Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihmettelisittekö isää, joka lähtisi viikon lomamatkalle (ilman perhettä)

Vierailija
11.05.2012 |

kun vauva on 9 kk?

Luin Annasta Hannah Norrenan haastattelun, jossa hän kertoo tehneensä tuon ja sanoo samaan syssyyn, että jos isä tekisi saman, niin sitä ei ihmeteltäisi samalla lailla.

No mun täytyy kyllä myöntää, että ihmettelisin sitä ihan samalla lailla.

(Sinänsä mulle ihan sama, mitä muut ihmiset tekee, mutta tuossa tilanteessa ajattelisin kyllää, että itse en pysytyisi. Oli kumpi tahansa - isä tai äiti - kyseessä.)

Kommentit (63)

Vierailija
21/63 |
11.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

isä lähtisi lomailemaan viikoksi esim tilanteessa, että hän käy töissä ja vaimo hoitaa pieniä lapsia kotona. Mieluummin ottaisi töistä lomaa, hoitaisi lapsia kotona, jotta vaimo pääsisi lomalle lepäämään.

Työmatkat kuuluu meilläkin normaaliin arkeen. Niitä vaan miehellä on ja taas pärjätään täällä pari viikkoa ilman apuja. Sellaista se vaan on. Mutta jos tämän lisäksi pitäsi venyä vielä jonkun lomareissun takia, niin löisin hanskat tiskiin. Mulla menee raja siinä.

Sitten kun olemme molemmat taas työssä, niin tuskin niitä vähiä lomia tuhlaillaan omiin lomiin, vaan vietetään aikaa koko perheen kesken. Ehkä jotain pikkuisia irtautumisia, pidennettyjä viikonloppuja tms. voi hyvinkin olla.

Vierailija
22/63 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua harmittaa, että tähän matka-asiaan on vedetty mukaan tuo synnytyksen jälkeinen masennus. Väitän, että 99 prosentille synnytyksen jälkeiseen masennukseen sairastuneista äideistä ei tulisi mieleenkään lähteä lapsestaan eroon kahden viikon lomamatkalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/63 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos perhe ei lomailisi keskenään yhtään ja rahat tiukilla, niin ihmettelisin molempia. Jos taas rahaa ihan normisti käytössä, tekisivät perheenäkin reissuja, niin ihan normaaliahan se olis lähteä joskus ilman perhettä lomalle.

Vierailija
24/63 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2012 klo 10:21"]

...kun esikoinen syntyi.Kuukausi tolkulla poissa eikä kukaan ihmetellyt,en edes minä.

[/quote]

Puhuttiin lomasta ei työstä.

Vierailija
25/63 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2012 klo 12:03"]

Ihmisen lapsi on aika vaativa hoivattava. Pienen lapsen kannalta vuorokaudenkin ero tutusta pääasiallisesta hoitajasta voi olla traumaattinen, luottamusta rikkova kokemus. Meillä ei kumpikaan vanhemmista olisi lähtenyt viikon lomamatkalle lasten vauva-aikoina.

[/quote]

Näitä väitteitä minä olen ihmetellyt jo pitkän aikaa. Oma lapsuuteni oli sellainen, että  jäin kotihoitajien varaan jo heti pikkuvauvasta, olosuhteiden pakosta, hoitajat vaihtuivat, välistä sukulaiset hoitivat jne. En koe oloani turvattomaksi, kykenen muodostamaan kestäviä tunnesiteitä, olen suht tasapainoinen ihminen. Traumoja sain ihan muista asioista, kuin hoitajien vilkkaasta vaihtuvuudesta, muistelen pikkulapsiaikani olleen suht onnellisen ja turvallisen, turvattomuutta tuli myöhemmin ihan muista syistä. 

Kuitenkin joidenkin tutkimustulosten mukaan minun pitäisi olla lähes ihmisraunio näiden kaikkien asioiden takia.

Vierailija
26/63 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ihmettelisin ja olen ihmetellytkin ihan päin näiden isien kasvoja. Pitkä viikonloppu vielä menee mun tajuntaan, mutta kun ei sitä lomaa sieltä töistäkäännyt loputtomasti ole niin erikoista että siitä 25% haluaa olla ihan vaan yksi. Oisko pitäny miettiä tuota ennenkuin hankki lapsia? Varsinkin kun niitä lapsiperhelomia ei nyt niin loputtomasti ole tiedossa, meillä esikoine nyt 11v ja hyvä on jos vielä 4v meidän mukana reissaa. Eli tuossa 50:n-pääsee taas ihan hyvillä mielein yksi reissuun.

Vierailija
27/63 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.04.2013 klo 13:59"]

[quote author="Vierailija" time="11.05.2012 klo 12:03"]

Ihmisen lapsi on aika vaativa hoivattava. Pienen lapsen kannalta vuorokaudenkin ero tutusta pääasiallisesta hoitajasta voi olla traumaattinen, luottamusta rikkova kokemus. Meillä ei kumpikaan vanhemmista olisi lähtenyt viikon lomamatkalle lasten vauva-aikoina.

