Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muistakaa työhakemusta tehdessä oikeinkirjoitus! Ei voi kuin

Vierailija
08.05.2012 |

ihmetellä miten paljon on kirjoitusvirheitä hakemuksissa:O Haen myyjää ja hakemuksia on tullut nyt kymmenkunta. Vain pari niistä on kirjoitettu hyvin, eli tarkoitan ettei joka lauseessa ole jotain virhettä. Hakemus voi olla rento ja vapaamuotoinen, mutta ei se tarkoita, että voit kirjoittaa tähän tyyliin: "huomasin teidän työ paikka ilmoituksen ja myynti, asiakaspalvelu ja myyjän työstä johtuen olisin hyvä. " Eli lauseessa ei oikeastaan ole edes mitään tolkkua. Monesta hakemuksesta puuttui isot alkukirjaimet, yhdyssanat kaikki väärin, sitten ihan vaan kirjoitettu sanoja väärin tyyliin "työhekemus". Argh! Ei huvita lukea hakemusta loppuun asti, jos jo alussa huomaa nuo virheet. Miten hakija voi pokalla naamalla väittää olevansa tarkka ja tunnollinen, jos hakemus ei sitä ole.

Puhumattakaan siitä, että monet cv:t alkoi jostain vuodesta -83 vaikka aina pitäisi laittaa tuorein koulutus/työkokemus ensin.

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
08.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän huonot äidinkielentaidot ihmisiltä, joilla on kansakoulua käytynä hikisesti se pakollinen minimi. Mutta nykyisin kaikki käyvät peruskoulua niin kauan, että alkeelliset kielioppisäännöt luulisi olevan jokaisella hallussa.

Vierailija
22/57 |
08.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että lukihäiriöinen voi tarkistuttaa tekstinsä jollakulla jolla ei ole ko. häiriötä. Myös minun ruotsinkielinen mieheni (asunut kouluikänsä Ruotsissa, ei opiskellut suomea) tarkistuttaa työhakemuksensa minulla ja korjaan pahimmat virheet (esim. yhdyssanat).

t. 19

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
08.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

haki töihin nainen, jonka mies soitti tämän naisen puolesta. Eli naisen pitäisi opetella suomen kieltä myyjän työtä tehdessään. Ja tällä hetkellä kielitaito oli niin huono, ettei voinut edes itse soittaa. :(

Valitettavasti kaupan alalla tarvitaan edes auttava suomen kielen taito. Vaikka kaupan kassoja halveksitaankin.

Vierailija
24/57 |
08.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakija kun kirjoittaa näppäilyvirheenä "työhekemus", se on suuri synti. Kannattaisi varmaan lukea myös omat kirjoitukset läpi, ettei tulisi aivan samoja näppäilyvirheitä omaan tekstiin...

Ps. Luehan ap lainauksen ensimmäinen lause ;)

Meillä hekemamme myyjä olisi käytännössä

vastuussa koko myymälästä ja työtehtävät ovat todella monipuolisia, ei todellakaan mitään pelkkää viivakoodin lukemista. Ap

Tarvitaanko tarjoamassasi työssäsi virheetöntä suomen kielen kirjoitustaitoa?

Vierailija
25/57 |
08.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole hankalaa käydä vaikkapa siinä lähikirjastossa ja pyytää siellä ammattilaista tarkistamaan oikeinkirjoitus.

- kirjastoalan ihmiset eivät ole kielenhuollon ammattilaisia.

- kirjastoihmisillä on ihan tarpeeksi omiakin töitä, ei niiden tehtävänä ole toimia oikolukijona kaiken maailman kirjoitustaidottomille ohikulkijoille.

Mistä ihmeestä sulle tällainen ajatus tuli edes mieleen? Menetkö ohikulkiessasi lähiärrälle ja pyydät myyjää kiillottamaan sun kengät?

Vierailija
26/57 |
08.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeinkin joku alkaa kapinoimaan tätä nykään vallalla olevaa anti-intellektualismia vastaan!

Oikeinkirjoitus ei todellakaan ole yhdentekevä asia. Itsekin pidän aikuista ihmistä kauniisti sanottuna vähän yksinkertaisena, jos hän ei kykene laatimaan ymmärrettävää tekstiä.

Peruasiat kunniaan, sanon minä.

Vierailija
27/57 |
08.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, näinkö pitkään meni tämän viestin tulemiseen! Ap.

Mutta ei voi olla hiukan hymyilemättä, että sinä itse et osaa selvästikään pilkutusta. Aloituksessasi on todella monta virhettä. Toki on vähän eri asia kirjoittaa av-palstalla niitänäitä ja hakea työpaikkaa. Mutta silti...

Vierailija
28/57 |
08.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Peruasiat" pitää olla kunnossa ;)

Viimeinkin joku alkaa kapinoimaan tätä nykään vallalla olevaa anti-intellektualismia vastaan!

