Kampaaja pilasi hiukseni
Sanoin, että haluan vaalempaa kokonaisvaikutelmaa, ehkä raitoja tai sävytystä vaalenruskealla. Kampaaja värjäsi hiukseni lähes latvoja myöten niin tumman ruskealla, että väri näyttää paikoitellen täysin mustalta. Lähtötilanne siis tummanvaaleat hiukset. Näki järkyttyneen ilmeeni, kun sanoi, että väri kyllä haalenee nopeasti pesussa. No ei ole kahden pesun jälkeen muuttunut miksikään. En yksinkertaisesti saanut suutani auki tilanteessa, koska kampaajan kollega tuli vielä viereen ihastelemaan miten hyvin väri minulle sopii. Olisi tietysti pitänyt heti sanoa, että en halunnut mustaa tukkaa. Onko minulla jälkikäteen mitään oikeutta saada "korjaus" hiuksiini??
Kommentit (205)
[quote author="Vierailija" time="10.03.2014 klo 12:03"]
[quote author="Vierailija" time="10.03.2014 klo 12:00"]
[quote author="Vierailija" time="10.03.2014 klo 11:59"]
[quote author="Vierailija" time="10.03.2014 klo 11:55"]
Juu, mutta on niitäkin asiakkaita jotka haluaa nimenomaan sen rihanna-tukan, mutta eivät käsitä vaikka sanoo ettei tälläinen onnistu hänen tukan laadulle.
[/quote]
Kyllä suurin osa kampaajien asiakkaista on normaaliälyllä varustettuja ihmisiä. Älä yritä pienen vähemmistön avulla vesittää tätä ihan oikeaa ongelmaa, eli kampaajien surkeaa ammattitaitoa.
[/quote]
Itsehän et tee sitä lainkaan? Eli yleistä pienen osan kampaajien osalta sitä mitä suurinosa heistä ei edusta.
[/quote]
Mutta nyt onkin puheenaiheena kampaaja pilasi hiukseni. Ja näitä kokemuksia on tuttavilla, kavereilla ja sukulaisilla ja tämän ketjun kirjoittajilla ja monen muun samankaltaisen ketjun kirjoittajilla ympäri nettiä paljon.
[/quote]
Niin, ja kuinka paljon kampaajilla on kokemuksia asiakkaista jotka ovat nimeomaan erikoisia.
Yksipuolinen kanta on hieman ikävä.
Sitten kun tälläisessä ketjussa joku sanoo että on aina ollut kampaamolta lähtiessä tyytyväinen, se viesti alapeukutetaan. Onhan se mollaaminen ja itsensä jalustalle nostaminen niin paljon kivempaa.
Juu, mutta on niitäkin asiakkaita jotka haluaa nimenomaan sen rihanna-tukan, mutta eivät käsitä vaikka sanoo ettei tälläinen onnistu hänen tukan laadulle.
[/quote]
Kyllä suurin osa kampaajien asiakkaista on normaaliälyllä varustettuja ihmisiä. Älä yritä pienen vähemmistön avulla vesittää tätä ihan oikeaa ongelmaa, eli kampaajien surkeaa ammattitaitoa.
[/quote]
Itsehän et tee sitä lainkaan? Eli yleistä pienen osan kampaajien osalta sitä mitä suurinosa heistä ei edusta.
[/quote]
Mutta nyt onkin puheenaiheena kampaaja pilasi hiukseni. Ja näitä kokemuksia on tuttavilla, kavereilla ja sukulaisilla ja tämän ketjun kirjoittajilla ja monen muun samankaltaisen ketjun kirjoittajilla ympäri nettiä paljon.
[/quote]
Mutta kun tän ketjun tarkoitus on osoittaa kaikille että se on asiakkaan oma vika jos työ on epäonnistunut. Ei kampaajan koska kampaaja on tehnyt työn ja sen pitäisi silloin olla riittävä. Naukut pois ja rahat tiskiin juomarahoijen kera.
[quote author="Vierailija" time="10.03.2014 klo 12:06"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Mutta kun tän ketjun tarkoitus on osoittaa kaikille että se on asiakkaan oma vika jos työ on epäonnistunut. Ei kampaajan koska kampaaja on tehnyt työn ja sen pitäisi silloin olla riittävä. Naukut pois ja rahat tiskiin juomarahoijen kera.
