Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ajattelette hiljaisista ihmisistä?

Vierailija
12.05.2012 |

En tykkää puhua itsestäni. En lähde väittelemään mielipiteistä. En osaa small talkia.

Usein kohtaan sitä, että minua pidetään tyhmänä tuppisuuna. Älyni on normaali tai ehkä jopa keskitason yläpuolella. Tämän ovat sanoneet ihmiset, jotka tuntevat minut pidemmältä ajalta tai jotka ovat lukeneet kirjoituksiani. Kirjoittaminen on luontevaa. Samoin käsitteellinen pohdiskelu.

Mutta se ei tule ulos sosiaalisissa tilanteissa. Sanomani ymmärretään helposti väärin. Mieluummin vaikenen.

Koen, että minulla ei ole samanlaista tarvetta puhua ja olla sosiaalinen kuin muilla. Luin juuri tutkimuksesta, jonka mukaan itsestä puhuminen tuottaa mielihyvää ( http://www.hs.fi/ulkomaat/Tutkimus+Itsest%C3%A4%C3%A4n+puhuminen+on+pal… ) Minulla on varmaan erilaiset aivot, koska en tiedä mitään epämiellyttävämpää.

Olen myös huono rupattelemaan. Monet aiheet ovat mielestäni turhanpäiväisiä ja niistä puhuminen lieneekin vain yhteyden luomista ja sosiaalista "sukimista", mitä en osaa. Esimerkiksi saatan yksin katsella mukavan näköisiä kenkiä kaupasta ja miettiä niitä, mutta kun kuulen muiden naisten jauhavan kengistä, nousee niskakarvat pystyyn.

Kokemukseni on, että hijaisia ihmisiä pidetään tyhminä tai vaihtoehtoisesti minua on pidetty ylpeänä. Minusta tuntuu, ettei kyse ole kummastakaan, vaan saan iloni eri tavalla kuin muut, esim. yksin katselemalla luontoa ja kokemalla sen suoraan, ilman tarvetta jakaa ja jauhaa kokemuksesta sen pidemmälle.

Kommentit (73)

Vierailija
21/73 |
12.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisestä, joka ei puhu juuri juuri koskaan tulee sellainen tunne, että kyseinen ihminen ei kerro esim. ajatuksiaan muille koska hänellä ei yksinkertaisesti ole juuri lainkaan ajattelua tai muutakaan aivotoimintaa.

Vierailija
22/73 |
12.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nuorena oli vaivaannuttavaa olla hiljaisten kanssa, koska en tiennyt yhtään mitä he ajattelivat, vaikka olisin mieleläni halunnut tietää. Nyt mua ei enää toisten ihmisten ajatukset niin hirveästi kiinnosta, että kokisin menettäväni mitään jos joku ei itsestään mitään annakaan. Joskus on suorastaan helpottavaa, jos juttuseura on hiljaista, koska silloin itselleenkin voi antaa vaan luvan olla ja möllöttää, ja sekin on ihan ok-tapa viettää aikaa.

Minäkin olen aina kokenut ihan turhana itsestäni puhumisen, taustalla on ihan vaan perinteisesti huono itsetunto. En usko, että ketään kiinnostaa mun tekemät kotityöt ja jumpassa käymiset, vaikka mua kyllä kiinnostaakin kuulla muiden vastaavista touhuista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/73 |
12.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisestä, joka ei puhu juuri juuri koskaan tulee sellainen tunne, että kyseinen ihminen ei kerro esim. ajatuksiaan muille koska hänellä ei yksinkertaisesti ole juuri lainkaan ajattelua tai muutakaan aivotoimintaa.

Toivon että et joudu yhdenkään hiljaisen ihmisen seuraan ikinä enää.

Vierailija
24/73 |
13.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen ongelma on mielestäni se suomalaisuuteenkin liittyvä ajattelu, että jos joku avaa suunsa ja sanoo jotain, sen pitää olla asiaa. Muuten ei voi edes puhua. Itse huomaan, että yliopistossa ajatellaan juuri näin. Se on todella kurjaa, se merkitsee sitä, että ihmiset eivät voi ottaa kontaktia toisiinsa ja tuntevat sitten olonsa yksinäisiksi ja masentuneiksi. Myös silloin kun joku sitten jotain sanoo, hänen sanomisensa saavat hirveästi painoarvoa. Pitää siis myös kovasti pelätä, mitä sanoo, koska jos sanoo jotain väärin, niin voi mokata. Suunsa avaamisesta tulee näin harvoilla puheenvuoroilla kovin totista ja tosikkomaista.

---

Olen pahoillani, mutta pidän joitakin aloittajan käsityksiä kovin pinnallisina.

Saako täällä palstalla rupatella ja puhua muuta kuin asiaa?

