Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies tuhoaa terveellisen ruokavaliomme! :(

Vierailija
13.02.2014 |

Ollaan miehen kanssa molemmat ylipainoisia, oikein reilusti. Minullakin alunperin lähes 100 kg kannettavaa.

Nyt olen herännyt siihen, että näin ei voi jatkua - jo ihan lapsenkin vuoksi. En halua, että hänestä tulee lihava. Olen nyt muuttanut ruokavaliota: meillä syödään lautasmallin mukaan, on enemmän vihanneksia, ei herkkuja joka päivä. Olen laihtunut kuukaudessa 6 kg. :)

Ja liikuntaakin olen lisännyt.

Meillä oli siis aiemmin monta kertaa viikossa vaikka uuniranskalaisia. Jäätelöä lähes joka päivä. Karkkia, sitä rataa. Nyt en enää noita osta. Kerran, kaksi viikossa voi syödä yhden herkun ja ranskalaisia tai pizzaa tms. voi olla max kerran kuussa.

Mutta mitä tekee mies? Marisee ruoasta, hän ei tätä syö (kyseessä linssimuhennos ja possun sisäfile). Hän haluaa ranskalaisia, hän haluaa jäätelöä.

Sitten mies kantaa kaupasta kolme litraa jäätelöä pakkaseen. Sipsipusseja. Karkkia. Ranskalaisia. Pullaa.

Eilen söi yksi yhden jäätelölitran lähes kokonaan. Sipsipussi menee heittämällä yhdessä illassa. Eilen vielä, kun olin lapsen kanssa iltapalalla (hedelmäsalaattia ja viiliä), haki karkkipussista suklaapatukan ja heilutteli sitä siinä meidän nenän edessä.

Sano siinä sitten lapselle, että karkkia ja jätskiä syödään kerta viikkoon, kun isä mättää lautaselle keon jäätelöä ja istuu telkkaria tuijottaen ja herkkuja vääntäen.

Puhe ei auta. Kun mies HALUAA herkkuja.

Surkeinta tässä on se, että miehellä on itsestään urheilullisen ihmisen mielikuva. Toistelee koko ajan, että hän saa kilot hetkessä pois, kun haluaa. Koska hän on niin urheilullinen. Ja jos hän käy uimassa, voi syödä mielinmäärin herkkuja. Samalla naureskelee minun kävelylenkeilleni ja tuhahtelee, kun en ole urheilullinen ihminen.

Mikä neuvoksi? :(

Kommentit (83)

Vierailija
21/83 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 11:51"]

[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 11:45"]

En mä sitä saa terapeutille vaikka tekisin mitä...

Mutta tosiaan, esim. viime viikonloppuna mies kinusi jäätelöä ja kinuskikastiketta, enkö nyt laittaisi.

Mätin sille lautaselle ison kasan jäätelöä ja kamalasti kinuskikastiketta päälle. Oikein uhalla. Lapselle laitoin pikkuisen. Itse en ottanut.

Mies tuli keittiöön ja alkoi vikistä, miksi en hänelle tehnyt, tein vaan itelleni... Sanoin, että tossa, toi on sun, ala vääntää. Mies oli huuli pyöreänä,että missä SUN jätski sitten on. Totesin vaan, etten ota, kun ei yhtään tee mieli. Otan herkkua vaan, jos on herkkunälkä ja nyt ei ole. Periaatteessa oisin voinut jätskiä syödä, kun en sillä viikolla ollut mitään herkutellut, muttei yhtään vaan tehnyt mieli.

Kummastelen itsekin. :)

[/quote]'

Kuullostaa 12-vuotiaalta pikkupojalta ennemmin kuin mieheltä. Vinkuu ja narisee, passauttaa sinua. Pistä se äijäs kuriin :-DDD

Jos sanot, että ero tai ravintoterapia, niin kumman mies valitsee? 

[/quote]

Minusta olisi kurja uhkailla erolla jonkun syömisen vuoksi.

Vierailija
22/83 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 11:48"]

Vähättelevä, lyttäävä asenne on minusta miehessäsi vielä suurempi ongelma kuin hänen ruokavalionsa. Jos toista ei kunnioita, silloin on jo asiat aika huonosti. Toivottavasti tuo on miehen osalta vain muutosvastarintaa, joka menee ohi.. Hienoa, että et ole luovuttanut terveellisemmän elämän suhteen ja käyt kävelyilläkin.