[/quote]
rahojen kera. piti sanoa
[quote author="Vierailija" time="10.03.2014 klo 11:21"]Voisitteko kampaajat vastata näihin kysymyksiin, ihan ystävällisesti kysyn ja haluan tietää:
- jos asiakkaalla on hiuksissa malli, joka on vähän ylikasvanut, niin osaatteko leikata saman mallin ilman kuvaa, vain hiuksia katsomalla?
- katsotteko asiakkaan ihon sävyä ennen kuin suosittelet jotain väriä päähän? (Minulla on punertava iho ja varsinkin nenä, ja en jaksa tajuta miksi minulle aina ehdotetaan kuparia tai punaista)
- opetetaanko teille koulussa, millaisen mallisiin kasvoihin mikäkin leikkaus sopii?
- opetetaanko siellä myös, miten erilaisia hiuslaatuja käsitellään?
[/quote]
Kyllä kaikkiin paitsi viimeiseen. Se täytyy itse opetella, kaikkihan sitä toki eivät tee. Paljon elää myös myyttejä sekä kampaajien että asiakkaiden mielissä esim. siitä että ohuet hiukset kannattaa kerrostaa voimakkaasti että saa voluumia, tai että kiharaa hiusta kannattaa ohentaa paljon.
[quote author="Vierailija" time="10.03.2014 klo 11:21"]Voisitteko kampaajat vastata näihin kysymyksiin, ihan ystävällisesti kysyn ja haluan tietää:
- jos asiakkaalla on hiuksissa malli, joka on vähän ylikasvanut, niin osaatteko leikata saman mallin ilman kuvaa, vain hiuksia katsomalla?
- katsotteko asiakkaan ihon sävyä ennen kuin suosittelet jotain väriä päähän? (Minulla on punertava iho ja varsinkin nenä, ja en jaksa tajuta miksi minulle aina ehdotetaan kuparia tai punaista)
- opetetaanko teille koulussa, millaisen mallisiin kasvoihin mikäkin leikkaus sopii?
- opetetaanko siellä myös, miten erilaisia hiuslaatuja käsitellään?
[/quote]
Kyllä kaikkiin paitsi viimeiseen. Se täytyy itse opetella, kaikkihan sitä toki eivät tee. Paljon elää myös myyttejä sekä kampaajien että asiakkaiden mielissä esim. siitä että ohuet hiukset kannattaa kerrostaa voimakkaasti että saa voluumia, tai että kiharaa hiusta kannattaa ohentaa paljon.
Odotan keskustelunavausta, että kampaajat saisivat avautua mitä he eivät toivo asiakkailtaan. :) Näin niin kuin vastapainona. Anyone?
Olen niin pettynyt kampaajaan. Pitkät hiukseni ovat leikkauksen jäljiltä eri pituiset vasemmalta ja oikealta puolelta ja takaa huomattavasti lyhyemmät kuin edestä. Kampaaja tiesi että tykkään käyttää nutturaa kampauksenani, milläs nyt laitat siistin kampauksen kun eripituisia takahiuksia pitäisi koota päälaelle. Huomautin kampaajalle, että käytän sivujakausta, mutta kuuroille korville meni. Vasta lopuksi laittoi jakauksen sivulle ja sain itse kyhätä epätoivoisesti itselleni kampausta. Lisäksi hiukseni pestiin sellaisella shampoilla 2 kertaa, jonka sanoinolevan liian hajustettu. Kampaaja vain päivitteli hiusteni huonoa kuntoa muttei tarjonnut mitään keinoa asiaan. Pesi hiuksia yht. 3 vaahdotusta, jolloin ne vain kuivuivat entisestään. Olisi pitänyt lähteä heti kävelemään pois kampaamosta mutta liika kiltteys kostautui. Nyt kun olen kahteen otteeseen ollut yhteydessä kampaamoon, viimeksi kampaaja tiuskasi ilkeyden ja löi luurin korvaani. Huh huh....
Mä en ole vielä löytänyt kampaajaa, jolla olisi mielipide. Sellaisen haluaisin.
Kaipaan ammattilaisen apua siihen että mikä hiusmalli sopii kasvoilleni, minkälainen etuhiusmalli olisi paras jne. mutta en saa mitään mielipiteitä irti käymiltäni kampaajilta. Aina vastaus on että "millaisesta tykkäät" "riippuu haluatko lyhyemmän vai pidemmän vai sivuttaisen".
