Mistä motivaatiota painonhallintaan/ laihdutukseen?
Siinäpä siis kysymys. Minulle on jäänyt kahdesta raskaudesta kivasti kiloja, ja nyt on tilanne se että paino on tuon viimeisen synnytyksen (josta siis 1,5 vuotta aikaa) jälkeen vaan noussut. Ylipainoa alkaa olemaan ihan kiitettävästi, koko aikuisikänä en ole kuin viimeisilläni raskaana painanut tämän verran :(
Nyt olisi oikeasti pakko saada jostain alkusysäys painon tiputtamiselle. Kaikki hyvät vinkit otetaan vastaan :)
Meillä ei ole lähimaastossa kuntosaleja tms, ja kansanopiston jumpparyhmät on pois sujettu vaihtoehto. Meillä on tosiaan tuo 1,5v lapsi sekä 8-vuotias erityislapsi. Heitä ei voi jättää kotiin, tukiverkkoja ei ole ja mies on töidensä vuoksi paljon pois kotoa.
Kommentit (63)
sokerin tilalle makeutusaine tai marjoja puuron päälle, paljon parempaa. Karppausta suosittelen minäkin.
onko tuo karppaaminen kuinka hankalaa? ajatellen etten mielellään tekisi eri ruokaa perheelle ja itselleni? tuo erityislapsi on lisäksi erittäin valikoiva ruokansa suhteen..
ap
AP: Nyt jatkokysymystä.. jos siis aloitetaan tuosta syömisestä. Esimerkkinä yhdne tavallisen päivän ruuat:
puuro mustikkakeitolla, ei sokerista.
lounas: lautasmalli: puolet vihreää, salaattia, kurkkua, tomaattia, herneitä, porkkanaa tms.
ja katso mitä se ruoka on, netistä löytyy varmasti keventäjälle ruokaohjeita
+vesi
vp: kahvi, hedelmiä, marjoja
päivällinen tavallista perusruoka koko perheelle - hetkinen mikä on tavallista perusruokaa katso kun sitä syö muutkin eli määritellään ehkä vähän eri tavalla jos se ei kulumalla vyötäisiltä lähde eli mitä syöt???
iltapala leipää+ teetä tms (jos sen leivän jättää pois, niin mitä tilalle?)
mitä leipää? tuleeko sokeria, hunajaa? onko leipä pullaa vai täysjyvää? mitä on leivän päällä?
vihreä tee ok ei llisukkeita, ruisleipä, sipaisu margariinia, kevytjuustosiivu 2kpl ja kurkkua/tomaattia
jos jää nälkä, ota lasi mustikkakeittoa, marjoja tai hedelmiä
ja toinen kompastuskivi... kun muksut nukkuu ja talo hiljenee niin JUMPPAAT! netistä hyvät ohjeet.
Vinkkejä noihin ongelmakohtiin tuli tässä!
Kun koko ajan jouduin miettimään, mitä syön seuraavaksi tai suunnittelemaan päivän syömisiä, ei ruoan ajattelusta päässyt eroon.
Viisi päivää sitten vain päätin kaupassa nähdessäni Nuttrilett -paketin, että otanpa tuon ja menen päivän kerrallaan VLCD -aterioilla. EI tarvitse miettiä syömisiä tms. No, nyt on viides päivä menossa, paino oli pudonnut tasan 3kg tänä aamuna, neljännen päivän jälkeen. Ja yllättävän kivuttomasti on mennyt. Jatkan kuuria vielä reilu pari viikkoa. Itse olen juuri saavuttanut normaalipainon rajan ja tavoitteena tiputtaa vielä 10kg, joista osa täydellä nutrauksella, osa osanutrauksella.
Kokemuksestani suosittelen kokeilemaan vlcd-dieettiä. Siinä ei siis tarvitse miettiä ruokaa koko ajan. Sinulla on valmiiksi tietyt päiväateriat, jotka syöt ja se siitä.