[/quote]

Totta, totta... Minuakin harmittaa tuo miehen kurja asenne. Sanoi mm., kun maanantaina iloitsin -6kg saavutuksesta, että joo, sä olet niin iso, että 10 kg lähtee heittämällä. Mutta odotas sitten, siitä voi ollakin vaikea päästä laihtumaan lisää.

Sanoin vaan, että kuule, kun on - 10 kg saavutettu, niin eiköhän jaksa jo liikkuakin paremmin kuin aiemmin. Ja jos paino oikein jumahtaa, niin hankin personal trainerin. Maksan sille vaikka, että tulee kotiovelta repimään mut salille kolme kertaa viikkoon, eiköhän siinä väkisin ala sitkeempikin läski liueta.

Miehen asenne harmittaa tosi paljon.

Mutta tärkeintä on, että mulla on ihana olo. Helpompi olla ja hengittää. Ja housuista, joiden kanssa taistelin kuukausi sitten, kun ei meinanneet mennä jalkaan, menee jo mukavasti nappi ja vetskari kiinni! :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/83 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 11:53"]

Itse käyn kehonhuolto-jumpassa. En ole ylipainoinen, mutta mielestäni käy hyvin ylipainoiselle. Ei hyppimistä tms, rauhallinen tahti.

Tutki liikuntaseurojen ohjelmat. Liikuntakeskuksissa on varmasti ihmisiä,jotka osaa neuvoa sopivan jumpan.

[/quote]

Joo, kyselen vähän. Vaikuttaa vaan kuvausten perusteella, että lähes kaikki jumpat on suunnattu kovakuntoisille. Meille laihduttajille tosi vähän tarjontaa. Jotain venyttelyä... :(

Vierailija
24/83 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi hieno juttu tuo sokeriaddiktiosta pääseminen. Olen itse kokenut saman aikoinaan eikä siitä seuraa kuin hyvää. Mm. makuaisti tarkentuu, ruoka maistuu paremmalta.

Ja kävelylenkit ovat tärkeitä jo ihan mielenkin takia, happi tekee mielelle hyvää. Jotkut juoksee hampaat irvessä, toiset kävelee. 

Miehesi on tyhmä, älä välitä hänestä. Onneksi lapsi on vasta kolmen. 10-vuotiaalle olisi vaikeampi selittää miksi isä "saa" vetää litran jäätelöä yhdellä istumalla, mutta lapsi ei saa. 

Vierailija
25/83 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieno onnistuminen ap! Ja todella hienoa, että huolehdit lapsen terveydestä!

Valitettavasti minunkin mieheni harvemmin uskoo, kun vaimo jotain sanoo. Suosittelisin siis jättämään terveellisestä ruokavaliosta kertovia lehtijuttuja esille, (mahdolliselle) yhteiselle tietokoneelle nettisivuja lasten ruokavaliosta jne.

Kannattaa ehkä muutenkin edetä sillä ajatuksella, että kyseessä on ensisijaisesti vastuunne lapsen terveydestä ja hyvinvoinnista. Varmasti mieskin sen tajuaa, ja hänelä on päällä joku typerä puolustus reaktio, kun on huomannut, miten epäterveellisesti olette syöneet ja minkälaista kuraa olette lapseennekin tunkeneet. 

Voisiko neuvolan/koululääkärin kautta saada tapaamisen ravitsemusterapeutille? Varmista, että mieskin tulee mukaan. Olen kuullut useista miehistä, jotka ovat kokeneet valaistumisen, kun ASIANTUNTIJA on heille kertonut, että pitää syödä kasviksia ja välttää sokeria ja tyydyttynyttä rasvaa.

Tsemppiä!

Vierailija
26/83 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 11:55"]

[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 11:51"]

Mutta tosiaan, esim. viime viikonloppuna mies kinusi jäätelöä ja kinuskikastiketta, enkö nyt laittaisi.

Mätin sille lautaselle ison kasan jäätelöä ja kamalasti kinuskikastiketta päälle. Oikein uhalla. Lapselle laitoin pikkuisen. Itse en ottanut.

Mies tuli keittiöön ja alkoi vikistä, miksi en hänelle tehnyt, tein vaan itelleni... Sanoin, että tossa, toi on sun, ala vääntää. Mies oli huuli pyöreänä,että missä SUN jätski sitten on. Totesin vaan, etten ota, kun ei yhtään tee mieli. Otan herkkua vaan, jos on herkkunälkä ja nyt ei ole. Periaatteessa oisin voinut jätskiä syödä, kun en sillä viikolla ollut mitään herkutellut, muttei yhtään vaan tehnyt mieli.

