Hulluksi tekevä KORVAKÄYTÄVÄN KUTINA! Mistä voi johtua?
Korvakäytävä kutisee ihan hirveästi, molemmissa korvissa. On kokeiltu Otriborinia, Audisprayta, korvaan suihkutettavaa öljyvalmistetta, ties mitä. Mikään ei auta.
Olen vaihtavut kaikki pesuaineet hajusteettmoiksi, allergiaystävällisiksi, ei apua.
Olen pessyt tyynyt, ostanut uuden, ei auta. Eikä ole untuvatyyny.
En käytä korvatulppia.
Olen näyttänyt korvia kolme kertaa terveyskeskuksessa, kaksi kertaa korvalääkärillä, ei apua.
Kutina tekee hulluksi! Yritän olla työntämättä mitään korvaan, mutta välillä herään siihen, että unissani raaputa sormella korvakäytävää ja silloin se helposti tulehtuu. Ja sitten onkin taas antibioottitipan vuoro...
Mistä voi johtua? Käytävät ovat kuulemma ihan puhtaat ja siistit, ei vaikkua.
Kommentit (110)
Mulla auttoi niin yksinkertainen asia kuin että iltaisin laitoin Bepanthen voidetta pikkusormen avulla korvaan. Sain apteekista tämän neuvon ja tehosi paremmin kuin lääkkeet. Kokeile!
Mulla korvakäytävän kutina oli yksi vilja-allergian oireista. Heti helpotti kun syön viljattomasti.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 17:31"]Korvakäytävä kutisee ihan hirveästi, molemmissa korvissa. On kokeiltu Otriborinia, Audisprayta, korvaan suihkutettavaa öljyvalmistetta, ties mitä. Mikään ei auta.
Olen vaihtavut kaikki pesuaineet hajusteettmoiksi, allergiaystävällisiksi, ei apua.
Olen pessyt tyynyt, ostanut uuden, ei auta. Eikä ole untuvatyyny.
En käytä korvatulppia.
Olen näyttänyt korvia kolme kertaa terveyskeskuksessa, kaksi kertaa korvalääkärillä, ei apua.
Kutina tekee hulluksi! Yritän olla työntämättä mitään korvaan, mutta välillä herään siihen, että unissani raaputa sormella korvakäytävää ja silloin se helposti tulehtuu. Ja sitten onkin taas antibioottitipan vuoro...
Mistä voi johtua? Käytävät ovat kuulemma ihan puhtaat ja siistit, ei vaikkua.
[/quote]mulla hunaja-allergia tekee tuon. Ota antihistamiinia.
Minulla auttoi Ceridal -öljy.
Apteekista saatava ihonhoitoon tarkoitettu. Sillon kun korvakäytävät kutiaa, suihkautan öljyä kämmenelle, pyöräytän topsin siinä ja sillä sitten korvakäytävään. Kutina loppuu ja pysyy poissa pitkään.
Eli mun kutina tais johtua vain kuivista korvista. Kokeilkaa jos tää auttais teitä.
Terve!
Tee semmoinen pitkula topspuikko jonka työnnät korvaan ja ai että tekee oikeasti hyvää kun saa koskea sitä kohtaa jota kutiaa siellä ihan perällä korvassa, siis vedät sen topspuikon pään pitkäksi , noin 1,cm ja vähän kastelet sitä että pysyy muodossa aika terävänä, ei mene korva pilalle, ei mene tärykalvot puhki.
Minulla oli 25-vuotiaaksi asti todella usein korvatulehduksia. Lapsena aivan järkyttävä määrä ja aikuisenakin 1-5 kertaa vuodessa. Putket laitettu lapsena viisi kertaa.
Korvatulehduksia hoidettiin aina antibiooteilla ja aikuisena kaikenlaisilla tipoilla. Korvat kutisivat todella häiritsevästi, eniten kostealla ilmalla, sateella ja suihkun tai saunan jälkeen. Kutinan takia tietenkin raavin niitä ja korvat tulehtuivat helposti.
Kerran sitten korvatulehduksen tutkikin sattumalta yksi ison keskussairaalan ylilääkäri ja se sanoi heti korvani nähtyään, että minulla on korvaihottuma. Ihan selvä tapaus. Sanoi, että kunhan pidän korvani kuivana, eli kuivaan varovasti vanupuikoilla jokaisen suihkun ja sadepäiväkävelyn jälkeen, kutinan pitäisi loppua.
Se auttoi. Se oli viimeisin korvatulehdukseni.