Mä taas haluaisin että ammattilainen, joka päivittäin näkee monenmallista päätä ja kasvoa, kertoisi oman rehellisen mielipiteensä mikä hänen mielestään mulle sopii.
mullakin hairstoresta järkkyjä kokemuksia; olin saanut 18-vuotis synttärilahjaks 60cm hienot hiustenpidennykset, menin sitte kampaajalle luonnollisesti laittamaan ne kiinni ja leikkaamaan muotoon (ettei oma hius lopu töks ja pidennykset jatkuu, vaan se linja olis sulava..) niin sitten ku kampaajaneitonen oli valmis niin HERRANJUMALA mun pidennyksistä oli 20cm lattialla!!! sinne meni mun synttärilahja, 200€ pidennykset :( kerroin tiukasti etten oo tyytyväine ja korvaukseks se laitto ne mulle uudestaan, otti siis irti ja laitto niin alas tukkaan kiinni kun vaa mahollista, että näyttäis pidemmiltä, paha mieli jäi kuitenki....... :(
[quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 18:38"]mullakin hairstoresta järkkyjä kokemuksia; olin saanut 18-vuotis synttärilahjaks 60cm hienot hiustenpidennykset, menin sitte kampaajalle luonnollisesti laittamaan ne kiinni ja leikkaamaan muotoon (ettei oma hius lopu töks ja pidennykset jatkuu, vaan se linja olis sulava..) niin sitten ku kampaajaneitonen oli valmis niin HERRANJUMALA mun pidennyksistä oli 20cm lattialla!!! sinne meni mun synttärilahja, 200€ pidennykset :( kerroin tiukasti etten oo tyytyväine ja korvaukseks se laitto ne mulle uudestaan, otti siis irti ja laitto niin alas tukkaan kiinni kun vaa mahollista, että näyttäis pidemmiltä, paha mieli jäi kuitenki....... :(
[/quote] ja perusteluna siis se, kun pidennystem latvat oli haperot
jostain syystä kampaajat eivät osaa enää leikata otsatukkaa :O
kolmea eri kampaamoa kokeillut & aina sama lopputulos: lähtiessä tukka on hyvännäköinen, ensimmäisen suihkun jälkeen kuin olisin itse leikannut sen. kännissä. silmät sidottuna.. ja pyörre ohimolla nostaa sen pystyyn, vaikka pyydän joka helvetin kerta varomaan sitä pyörrettä !
Aika hyvä nyrkkisääntö on että itsevarma kampaaja on ammattitaitoinen. Hänen tuolissaan istuessa sinullekin tulee luottavainen olo. Jos kampaaja vaikuttaa kovin epävarmalta: etsi ovi ja juokse!
Koitapa viedä kampaajalle lampaanpaisti ja pyydä häntä pelastamaan hiuksesi.
En enää uskalla mennä kampaajalle. Vaikka näytän kuvan ja kerron monin sanoin toivomukseni, enkä halua tyypillisiin suomalaisiin hiuksiini mitään erikoista, aina menee pieleen. Vituttaa.
Oliko Porissa? Kuulosti niin tutulta.. Menin vaaleilla hiuksilla sisään ja sanoin et toivoisin tummanvaaleaa vaaleilla "aurinkoraidoilla" ja näytin vielä heidän kirjastaan kuvan. Noh.. Lopputulos melkein mustat hiukset. Kysyi mitä mieltä olen väristä ja vastasin että näyttää tutulta, kun olen ennenkin ollut tumma, mutta onhan tämä nyt ihan eri mitä piti. Vastaus: no kyllähän tuo pari astetta vaalenee heti kun sen muutaman kerran pesee.. 135€ KIITOS! Olin niin järkyttynyt ja oli niin kiire ( kun oli myös puol tuntia myöhässä) et juoksin ulos. Huomenna soitan ja kerron terveiset. Noissa on vaan se, että jos kerran mokaa ja sitten vielä suhtautuu siihen vähätellen, niin eihän sellaisen tuoliin enää halua/uskalla.
Jos Pirkko-kampaajalla on hyvä leikkaus tukassa, niin en kai mä Pirkolle mene vaan sille joka on Pirkon tukan leikannut. =)
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 11:58"]
Hyvä vinkki on se, että menee "sopivasti" vanhalle kampaajalle! Älkää antako jonkun nuoren juuri valmistuneen/kokemattoman leikata, vaan parhaimmat ovat +30-40 vuotiaat, kokeneet kampaajat. Varsinkin itsellään on hyvä leikkaus tukassa! Ja valitettavasti siellä syvällä maaseudulla ei välttämättä saa sitä uusinta uutta kampausta, vaan Helsingissä on tässäkin suhteessa parempi valikoima, kokemusta on nimittäin tästäkin.