Vierailija
25/73 |
12.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen hiljainen, mutta pohdiskelen asioita paljon hiljaa ollessani. Toisia kuunnellessa mielestäni oppii enemmän kuin puhuessa. Kaikilla ei ole tapana kuuluttaa omaa ajatusprosessiaan ääneen.

Vierailija
26/73 |
13.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikutat introvertilta.

Vierailija
27/73 |
12.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koen hyvin voimakkaasti varsinkin työpaikalla noin miten kirjoitat. Kahvi- ja lounastauot ovat välillä tuskaa, semmoista "pakko sosiaalistamista", jos ei osallistu niin aletaan puhumaan eristäytymisestä. No, ymmärrän toki senkin, mutta suvaitsevuutta kaipaisin enemmän työelämään :)

Vierailija
28/73 |
13.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin en kyllä itsekään rupea kannattelemaan sosiaalisia tilanteita, jos vastapelurilta ei tule vastakaikua. Osaan minäkin olla hiljaa ja nauttia omista ajatuksistani. Kumma vaan, että monet "hiljaiset" vaikuttavat vaivaantuneilta, jos heidän seurassaan käyttäytyy samoin kuin he itse.

Vierailija
29/73 |
12.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse introvertti, joka kaipaa paljon omaa tilaa ja rauhaa. Silloin kun olen seurassa, nautin kyllä sekä pinnallisista että syvällisistä keskusteluista.

Hiljaiset ihmiset ovat tylsää seuraa. Pohdiskelen mieluummin asioita itsekseni tai luen vaikka kirjaa. Miksi hakeutua muiden seuraan, jos vain aikoo istua tuppisuuna? Pahimmassa tapauksessa tuppisuu tosiaan vielä vaikuttaa kärsivältä kun joku puhuu kengistä tai muusta turhanpäiväisestä. Minä koen antropologista tai sosiologista mielenkiintoa muihin, viettäisin kahvitauot netissä roikkuen, jos en olisi juttutuulella.

Vierailija
30/73 |
13.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

itsekin. Ihmettelen joskus, miksi hiljaisia ihmisiä pidetään kummajaisina. Minusta hiljaiset kohtalotoverini ovat kiehtovia, meissä on niin paljon jännää ja yllättävää pinnan alla.

Vierailija
31/73 |
13.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen riistakommentin oikeasti vain sille, joka sanoi tarkkailevansa muita ihmisiä, koska se oli hänen mielestään älykkäämpää tai jotain vastaavaa. Siis että muut ihmiset oli jotenkin tyhmempiä kuin hän, joka aistii syvempiä tasoja.

Ihan oikeasti, KUKAAN paitsi joku narsisti ei ajattele porukassa, että jonkun on parasta olla hiljaa, koska sen kommentit on niin tyhmiä. Useimmissa porukoissa on ainakin yksi, jonka mielestä juuri teidän ajatuksenne ovat mielenkiintoisia, ja jos ei ole, niin olette sitten vain väärässä seurassa. Ainakin mulla sosiaalisten tilanteiden hankaluuden takana oli masennusta ja ahdistusta ynnä muuta ja kun ne sai hoitoon, niin ihmisten seurassa oleminenkin helpottui huomattavasti.

Vierailija
32/73 |
12.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta se ärsyttää, jos on hiljainen (aikuinen), eikä tee mitään sen eteen, että normaalit sosiaaliset tilanteet sujuisivat. Siis koko ajan ei todellakaan tarvitse olla äänessä, mutta että jokin pieni, edes väkinäinenkin, jutustelu luonnistuisi.

Minua ei haittaa se, että pidän itse keskustelua yllä tai olen siinä aktiivisempi, mutta jos kaikenlaisiin kysymyksiin saa vastaukseksi vain yhtä sanaa ja muminaa, niin on hirveän vaikea tehdä esim. töitä.

Ja olen itsekin hiljainen, ja se ärsyttää minua ja varmaan monia muitakin, mutta yritän sentään tehdä töitä sen eteen, että pieni small talk onnistuisi.

Vierailija
33/73 |
12.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tarvitsen paljon aikaa yksinoloon. Toki toisinaan kun olen viettänyt esim. viikon yksin, kaipaan jo kuollakseni seuraa minäkin. Viikon yksiolon jälkeen puhun sujuvasti melkein mistä tahansa aiheesta, kunnes saan kiintiön täyteen :)

Kärsisin, jos joutuisin pakosta esittämään sosiaalista ja avointa joka ikinen päivä, ensin töissä, sitten päiväkodissa ja lopulta vielä miehen kanssa. Puhelimessa puhumista inhoan yli kaiken, kympin lataus kestää minulla jopa kolme kk.

Parhaat ystäväni ovat suhteellisen puheliaita ja seurallisia, hyvä niin sillä minusta on kiva, että hoitavat suurimman osan puhumisesta ja vieläpä mielellään. Oudompi puhelias henkilö on minusta kovin kiusallinen. Ja mitään kysymystulvaa en kertakaikkiaan siedä...