[/quote]'

Kuullostaa 12-vuotiaalta pikkupojalta ennemmin kuin mieheltä. Vinkuu ja narisee, passauttaa sinua. Pistä se äijäs kuriin :-DDD

Jos sanot, että ero tai ravintoterapia, niin kumman mies valitsee? 

[/quote]

Minusta olisi kurja uhkailla erolla jonkun syömisen vuoksi.

[/quote]

Ai, no mä en kyllä katsoisi tuollaista miestä päivääkään. Eli en tarkoita uhkausta, vaan tosiasian lyömistä pöytään. Ottaisin kyllä eronkin. Kyse ei ole vain syömisestä vaan näköjään elämäntavasta ja lihavuuden siirtämisestä lapseenkin. Aika kokonaisvaltainen ja huomattavan pahaksi päässyt TERVEYSongelma. AP:han on selvästi onneton. Eli kyse ei ole todellakaan "vaan syömisestä". 

Vierailija
27/83 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella itsekästä ja lapsellista käytöstä mieheltäsi. Eikö hänestä ole hyvä, että teidän lapsenne ja sinä syötte terveellisesti, kun yrittää kiusata noin? Hänestäkö olisi ok, että lapsesta kasvaisi ylipainoinen jo pienenä? Luulisi kenen tahansa ymmärtävän terveellisen syömisen edut ja tukevan. Luulen, että hän häpeää omaa riippumustaan roskaruokaan ja kykenemättömyyttään pysyä terveellisessä ruokavaliossa. Puhukaa kunnolla ja tee selväksi, ettei häiritse teidän syömisiänne. Karkit syödään poissa lapsen silmistä jne. Ja ettei tuhahtele kävelyllesi - jostain se hölkkä onnaloitettava, ei tosiaan onnistu parin kilsan juoksu rapakuntoiselta hoikaltakaan! Hän voi edetä omaa tahtiansa tai pysyä lihavana, mutta ei sabotoida teidän elämäntyyliänne. Paljon tahdonvoimaa ja tsemppiä sulle, oot hyvällä tiellä!

Vierailija
28/83 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 11:18"]

Mutta mitä tekee mies? Marisee ruoasta, hän ei tätä syö (kyseessä linssimuhennos ja possun sisäfile). Hän haluaa ranskalaisia, hän haluaa jäätelöä.

Sitten mies kantaa kaupasta kolme litraa jäätelöä pakkaseen. Sipsipusseja. Karkkia. Ranskalaisia. Pullaa.

Eilen söi yksi yhden jäätelölitran lähes kokonaan. Sipsipussi menee heittämällä yhdessä illassa. Eilen vielä, kun olin lapsen kanssa iltapalalla (hedelmäsalaattia ja viiliä), haki karkkipussista suklaapatukan ja heilutteli sitä siinä meidän nenän edessä.

Sano siinä sitten lapselle, että karkkia ja jätskiä syödään kerta viikkoon, kun isä mättää lautaselle keon jäätelöä ja istuu telkkaria tuijottaen ja herkkuja vääntäen.

--

Samalla naureskelee minun kävelylenkeilleni ja tuhahtelee, kun en ole urheilullinen ihminen.

Mikä neuvoksi? :(

[/quote]

Syöminen ei taida olla perheenne isoin ongelma, vaan miehen asenne sinuun. Törkeää käytöstä. Kannattaa miettiä (sekä sinun että miehesi), että onko tuollaisella suhteella tulevaisuutta. Toisen kunnioitus on kaiken a ja o.

Vierailija
29/83 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en jaksaisi tuollaista miestä, ikävä kyllä.

Omani on taipuvainen lihomiseen ja herkutteluun, mutta tänäänkin laittoi minulle lounaaksi salaattia ja teki itselleen sitten muuta. Eli ainakin yrittää tukea laihdutustani.

Vierailija
30/83 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

25 jatkaa

Yhteinen tekemisenne on siis ollut syömistä ja sohvalla loikoilua. Miestä taitaa pelottaa muutos. Kun susta tulee taas 58 kiloinen kissa ja mies on vieläkin plösönä sohvalla, niin jaksatko enää katsella sitä siellä? Mies ajattelee, että on helpompi pitää sinutkin sohvalla kuin ryhdistäytyä itse.

