Kampaaja pilasi hiukseni
Sanoin, että haluan vaalempaa kokonaisvaikutelmaa, ehkä raitoja tai sävytystä vaalenruskealla. Kampaaja värjäsi hiukseni lähes latvoja myöten niin tumman ruskealla, että väri näyttää paikoitellen täysin mustalta. Lähtötilanne siis tummanvaaleat hiukset. Näki järkyttyneen ilmeeni, kun sanoi, että väri kyllä haalenee nopeasti pesussa. No ei ole kahden pesun jälkeen muuttunut miksikään. En yksinkertaisesti saanut suutani auki tilanteessa, koska kampaajan kollega tuli vielä viereen ihastelemaan miten hyvin väri minulle sopii. Olisi tietysti pitänyt heti sanoa, että en halunnut mustaa tukkaa. Onko minulla jälkikäteen mitään oikeutta saada "korjaus" hiuksiini??
Kommentit (205)
Itselleni kampaaja leikkasi ihan ohjeiden vastaisesti (kuvakin oli mukana) ja kun alkoi kehumaan kuinka paljon parempi nyt on kuin tullessa, sanoin ihan suoraan, ettei todella ole vaan on ihan hirveä. siihen kanssa riensi toinen kampaaja kehumaan ja sanoi kuinka kauniilta nyt näytin. No, sanoin, etten ole samaa mieltä ja aloin kamapailemaan tukkaani edes jotenkuten sellaiseen muotoon, että kehtasin poistua kampaamosta.
Tottakai lasku mulle annettiin ja maksoin, muuten varmaan olisin ollut varas?
Millaiset oikeudet asiakkailla oikeen on? Jos olisin lähtenyt maksamatta, olisko poliisit soitettu paikalle?
Asun 15 000 asukkaan tuppukylässä ja käyn loistavalla kampaajalla! Päivittää säännöllisesti ammattitaitoaan, kuuntelee minua asiakasta, kysyy tarkkaan minkä verran leikataan ja osaa värjätä. Kiharoita en ole vielä uskaltanut kokeilla, mutta onneksi on opettanut minulle kiharoiden tekemistä raudalla. Just kävin ja leikkaus + värjäys maksoi 95e ja hiukset on täydelliset! Ikää kampaajalla on +40.
Eikä multa mennyt kuin 15 vuotta tuon tyypin löytämiseen, toivottavasti ei muuta koskaan kauas pois!
Kampaaja halusi ''vähän'' leikata ja pistää uutta muotoa niin eikös minulle sitten leikattu joku angstiteinipoikatukka. Onneksi nykyään käytetään pipoa kesät talvet niin voin piilottaa lettini sinne kunnes hiukseni on kasvaneet. Vatuttaa! Siskonikin nauroi että miksi näytän tällaiselta. No misiköhän.
Yhdellä kampaajalla oli niin pitkät ja terävät kynnet, että sai aina raavittua mun päänahkaa tosi kipeesti, kun pesi tukkani. No, aloin pestä itse kotona ennen kampaajalle menoa, mutta siitä taas se ei tykännyt, kun ei saanut maksua pesustaan...
Vastatkaa nyt kampaajat, saanko lähteä maksamatta, jos en ole tyytyväinen saamaani leikkaukseen tai muuhun?
Mitä jos vaan sanon, että on ihan kamala ja lähden pois?
Arvatenkaan en aio palata samalle kampaajalle uudelleen, mutta laitatteko laskun perässä?
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 17:20"]
Vastatkaa nyt kampaajat, saanko lähteä maksamatta, jos en ole tyytyväinen saamaani leikkaukseen tai muuhun?
Mitä jos vaan sanon, että on ihan kamala ja lähden pois?
Arvatenkaan en aio palata samalle kampaajalle uudelleen, mutta laitatteko laskun perässä?
[/quote]
Minne meni tää kampaaja?? n:o 53?
Olen kampaaja. Omistan useita liikkeitä. Älykkyysosamääräni on 135.
Vastaatko kiitos?
No voi huoh, ihan kun ihmisillä ei olisi muuta elämää. Jos on reilu 10 viestiä sitten vastannut ketjuun, ei välttämättä ole enää täällä lukemassa.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 17:07"][quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 17:02"]
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 16:52"]
Edelleen: mitä kuuluu kampaamokoulutukseen tätä nykyä?
