Hulluksi tekevä KORVAKÄYTÄVÄN KUTINA! Mistä voi johtua?
Korvakäytävä kutisee ihan hirveästi, molemmissa korvissa. On kokeiltu Otriborinia, Audisprayta, korvaan suihkutettavaa öljyvalmistetta, ties mitä. Mikään ei auta.
Olen vaihtavut kaikki pesuaineet hajusteettmoiksi, allergiaystävällisiksi, ei apua.
Olen pessyt tyynyt, ostanut uuden, ei auta. Eikä ole untuvatyyny.
En käytä korvatulppia.
Olen näyttänyt korvia kolme kertaa terveyskeskuksessa, kaksi kertaa korvalääkärillä, ei apua.
Kutina tekee hulluksi! Yritän olla työntämättä mitään korvaan, mutta välillä herään siihen, että unissani raaputa sormella korvakäytävää ja silloin se helposti tulehtuu. Ja sitten onkin taas antibioottitipan vuoro...
Mistä voi johtua? Käytävät ovat kuulemma ihan puhtaat ja siistit, ei vaikkua.
Kommentit (110)
Yöllä korvien verille raapimisen olen saanut pois, sillä että sormissa käytin laastarituppoja, seuraavaksi kintaita (toisen eli viimeisen kintaan hampailla ranteeseen somien) ja viimeisimpänä parhaimpana konstina hupparilangoilla ranteet ja jalat yhteen sitoen. Senverran lyhyeksi, että kädet ei ulotu korviin. Lenkit molemmissa päissä langoissa. Ranteissa lankojen lenkit senverran tiukalla, että lankoja ei saa yöllä unissaan irti jaa toisaalta sen verran löysällä, että ei tullut painumia kiristymisiä ranteisiin. Lankalenkkit niin tiukalla kuin ne oli mahdollista pujoittaa ranteisiin. Verillle raavinta jäi pois ja korvareiät tulivat kuntoon ja ehjiksi. Pakko-ohjaus kesti reilun vuoden joka yö! Kun päiväraapiminen on myös jäänyt pois nyt, niin kutiamisen oravanpyörä on pysähtynyt. Minulla on ongelma poissa ja korvat ovat kunnossa. Vanhemmiten korvakäytävät tahtovat kuivua ja se sitten aiheuttaa kutinaan. Kutinaan ei pidä antautua voidaan silloin tälöin ruiskuttaa Vaxol-korvasuihketta.
Minulla on 3-4 vuotta irronnut koko ajan iho korvan sisäpuolella ja suuaukolla. Korvat olen puhdistanut joka päivä, koska töhnää kertyy niin paljon, että korva menee umpeen. Korva on ihan punainen, ärsyyntynyt ja iho kipeä. Uutta ihoa ei ehdi muodostua alle, kun iho lähteen laattoina pois. Olen aluksi käyttänyt Ceridalia, Bepanthenia, hyvä salvaa ym. 10 x päivässä jne. Nyt sain reseptillä psoriasis-voidetta Daivobet -nimeltään (vaikkei minulla prsoriasis-kokeen perusteella ole psoriasista). Olen laittanut sitä ohuelta kerran päivässä 4 päivän ajan eikä enää irtoa nahkaa ollenkaan! Uskomaton teho! Jo vuorokauden sisällä hoidon aloituksesta hilseily loppui. Oli jo hermoromahduksen partaalla näiden korvaongelmien kanssa.... Toivottavasti jollekin toisellekin löytyy tällä apu.....
Myös mulla tuo on allergiaoire. Siistit, vaikuttomat korvakäytävät, jotka kutisevat niin, että järki lähtee. Tupla-allergialääkitys ja kortisonia korviin kun siitepölykausi alkaa.
Hei.Tuossa olivat kuin meikäläisen oireet muutamia vuosia sitten.Muutaman vuoden aikana eri lääkäreitä toistakymmentä ja lääkäriasemia saman verran.Reseptilääkkeitä oli kokeiltavana myös toistakymmenta.Ei kukaan tiennyt mistä olisi apua .Viimeisenä osuin ulkomaalais-syntyiselle korvalääkärille ja katsottuaan korvaan totesi yks`kantaan: KORVASPORIASIS.Määräsi voiteen( Diprosalic 0,5+30 ) ,jota olen siitä lähtien käyttänyt aina oireiden ilmaantuessa ( kutinan tunne korvassa) ja kun toimin heti,niin voidetta tarvitsee laittaa vain muutaman päivän ja oireet häviävät ja pysyvät jopa puolikin vuotta poissa!!!!!