Tsemppiä!
onko tuo karppaaminen kuinka hankalaa? ajatellen etten mielellään tekisi eri ruokaa perheelle ja itselleni? tuo erityislapsi on lisäksi erittäin valikoiva ruokansa suhteen..
ap
Ei ole karppaaminen hankalaa. Esim. jauhelihakastikkeeseen ei todellakaan tarvita vehnäjauhoja. Kun muut syö perunaa tai pastaa, sinä laitat sekaan keitettyjä kananmunia tai mikrossa kypsennettyjä pakastevihanneksia, vähän muitakin kuin porkkana-kukkakaalia, esim. kiinalaisia wokkivihanneksia. Sama pätee monen muun ruuan kanssa.
Lihaa ja kalaa saa syödä karppaajakin. Lisukkeeksi perunan, riisin ja pastan tilalle tosiaan iso annos kasviksia.
Ruokaisa salaatti keitetyn munan ja esim. kanasuikaleiden kera on ateria sinänsä. Muut voi syödä kanasuikaleensa normilisukkeiden kanssa.
Ihan helppoa se karppaaminen on, oikeasti. Motivaatiota tietysti vaatii, ja itsekuria. Sitten ei sokeria eikä pullia käytetä ollenkaan. Siis sokerin ja pullan tilalle - ei mitään! Ei kaikkea voi korvata, ne pitää vaan jättää pois.
Kuten jo joku on aiemminkin sanonut, keksi itsesi palkitsemiseksi pullan tilalle jotain muuta.
Motivaatio, motivaatio, motivaatio. Miksi haluat laihtua????????????
Aamupala:
kaurapuuro+voi/margariinisilmä+3 rkl raejuustoa+mehukeittoa
omena, mandariini, kourallinen rypäleitä..hedelmä
kahvia/teetä
Lounas:
ruokaisa salaatti, siis reilu lautasellinen salaattia öljyisellä kastikkeella johon reilusti proteiinia, esim:
- kanaa
- tonnikalaa
- lohta
- kanamuna
- raejuustoa
Lisäksi salaattin voi laittaa esim. pähkinöitä, hyvä salaattisekoitus on GoGreenillä
Välipala:
Kahvia/teetä
hedelmä tai rahka marjoilla/hedelmillä tai rahkapohjainen smoothie
Päivällinen:
normaalia kotiruokaa, kunhan katsot että n. puolet lautasesta on vihanneksia, joko salaattia tai lämpimiä kasviksia
ruokajuomaksi maitoa
halutessasi pala ruisleipää+margariinia päälle
Iltapala:
Kahvia/teetä
Kaksi hapankorppua+margariinia+kurkkua+tomaattia
Tai Rahka hedelmillä/marjoilla tai smoothie, näiden sekaan voi laittaa esim. seesaminsiemeniä tms.
Älä lähde kikkailemaan liikaa ruualla, jos karppaaminen tuntuu vaikealta ajatukselta, älä aloita sitä. Yritä vähentää huonoja hiilareita eli valkoista viljaa, sokeria ym.
Älä kieltäydy kokonaan herkuista, päätä että saat esim. kaksi herkkuhetkeä viikossa, ei siis herkkupäivää että herkuttelet koko päivän vaan esim. kaksi kertaa viikossa jäätelö, pieni pulla tms. Tai vaikka joka päivä YKSI pala tummaa suklaata silloin kun lapset nukkuu. Jos tämä hetki päivästä on sinulle tärkeä, kuten kirjoitit, niin lupaa että saat joka ilta talon hiljettyä palan suklaata, kun olet ensin selvinnyt päivästä ok.
Muista, että opettelet loppuelämäksesi hyviä, järkeviä ruokailutapoja. Unohda kikkailut ja opettele syömään normaalia ruokaa normaaleja annoksia. Kukaan ei pysty syömään pussikeittoja tms. loppuelämäänsä.
Laita ensin ruokavalio ja ruokailurytmi kuntoon, mieti vasta sitten liikuntaa. Yksi muutos kerrallaan! Tsemppiä!
tilanteesi. Mulla on myös erityislapsi ja 2 pientä, ja olen nyt onnistunut tiputtamaan 5 kiloa - ihan kamala työ siinä oli alkuun, mutta kun pääsi vauhtiin, se onnistui. Mun vinkit:
1. Aloita nutraamalla. Viikon nutrauksella lähtee jo muutama kilo pois, olo kevenee, vatsa pienenee ja motivaatio nousee kun heti saa kivan alun projektiin.