Jos asut pk-seudulla, niin suosittele Friskis&Svettis-jumppaa. Tule kokeilemaan mun jumppaa keskiviikkoisin klo 20 Arabiassa!

http://friskissvettis.fi/helsinki/index.php?page=suomi

Vierailija
31/83 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi, olenpa muuten saanut paljon kannustusta. Tuli hyvä mieli, kiitos! :)

Oikeastaan minua ei niin kamalasti miehen sanomiset vaivaa. Kun itsellä on niin hyvä mieli tästä laihtumisen hyvästä startista. Enkä oikeastaan ole tehnyt muuta, kuin alkanut vaan syödä terveellisesti ja ottanut tunnin kävelyn ohjelmaan/päivä. :)

Olin henkisesti asennoitunut siihen, että paino alenee n. 500 g/vko. Tämä - 6kg/4 viikkoa on aikamoinen erävoitto! Ajattelin alunperin, että multa menee 1,5-2 vuotta, että paino on normaali (60-65 kg on tavoitteeni) ja se on tavoite edelleen. Jos asettaa liian korkeat tavoitteet ja sitten ne ei täytykään, niin tulee vaan lannistuminen, ehkä...

Mutta oishan se kiva, jos mies kannustaisi ja joskus vaikka lähtisi kävelylle mukaan...

Vierailija
32/83 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 12:10"]

25 jatkaa

Yhteinen tekemisenne on siis ollut syömistä ja sohvalla loikoilua. Miestä taitaa pelottaa muutos. Kun susta tulee taas 58 kiloinen kissa ja mies on vieläkin plösönä sohvalla, niin jaksatko enää katsella sitä siellä? Mies ajattelee, että on helpompi pitää sinutkin sohvalla kuin ryhdistäytyä itse.

Jos asut pk-seudulla, niin suosittele Friskis&Svettis-jumppaa. Tule kokeilemaan mun jumppaa keskiviikkoisin klo 20 Arabiassa!

http://friskissvettis.fi/helsinki/index.php?page=suomi

[/quote]

Harmi, kun asun Turussa. :( Mutta kiitos vihjeestä! Käyn työn puolesta usein Helsingissä, tsekkaan sieltä jumppia. Hyvin voisi tulla tuntia myöhemmällä junalla välillä ja käydä jossain jumpassa siellä.

Vierailija
33/83 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, en tiedä mitä sitten, kun itse olen taas normaalipainoinen, jos mies vielä kantaa mahan seutuvilla reilunkokoista ihrarantapalloa. Toivotaan, että se herää aiemmin tekemään läskeilleen jotain.

Vierailija
34/83 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 12:00"]

Itse käyn kehonhuolto-jumpassa. En ole ylipainoinen, mutta mielestäni käy hyvin ylipainoiselle. Ei hyppimistä tms, rauhallinen tahti.

Tutki liikuntaseurojen ohjelmat. Liikuntakeskuksissa on varmasti ihmisiä,jotka osaa neuvoa sopivan jumpan.

[/quote]

Joo, kyselen vähän. Vaikuttaa vaan kuvausten perusteella, että lähes kaikki jumpat on suunnattu kovakuntoisille. Meille laihduttajille tosi vähän tarjontaa. Jotain venyttelyä... :(

[/quote]

Pilates, lempeä jooga, vesijumpat, vesijuoksu, siinä ainakin sellaista mitä voi harjoittaa kaikenikäiset ja kokoiset.  Ei tarvitse käydä high impact tunneila saadakseen tuloksia, kun tähtäin on pitkällä. Tärkeintä on liikunnan ja ruokailun säännöllisyys.

Vierailija
35/83 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 12:27"]

[/quote]

[/quote]

Pilates, lempeä jooga, vesijumpat, vesijuoksu, siinä ainakin sellaista mitä voi harjoittaa kaikenikäiset ja kokoiset.  Ei tarvitse käydä high impact tunneila saadakseen tuloksia, kun tähtäin on pitkällä. Tärkeintä on liikunnan ja ruokailun säännöllisyys.

[/quote]

Myös bodypump-tunti sopii huonokuntoisemmallekin ja siihen on moni aloittelija hurahtanut täysin! Voi aloittaa pienillä painoilla ja lisätä kun kunto kasvaa.

