Kampaaja pilasi hiukseni
Sanoin, että haluan vaalempaa kokonaisvaikutelmaa, ehkä raitoja tai sävytystä vaalenruskealla. Kampaaja värjäsi hiukseni lähes latvoja myöten niin tumman ruskealla, että väri näyttää paikoitellen täysin mustalta. Lähtötilanne siis tummanvaaleat hiukset. Näki järkyttyneen ilmeeni, kun sanoi, että väri kyllä haalenee nopeasti pesussa. No ei ole kahden pesun jälkeen muuttunut miksikään. En yksinkertaisesti saanut suutani auki tilanteessa, koska kampaajan kollega tuli vielä viereen ihastelemaan miten hyvin väri minulle sopii. Olisi tietysti pitänyt heti sanoa, että en halunnut mustaa tukkaa. Onko minulla jälkikäteen mitään oikeutta saada "korjaus" hiuksiini??
Kommentit (205)
Viimeksi kampaajalla käytyäni lähdin järkyttävä beatles-täti-kasarikombo päässä, vaikka olin antanut selkeät ohjeet johonkin aivan muuhun. Eikä ollut ensimmäinen kerta.
Siinä sitten pottaani epätoivoisena peilistä tuijotellessani mietin, kuinka monesti olen lähtenyt kampaajalta tyytyväisenä, ja tulin siihen tulokseen, että suunnilleen viideosassa tapauksista. Silloin sen ymmärsin. En leikkauttaisi enää hiuksiani kampaajalla, ehkä ikinä. En pelaa hedelmäpelejä enkä venäläistä rulettia, katson myös linja-autoaikataulut ennen pysäkille menoa - kampaajalla käynti ei siis selvästi ole minun juttuni, jätän sen suosiolla uhkapelaajille ja leikkautan hiukseni tästä lähtien äidilläni, joka ei ole ammattilainen, mutta joka oikeasti välittää siitä millainen tulos tulee olemaan.
Niinhän se on, että ne kampaajatkin on vaan töissä.
Onneksi ei ole tarvetta kampaajille, koska pidän omasta väristäni ja osaan leikata hiukset itsekin. Luonnonkiharissa hiuksissa kun ei juuri leikkaus näy, joten ei tarvitse olla niin justiinsa. Suomalaiset kampaajat sen sijaan eivät paljoa kiharoihin törmää, koska kyseessä on suomalaisittain melko harvinainen hiuslaatu, eivätkä he niille osaa tehdä mitään. Varsinkaan hiuksille, jotka kihartuvat eri tavoin eri kohdissa päätä. Muutaman kerran olen käynyt ja aina on leikattu liikaa tai kerrostettu kuten suoria hiuksia eli eniten kasvojen ympäriltä, mikä on täysi katastrofi, kun hiukset kihartuvat eniten juuri sieltä. Mitään stailausvinkkejäkään on turha kysellä, kun heidän käsityksensä stailauksesta on juuri se diffuuserilla kasaripörrön tekeminen. Olin kerran hiusmallina ja heti ovesta sisään astuessani joku kampaajaopiskelija nappasi minut kiharoideni vuoksi, ja sitten niiden kihartuvuusominaisuuksia kävi ihastelemassa joku vähän väliä kuin suurtakin ihmettä. Tulin siihen tulokseen, ettei kovinkaan moni opiskelija kiharaa hiusta pääse käsittelemään, joten mahdollisuus päätyä koekaniiniksi kampaamoreissulla on turhankin suuri.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 12:00"]Parturi-kampaajiksi opiskelemaan päätyvät peruskoulusta aina ne puupäät, jotka eivät pääse muihin kouluihin ja joiden äo on hyvin alhaista tasoa. Eivät siis yksinkertaisuudessaan vain ymmärrä sitä, mitä heiltä pyydetään. Täysiä ääliöitä lähes kaikki kampaajat. Tyhjä katse jo kertoo sen.
terv. Nimim. Myös hiuksensa kampaajalla vastikään pilauttanut peruskoulun opettaja
[/quote]
Keskiarvoni oli 8.75 kun hain peruskoulusta parturi-kampaajaksi. Kouluun on vaikea päästä, joten hiusalalle hakijat eivät ole puupäitä.. Olisin päässyt moniin kouluihin, mutta intohimoni oli parturi-kampaajan työ. Eiköhän jokaiselta alalta löydy niitä "puupäitä" joten yleistäminen on turhaa.
Jos kampaaja käynti on epäonnistunut, niin turha haukkua kampaajia. Lukekaa keskusteluja netissä, etsikää hyviä arvosteluja saanut parturi-kampaamo ja varatkaa aika. Puhukaa tarkasti haluamastanne lopputuloksesta ja varmistakaa, että olette yhteisymmärryksessä. Solvaaminen ja yleistäminen on turhaa, koska parturi-kampaajat eivät ole ala-arvoisempia kuin muut. Ääliöitä löytyy jokaiselta työpaikalta..