2. Kaiva jostain valokuvia, jossa olet hehkeimmilläsi, siis siinä painossa, johon pyrit takaisin. Laita niitä herkkukaappiisi estämään mieliteot.
3. Suunnittele päivän ateriat etukäteen. Unohda sokeri kokonaan, samoin ne vaaleat leivät, pastat, riisit ja perunakin. Eikä tietenkään mehuja tai limuja, ne on täynnä sokeria. Mun ehdotus päivän aterioiksi:
aamupala: aamupuuro veteen + light-mehukeitto, tee + makeutusaine
välipala: omena/appelsiini
lounas: niukassa rasvassa paistettu kanan/kalkkunan rintafilee, runsaasti salaattia, ei salaatinkastiketta (mustapippuri, suola ja balsamico käyvät)
välipala: kevytrahkaa + näkkäriä/hapankorppua niukalla voilla
Illallinen: kevyt kasvissosekeitto + ruisleipä kasviksilla ja 1 siivu juustoa
naposteltavaksi: pikkuporkkanoita, hillitysti viinirypäleitä jos makeanhimo iskee, pahimpaan makeanhimoon muutama palanen tummaa suklaata
4. Hanki (jollei jo ole) ruokavaaka ja ala käyttämään kalorilaskuri. fi:tä. Mulla se on auttanut valtavasti. Joka ikinen ateria siihen.
5. Osta zumbavideo ja tee sitä kun ehdit - ei illalla... Lapset voivat varmaan sen aikaa katsoa areenasta lastenohjelmia. Kai se pienikin jotain teletappeja jo hetken tuijottaa tai nukkuu päiväunet, jolloin isompikin on koulussa. Jollet tykkää tuon kaltaisesta liikunnasta, osta muutamat painot (ainakin 4 kg, pienemmistä ei ole mitään hyötyä) ja jumppapallo, ja etsi youtubesta ohjeita.
Jos sulla on vain yksi pieni kotona, sinulla on myös aikaa esim. vaunulenkkeihin tai kantoliinalenkkeihin. Yritä löytää joku kävelykaveri niin on helpompi lähteä kuin yksin. Kävely ei nyt sinänsä laihduta, mutta pitää pois ruokien ääreltä ja siitä tulee hyvä olo!
Niin ja mikä tärkeintä, riippuen painonpudotustavoitteestasi, keksi itsellesi palkinto/ja. Jos haluat pudottaa 10 kg, anna aina 5 kg:n välein joku palkinto: kasvohoito, manikyyri, lehtitilaus.
Kun koko ajan jouduin miettimään, mitä syön seuraavaksi tai suunnittelemaan päivän syömisiä, ei ruoan ajattelusta päässyt eroon.
Viisi päivää sitten vain päätin kaupassa nähdessäni Nuttrilett -paketin, että otanpa tuon ja menen päivän kerrallaan VLCD -aterioilla. EI tarvitse miettiä syömisiä tms. No, nyt on viides päivä menossa, paino oli pudonnut tasan 3kg tänä aamuna, neljännen päivän jälkeen. Ja yllättävän kivuttomasti on mennyt. Jatkan kuuria vielä reilu pari viikkoa. Itse olen juuri saavuttanut normaalipainon rajan ja tavoitteena tiputtaa vielä 10kg, joista osa täydellä nutrauksella, osa osanutrauksella.
Kokemuksestani suosittelen kokeilemaan vlcd-dieettiä. Siinä ei siis tarvitse miettiä ruokaa koko ajan. Sinulla on valmiiksi tietyt päiväateriat, jotka syöt ja se siitä.
Tsemppiä!
Tämähän oli hyvä vinkki, oikein viiden päivän kokemuksella. Mitä ja miten meinasit syödä pussikuurin jälkeen, jos kerran ruokien suunnittelu ja ajattelu oli sulle liian vaikeaa? Vai aiotko syödä Nutrilett-pusseja loppuelämäsi?
