Kampaaja pilasi hiukseni
Sanoin, että haluan vaalempaa kokonaisvaikutelmaa, ehkä raitoja tai sävytystä vaalenruskealla. Kampaaja värjäsi hiukseni lähes latvoja myöten niin tumman ruskealla, että väri näyttää paikoitellen täysin mustalta. Lähtötilanne siis tummanvaaleat hiukset. Näki järkyttyneen ilmeeni, kun sanoi, että väri kyllä haalenee nopeasti pesussa. No ei ole kahden pesun jälkeen muuttunut miksikään. En yksinkertaisesti saanut suutani auki tilanteessa, koska kampaajan kollega tuli vielä viereen ihastelemaan miten hyvin väri minulle sopii. Olisi tietysti pitänyt heti sanoa, että en halunnut mustaa tukkaa. Onko minulla jälkikäteen mitään oikeutta saada "korjaus" hiuksiini??
Kommentit (205)
Niin ja painotan vielä, että hyvä, ammattitaitoinen kampaaja voi sanoa suoraan asiakkaalle, että asiakkaan pyyntö on liian epämääräinen, ja pyytää tarkentamaan mitä tarkoittaa 30-luvun polkkatukalla... Koska se asiakkaan haluama tukkamalli voikin olla ihan jotain muuta kuin oikeasti 30-luvun tukkamalli... On vain mielukuva, jota ei osata pukea sanoiksi.
Ja toisekseen, kampaajan pitää pystyä myös sanomaan asiakkaalle, että sinulla ei ole tarpeeksi paksua hiuslaatua ja paljon tukkaa tähän leijonanharjatoiveeseen... Että realiteetit pitää ottaa huomuoon. Ohueen, haintuvaiseen tukkaan ei saa sitä muotoonleikkausta niin hyvin tehtyä kuin sellaiseen paksuun, pehmeään, taipuisaan runsastukkaiseen tukkaan!
Lisäksi lasimainen, liukas hiustyyppi vaatii paljon hiuslakkaa, ja myös kehiin muotovaahtoa, jotta malli pysyisi päässä eikä lätsähtäisi. Kampaajan kannattaisi aina kysyä vinkkiä itse asiakkaalta miten peset, hoidat, ja laitat tukkaasi, koska jokainen nainen oppii kyllä oman hiustyyppinsä mukaisen hoidon ja laiton, kun on vain kiinnostunut! Kantapään kautta opitaan teinikän meikkaamaan ja laittamaan tukkaa. Hyvä kampaaja on aidosti kiinnostunut eri hiustyyleistä ja laaduista, ja pikkuvinkeistä miten niiden kanssa tulee toimia.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 18:01"]
En tiedä kuinka älykkäiksi teitä voi sanoa jos mollaatte kokonaisen ammattikunnan parin tapauksen perusteella. Voi jestas.
[/quote]
Kun ei ole kuin neutraaleja kokemuksia, tai huonoja, niin kyllä siinä alkaa tulla kokonaiskuva ammattiryhmästä jossa on niin iso kirjo säheltäjää ja ilmeisen huono koulutus (siis sellainen huono koulutus, jossa ei opeteta kunnolla mitä kuuluisi).
Mikä muu ammattiryhmä syyttää yhtä räikeästi aina asiakasta, kuin kampaajat?
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 11:46"]
Mulla ainakin sitä väriä mietittiin vain heittelemällä jotain numeroita ilmaan. Tyveen sitä ja sitä numeroa ja latvoihin sitä ja sitä numeroa. Mitään värikansioita en nähnyt. Mä olen luovuttanut ja en enää mene kampaajalle. Siis todella törkeää kohtelua olen saanut. Kun ei haluta näköjään palvella kuin niitä vakiasiakkaita ja ei haluta lisää rahaa uusilta asiakkailta ja tehdä uusia asiakkaita tyytyväiseksi. Luovutan. En ole hyvää kampaajaa löytänyt. Ja btw oma äitini oli kampaaja joten tiedän mistä puhun kun sanon siitä että kampaajat ei kuuntele.
[/quote] Miksi et laita äidilläsi hiuksiasi??