Oikeinkirjoitus ei todellakaan ole yhdentekevä asia. Itsekin pidän aikuista ihmistä kauniisti sanottuna vähän yksinkertaisena, jos hän ei kykene laatimaan ymmärrettävää tekstiä.

Peruasiat kunniaan, sanon minä.

Vierailija
29/57 |
08.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Peruasiat" pitää olla kunnossa ;)

Sillä perunkirjoitus jos mikä nyt on syytäkin laatia hyvälllä ja selkeällä suomenkielellä!

Vierailija
30/57 |
08.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa työhakemusta tehdessä oikeinkirjoitus! Ei voi kuin

ihmetellä PILKKU miten paljon on kirjoitusvirheitä hakemuksissa:O Haen myyjää PILKKU ja hakemuksia on tullut nyt kymmenkunta. Vain pari niistä on kirjoitettu hyvin, eli tarkoitan PILKKU ettei joka lauseessa ole jotain virhettä. Hakemus voi olla rento ja vapaamuotoinen, mutta ei se tarkoita, että voit (PAREMPI PYSYÄ SAMASSA PERSOONAMUODOSSA ELI PASSIIVISSA ELI "VOI") kirjoittaa tähän tyyliin: "huomasin teidän työ paikka ilmoituksen ja myynti, asiakaspalvelu ja myyjän työstä johtuen olisin hyvä. " Eli lauseessa ei oikeastaan ole edes mitään tolkkua. Monesta hakemuksesta puuttuiVAT isot alkukirjaimet, yhdyssanat OLIVAT kaikki väärin, sitten (OLI) ihan vaan kirjoitettu sanoja väärin tyyliin "työhekemus". Argh! Ei huvita lukea hakemusta loppuun asti, jos jo alussa huomaa nuo virheet. Miten hakija voi pokalla naamalla väittää olevansa tarkka ja tunnollinen, jos hakemus ei sitä ole. Puhumattakaan siitä, että monet cv:t alkoiVAT jostain vuodesta -83 PILKKU vaikka aina pitäisi laittaa tuorein koulutus/työkokemus ensin.

nämä ainakin löytyivät, joku tarkempi näkee ehkä muutakin.

Vierailija
31/57 |
08.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti kaupan alalla tarvitaan edes auttava suomen kielen taito. Vaikka kaupan kassoja halveksitaankin.

työntekijän kanssa, jonka kielitaito kauppaan oli riittämätön asiakastyytyväisyyden kannalta. Tällainen henkilö voi pärjätä pelkässä kassatyössä, joita kuitenkin on tarjolla lähinnä isoissa marketeissa tai vuokratyönä. Tällainen henkilö ei välttämättä osaa selvittää kassalla tapahtuvia virhetilanteita, pitää kyetä lukemaan, mitä kassakoneella lukee ja selvittää virhetilanteet itsenäisesti. Monesti kassatyökään ei ole sellaista, että pelkästään sanotaan hei ja kiitos ja loppuaika tuppisuuna vaan asiakkaat esittävät kysymyksiä, joihin pitää löytää vastaus. Tällainen ei onnistu puolikielitaitoiselta.

Monesti olen halunnut joskus Vii Voanissa kysyä jostain tuotteista mutta myymälän omistajapariskunta ei puhu suomea. Onneksi nuorempi sukupolvi näyttää jo puhuvan.:)

Vierailija
32/57 |
08.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvitaanko tarjoamassasi työssäsi virheetöntä suomen kielen kirjoitustaitoa?

Eipä varmaan. Samoin kuin monissa tehtävissä ei tarvita puhtaita vaatteita,. siistiä tukkaa tai mukavaa ja reipasta käytöstä.

Ja silti, ihmeesti ne vaan auttavat työn saamisessa... Katsos, kun on olemassa ilmiö nimeltään ensivaikutelma ja siihen nuo kaikki ulkoiset piirteet ja käytös vaikuttavat. Joku ihminen vain miellyttää enemmän kuin joku toinen.

Kun oikeasti haluaa jonkin työn, kannattaa karsia pois kaikki ne tekijät, jotka on itselle epäedullisia. Virheetön ja siisti hakemus on ihan perusasia ja jos on jotain lukihäiriötä, se kannattaa luettaa jollain muulla ennen lähettämistä. Sampoin tietysti se, että valmistautuu haastatteluun niin henkisesti kuin ulkoasultaankin, työtehtävän ja paikan mukaan tietysti.