Kyllä se laihtuminen vaatii pysyviä elämäntapamuutoksia. Pusseilla paino tippuu, tiedän sen itsekin. Mutta miten pitää kuurin jälkeen kilot pois? Yhtä nopeasti ne tulee takaisin, jos ei ole valmis ajattelemaan sitä ruokavalion pysyvää muutosta. Niin se vain on.
kalorilaskuri.fi
Syömisillä on kaikkein suurin merkitys laihtumisen kannalta. Kävelylenkit ja kotijumpat ei paljoa auta.
Tuon kalorilaskurin myötä olen paremmin tajunnut eri ruokien kaloripitoisuuksia. Luulin oikeastaan syöväni aika terveellisesti, kunnes aloin käyttää kalorialskuria. Voin kyllä suositella ainakin kokeilemaan!
mulla kans toimi tuo..mulla on kaksi lasta joista huolehdin käytönnössä yksin, mies ei osallistu mihinkään..eikä aikaa siis ole kuntosaleille tai jumpille..olen tiputtanut kalorilaskurin avulla jo 15 kiloa ja aion jatkaa..motivaatiota saa kun huomaa että kilot karisee ja lasten kanssa jaksaa paljon paremmin..tsemppiä sulle suosittelen ottamaan itseään vaan niskasta kiinni..nälkä on ihan kiva tunne välillä..:)
Onko sinulla lapsia ollenkaan?
Koska me "lapselliset" joudutaan kyllä iiiiiihan joka päivä miettimään mitä tänään syötäisiin =) =) =)
Nyt jatkokysymystä.. jos siis aloitetaan tuosta syömisestä. Esimerkkinä yhdne tavallisen päivän ruuat:
ap; puuro (sokerilla ja maidolla)+ tee (millä tuon sokerin voisi korvata? Paljas puuro ei houkuta. Maito on rasvatonta)
Marjasosetta, hedelmäpaloja? Ei ole vaikeaa ja niissä on makeutta.
lounas: edellisen päivän lämmitettyä ruokaa kuopuksen kanssa+ maito/ vesi
Annoskoko! (muistutan vain...)
vp: kuopuksne nukkuessa kahvi+ päivän kompastuskivi, jotain hyvää kahvin kanssa. Yleensä itse leivottua. Millä sen korvaisi?
Katkaise kierre tähän. Toi on tosi paha homma kun on opettanut itsensä siihen että kahvin kanssa on jotain hyvää. Hampaiden kiristelyä se vaatii, mutta kyllä siitäkin eroon pääsee.
päivällinen tavallista perusruokaa koko perheelle
Kts. lounas.
iltapala leipää+ teetä tms (jos sen leivän jättää pois, niin mitä tilalle?)
Vaikka pari pähkinää (maapähkinä ei ole pähkinä vaan palkokasvi, tarkoitan oikeita pähkinöitä). Pari riittää kunhan siihen asennoituu oikein. Tai jotain vähähiilarista, proteiinipitoisempaa.
ja toinen kompastuskivi... kun muksut nukkuu ja talo hiljenee niin tulee usein syötyä jotain ei niin terveellistä.. toinen iltapala tai sitä leivottua (jos on). Tästä tavasta koitan todella päästä irti...
Vinkkejä noihin ongelmakohtiin?
ap
Lakkaa leipomasta. Mulla sen katkaisi raaka peli, jauhot, hiivat, sokerit ja kaikki, _aivan kaikki_, leivontatarpeet roskiin. Niitä ei pidetä kaapissa. Ostetaan vain tarpeeseen. Mun tuli itsekin leivottua vähän joka välissä ja itse ne tuli pääsääntöisesti syötyä.
Mitä tulee iltasyömiseen, opettele pois siitä. Syöt varmaan iltapalaa lasten kanssa samaan aikaan? Minä syön ainakin, harjaan hampaat lasten kanssa samaan aikaan ja se on nykyään siinä. Sen jälkeen vaan vettä. Se oli vaan päätettävä että nyt tää homma toimii näin, loppuu iltapupeltaminen.