[quote author="Vierailija" time="10.03.2014 klo 16:27"]ohiksena alkaa tuntumaan että tää kampaajien haukkuja on sama tyyppi. yhtä ala-arvoista kieltä. "vittuun "paska" "ämmä" jne.
[/quote]
Ei, vaan kertoo siitä, kuinka moni on raivoissaan saamastaan huonosta hankinnasta.
Oho! Jopas raadolliseksi meni keskustelu. Minä en solvaa ketään ja ymmärrän että työ on haastavaa koska lippalakin kantajia löytyy niin monenlaista. En kuitenkaan ymmärrä sitä lyhyttä hiusmallin trendiä (eteenkin jos asiakas haluaa kasvattaa pitkää tukkaa) että miksi suomessa siihen pyritään kun muualla sitä vältetään kuin ruttoa? Samoin ihmettelen tuota keski-ikä trendiä naisille ettei missään nimessä SAA olla pitkiä hiuksia +40 vuotiailla. Kampaamokoulussako näitä oppeja opitaan vai mistä ne tulee?
[quote author="Vierailija" time="10.03.2014 klo 19:29"]
[quote author="Vierailija" time="10.03.2014 klo 16:27"]ohiksena alkaa tuntumaan että tää kampaajien haukkuja on sama tyyppi. yhtä ala-arvoista kieltä. "vittuun "paska" "ämmä" jne.
[/quote]
Ei, vaan kertoo siitä, kuinka moni on raivoissaan saamastaan huonosta hankinnasta.
[/quote]
Huonot kampaamoreissut kuumentavat kummasti tunteita
[quote author="Vierailija" time="10.03.2014 klo 19:29"]
[/quote]
[/quote]
Muutaman vuodenkin jälkeen...
Ei kyllä mä sanoisin, että silloin on ongelmia jo muualla.
Enkä väitä, että vika on aina asiakkaan. Huonoja kampaajia löytyy, mutta tärkeintä on kommunikointikyky. Jos olo on epävarma penkissä istuessa kannattaa vielä varmistaa kampaajalta hänen aikomuksensa ennen palvelun aloittamista..
[quote author="Vierailija" time="10.03.2014 klo 19:58"]Enkä väitä, että vika on aina asiakkaan. Huonoja kampaajia löytyy, mutta tärkeintä on kommunikointikyky. Jos olo on epävarma penkissä istuessa kannattaa vielä varmistaa kampaajalta hänen aikomuksensa ennen palvelun aloittamista..
[/quote]
Jos on varmistettu? Moneen otteeseen vielä työn aikanakin, ja silti epäonnistuu? Kenen on vastuu?
[quote author="Vierailija" time="10.03.2014 klo 19:35"]Oho! Jopas raadolliseksi meni keskustelu. Minä en solvaa ketään ja ymmärrän että työ on haastavaa koska lippalakin kantajia löytyy niin monenlaista. En kuitenkaan ymmärrä sitä lyhyttä hiusmallin trendiä (eteenkin jos asiakas haluaa kasvattaa pitkää tukkaa) että miksi suomessa siihen pyritään kun muualla sitä vältetään kuin ruttoa? Samoin ihmettelen tuota keski-ikä trendiä naisille ettei missään nimessä SAA olla pitkiä hiuksia +40 vuotiailla. Kampaamokoulussako näitä oppeja opitaan vai mistä ne tulee?
[/quote]
Koulussa ei opeteta, että pitkiä hiuksia ei saisi olla tietyssä iässä. Tuo oletus on syntynyt ihmisten henk.kohtaisista mielipiteistä Asiakkaani kysyi kerran koulussa "pitäiskö mun leikata lyhyet ku oon jo lähemmäs 50-vuotias?" Vastasin hänelle, että jos hän pitää pitkistä hiuksista ja tuntee itsensä itsevarmaksi niillä niin ei, hänen ei tule leikata niitä lyhyeksi. Sanoin hänelle, että hänen tulee olla onnellinen hyväkuntoisista ja pitkistä hiuksistaan.
Kampajaalla ei ole sanomista tuohon asiaan. Tärkeintä on tehdä asiakkaan toiveen mukaan ja saada asiakas tyytyväiseksi ! Ainahan voi ehdottaa uusia tyylejä jos asiakas toivoo muutosta!
T. Toista vuotta opiskeleva pa-ka alku
Elämä on riskipisnestä koko homma. Siksi on mahtavaa löytää hyvää kampaajaa.