[/quote]

Näitä väitteitä minä olen ihmetellyt jo pitkän aikaa. Oma lapsuuteni oli sellainen, että  jäin kotihoitajien varaan jo heti pikkuvauvasta, olosuhteiden pakosta, hoitajat vaihtuivat, välistä sukulaiset hoitivat jne. En koe oloani turvattomaksi, kykenen muodostamaan kestäviä tunnesiteitä, olen suht tasapainoinen ihminen. Traumoja sain ihan muista asioista, kuin hoitajien vilkkaasta vaihtuvuudesta, muistelen pikkulapsiaikani olleen suht onnellisen ja turvallisen, turvattomuutta tuli myöhemmin ihan muista syistä. 

Kuitenkin joidenkin tutkimustulosten mukaan minun pitäisi olla lähes ihmisraunio näiden kaikkien asioiden takia.

[/quote]

Av-mamma tutkimusten. Jännää muuten että kukaan järkevä kaverini ei viihdy täällä... :)

En ymmärrä sitä, että pientä lasta ei voida jättää esim. isän hoiviin edes hetkeksi mutta peruskoululaisia kylläkin. Eli juuri niitä jotka ikävöivät eniten, voivat kärsiä koulukiusaamisesta, oppimisvaikeuksista, ovat alttiita pedofiileille jne. Eikä juuri sen ikäisten lasten pitäisi saada nauttia siitä että vanhemmat ovat aina lähellä ja saatavilla eikä missään lomamatkoilla?

Vierailija
28/63 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ihmettele, en isää enkä äitiä joka lähtee viikoksi lomalle. Aivan normaalia toimintaa. Mutta minulla onkin suhteellisuudentajua, joka on harvinaista tällä palstalla.

Vierailija
29/63 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.04.2013 klo 14:03"]

Kyllä ihmettelisin ja olen ihmetellytkin ihan päin näiden isien kasvoja. Pitkä viikonloppu vielä menee mun tajuntaan, mutta kun ei sitä lomaa sieltä töistäkäännyt loputtomasti ole niin erikoista että siitä 25% haluaa olla ihan vaan yksi. Oisko pitäny miettiä tuota ennenkuin hankki lapsia? Varsinkin kun niitä lapsiperhelomia ei nyt niin loputtomasti ole tiedossa, meillä esikoine nyt 11v ja hyvä on jos vielä 4v meidän mukana reissaa. Eli tuossa 50:n-pääsee taas ihan hyvillä mielein yksi reissuun.

[/quote]

Meilä miehellä on ylimääräisiä lomia tai joutu pitämään oman lomista eri aikaan kuin muu perhe. On käynyt siis kaverinsa kanssa reissussa mutta yleensä ottaa lapset mukaan ja lähtee aurinkorannalle viikoksi-pariksi. Myös minä olen käynyt omien kaverieni kanssa. Mikä tässä on sellainen mikä sua niin rassaa? Tai edes kuuluu perheen ulkopuolisille?

Vierailija
30/63 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, enpä itse olisi päästänyt miestäni viikoksi lomareissulle lasten vauva-aikana. Itse en olisi edes voinut lähteä, koska imetin.

Minusta vauva-aika oli äärettömän raskasta, molemmat lapset itkivät todella paljon, ja olivat varsin levottomia ja vaativia ensimmäisen vuotensa. (Taustalla allergioita ym.) 

Toki, jos joku toinen (tyytyväisemmän vauvan) äiti kokee vauva-ajan eri tavalla ja on ihan sinut sen kanssa, että isä lomailee tuolloin itsekseen, niin mitäs sitä ihmettelemään. Siitä vaan iskä matkaan.

Vierailija
31/63 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelisin.

Sekä isää että äitiä ihan yhtä lailla. Miksi kaikki eivät lähde yhdessä lomalle? Mutta mitäpä se minulle kuuluu.

Vierailija
32/63 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2012 klo 12:08"]

vauva ei saa traumoja, mutta jos se menee lomalle, niin heti meillä on moniongelmainen lapsi? hih

Minä ihmettelisin isää, jos hän olisi paljon työreissuilla ja vielä lomallakin haluaisi lomailla yksin ilman perhettään, eikä viettää heidän kanssaan aikaa.

Luulisi, että reissutyössä oleva haluaisi lomaansa viettää perheensä kanssa.

Mutta meitä on tosiaan moneksi. Toiset ajattelee, että laatuaika rittää ja toiset, että lapsi kaipaa paljon vanhempiensa aikaa.

Vierailija
33/63 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.04.2013 klo 14:14"]

Ihmettelisin.