Vierailija
33/57 |
08.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin laatia työhakemusta. Kirjoitusvirheitä tulee kirjoittavalle. Sen takia tärkeä teksti oikoluetaan ennen kuin se toimitetaan eteenpäin. Nopeassa tahdissa keskustelupalstalle kirjoitellessa se (oikolukeminen) ei ole tarpeen.

t. ohis

Vierailija
34/57 |
08.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkä ole se olennaisin asia myyjää hakiessa. Tai näin ainakin itse olettaisin. Myyjältä olettaisin vaadittavan muuta kuin oikeakielisyyttä :)

Tosin isojen alkukirjainten käytön olettaisi onnistuvan kaikilta, joten ehkä sentään voi olettaa jotain perusasioita.

Vierailija
35/57 |
08.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin laatia työhakemusta. Kirjoitusvirheitä tulee kirjoittavalle. Sen takia tärkeä teksti oikoluetaan ennen kuin se toimitetaan eteenpäin. Nopeassa tahdissa keskustelupalstalle kirjoitellessa se (oikolukeminen) ei ole tarpeen. t. ohis

Ellei nyt sitten työkseen oikolue. (Ja käsittääkseni myös työkseen oikolukevillekin sattuu välillä virheitä.)

Vierailija
36/57 |
08.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pyrin tarkistamaan työhakemuksien oikeinkirjoituksen vähintään kahteen kertaan. Myönnän kyllä, että nyt kun opiskeluista on jo aikaa, eikä kirjakieltä ole tullut käytettyä, on sen kirjoittaminen vähän hakusessa. Jos kielitaito on heikompaa, voi työhakemuksessa kirjoittaa asiat sellaiseen muotoon, missä virheiden mahdollisuus on pieni!

Itse olin pöyristynyt, kun meitä työnhakuun opastavalla kurssilla käskettiin tehdä työhakemuksista hauskoja, värikkäitä ja piristää niitä HYMIÖILLÄ! Huh. Minusta asiallinen ja vähän tylsähkö hakemus on parempi kuin kirjava, hymiönkoristeltu teos. Tai sitten se on vaan tätä päivää ja olen itse pudonnut kärryiltä!

Vierailija
37/57 |
08.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta siis rehellisesti ottaen, ap etsii kokenutta myyjää, jolla on työkokemusta myyjän työstä 10-15 vuotta? Jos oletetaan, että myyjän työ ei ole hyvin palkattua, niin eikö ole realistista odottaa, että pätevä paikan hakija (=jolla on työkokemusta alalta) on sellainen, joka ei ole niin koulutettu, että kirjallinen ilmaisu olisi hyvää?

Entä onko ap:n mielestä parempi hakija sellainen, jolla ei ole tarvittavaa myyjän työkokemusta mutta erinomainen kirjoitustaito?

16

Vierailija
38/57 |
08.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin pöyristynyt, kun meitä työnhakuun opastavalla kurssilla käskettiin tehdä työhakemuksista hauskoja, värikkäitä ja piristää niitä HYMIÖILLÄ! Huh. Minusta asiallinen ja vähän tylsähkö hakemus on parempi kuin kirjava, hymiönkoristeltu teos. Tai sitten se on vaan tätä päivää ja olen itse pudonnut kärryiltä!

Sopinee johonkin nuoriso-ohjaajan tai jätskinmyjän paikkaan. Tai luovalle alalle, jossa pitää erottautua. Mutta varman päälle pelaava tekee asiallisen hakemuksen ja kuvaa luovuutensa ja sanavalmiutensa kiinnostavalla kielellä ja hyvillä sanavalinnoilla.

Ja noilla hymiöillä ja väreillä voi tuoda persoonallisuutta vain muuten hyvään hakemukseen. Kikkailulla ei pelasta mitään, jos on epäsopiva hakija ;)

Vierailija
39/57 |
08.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan hakemusta, jossa "joka lauseessa ei ole jotain virhettä".

Tai että olisi edes perusasiat kunnossa: "Monesta hakemuksesta puuttui isot alkukirjaimet, yhdyssanat kaikki väärin, sitten ihan vaan kirjoitettu sanoja väärin tyyliin "työhekemus". "

Samaa, kuin ap, ihmettelen minä:

"Miten hakija voi pokalla naamalla väittää olevansa tarkka ja tunnollinen, jos hakemus ei sitä ole. "

Vierailija
40/57 |
08.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopinee johonkin nuoriso-ohjaajan tai jätskinmyjän paikkaan. Tai luovalle alalle, jossa pitää erottautua. Mutta varman päälle pelaava tekee asiallisen hakemuksen ja kuvaa luovuutensa ja sanavalmiutensa kiinnostavalla kielellä ja hyvillä sanavalinnoilla. Ja noilla hymiöillä ja väreillä voi tuoda persoonallisuutta vain muuten hyvään hakemukseen. Kikkailulla ei pelasta mitään, jos on epäsopiva hakija ;)

Mitä ihmeen luovaa on olla idiootti pikkusöpöstelijä, joka ei osaa kirjoittaa niin, ettei tarvitse hymiöllä alleviivata?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kolme