[/quote]
Googleta.
[/quote]
Kiitos google-linkistä. Selvennän: haluaisin ennen kaikkea kuulla kampaajien omakohtaisia kokemuksia koulutuksestaan. Vai googletanko senkin...? :)
[/quote]
Minun koulutukseni oli todella kattava. Rankka mutta palkitseva. Koulussa oltiin usein 9-20 ja vapaa-aikani harjoittelin kavereiden tukkaan eri malleja ja värjäyksiä.
Kävin siis yksityiskoulun. Nyt työnantajana huomaan, kuinka eri tasoisia tekijöitä ammattikoulusta valmistuu.
Olen ollut tällä alalla nyt 7 vuotta ja olen jo hyvin taitava. Ensimmäiset neljä-viisi vuotta olivat mielestäni "kouluttautumista", nyt pidän siis jo itsekkin itseäni hyvänä. Olenkin kyllä aika vaativa itseäni kohtaan.
Ja tohon korvausasiaan vielä sen verran, että kampaajat kyllä korjaavat virheensä ilmaiseksi, joten te joille on jäänyt paha mieli niin eikun valittamaan! :) antakaa kampaajallenne tilaisuus oppia!
Maksamatta lähteminen on rikos. Tietenkin.
Reklamoida voit heti, jolloin voit saada hinnan alennusta tai ilmaisen ajan jolla kampaaja korjaa mokiaan.
Heh, minulla on suurimman osan elämästäni ollut puolipitkät tai pitkät hiukset. Muutaman kerran olen leikannut polkka-pituuteen ja vaikka se on kiva, en jaksa laittaa hiuksiani joka aamu. Ja tämä ei mene kampaajille tässä maassa jakeluun: minun hiukseni ovat suorat JA taipuisat, ne ovat lasimaiset mutteivat lasia, ne ovat normipaksuiset mutta niitä on PALJON, ja mikään lyhyt malli ei minun päässäni ole helppo - tätä minulle aina jaksetaan jauhaa. Kun sanon, että ei, pitkä malli on helppo koska sen saa nopeasti näyttämään hyvältä, niin ei vaan voida uskoa. Minun päässäni nämä epätyypilliset suomalaiset hiukset on, ei kampaajan.
Ja miten monta kertaa olenkaan löytänyt muka tasoitettujen latvojen seasta pidempiä hiussuortuvia, tai nähnyt itse peilistä että latva on epätasainen. Ja kun aikanaan kävin n. kolmen kuukauden välein kampaajalla, niin aina olisi pitänyt ottaa sen vähintään 5cm pois latvoista. AINA, vaikka hiukseni ovat hyväkuntoiset ja että ne eivät menneet muutamassa kuussa niin huonoon kuntoon.
Nyt olen luovuttanut. Lasten hiukset leikkaa yksi äitiyslomalla oleva hiusmuotoilija, joka samalla kerran vuodessa (!!) tasaa latvat ja kerrostaa aavistuksen verran sivuilta. Värjään itse, ja vaikka tiedän että kampaajan väri voi näyttää vähän paremmalta, niin en todellakaan maksa melkein satasta pelkästä värjäyksestä :o
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 17:27"]
Reklamoida voit heti, jolloin voit saada hinnan alennusta tai ilmaisen ajan jolla kampaaja korjaa mokiaan.
[/quote]
Kuinkas sen liian lyhyeksi leikatun tukan voi korjata?
Miksi luottaisin uudelleen siihen kampaajaan, joka jo kerran mokasi? Missä siis on asiakkaan oikeus?