Oliko näistä mitään hyötyä?
joo, pitkään mietin koko avausta, just tuon kommenttijutun vuoksi :)
Mulla ei ollut mitään paino-ongelmia ennen 30. ikävuotta. Sen jälkeen tuntuu että kaikki kilot on tarttuneet kiinni kuin erikeepperillä :( eikä toivoakaan katoamisesta. Kai mä olen vaan niin selkärangaton. AInakin olen sokea syömisilleni.. mielestäni en syö kovin epäterveellisesti. Mutta Kyllä jossain on oltava vika kun kilot vaan karttuu. Liikunnan vähys on kyllä ihan tosiasia. En vaan ole keksinyt miten sitä lisäisin, kun elämän realiteetit ovat nämä :(ap
ap, olisin voinut itse kirjoittaa tuon tekstin. Olen 35 ja sain vajaa kaksi vuotta sitten kolmannen lapseni. Ensimmäisten kahden lapsen jälkeen raskauskilot lähtivät helposti ja pystyin syömään (paljonkin) lihomatta.
Nyt tämän kolmannen lapsen jälkeen raskauden jälkeen jäi 5 ylimääräistä kiloa ja nyt on huomaamatta tullut 5 lisää. Eli 10kg löytyy ylipainoa, vaikka omasta mielestäni en syö edes niin paljon...
Minä haluaisin juhannukseen mennessä 5 kg pois, voi kun onnistuisi...
Minä haluaisin juhannukseen mennessä 5 kg pois, voi kun onnistuisi...
karppaamalla ihan piis of keik, eli pala kakkua. Jonka syöt vasta sitten kun se viis kiloa on tippunut.
Terveisin sellainen, joka karppasi 10 kg pois kymmenessä viikossa. Tiukkiskarppausta, kyllä. Pois on pysyneet, koska elämäntavat muuttui kaiken kaikkiaan.
Asennoidu niin että kotona ollessa sulla on aikaa panostaa ruokaan ja ruokailurytmiin, sillä lastenkin takia täytyy kuitenkin ne säännölliset ruoka-ajat olla.
Ala syömään aamupala, lounas, kevyt hedelmävälipala, päivällinen ja iltapala.
Käytä paljon kasviksia ja suosi vähärasvaista lihaa/kalaa/kanaa/munia, rasvaa vain kohtuudella. Lapsille toki pasta tai perunat aterian lisukkeena, itselle vain pieni annos. Leipää ei kannata puputtaa jatkuvasti, mielummin vain aamu- tai iltapalalla jos leipää haluat syödä. Päälle vain sipaisu rasvaa, vähärasvaista leikkelettä/juustoa ja runsaasti kasviksia. Leivänkin voi korvata vaikka munakkaalla tai rahkalla ja marjoilla jos haluat vielä nopeampia tuloksia.
Ylimääräiset herkut pois kaapeista. Jos mässäilyhimo tulee, dippaile kasviksia kevytkermaviiliin, varaa aina kassinpohjalle naposteluporkkanoita ja pieni annos pähkinöitä, tee runsas salaatti kevytfetasta ja pahimpaan makeanhimoon täytä vatsasi light-limulla. Pitäkää perheen kanssa kerran viikossa herkku/karkkipäivä, hyvä tapa lapsillekin opettaa.
Eli mun idea on se, että laitat ruokailurytmin ja -tavat kuntoon ja jätät ylimääräiset herkut ja välipalat pois. Koita lisätä arkiliikuntaa ja käydä vaikka kävelemässä niin usein kuin mahdollista: onnistuisiko vaunulenkki silloin tällöin?
Muista että repsahduksetkin kuuluu elämään, älä jää märehtimään jos sorrut viineriin -käy tunnin lenkillä ja unohda koko juttu!
Näillä ohjeilla onnistut varmasti ja saat uutta energiaa ja puhtia! Tsemppiä!