[quote author="Vierailija" time="10.03.2014 klo 20:03"][quote author="Vierailija" time="10.03.2014 klo 19:58"]Enkä väitä, että vika on aina asiakkaan. Huonoja kampaajia löytyy, mutta tärkeintä on kommunikointikyky. Jos olo on epävarma penkissä istuessa kannattaa vielä varmistaa kampaajalta hänen aikomuksensa ennen palvelun aloittamista..
[/quote]
Jos on varmistettu? Moneen otteeseen vielä työn aikanakin, ja silti epäonnistuu? Kenen on vastuu?
[/quote]
Omasta mielestäni vastuu on sillon kampaajan. Itse ainakin ottaisin vastuun tuossa tilanteessa !
Kävin tänään parturi-kampaaja -oppilaitoksessa laitattamassa hiuksia. Ohjaavalla opettajalla, noin 50v, (hyväksyy opiskelijoiden päätökset) oli av:n oma tukka: kirkkaanpunaista ja mustaa. Eipä yllätä :)
[quote author="Vierailija" time="10.03.2014 klo 20:13"]Kävin tänään parturi-kampaaja -oppilaitoksessa laitattamassa hiuksia. Ohjaavalla opettajalla, noin 50v, (hyväksyy opiskelijoiden päätökset) oli av:n oma tukka: kirkkaanpunaista ja mustaa. Eipä yllätä :)
[/quote]
Ihan kauheeta. Sehän ei voi sit osata mitään :(
Eilen Maria V:lla tähdet tähdet ohjelmassa oli erityisen upea kiiltävä väri hiuksissa, vaikka itse muotoilu oli mallia potta omaan silmääni. Kuola valuu vieläkin kun väriä muistelen. Upea!!
[quote author="Vierailija" time="10.03.2014 klo 11:21"]
[quote author="Vierailija" time="10.03.2014 klo 11:11"]
Olen käynyt samalla kampaajalla vuosikausia, hän mielestäni leikkaa tukkani hyvin.
Mutta se föönäus on jotain aivan järkyttävää, varsinainen tätiföönäus, mitä sanaa joku jo käyttikin. Aina päästyäni ulos otan muotovaahtopullon käteen ja pelastan tilanteen. Ikinä ei voi suunnitella menevänsä kampaajalle sellaisena päivänä, kun on illalla joku tilaisuus. Ja ikinä ei lähde hyvillä mielin kampaajalta, vaikka niin kai sen pitäisi mennä.
Pitäisi vaihtaa kampaajaa, tiedän. Mutta eipä sekään helppoa ole, olen käynyt niin pitkään tuolla, ja me ollaan jo ikäänkuin kavereita, että hankala jättää käymättä. Ja jos vaihtaa, niin mistä sitä tietää, mitä saa tilalle? Tuo kun kuitenkin leikkaa hyvin.
[/quote] Eiko olisi helpompaa olis sanoa että älä föönaa hiuksia pöyhkeäksi? Kampaaja ei ole ajautustenlukija!K kerro nyt ihmeessä hänelle mitä oikeasti haluat niin hän osaa palvella jatkossa paremmin.
Tsemppiä yritykseen saada sua auki!
[/quote]
Off topic, mutta pöyhkeä = ylimielinen, pöyheä= ilmava. Tietoisku ohi.
Muutoin komppan, että suuta auki, joson jo vuosia käynyt samalla kampaajalla ja aina menee "pieleen". Minä pyydän aina niin pientä muutosta ja samaa väriä, ettei siinä oikein voi mennä pieleen, mutta todellakin tajuan mitä on kun tukka on järkky, oon nimittäin itse välillä vähän tehnyt "värikokeiluja", onneksi kevytväreillä tosin. Silloin sain syyttää vain itseäni, jee!
yhyy mulla oli ennen aina hyvä kampaaja titti haapalalla, mutta nyt siellä on jostain syystä kaikki kampaajat vaihtuneet ja samoin myös minun omani on lähtenyt. olisi pitänyt arvata, että kielii siitä, että kaikki ei ole paikassa enää samoin. no nyt sitten eilen piti laittaa luonnolliset raidat, mutta kampaaja ei vain osannut. raitojen alkamiskohdat näkee selkeästi ja juurikasvu jo valmiiksi. lisäksi vedetty ihan liian blondiksi. ennen kun oli ammattitaitoinen kampaaja niin juurikasvua ei näkynyt pitkänkään ajan kuluttua, kun oma väri myös vaalea ja tulos luonnollinen. raidat oli myös vedetty jotenkin ristiin rastiin siten, ettei niiden alkamiskohtia näkynyt. harmittaa, kun mulla on ollut aina niin kauniit hiukset ja nyt on tuhottu. no kylllä varmaan hyvä tekijä osaa tämänkin tilanteen seivata. tosiaan yritettiin jo korjata kampaajalla eilen, mutta ei saanut silti hyvää tulosta. nyt on vaatimus rahojen palautuksista vetämässä. voin sitten kertoa kuinka kävi niin saatte muutkin tietää, miten paikassa menetellään tällaisissa tilanteissa.