Korvien kutina tekee täälläkin hulluksi!!! Alkaa inhottamaan jo kosmeettisesti kun korvien sisäpuoli on karstainen ja punoittaa, etenkin kun hiukseni on lyhyet. Yöllä kutina vaikeuttaa jopa nukkumista, aamulla korväkäytäviem suut verillä kun unissani olen raapinut.
Samoja keinoja on käytetty mitä täällä ketjussa lukenut. Tk lääkäri määrää aina ne otiborin tipat joista ei mitään apua.
Yksityiselle korvalääkärille ei tällä hetkellä taloudellisesti varaa mennä.
Vuosia sitten korviin laitettiin sitä sinistä tököttiä ja se auttoi. Psoriasista on myös epäilty täälläkin....
Haa, hain tätä melkein 30 sivua. Olisin kertonut jo eilen, mutta kun ei saa enää illalla kommentoida.
Sama juttu oli kymmeniä vuosia ja lääkäri sanoi aina että liika peseminen kuivattaa korvakäytäviä. Ei saanut nukutuksi ja hermot alkoi prakailla. Sitten alkoi jotenkin kutittaa myös kitalakea siis suun sisältä ! Tuttavien lapsilla oli myös tällaisia oireita aina, kun olivat syöneet omenaa.
Ruoka-aineallergiasta kaikki johtui.
Eläin eli kissani pelasti minut !
Se oli hoitopaikassa saanut korvapunkkeja. Laitoin samaa ainetta tippapullosta korviini ja heti helpotti sekunnissa.
Olen nyt käyttänyt 20 vuotta eikä mitään ongelmaa. Kuulo ei ole huonontunut eikä muutenkaan mitään haittaa.
Tämä on ainoa hydrokortisoni, mitä saa ilman reseptiä eli OTITA PARA !
Puuduttaa korvakäytävät heti.
Lääkärille ei kannata kertoa.
Vierailija kirjoitti:
Korvapunkki? Sellainen mitä koirillakin on? Mutta se taitaa kyllä elää niissä korvakarvoissa. Onko sulla karvaiset korvat?
Tuon kyllä näkee niin koiran/kissan kuin ihmisenkin korvista.
Lisään vielä tuohon 28.6.2015 kirjoittamaani viestiin, että korvakäytävän kutinan väheneminen ja loppuminen, jos syy on korvassa oleva hiiva, voi kestää useita kuukausia (myös itselläni). On siis hyvä varautua siihen. Koko ajan on huolehdittava siitä, että korvakaytävään ei pääse yhtään kosteutta. Suihkussa käydessä on parasta käyttää apteekista saatavia muovailtavia korvatulppia, jotka kannattaa vaihtaa riittävän usein uusiin. Saunassa korvaan joutuu kosteutta, joten hyvä olisi jättää sauna väliin ainakin muutamaksi kuukaudeksi. Jos korvaan joutuu varotoimista huolimatta kosteutta, se kannattaa poistaa - itse käytin hiustenkuivainta, jolla puhaltelin vähän aikaa lämmintä ilmaa korvaan suihkun jälkeen. Tärkeintä hiivan aiheuttaman kutinan hoidossa on oman kokemukseni mukaan korvakäytävän pitäminen kuivana usean kuukauden ajan, eikä korviin pidä työntää sormea tai pyyhettä. Jos korvakäytävä kutisee hillittömästi ja on raapimisen jälkeen rikki, ehkä jokin korvaan sopiva kevytvoide hyvin ohuena kerroksena on paikallaan. Tätä en kuitenkaan voi suositella tai olla suosittelematta, koska omalla kohdallani kutina ei ollut niin voimakasta, että korvaa olisi tarvinnut raapia, eikä siis sen takia rasvatakaan.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 17:34"]
Otodectes cynotis
Niin mikä?
Korvapunkki jos joku tätä ihmetteli. Noita on mm. kissoilla ja koirilla. Lääkäri kyllä huomaisi tämän ja näkyy se paljainkin silmin.
Mitä väliä, mistä johtuu. Pääasia (todellakin), että loppuu.
Osta apteekista ilman reseptiä saatavaa Otita Paraa. Se on lemmikkien korvalääke, joka puuduttaa heti. Sitten lekurilta pyydät reseptillä olevaa Ataraxia kutinaan.