Pienen paikkakunnan vuokratuolilla/yksityisyrittäjäkampaajalla ei ole aikaa, rahaa ja mahdollisuutta käydä päivittämässä sitä ammattitaitoaan kursseilla, mutta isommassa liikkeessä omistaja edellyttää ja ehkä maksaakin tällaiset kurssit...
Ja sitten kannattaa tässäkin asiassa luottaa tuttavapiiriin. Jos joku löytää hyvän kampaajan, kannattaa itsekin mennä sinne. Itse löysin todella hyvän kampaajan, joka on kylläkin hinnakas (raidat ja leikkaus n. 120-130 euroa) mutta osaa hommansa! Mielummin maksan vähän enemmän kokeneelle, taitavalle ammattilaiselle, kuin menen halvempaan mestaan ja olen lopputulokseen tyytymätön.
[/quote]
Monet kampaajat puolustavat huonoa värjäystulosta sillä, että ihmisten tukat reagoivat väriin eri tavalla. Ihan relevantti argumentti sinänsä, mutta eikös juuri ammattilaisten pitäisi osata jotenkin tiedostaa nämä erot hiuslaadussa ja siten ennustaa mahdolliset värierot? Eikö sitä varten niitä kouluja käydä? Luulisinpa, että suurin osa meistä menee kampaajalle värjäyttämään kuontalonsa juuri siksi, että kotivärjäyksissä suklaanruskeasta tulee helposti musta ja platinablondista vihreä. Mitä järkeä maksaa itsensä kipeäksi, jos kotonaa saa jopa parempaa jälkeä?
Minulla ei ole juuri kamalia kokemuksia, koska olen kirjaimellisesti käynyt samalla kampaajalla melkeinpä koko ikäni. Yhdessä vaiheessa minulla tosin vähän paloi käämi, kun olin monta kertaa sanonut kampaajalleni kasvattavani tukkaa ja halusin, että tukkaa leikattaisiin mahdollisimman vähän. Hänelle perinteiseen kampaajatyyliin yksi sentti tarkoitti neljää ja pari senttiä muuttui helposti seitsemäksi. Tajusin lopulta, ettei tukkani ollut pidentynyt vuodessa yhtään, kun kampaajani aika leikkasi kasvatuksen tulokset pois. Ilmaisin asiasta ihan asialliseen sävyyn, ja nykyään kampaaja aina näyttää etukäteen, kuinka paljon aikoo leikata latvaa pois.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 10:33"]
Jep. Mulle on kerran kampaaja sanonut, ettei voi taata pyytämääni lopputulosta, koska kyseessä oli sen verran suuri muutos. Halusin kuitenkin kokeilla ja eihän siitä kovin kaunis tullut, no oma moka, en todellakaan alkanut syyttelemään kampaajaa. Mutta hemmetti, että ärsyttää, kun ei voida etukäteen sanoa ettei osata tai ei ole mahdollista saada toivottua lopputulosta! Sitten kun hiukset pilalla niin ihastellaan ja kehutaan, että vitsit kun tuli magee, jotta tehdään asiakkaan olo mahdollisimman epämukavaksi valituksille.
[/quote]
Minusta tämä on ketjun surkuhupaisin vastaus. Lainaan muutaman kohdan, jotta ymmärrätte miksi:
"Mulle on kerran kampaaja sanonut, ettei voi taata pyytämääni lopputulosta, koska kyseessä oli sen verran suuri muutos. Halusin kuitenkin kokeilla"
"ärsyttää, kun ei voida etukäteen sanoa ettei osata tai ei ole mahdollista saada toivottua lopputulosta!"
Ensin kerrot, että kampaaja sanoo ettei voi taata pyytämääsi lopputulosta ja vielä muutama rivi myöhemmin raivoat, kun kampaaja ei sanonut ettei voi taata pyytämääsi lopputulosta. En yhtään ihmettele, että kampaajien asiakkaat suuttuu lopputuloksesta kun sitä vängätään omaan päähän, vaikka kampaajat sanovat vastaan. Sitten kun uusi lookki on päässä, niin unohdetaan täysin, että kampaaja on yrittänyt estellä.
[/quote]
[/quote]
[/quote]