Päätin värjäyttää hiukseni tummiksi vaihtelun vuoksi. Sanoin sitten kampaajalle että tahtoisin tummat hiukset, vain YKSI väri eikä mitään monisävyistä mitä tämä useamman kerran ehdotti, muodissa kun kuulemma on. Kysyinkin vielä että onnistuuhan kyseinen väri kun minulla oli vaaleat punertavat hiukset sinne mennessäni ja kyllä siinä päätä nyökyteltiin ja sanottiin ettei olisi ongelmaa.
Ei sitten osannut. Kalliiksi meni ja lopputulos on että hiustyvi ja hiukset ovat alta haluamaani väriä, mutta päältä selvästi vaalempi! Kampaaja sitten siinä rupatteli että eihän siitä ihan sellaista tullut kuin haluttiin, mutta oikein sievät ja sopivat suorastaan paremmin pienenä piristeenä nuo vaaleammat kohdat.
Siinä sitten auoin suutani ja nieleskelin etten alkaisi kyynelehtimään. Uutta värjäystä en edes tajunnut kysyä, kun jostain syystä oletin että siitäkin olisin joutunut maksamaan. Ystäväni onneksi on minua paljon rohkeampi ja jääräpäisempi ja soitti paikanpäälle ja vaati minulle uutta värjäystä ilmaiseksi. Ihme kyllä onnistui ja nyt on huomiselle uusi aika. Saa nähdä miten käy.
Kokematon kampaaja ei ymmärrä, että lopputulokseen vaikuttaa kaikista eniten hiuksen kunto, ja ennenkaikkea myös hiuslaatu; onko karhea, paksu hius, piikkisuora, luonnonkihara, vai lainehtivat, onko pyörteitä päässä, onko ohuet, hennot, helposti kärähtävät vauvantukkamainen hiustyyppi, onko silkkisen sileät, yliliukkaat lasimaiset hiukset (jotka eivät kärähdä mistään käsittelystä, tai ainakin se lasimainen silkkisyys palaa itsekseen, hiuksissa ei näy mikään hiusmalli koska hius valuu "päätäpitkin" kun on niin liukas).
Itselläni on lasiset, yliliukkaat hiuset, jotka ohuet, mutta toisaalta tukkaa onkin sitten paljon päässä, mitä ei ensinäkemältä uskoisi, koska hiukset ovat niin ohuet. Tämä hiustyypin AINOA plussa on se, että hiukset saa värjätä, permanentata tosi kovilla aineilla, mutta eivät kärähdä mistään käsittelystä (tai ensin kärähtävät, mutta silkkisyys palaa parissa viikossa). Itseasiassa hiuset on helpompi laittaa, kun niissä on vähintään vaalentavat, karheuttavat raidat ja/tai permanentti... Koska silloin hiukset saavat karheutta ja volyymiä, ilmavuutta, eivätkä hiukset valu päätä pitkin. Kampauksia voi tehdä vasta kun hiuksissa on vähän karheutta...
Parhaalla ystävälläni taas on sellainen untuvan pehmeä, huokoinen, ohut hius (tyyliin Katri Helena). Siihen tukkaan ei voi edes ajatellakaan ottaa permanenttiä missään muodossa, koska hiukset kärähtävät hellemmästäkin permanentista/vaalentavasta väristä...
Toisella ystävälläni taas on oikeasti liian paljon tukkaa päässä. Kaikki kampaukset näyttävät tässä tukassa luonnostaan, ilman mitään laittoa hyvältä, mutta leikatessa pitää käyttää tosi paljon ohennussaksia, jotta mallin saa kunnolla tehtyä tukkaan. Itselläni taas ohennussaksia käyttämällä saa pilattua sen ohuen hiuksen mallin kertalaakista... Oma volyymi tukassa katoaa sen sileän tien, kun kampaaja käyttää ohennussaksia! Koska tukka muutenkin erittäin ohutta...
Kokenut kampaaja huomaa mikä tekniikka sopii mihinkin tukkaan, ja mikä onnistuu ja mikä ei esim. värjäyksessä-
Niin, ja itse EN ole kampaaja, vaan ihan kokemuksen perusteella tiedän nämä jutut!
Mekin ollaan löydetty aivan mahtava kampaaja jonka värit osuu juuri nappiin ja kampaukset ovat todella upeat. Edullisemmasta päästä ei ole sekään. Yhteistä kieltä meillä ei ole mutta hyvin kuitenkin onnistuu.