Varmaan ruoka-aineallergia. Nielun kautta yhteydessä korvakäytäviin.
Mulle esim. mansikat ja omena aiheuttavat sellaista korvienkutinaa, että ne tekisi mieli repiä irti päästä ☺.
Mulla oli tota kanssa yhdessä vaiheessa, oli ihan kauheeta, sitten loppui.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli tota kanssa yhdessä vaiheessa, oli ihan kauheeta, sitten loppui.
Ja siis, mietin, että joko korvatulehdus, allergia, ihottuma, joku sieni (hyi.)
Laitoin topsipuikkoon tea tree öljyä, ja toi oli sitä aikaa, kun olin kokoajan kipeenä, niin antibiootteja tuli syötyä. Meni sit lopulta kokonaan ohi, eikä enää ole kutissut.
Voi olla ihan atooppisen ihon ekseemaa. Mulla nimittäin tuli ihottumaa korviinkin, ja se vaan paheni kun rapsuttelin. Lopulta oli pakko mennä lääkäriin, kun joka päivä rapsutin isot ruvet pois ja alla oli ihan vereslihalla oleva iho. Ekseemahan kutisee myös. Lääkäri sanoi, että samanlaista ihoa se on korvissakin, myös siellä käytävässä. Kortisonia ohuelti ja vaiva katosi, eikä ole palannut.
Minun korvat alkaa kutista kun käytän nappikuulokkeita.
Olen kärsinyt korvakäytävien sietämättömästä kutinasta n. 15 vuotta. Lääkäreillä olen rampannut, ja kaikki heidän määräämänsä lääkkeet olen joko syönyt tai korviini työntänyt. Ainoastaan kortisonipitoiset tipat tai voiteet ovat auttaneet, mutta nekin vain sen aikaa kun niitä olen käyttänyt. Olen epäillyt, voisiko korvissani olla psori tai jatkuva hiiva, mutta lääkärit eivät näille epäilyille ole lämmenneet.
Olen kokeillut työntää korviini myös kaikkea muuta, mitä kaapista on löytynyt: vetyperoksidia, etikkaa, kirkasta viinaa, ruokasoodaliuosta niin ulkoisesti kuin sisäisestikin, erilaisia rasvoja ja voiteita jne. Mikään ei ole kutinaa selättänyt. Pahimmillaan olen rapsutellut korvakäytäväni siihen jamaan, että ne ovat turvonneet lähes umpeen.
Noin kolmisen viikkoa sitten päätin tehdä vielä yhden kokeilun - laitoin korvakäytäviini korvatupsilla piimää. Tämän toimenpiteen olen nyt suorittanut välillä päivittäin, välillä muutaman päivän välein, ja uskokaa tai älkää, mutta ainoanakaan yönä en ole herännyt korviani rassaamaan, eikä kutina päiväsaikaankaan ole minua kiusannut. Nyt olen siis entistä varmempi siitä, että mun korvissani on joku krooninen hiivatulehdus.
Siellä juuri PITÄISI olla sitä vaikkua.
Sehän se voitelee sen limakalvon.
Ja suojelee käytävää bakteereilta.
Mutta raaputtele nyt niitä puhtaita korviasi - hamaan tappiin asti. :) :) :P
Korvapunkki? No sekin voi olla, mutta todennäköisemmin toukkia, ks. Girl has 80 worms removed from her ear after insect attracted to dirty conditions entered her body. Kait ne voivat syödä tiensä siitä sisäänpäin, korvatorven kautta nieluun tai tietenkin myös aivoihin. Jos on vähän outoja tuntemuksia ja vaikeuksia puheen tuotossa tai ymmärryksessä, tai alkaa tulla nykimistä, siellä ne toukat varmaan mussuttavat aivojasi. Sitten kun koteloituvat ja kuoriutuvat, alkaa siellä aivoissa niiden hyönteisten elinkierto. Mussuttavat lisää aivoja, parittelevat ja munivat lisää. Kun ovat kolonisoineet aivot jo melkein kokonaan, alkaa niitä sitten lennähdellä ulos nenästä ja korvista.
Kokeilkaa nenäkannua, huuhtoon nenästä eritteet ja avaa korvakäytävät. Kokeiltu on.
se on gentiana violettia. se lopetti kutinan kuin seinään. vain korvalääkäriltä saa sitä.
Siis tarkoitin tuossa, että hommasin Hydrocortisonin alunperin muistaakseni juuri korvien rapsutteluun, en muulle alueelle.