Sekä isää että äitiä ihan yhtä lailla. Miksi kaikki eivät lähde yhdessä lomalle? Mutta mitäpä se minulle kuuluu.

[/quote]

Jos haluaa lomailla ilman perhettään joskus?

Vierailija
34/63 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

(vanha ketju, mutta menköön)

Mulla on ehkä sitten vielä piirun verran enemmän suhteellisuudentajua, koska

-en ihmettele äitiä enkä isää, joka lähtee viikoksi lomalle ilman perhettään

-en ihmettele äitiä, enkä isää, joka ei niin tee

-olen ollut "omilla lomilla" ja samoin mieheni

MUTTA pitkät erot ensisijaisesta hoitajasta voivat olla vahingollisia vauvalle (tästä ei ole olemassa mitään lopullista todistusaineistoa, koska vauvoja ei voi altistaa kokeellisesti eroille, mutta esim. kiintymyssuhdetutkimus ja lastenpsykiatrinen kokemustieto viittaavat voimakkaasti tähän). Siksi ensisijaisen hoitajan, joka yleensä on äiti, ei minusta pitäisi olla vauvasta erossa viikkoa. Isän kohdalla asia on vauva-aikana eri, siksi isä voi mielestäni mennä viikon lomakke, jos vain äiti jaksaa lasten kanssa yksin (minusta on myös ihan ymmärrettävää, jos ei jaksa ja toivoo, ettei toinen menisi).

En ymmärrä, miksi tämä pitää aina vetää asetelmiin "suoraan synnäriltä hoitoon vaan, ei ne mitään tajua" vs. "olet siis lapsesi kanssa 24/7 kunnes hän on 18 v". Mä en ole lainkaan kiinnikasvanut lapsiini ja olen todellakin jättänyt heitä sekä miehen kanssa että varsinaiseen "hoitoon", mutta ensin vähäksi aikaa ja vähitellen aloittanut pitemmät reissut. En ole äitinä ollut vauvasta erossa koskaan vuorokauttakaan, ja lapset eivät ole olleet yöhoidossa perheen ulkopuolella ennen 1v ikää. Kuitenkin pikkulapsiaikaamme on mahtunut sekä parisuhdelomia että kaveriporukalla tehtyjä reissuja. Viikkoa minä en ole ollut perheestä erossa vieläkään (kuopus 3v), mies on pari kertaa ollut.

[quote author="Vierailija" time="19.04.2013 klo 14:05"]

En ihmettele, en isää enkä äitiä joka lähtee viikoksi lomalle. Aivan normaalia toimintaa. Mutta minulla onkin suhteellisuudentajua, joka on harvinaista tällä palstalla.

[/quote]

Vierailija
35/63 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ihmettelis kumpaakaan, jos se on kerta ko. perheen tapa :), mutta omassa perheessä ihmettelisin, koska ei me koskaan olla oltu kumpikaan noin kauaa pois perheen luota. Mies ollut kerran yhden yön pois perheen luota ( työmatkalla ) ja minä olen ollut muutaman kerran yön yli reissuilla ( ei työmatkoja ). Esikoinen 7 v.

Vierailija
36/63 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nythän Hannah Norrenalle ja Tuomas Enbuskelle on tullu asumusero.

Että ehkä se kieli sit ongelmista perheessä, tuollainen matkustelu

Vierailija
37/63 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ihmettelisin. Jos omani edes ehdottaisi niin lopputili tulisi.Olisi arvokeskustelun paikka- meillä.

Vierailija
38/63 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos mies "päästää" myös naisen omalle matkalleen niin miks ei. Usein näin ei ole..

Vierailija
39/63 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.04.2013 klo 14:26"]

[/quote]

Ei kun se on palstamamman mielestä isovanhempien syy, koska eivät ole tarpeeksi hoitaneet lasta, että olisivat saaneet parisuhdeaikaa

Nykyvanhemman pitää siivuttaa elämänsä

-laatuaikaa lapselle pikku siivu

-omaa aikaa äidille pikku siivu

-omaa aikaa isälle pikku siivu

-parisuhdeaikaa ilman lasta pikku siivu.

On kokonaan unohtunut ajatus, että perhe on kokonaisuus ja jos perheen perustaa, pitäisi myös yrittää perheenä elää. Ei voi syödä kakkua ja säästää sitä

Vierailija
40/63 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.04.2013 klo 14:26"]

[/quote]

MIten se niistä kielii? Älä pliis yleistä. Onhan se nyt ihme jos sen oman perheen kanssa on pakko kykkiä 24/7/365 jotta ei ole ongelmia. Kyllä mä olen edelleen muutakin kuin vaimo ja äiti ja tykkään käydä kavereiden kanssa lomalla. Mitä pahaa tässä on ja kenelle? Pääosin reissataan perheenä mutta myös omien kavereiden kanssa voi myös mennä, kumpikin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kuusi