Vaikka reklamoin heti, ei se alentanut hintaa, ihan täyden maksun sain maksaa.
n:0 62
[/quote]
Minulla on mielestäni aivan tavalliset kasvot, ei kauniit muttei rumatkaan, mutta korkea otsa, ja koskaan ei ole kampaaja osannut laittaa esimerkiksi juhlakampausta joka korostaisi kasvoja. Minun hiuksillani on selkeästi ollut kiva leikkiä ja niihin on kiva laittaa kampauksia, mutta toiveitani ei osata kuunnella. Esim. lettikampausmuoti pari vuotta sitten: kampaaja ei kuvastakaan osannut matkia ja tehdä tällaista:
http://userserve-ak.last.fm/serve/_/20290569/Anna+Puustjrvi++And+I+WILL+FOLLOW+YOU+INTO+TH.jpg
Miten tumpelo pitää olla, ettei kampaajana osaa tehdä tuollaista? Anteeksi nyt vain, mutta minulla on mennyt usko teidän ammattitaitoonne. Ja tuo lettikampaus-juttu tapahtui sitten Lahden keskustan hyvämaineisessa kampaamossa.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 14:10"]Mulla huonoimmat kokemukset liittyy ketjukampaamoihin, esim. Hairstoreen ja Hairlekiiniin.
Hairstore varsinkin oli todella surkea kokemus. Vieläkin vituttaa, kun ajattelen sitä kertaa. Kampaaja ei osannut suomea melkein ollenkaan, joten kommunikointi oli vaikeaa, sillä en osannut englanniksi kovin hyvin selittää, mitä haluan. Toivoin kerroksia ja eteenpäin pitenevää mallia.
Lopputulos ei ollut kerroksia nähnytkään, ellei lasketa sitä, että hiusten latvat oli leikattu siksakkiin. Ne olivat siis todella epätasaiset. Näytti aivan samalta, kun joskus 15-vuotiaana itse leikkasin hiuksia keittiösaksilla. Lisäksi hiusmalli piteni TAAKSEPÄIN, eli päinvastoin, kuin mitä olin halunnut.
Savu korvista nousten pyysin rahoja takaisin, mutta siihen ei suostuttu, vaan joku toinen kampaaja sitten yritti hätäisesti parannella lopputulosta, mikä ei kyllä mainittavasti auttanut. Onneksi kyseessä oli vain leikkaus, enkä mennyt värjäyttämään. Ties mitä siitä olisi seurannut.
Noihin ketjuihin olen sortunut, kun on nopeasti pitänyt päästä kampaajalle. Mutta ei enää koskaan. Nyt olen läksyni oppinut.
[/quote]
Mulle kävi myös tasan samalla tavalla Hairstoressa kerran! En mene sinne enää koskaan. Menin, koska piti nopeasti päästä, ja siellä oli aikoja... Nyt tiedän miksi... Se asennekin työntekijöillä oli jotain aivan hirveetä.
Mikähän tossa hilseshampoossa on, että poistaa väriä askorbiinihapon kanssa tavallista shampoota tehokkaammin? Aion kokeilla tätäkin.
Ap
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 17:38"]
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 17:27"]
[/quote]
Kuinkas sen liian lyhyeksi leikatun tukan voi korjata?
Miksi luottaisin uudelleen siihen kampaajaan, joka jo kerran mokasi? Missä siis on asiakkaan oikeus?
Vaikka reklamoin heti, ei se alentanut hintaa, ihan täyden maksun sain maksaa.
n:0 62
[/quote]
Sitä tuskin voikaan. Hinnan alennusta ti tuotteita jne voi tarjojota hyvitykseksi.
Kun näyttää tietyn mallin kuvasta, se ei välttämättä näytä omassa päässä läheskään samalta. Pään muoto, erilainen hiuslaatu jne. Ihmiset kuvittelee usein että heille voidaan loihtia ihana Rihannan tukka, vaikka oma tukka on todella ohut ja kasvojen muoto aivan erilainen.
menin kampaajalle ja kerroin haluavani "30-luvun tyykisen pirtsakan polkkatukan", tyttöparalla meni sormi suuhun!
toisella kertaa sain aivan karmean, epätasaisesti pätkityn otsatukan joka näytti kampaamossa hienolta mutta totuus paljastui kotona suihkun jälkeen.. 1 tuttu luuli, että 6v tyttäreni on leikkinyt kampaajaa ja toinen että leikkasin itse "ensi kerralla kastele tukkas & pyydä vaikka isäntäs apuun"... jus joo öö :o
niin ja aikoinaan teininä halusin loivat kiharat, kotiin läksin pää täynnä pientä tiukkaa sikkaraa..