Näistä sun vastauksista huomaa, että sä kuitenkin, kieltämisestä huolimatta, vierität lihomisen syyn lastesi ja elämäntilanteen syyksi. Minulla ei ole erityislapsia, mutta tiedän aiheesta työn vuoksi. Tiedän myös itse kokeneena sen, että vaikeassa elämäntilanteessa ei ole voimia elämäntapamuutokseen. Sinulla tuo elämäntilanne ei tule kuitenkaan muuttumaan, se on fakta. Osa lapsista tulee olemaan erityislapsia aina, mies ilmeisesti paljon poissa aina. Joten jos haluat laihtua, sun pitää päättää että pystyt siihen näillä korteilla ja lakkaat selittelemästä.
Et pysty siihen ehkä niin nopeasti kuin terveiden lasten äidit, tai jos mies olisi kotona. Mutta kun et näille faktoille mitään voi, niin joko pysyt tuollaisena tai laihdutat.
Hyviä vinkkejä olet saanut. Laitan vielä muutamia.
Ruokailu/napostelu:
- dippaa hedelmiä (ananas, mansikat, banaani, omena, päärynä...) Valion maustettuihin rahkoihin, esim. vanilja tai valkosuklaa-lime. Terveellinen herkku herkuttelun tarpeeseen
- herkuttelun tarpeeseen laita lasiin loraus Flora vanillaa ja loput sokeritonta mehukeittoa. Nam!
- Lisää JOKA aterialle hedelmiä/marjoja/vihanneksia. Ihan jokaiselle. Ei aamupalaa ilman hedelmiä/marjoja, ei luonasta ilman salaattia tai muita vihanneksia
Liikunta:
- hanki kahvakuulat, netti on pullollaan kahvakuulavinkkejä. Jo vartinkin treenillä päivässä saa taatusti tuloksia
- hanki stepperi, alkuun jo vartin stepperin käyttö päivässä tuo tuloksia, kun vertaa että ennen liikuntaa ei ollut yhtää. Lisää stepperiä pikkuhiljaa
- päätä, että sä pystyt liikkumaan, edes vähän näissä olosuhteissa. Se on pitkälti asenteesta kiinni. Ei ole varmasti vaarallista, jos lapset katsovat puoli tuntia lasten ohjelmia, kun sinä vieressä jumppaat - vartti stepperiä, vartti kahvakuulaa. Jos erityislapsi tai pienempi ei pysy paikoillaan niin kauaa, tee jumppa kun nukkuvat, tai jaa se vaikka niin että vartti aamulla, vartti illalla. Sekin on parempi kuin ei mitään.
Tsemppiä! Sä pysyt siihen kun lopetat selitykset!
muuten palaat samaan tilanteeseen hetken kuluttua. Entä jos muutat ateria kerrallaan syömätapoja? Ensin aamiainen terveellisemmäksi, kuukauden kuluttua kahvipulla korvautuu hedelmillä, 2 kk jälkeen iltasyömisen pienennys jne. Ainakin itselläni toimii paremmin hitaampi ja ei-liian-radikaali painonpudotus. Ja kyllä herkutellakin saa, mutta muuta herkuttelua joko niin, että se ei ole jokapäiväistä tai sitten pienennät herkkujen kokoa.
Tsemppiä, elämäntilanteesi kuulostaa haastavalta!
kalorilaskuri.fi
Syömisillä on kaikkein suurin merkitys laihtumisen kannalta. Kävelylenkit ja kotijumpat ei paljoa auta.
Tuon kalorilaskurin myötä olen paremmin tajunnut eri ruokien kaloripitoisuuksia. Luulin oikeastaan syöväni aika terveellisesti, kunnes aloin käyttää kalorialskuria. Voin kyllä suositella ainakin kokeilemaan!
mä kans olin totuttanut itseni siihen että kun saa lapset nukkuun, niin "palkitsen itteni jollain hyvällä" ja aina piti olla kahvin kanssa vähän pullaa..mut kyllä siitä tavasta eroon pääsee kun vaan päättää, se vaatii toki ITSEKURIA ja napostelunhimoon auttaa PURKKA ja PORKKANAT..:)Ja Light limut on hyviä koska niiden hiilihappo täyttää mahaa ja vie nälän tunnetta pois, toki pitää kuitenkin muistaa että vesi on paras juoma ja auttaa aineenvaihduntaan..
