilla suojatulpilla. Hoitoa tulee jatkaa vähintään kuukauden ajan." Kyseisiä monikäyttöisiä suojatulppia (vahamaista ainetta) ei pidä työntää korvakäytävään, vaan ne muotoillaan puhtain sormin ja asetellaan korvalehdelle niin, että ne peittävät tiiviisti korvan, mutta niitä ei tungeta korvakäytävään.
Tällä hetkellä olen noudattanut tuota yksinkertaista hoito-ohjetta yli kaksi kuukautta. Olen huolehtinut siitä, että korvakäytävään ei pääse yhtään vettä. Jos korvaan pääsisi vahingossa vettä, olen varannut hiustenkuivaajan kuivaamiseen (pyyhettä tai muuta ei korvaan pidä työntää). Korvan kutina alkoi vähentyä, kun olin pitänyt korvan täysin kuivana ehkä noin 2 viikon ajan. Paraneminen ei siis ala aivan heti seuraavana päivänä. Muutaman viikon kuluessa on korvan kutina selvästi vähentynyt, ja tällä hetkellä korva ei kutise lainkaan. Mitään öljyä en ole käyttänyt. Voisi ajatella, että ainakin paksu öljykerros korvakäytävässä (samoin kuin paksu vaikkukerros) vain antaa hiivalle paremmat elinolot, kun korva ei pääse kunnolla tuulettumaan. Hiustenpesukertoja olen myös vähentänyt hoidon ajaksi, jotta korvakäytävään ei pääse kosteutta vahingossakaan.
Paljon puhutaan siitä, voivatko hiivaa sisältävät ruoat aiheuttaa hiivasairauden ja pitää yllä esim. korvan hiivaa ja kutinaa. Tietääkseni ihmisen iholla elävällä hiivalla ei ole mitään tekemistä elintarvikehiivan kanssa. Turhaa siis on jättää esim. leipää syömättä - sitä en olekaan tehnyt. Varmuuden vuoksi olen kuitenkin jättänyt työpaikkaruokalassa juomatta kotikaljaa lounaan yhteydessä. Jätin kaljan pois muutama viikko sitten. On mahdotonta sanoa, onko tällä ollut merkitystä korvan paranemisessa vai ei. Todennäköisesti paraneminen on johtunut siitä, että lääkäri ensin puhdisti korvan huuhtelemalla, minkä jälkeen olen noudattanut tarkoin sitä, että korva pysyy kuivana. (Kannattaa ehdottomasti pyytää vastaanotolla korvan huuhtelu ja sininen lääkeaine, jos lääkäri ei sitä oma-aloitteisesti tee.) Jonkin ruoan jättämistä pois - lukuun ottamatta kotikaljaa - en ole kokenut tarpeellisena. Ennen kuin ryhtyy yksinkertaistamaan ruokavaliota, kannattaa aloittaa hoito niin, että korvakäytävä pysyy kuivana muutaman viikon. Jos se ei auta, silloin syytä on lähdettävä etsimään muualta.
Minulla on todettu nivelpsoriasis ja korvakäytäväni kutisevat, ja sitä enemmän mitä niitä rassaa. Ainot iho-oireet korvien lisäksi ovat pienet hilseilevät alueet päänahassa korvien yläpuolella, on kuulemma tyypillinen paikka, sekä jalkpohjissa niinikään pienet alueet. Myös kynsimuutokset ovat tyypillisiä tässä sairaudessa. Psoriasiksesta lääkärini sanoi, että kahta samanlaista tapausta tuskin on. Googlettamalla löytyy hyvin tietoa.
Mulla kans kutisee toinen korva. Joskus aiemmin lääkärissä sanottu, että korvat on vaan liian kuivat. Jostain syystä se helvetillinen kutina on vähän päivästä riippuvainen. Yksi keino, millä olen saanut helpotusta, on korvan alapuolelta leukaluun vierestä hierominen. Itse hierominen tuntuu ihan kurkussa asti ja tekee hyvää, seuraavana päivänä kutina on poissa. Olen tätä miettinyt, että mistäköhän tuo kutina sitten loppujen lopuksi johtuu...
Voisiko olla tiettyyn ikään liittyviä oireita nuo vaha, kutina ja tulehdukset. Toistuvat aina tietyissä ikävaiheissa. Oireisiin auttaa itse kullakin edellä mainitut apukeinot. Toisilla kortisoni toisilla hiivalääke jne. Lopullisen avun voisi joku ystävällinen täti tai setä joka on tästä selvinnyt kertoa tai sitten vaan jättää kertomatta jos viisaammaksi katsoo. Edelliset sukupolvet ovat tästä kuitenkin selvinneet ilman nykyajan lääkkeitä.
no ainakin kannattaa syödä sitä antihistamiiniä eli allergialääke käyttöön heti. Jos se on vain atooppista ihoa ja ihottumaa niin kestine auttaa siihen kutinaan edes vähän.