[quote author="Vierailija" time="10.03.2014 klo 11:59"]
[quote author="Vierailija" time="10.03.2014 klo 11:55"]
Juu, mutta on niitäkin asiakkaita jotka haluaa nimenomaan sen rihanna-tukan, mutta eivät käsitä vaikka sanoo ettei tälläinen onnistu hänen tukan laadulle.
[/quote]
Kyllä suurin osa kampaajien asiakkaista on normaaliälyllä varustettuja ihmisiä. Älä yritä pienen vähemmistön avulla vesittää tätä ihan oikeaa ongelmaa, eli kampaajien surkeaa ammattitaitoa.
[/quote]
Tätä vähän kyseenalaistan, tätä normaaliälyn käsitettä siis tässä tapauksessa. En ole kampaaja mutta epäilen, että monellakin voi olla ajatuksena että haluaa tietyn kuvan/julkkiksen mallisen kampauksen. Onhan myymälöissä vinot pinot lehtiä eri kampausmalleista, ja olen itsekin ympäröinyt niitä kuvia joita voisin esitellä kampaajalle. Ja ihan aina ei tule mieleen, että jotakin kampausta ei minulle voisi tehdä. Väittäisin silti, että olen hyvin keskivertoasiakas keskivertoälyllä varustettuna.
On muuten hinnat laskeneet kampaamoissa rutkasti viimeaikoina. Väri ja leikkaus mainostetaan paikassa kun paikassa maksavan 60-75 euroa.
108. jatkaa vielä...
Kampaajissa on eroja. Kaikki vaan ei osaa leikata. Jos on pitkä tukka ja tasoittaa vaan latvoja niin sen nyt osaa tehdä kuka vaan. Sitten jos haluaa hyvännäköisen, hyvin leikatun pitkän polkan niin on vähän eri juttu (tai mallin muutos, kokemusta on)). Mulla on liukas, paksu ja lasimainen hius. Sitä on mahdotonta laittaa jos leikkaus ei ole toimiva. Harmittaa jos joutuu melkein heti taas uudestaan varaamaan aikaa jos leikkaus ei ole toimiva..rahaa palaa ja hermot menee.
Tosiaan nykyiseen kampaajaan olen erittäin tyytyväinen. Kannattaa kysellä ystäväpiiristä (+tutuilta) onko ketään jota vois suositella. Näin minäkin löysin omani.
Mä kävin valittamassa jälkikäteen tukastani. Oli sovittu, että laitetaan vaaleaa raitaa ja pohja saa olla tummanruskea/ruskea, kuten ennenkin. Raitoja ei näkynyt ja musta tukka tuloksena. Värjättiin samalla ripset ja kulmat, nekin täysin mustat ja kulmia ei nypitty ollenkaan. Lisäksi parturi puoli tunita myöhässä. Menin sinne sovittuna aikana 17.3. lähdin kotiin 20.00. Uskomatonta. Aluksi ajattelin, että tukka on ihan ok. Mutta kotona kun sitä yritti laittaa, ei totellut alkuunkaan. Väärin leikattu, totesi toinen parturi samasta ketjusta ja omistajan luvalla sain korjauksen ja uuden värin ilmaiseksi. Menen toistekin sinne, hyvää palvelua oli näiltä muilta ja ottivat minut heti "vakavasti".
Olen nyt kokeillut soodalla ja shampoolla värin haalistamista ja haaleneehan se. Valitettavasti eniten ihan tyvestä eli siitä ainoasta kohdasta, johon väriä oli tarkoitus laittaa..
Ehkä selitin epäselvästi kampaajalle, kun sanoin haluavani tyvivärin ja pituuksiin vaaleaa. Minulle tyvi tarkoittaa liukuvärjätyssä tukassa 5- 10 cm kaistaletta. Kampaajalle se tarkoitti 30 cm pätkää. Ensi kerralla selitän senttimetreissä toiveeni. Väristä olisi pitänyt valittaa paikan päällä. Koen, että jälkikäteen vaikeaa, kun on vain sana sanaa vastaan.