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 17:39"][quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 16:52"]
[/quote]
Minulla on mielestäni aivan tavalliset kasvot, ei kauniit muttei rumatkaan, mutta korkea otsa, ja koskaan ei ole kampaaja osannut laittaa esimerkiksi juhlakampausta joka korostaisi kasvoja. Minun hiuksillani on selkeästi ollut kiva leikkiä ja niihin on kiva laittaa kampauksia, mutta toiveitani ei osata kuunnella. Esim. lettikampausmuoti pari vuotta sitten: kampaaja ei kuvastakaan osannut matkia ja tehdä tällaista:
http://userserve-ak.last.fm/serve/_/20290569/Anna+Puustjrvi++And+I+WILL+FOLLOW+YOU+INTO+TH.jpg
Miten tumpelo pitää olla, ettei kampaajana osaa tehdä tuollaista? Anteeksi nyt vain, mutta minulla on mennyt usko teidän ammattitaitoonne. Ja tuo lettikampaus-juttu tapahtui sitten Lahden keskustan hyvämaineisessa kampaamossa.
[/quote]
Miksi oikein yleistät? Joka alalla on omat tumpelonsa.
Minä sain kerran surkeaa hoitoa terveyskeskuslääkäriltä, joka melkein maksoi henkeni. En silti jätä kääntymättä lääkärien puoleen kun olen sairas.
Sain kerran myös huonoa palvelua korukaupassa. Nyt kun ostan itselleni sormusta, jätän kääntymättä sen kyseisen liikkeen puoleen, mutten ole menettänyt luottamustani kaikkiin korukauppiaisiin. :) älkää olko hölmöjä, aikuiset ihmiset.
En tiedä kuinka älykkäiksi teitä voi sanoa jos mollaatte kokonaisen ammattikunnan parin tapauksen perusteella. Voi jestas.
Minulle kävi samoin, kampaaja värjäsi tukan mustaksi ja leikkasi puolieroa yli 5cm. En saanut sanottua mitään silloin, mutta illan itkettyäni palasin seuraavana päivänä. Keskustelin pomon kanssa, hän ymmärsi. Olin siis tullut tasoittamaan ja juuriväriin. Kamapaaja halusi kuitenkin "käyttää" pikaisesti värin koko tukassa saadakseen kiillon. Tämän johdosta siis koko musta tukka, sitä ennen keskiruskea. Samoin tasoituksessa hävisi n.15cm toiselta ja 20cm toiselta puolen. Ja aivan kamala lopputulos kun oikea puoli 5cm lyhyempi kuin vasen.
Minulla melko onnellinen loppu, paikan omistaja teki ilmaiseksi pidennökset ja niiden jatkohoidon, kunnes sain omani kasvatettua takaisin. Surkeaahan se oli silti olla jatkeiden kanssa, kun omat hiukseni olivat olleet niin hyvät. Ja koska hiukseni olivat pikimustat, ei niitä alettu kerralla vaalentamaan vaan useampi käsittely ja sain hoitotuotteet kotiin. Kyseinen työntekijä, joka hiukseni pilasi sai lähteä paikasta, oli kuulemma aikaisempiakin virheitä takana. Minun hiusteni pilaaminen tuli kampaamolle melko kalliiksi/pitkäksi projektiksi. Mutta omistaja ymmärsi harmini ja korjasi tuhot parhaalla mahdollisella tavalla.
Neuvonkin sinua palaamaan takaisin ja keskustelemaan käyneestä. Ehkä joku ammattitaitoisempia osaa paikata! Ja tiedä, ne ovat "vain" hiuksia ja uusiutuva luonnonvara, mutta minulle oli kyllä kova paikka. Tsemppiä, toivottavasti kääntyy vielä parhain päin!
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 17:02"]
[/quote]
https://www.opintoluotsi.fi/fi-FI/koulutusalat_ja_ammatit/opetusohjelma.aspx?StudyProgrammeId=e1d45f0b-f66c-41ce-a0f5-02d6b3043c96
Googleta.
[/quote]
Kiitos google-linkistä. Selvennän: haluaisin ennen kaikkea kuulla kampaajien omakohtaisia kokemuksia koulutuksestaan. Vai googletanko senkin...? :)