Niin ja korvapunkki ei tartu ihmisiin, kun joku oli linkannut sen latinan kielisen nimen. Itse asiassa on huono merkki, jos korvat eivät eritä vaikkua. Mitään et korvaan saa työntää, ei pumpulipuikkoa, pinniä, sormea ettei korvan ihon toiminta häiriinny. Niin ja sitten vielä se, että millikin vettä saa bakteerit villiksi ja jos sinulla ei erity vaikkua, vesi pääsee suoraan korvaan ja olet kierteessä. Maksoin näistä vinkeistä aikoinaan useita satasia, mutta lopulta pääsin hulluksi tekevästä kutinasta eroon. Siksi jaan vinkit sinulle, noudata niitä! Eli 1) otiborin/ antibioottitipat cipo-jotain 2) sinisellä aineella voitelu (lääkäri penslasi) 3) veden pääsyn estäminen korviin 4) hiustenkuivaajalla kuivatus joka suihkun päälle 5) kuivan ihon töpsötystä öljyllä tarvittaessa 6) kutinan iskiessä etikkaa tai muuta hapanta kuten sitruuna 7) hiiva ja sokeri pois ruokavaliosta. Tsemppiä!
19 jatkaa... Kävin myös allergiakokeissa ja epäilin hometta ja pölyä ja kaikkea mahdollista, mutta testit näytti ettei allergioita ole ja tuo 7 kohdan noudattaminen auttoi. Sen verran vielä, että jos suihkussa olen laiskotellut ja jättänyt tulpat pois tai kuivaamiseen välistä, niin kutina korvissa saattaa alkaa ja sitten äkkiä pumpuliin etikkaa ja pyöräytin korvat sillä. muistan sitten taas estää veden pääsyn korviin. I feel you...
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 17:44"]
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 17:40"]
Mulla on ollut ongelmia korvakäytävässä jotain viisi vuotta. Kaikki kokeiltu sisältäen monta lääkäriä, ihotautilääkäriä, sokerit ja viljat pois muutamaksi kuukaudeksi.. Ei vaikutusta. Ihotautilääkäri kirjoitti edellisen kerran paperiin että psoriasis epäily. Mutta en sitten tiedä..
[/quote]
Voisko olla psoriasis vaan korvakäytävässä? Kun ei mulla ihossa muualla mitään psoriasista ole. Ystävällä on psori ja tiedän kyllä, millasta on, jos siitä kärsii.
[/quote]
no en tiedä, olen miettinyt samaa. Psoriasis alkaa kuulemma usein korvakäytävistä, mutta aika kauan on mullakin sit tula tehnyt.. Ei ole muuta oireita.
Kiitos! Kokeilen nyt seuraavaksi etikkaa korviin ja sitten tulppia suihkussa. Jos ne auttaisi.
Jos ne ois noita koiran korvapunkkeja, niin keneltä menen kysymään? Jos menen tonne meidän arvauskeskukseen selittämään, että korvassa voi olla koiranpunkkeja, ne nauraa mut ulos sieltä. Niiden anti on vähän avuton, olivat ekaksi, kun korvia näytin sitä mieltä, että siellä on ihan tavallinen punkki kiinni. Ei sit ollut, kun oli pieni rupi...
Eli käytänö silti tuota Otriborinia edelleen? Onko siitä mitään iloa? Vai vaan etikkaa?
Niin, ei se koiran korvapunkki taida olla oikeasti punkki vaan jonkinlainen loiseläin. Mutta ei se tartu ihmiseen, joten suhteen voit olla huoleti. :)
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 18:13"]
Niin, ei se koiran korvapunkki taida olla oikeasti punkki vaan jonkinlainen loiseläin. Mutta ei se tartu ihmiseen, joten suhteen voit olla huoleti. :)
[/quote]
No niin no.
Ear mites are mites that live in the ears of animals and humans. The most commonly seen species in veterinary medicine is Otodectes cynotis (Gk. oto=ear, dectes=biter, cynotis=of the dog). This species, despite its name, is also responsible for 90% of ear mite infections in cats
Mulla alkoi sama 8 vuotta sitten, kun tein töitä jossa joutui pitämään kuulosuojaimia. Aluksi oli hirveää kutinaa ja runsasta vaikun eritystä, jota raavin kynsin ja kaivoin topsipuikoilla. Näiden rassaustoimien seurauksena tuli sitten lisäksi nestemäistä haisevaa veri-mätä vuotoa ja kamalia kipuja. En kuitenkaan koskaan saanut mentyä lääkärille asian vuoksi. No, työt vaihtuivat toisiin jo vuosia sitten, mutta korvaongelmat jatkuvat yhä. Välillä on parempia kausia kun ei kutise eikä tarttisi raapia, mutta kun se on tavallaan tullut "tavaksi" niin usein ihan huomaamattani kairaan korvakäytävät...ja pian on taas tulehdus päällä. Ärsyttävää.
Jätä maito kokonaan pois! Voin melkein luvata että auttaa.