Joku puhui sokista pilalle menneiden hiusten takia. En nyt itse voi sanoa olleeni sokissa, mutta erittäin hämmentynyt olin sekä jopa pelästynyt. Koin tilanteen ahdistavaksi, koska kampaaja huomasi selkeästi mokanneensa, mutta yritti peitellä sitä ylipirteydellä ja kehuilla sekä kollegoiden säestyksellä. Olisin ehkä odottanut, että olisi sanonut, että sori eihän tää lopputulos nyt oo sellainen kuin suunniteltiin ja olisi tarjonnut jotain hyvitystä. Minulle (ennen) vaaleat hiukseni ovat töissä olleet ns. käyntikorttini kansainvälisten asiakkaiden keskuudessa, koska kaikki yhdistävät vaaleuden skandinaavisuuteen ja usein asiakkaat kommentoivatkin hiuksiani ja kyselevät ovatko kaikki suomalaiset vaaleita jne. Hyvä keskustelun avaus ainakin, vaikka tyhmä stereotypia onkin. Niin siksikin ärsyttää tämä episodi.
ap
Jyväskylän sokoksen kampaaja oli ilmeisesti kyllästyny siihen, et olin jo kolmesti käyny hänen penkissään. Sanoin et olen miettiny ehkä jotain punertavaa hiuksiin, niin se sano vaan et voi ei ja rypisteli naamaansa ja katto mun hiuksia... No sitten päätettin ja katottiin värikartasta vaalea vaalea ruskea ja vaaleita raitoja vähän. No, tuli melkeen musta. Pahinta oli kun sanoi että "kerrostan taas vähän niinku viimeksi", kerrosti paksuja osioita niin et lyhimmät oli noin neljä senttiä pääläelta juuresta. Siis sellasia paksuja kerrostettuja osioita leikkasi pään juuresta latvaan asti niin, et latva oli pieni hiirenhäntä ja paljon lyhyempi kuin mitä sovittiin. Edellisen kerran oli tosiaan kauniisti huomaamattomasti kerrostanut aivan pienesti latvoista.... Järkytyin niin pahasti, etten pystyny ku nieleskelemään itkuani mutta myöhemmun valitin, olisin kuulemma saanu uuden värjäyksen mutta hyi vittu, sille naiselleko oisin menny johki värinpoistoon vielä vai?! Vaadin saada esimiehen tiedot jotka sitte sainkin jumalattoman jankutuksen jälkeen. ja niille jotka ihmettelee, miten tällaset mokat syntyy, niin vastaus on se, et luottaa kampaajaan ja lukee lehtiä sen aikaa kun se leikkaa, värin kanssa ei voi tietää, kun väri niin erilainen sen aineen kanssa kuin pois huuhdeltuna.
No Jyväskylän sokoksessa on muitakin kampaajia, jolloin sun ei olis tarvinnut ottaa väriä samalta kampaajalta.. Kuten tiedät.
[quote author="Vierailija" time="10.03.2014 klo 15:19"]
No Jyväskylän sokoksessa on muitakin kampaajia, jolloin sun ei olis tarvinnut ottaa väriä samalta kampaajalta.. Kuten tiedät.
[/quote]
Hehe"kuten tiedät", aijaa, mistä mä sen tietäisin?! :O
aijaa, eipä tullut mieleen, että joku muu kampaaja olisi korjannut värjäyksen! Erityisesti kun sanoi, että " korjaaN värin ilmaiseksi". Eipä tullu mieleen, että joku muu olisi sen korjata voinut. olisko se kampaaja sitten maksanut sille toiselle kampaajalle palveluksesta oma asiakkaan hiusten korjaamisesta vai?! Kuitenkaan olisi arveluttanut antaa saman puljun kampaajan korjata väriä yhtä lailla, kun naiset tietää aina, siis sen miten ne kostaa toiselle naiselle, eli asiakkaalle tässä tapauksessa...olisi esim saanu värinpoisto lillua inasen liian pitkään hiuksissa ymm muuta kivaa kliffaa :/
No miten et tietäisi että samalle ei ole pakko mennä ja että siellä on useita henkilöitä? Sokos sen sulle korvaa, ei yksittäinen kampaaja.
Voisit siis aivan hyvin soittaa ja pyytää eri kampaajaa. He ovat vain vuokralla sokkarilla.
Tuo sun kostamisfobia on aika epäterve ajatuksena, en jotenkin usko että työssäkäyvä kampaaja edes ajattelee tuollaista.