Vierailija
34/73 |
12.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän siinä on, että jos yrittäisi olla sosiaalisempi ja osallistua, se olisi teennäistä ja vaatisi hirveästi yrittämistä.

Nuorempana yritin, nyt on alkanut tuntua että valitsen vaivattomimman ja luonnollisimman olotilan.

Vierailija
35/73 |
12.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös puhemyllyllä voi olla huono itsetunto ja siksi pitää itseään jatkuvasti esillä ja huomion siirtyessä hänestä pois menee paniikkiin.

Kaksi hiljaista harvoin sopii yhteen, kuin kaksi miinusmerkkistä magneettia... ja samoin puheliaat ja hallisevat tyypit tarvitsevat perävaunun itselleen.

Vierailija
36/73 |
13.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

- en tykkää olla huomion keskipisteenä

- en tykkää puhua (edes yrittää puhua) asioista, joista en tiedä tai ole niin kiinnostunut. Muistan kuitenkin jotain yksityiskohtia väärin ja pelkään, että joku joka tietää asiasta enemmän, nolaa minut.

Olen se, joka porukassa tykkää kuunnella hyviä juttuja muiden kertomana mutta itse en niitä juurikaan aloita. Saatan kyllä "maustaa" jonkun hyvää heittoa tmv.

Vierailija
37/73 |
13.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta hiljaiset kohtalotoverini ovat kiehtovia, meissä on niin paljon jännää ja yllättävää pinnan alla.

Suomalaiset haluavat ajatella, että hiljainen tyyppi on tosi fiksu. No ei todellakaan välttämättä ole. Olin tekemisissä henkilön kanssa, joka oli hiljainen. Ajattelin ensin, että hän on fiksu ja harkitsevainen. Kun hän sitten oli saanut vähän enemmän suutaan auki, jouduin vain toteamaan, että hän todellakaan ei ole fiksu tyyppi vaan paremminkin hänen oli todella vaikea muotoilla ajatuksiaan muille ymmärrettäväksi.

Minusta siis tuossa on osa vain myyttiä, koska suomalaiset ovat sellaisia hiljaisia ja hitailla käyviä mutta haluavat ajatella sen olevan jotenkin erityistä.

Vierailija
38/73 |
13.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvi olla pölpöttäjä, mutta tietty sosiaalisuus on must. Esimerkiksi tyttöni on aika hiljainen, mutta tosi innokas liittymään seuraan ja on juttussa mukana, vaikka ei tuo itseään jatkuvasti esille.

Mikään ei ole tylsempää ja kamalampaa seuraa kuin sellainen hiljainen, joka ei osaa jutella. Kysyt jotain ihan small talk -tasoista, niin saat vastauksen just tasan minimin ja sitten taas hiljaista. Tulee sellainen olo, että tuputtaa tietoa tai tankkaa kysymyksiä sarjassa, jos toinen ei osaa sosiaalisesti jatkaa juttua. Ei tarvi olla höpöttäjä, mutta tuollaisten tönkköjen seurassa on kamalaa. Mielummin välttelee.

Vierailija
39/73 |
12.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein minulla on hiljaisten seurassa olo, että he arvostelevat minua mielessään ja pitävät minua rasittavana ja typeränä, kun vaivaudun millään tavoin pitämään itsestäni meteliä

Hiljainen arvostelee vain mielessään eikä vie eteenpäin, kun taas muut juoruavat ja puivat asiaa. Onko se kivempoi sit?

Vierailija
40/73 |
13.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet hiljaiset on itseasiassa aika tyhmiä ja tietämättömiä. Verbaalinen ilmaisu heikkoa, eivät pysy kärryillä jutuissa ja eivät tiedä mistään mitään. Siksi ovat hiljaa. Toki joukossa on fiksujakin, mutta pääsääntöisesti epäsosiaaliset tyypit on vähän simppeleitä paitsi ne harvat supernerot.

Minusta hiljaiset kohtalotoverini ovat kiehtovia, meissä on niin paljon jännää ja yllättävää pinnan alla.

Suomalaiset haluavat ajatella, että hiljainen tyyppi on tosi fiksu. No ei todellakaan välttämättä ole. Olin tekemisissä henkilön kanssa, joka oli hiljainen. Ajattelin ensin, että hän on fiksu ja harkitsevainen. Kun hän sitten oli saanut vähän enemmän suutaan auki, jouduin vain toteamaan, että hän todellakaan ei ole fiksu tyyppi vaan paremminkin hänen oli todella vaikea muotoilla ajatuksiaan muille ymmärrettäväksi.

Minusta siis tuossa on osa vain myyttiä, koska suomalaiset ovat sellaisia hiljaisia ja hitailla käyviä mutta haluavat ajatella sen olevan jotenkin erityistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi yhdeksän