mulla kans toimi tuo..mulla on kaksi lasta joista huolehdin käytönnössä yksin, mies ei osallistu mihinkään..eikä aikaa siis ole kuntosaleille tai jumpille..olen tiputtanut kalorilaskurin avulla jo 15 kiloa ja aion jatkaa..motivaatiota saa kun huomaa että kilot karisee ja lasten kanssa jaksaa paljon paremmin..tsemppiä sulle suosittelen ottamaan itseään vaan niskasta kiinni..nälkä on ihan kiva tunne välillä..:)
Mulla ei ollut mitään paino-ongelmia ennen 30. ikävuotta. Sen jälkeen tuntuu että kaikki kilot on tarttuneet kiinni kuin erikeepperillä :( eikä toivoakaan katoamisesta. Kai mä olen vaan niin selkärangaton. AInakin olen sokea syömisilleni.. mielestäni en syö kovin epäterveellisesti. Mutta Kyllä jossain on oltava vika kun kilot vaan karttuu.
Voi ihan hyvin olla, että syöt saman kuin ennekin, mutta nyt kilot kertyy, vaikka ennen ei. Tärkeintä onkin hyväksyä tuo että kroppa muuttuu ja elämäntapojen pitää muuttua myös, eikä jäädä vuosiksi jankkaamaan itselleen, että eihän tässä näin pitänyt käydä ja enhän mä ole ennenkään lihonut, en edes syö enemmän kuin ennen. Eli lusikka kauniiseen käteen - jos nyt painat mielestäsi liikaa eikä NYKYruokavaliolla ei paino tipu, ruokailut täytyy pistää remonttiin.
Tätä samaa asiaa yritän tässä seittää itsellenikin, siksi tuttua...
kurnii vaikka elimistön energiamäärä riittää? Kokeile napata joku närästystabu ensi hätään ja katsoa riittäiskö se.
Ne ei ole raskauksien eikä lastesi vika vaan sinun vikasi. Sinä päätät mitä kannat kaupasta kotiin. Sinä päätät mitä syöt ja minkä verran liikut. Minä liikuin vaikka minulla oli 3 alle 5-vuotiasta ja mies matkatyössä. Kotona käsipainoja tms. Ja vauva oli kantoliinassa niin kävelin välillä taloamme ympäri lasten ollessa hiekkalaatikolla. Kaikki tekemättömyys on vain saamattomuuttasi. Kun oikeasti ymmärrät että olet itse lihottanut itsesi niin se on ensimmäinen askel.
(joista jokaisesta luistamiseen keksii kyllä selityksen että se motivaatio on kyllä tärkein!)
-pidät ruokapäiväkirjaa viikon
-teet suunnitelman ed. pohjalta seuraavalle viikolle jossa rasvat miniin herkut pois, kasvikset, marjat kehiin!
-juot paljon vettä, ajattelet positiivisesti
-lähdet lasten kanssa ulos, touhuat siellä heidän kanssaan
-otat aamujumpparutiinin: vatsat, selät ja vähän punnerrat ja halaat lopuksi itseäsi, kasvata määrää pari per päivä
-illalla ennen nukkumaanmenoa venyttelet pitkään tai kotijoogaat, se myös rentouttaa, ei vie yöunia ja saat tuntumaa omaan kehoon, lopuksi kehut itseäsi päivästä
-netistä löytyy ruoka/jumppa/venyohjeita ja tukiryhmiä
-jos et ole yh niin sovi miehen kanssa 5-15min per päivä ja käyt juoksemassa talon ympäri tai aloitat vaikka sen porin juoksukoulun
pari faktaa: ole rehellinen itsellesi, muutoksen pitää olla pysyvä, siksi rutiinit. Liikuntaa pitää olla ja ruokavalion pitää muuttua, muuten ei onnistu. Kolmas, tärkein, sinun täytyy itse haluta sitä, muuten ei onnistu.