Mitä ihmettä? Onko tääkin joku suomalainen asenne että se ammattilainen joka mokaa, ei saa edes virhettään ilmaiseksi korjata kun heti ollaan siitäkin ehdotuksesta piikit pystyssä?
[quote author="Vierailija" time="10.03.2014 klo 13:40"]
Odotan keskustelunavausta, että kampaajat saisivat avautua mitä he eivät toivo asiakkailtaan. :) Näin niin kuin vastapainona. Anyone?
[/quote]
Käytin oman käden oikeutta. :)
http://www.vauva.fi/keskustelu/3944887/ketju/kampaaja_mita_toivot_asiakkaaltasi
Liian tumman värjäystuloksen vaalentamiseen kampaajalta saatu vinkki: Osta värinpoisto ja sekoita sitä 50-50 syväpuhdistavaan sampooseen. Anna olla hiuksissa jonkin aikaa, tarkkaile paljonko vaalenee (esim. huuhdo pienestä suortuvasta sekoitus pois). Tein noin pari kertaa, kun useita vuosia sitten tuli liian tumma, lähes musta, väri. Toimi ainakin mun ohuissa ja hennoissa hiuksissa. Lähes mustasta tuli ihan hyvä, ei niin tumma ruskea.
Kävin Hgin keskustassa törkykalliissa paikassa. Pyysin paksuun ja pitkään luonnonkiharaani vähän kirkastusta mutta ehdottomasti luonnollinen lopputulos pitää olla ja pitkiin hiuksiin mallin säilytys, vain vähän eli pari cm pois. Oma väri tumma maantie. Lopputulos: luonnoton kokopääblondi ja hiukset lyheni noin 10 cm, lapaluilta olkapäille. En saanut sanaa siinä suustani, ja juuri huomasi kampaajastakin että nyt meni vähän metsään sillä hoki kuinka "tällaisinä hetkinä on niin iloinen ammatistaan" ja juuri kutsui kollegan kilvan ihastelemaan väriä. Menin kotiin ja sain miehestä ulos ettei ollutkovin hyvä lopputulos, vaan luonnottmsn vaalea minulle. Soitin liikkeeseen ja pääsin korjaamaan, samalle kampaajalle. Yritti tehdä jotain värille mutta ei siitä mitään tullut. Ja pituuttahan ei lisää saa. Olin vaan joo että joojoo nyt on fine ja vittuun siitä sikalasta. Ei ne kädettömät osaa kotjata, lopputuloksena voi olla huonompi ja todella kärsinyt tukka. Siitä on nyt toista vuotta ja yhä näkyy kova blondaus latvoissa. Oikeasti, miksi suomalaiset kampaajat ovat niin paskoja? Kerran olen saanut täydellisen värin, leikkauksen ja föönauksen ja yllätys, oli ranskalainen kampaaja. Föönaaminen luonnonkiharaan olisi ihan oma valituksen aihe! Miksi vaihtoehdot ovat a) piikkisuoraksi ja b) sillä kamalalla diffuuserilla 80-luvun lakkakökkötiheäkihara? Miksi on niin saakelin vaikeaa tehdä loivaa aaltokiharaa tyyliin Madeleine? Js minun pitkään luonnonkiharaan luulisi olevan helppo juttu!
ohiksena alkaa tuntumaan että tää kampaajien haukkuja on sama tyyppi. yhtä ala-arvoista kieltä. "vittuun "paska" "ämmä" jne.
Se joka täällä sano että parturi ei ota yhtään enempää kuin on käsketty ellei kyse ole kerrostamisesta jne. Paskan marjat. Olin kampaajalla ja HÄN näytti peilillä 5 cm, en tiedä mitä tuumia ne siellä paka-koulussa opettaa, mutta hänen 5 cm oli puolesta selästä niskan ja hartian väliin. Kiljasin nopeaa että et nyt tuon verran todellakaan leikkaa. Onneksi ymmärsi näyttää peilillä. Muuten olisin saanut polkan.
"menin kampaajalle ja kerroin haluavani "30-luvun tyykisen pirtsakan polkkatukan", tyttöparalla meni sormi suuhun!"
Niin kun 30 luvulla oli vähän enemmänkin noita hiustrendejä, eikä nyt hyvänen aika epookkeja kaikki osaa ulkoa.