Vierailija
36/83 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 11:32"]

Todella typerä ukko, jos marisee lasten kuullen hyvästä ruoasta. Pitäisihän hänen ymmärtää tukea sinua, vaikka yksin ollessaan mättäisi mitä suuhunsa. Jos kahdestaan ei keskustelu onnistu, niin ehkä joku terapeutti voisi auttaa siinä.

[/quote]

[/quote]

Miksi passaat miestäsi? Eikö aikuinen ihminen osaa itse laittaa lautaselleen jäätelöä ja kastiketta, miksi mies kinuaa sinua tekemään sen hänelle?

Vierailija
37/83 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommentoinpa tätä juttua vaan sen verran ettei kukaan teistä halua oikeasti, että teidän ukko alkaa elään terveellisesti/laihduttamaan/urheilemaan jne. Siinä vaiheessa kun se nimittäin alkaisi saamaan tollasella tuloksia, teitä alkaisi vituttamaan aivan tosissaan. Ilosuuden sijaan te vaan miettisitten miksi tai paremminkin kenen takia se tekee ton. Lisäksi te muistaisitte omat läskinne joka kerta, kun ne katsoisitte sitä. 

Vierailija
38/83 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 12:14"]Oi, olenpa muuten saanut paljon kannustusta. Tuli hyvä mieli, kiitos! :)

Oikeastaan minua ei niin kamalasti miehen sanomiset vaivaa. Kun itsellä on niin hyvä mieli tästä laihtumisen hyvästä startista. Enkä oikeastaan ole tehnyt muuta, kuin alkanut vaan syödä terveellisesti ja ottanut tunnin kävelyn ohjelmaan/päivä. :)

Olin henkisesti asennoitunut siihen, että paino alenee n. 500 g/vko. Tämä - 6kg/4 viikkoa on aikamoinen erävoitto! Ajattelin alunperin, että multa menee 1,5-2 vuotta, että paino on normaali (60-65 kg on tavoitteeni) ja se on tavoite edelleen. Jos asettaa liian korkeat tavoitteet ja sitten ne ei täytykään, niin tulee vaan lannistuminen, ehkä...

Mutta oishan se kiva, jos mies kannustaisi ja joskus vaikka lähtisi kävelylle mukaan...

[/quote]

Minusta kuulostaa että tuo teidän naljailu on molemminpuolista? Sinä yrität kieltää mieheltä herkut ja patistaa normaaliin ruokavalioon, mies taas vähättelee sun ruokavaliota?

Valitettavasti sä et terveyshyödyistä paasaamalla ja nalkuttamalla voi aikuista ihmistä muuttaa. Jos hän haluaa mässäillää niin sitten mässäilee. Hän muuttuu sitten jos itse haluaa. Minusta voit keskittyä vaan siihen että lapsen nähden ei herkutella ylettömästi. Sanot myöskin miehellesi että myöskään sinä t halua kuulla arvostelua liikunnnastasi tai ruokavaliostasi. Ette varmaan halua lapsenkaan oppivan että on ihan ok haukkua toisia, tuhahdella, arvostella jne.

Miestä ihan todella varmasti harmittaa sinun onnistumisesi.

Keskity sinä omaan projektiisi ja toivo että se ukkokin järkiintyy jossain vaiheessa.

-4-

Vierailija
39/83 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 12:30"]

[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 12:27"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Myös bodypump-tunti sopii huonokuntoisemmallekin ja siihen on moni aloittelija hurahtanut täysin! Voi aloittaa pienillä painoilla ja lisätä kun kunto kasvaa.

[/quote]

Kiitos kovasti vihjeistä! Vesijuoksua/jumppaa (yhdistelmätunti) olen joskus kokeillut, se oli HAUSKAA. Uskaltaisko todella tollaselle Bodypump-tunnille...

Vierailija
40/83 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinkki: sovi miehen kanssa että menette kehonmittaus ja kuntotestiin esim. maalikuussa. Ehkä tajuaa missä kunnossa on, kun joku ulkopuolinen mittaa hänet ja toteaa että "sinussa on 55% läskiä" ja samaan hengevetoon toteaa että kroppa on siinä kunnossa että vastaa 65-v kroppaa, dianetes kolkuttelee ovella, ja elinikäennuste on huono.

Ainakin Tampereella Varalan urheuluopistolla on noita testejä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kahdeksan