Sikiöseulonnat pilaavat odotusajan
Tämä kirjoitus kannattaa lukea:
" Odottava äiti on aina huolissaan tulevan lapsensa terveydestä. Hän uskoo ja toivoo, että lapsi olisi terve. Joskus huoli sairaudesta nousee ahdistavaksi, välillä se unohtuu. Nykyään terveydenhoitojärjestelmäkin osallistuu tosissaan tähän äidin ikiaikaiseen huoleen juoksuttamalla häntä sikiöseulonnoissa.
Kakienlaisia vikoja voidaan löytää sikiöistä, mutta ei kaikkia. Lapsi voi kaikesta huolimatta syntyä viallisena, tai sairastua myöhemmin johonkin perinnölliseen tai muuhun tautiin.
Jos lapsi osoittautuukin jo sikiövaiheessajollakin ikävällä tavalla sairaaksi, sysää yhteiskunta koko roskan vanhempien, käytännössä äidin niskaan. Hänestä pitää kehkeytyä " suuri päättäjä" , joka tietää haluaako hän tämän lapsen vai ei.
Yhteiskunta tarjoaa ikään kuin tilaisuuden suunnitella uudestaan tulevaisuutta. Kuitenkin päättäminen sellaisista asioista, joissa elämä ei ole antanut ihmiselle päätäntävaltaa, tuo tullessaan pelkkää ahdistusta, teki sitten niin tai näin.
Kalliiden seulontojen tarkoitus ei varmasti ole lisätä perheen tietämystä sikiön voinnista, vaan vähentää vammaisten lasten syntymistä. Yhteiskunta voisi ottaa kokonaisvastuun sikiöseulonnoista ja velvoittaa äidin tekemään abortin, kun epämieluisa sairaus on havaittu. Se ottaisi vastuun pois äidin harteilta.
Mutta Suomihan ei halua harjoittaa rotuhygieniaa. Sellaisesta saa kansainvälisesti huonon maineen. Kätevintä onkin pitää rodunjalostus yksityisasiana.
Raskauden jatkuva tutkiminen on ehkä pahinta medikalisaatiota, mihin lääketieteen kehitys on johtanut. Lääkintähenkilökunta ei ota vastuuta. Se tekee vain työnsä eli lisää tietoa, jonka aina ajatellaan tuovan ihmiselle pelkkää hyvää.
On väärin tehdä raskaudesta ikuisen terveyden odotustila ja sysätä päätöksenteko äidille, kun terveyttä ei saatukaan. Sikiöseulonnat pilaavat odotusajan pelottelemalla äidin ja kääntämällä hänen ajatuksensa lapsen mahdollisiin vikoihin ja sairauksiin. Odotusajasta voi tulla niin ikävä kokemus, että se voi vähentää äidin halua tulla uudelleen raskaaksi.
Meillä on pajon terveitä lapsia, jotka voivat huonosti. Miksi lasten terveyttä, joka raskauden aikana tuntuu olevan niin tärkeää, ei sitten myöhemmin paljon arvostetakaan. Ne voimavarat, jotka käytetään sikiöseulontoihin, voitaisiin käyttää lasten hyvinvoinnin edistämiseen, olivat he sitten terveitä tai sairaita.
Lasten saanti on aina riskipeliä, mutta eivät riskit elämää suurempia ole."
Mielipideteksti Suomen Lääkärilehdessä 46/2005. s. 4772.
Kommentit (130)
Et kai nyt sentään väitä, ettei painostusta ole, jos sinä et ole sellaista suostunut havaitsemaan?
t. 50
Kirjallista todistuisaineistoa pitää olla. t. 50
Vierailija:
Et kai nyt sentään väitä, ettei painostusta ole, jos sinä et ole sellaista suostunut havaitsemaan?
t. 50
Aiemminhan juuri sanoit, ettei minun tuttavien kokemuksista voi vetää mitään yleispäteviä johtopäätöksiä. Miksi sinun tuttavista voi?
Ja kysekö on nyt siitä, että tuota painostusta kaikkialla on, mutta minä en vain SUOSTU haivaitsemaan sitä..??
Jälleen toistan itseäni ja sanon, että painostusta varmasti tapahtuu jossain tapauksissa, mutta ei varmastikaan niin räikeästi kuin sinä haluat väittää.
yrittää selitellä omia painostusrikoksiaan sillä, että vähättelee tärkeää asiaa ja syyllistää yksittäistä asian esille tuojaa. Oletpa lapsellinen. t. 50
Vierailija:
Kirjallista todistuisaineistoa pitää olla. t. 50
Vierailija:
yrittää selitellä omia painostusrikoksiaan sillä, että vähättelee tärkeää asiaa ja syyllistää yksittäistä asian esille tuojaa. Oletpa lapsellinen. t. 50
Jos terkka valehtelee ja painostaa ja neuvolan asiakas valittaa siitä, se EI ole panettelua tai kunnianloukkaus eikä siitä todellakaan saa rangaistusta ;-) Rangaistuksen voi määrätä vain tuomioistuin eli terkan pitäisi haastaa asiakas käräjäoikeuteen ja vielä voittaa juttu. Just joo. Kukaan asianajaja ei ottaisi noin naurettavaa juttua. Ja ihan turha vastata minulle, 50, koska lähden nyt nukkumaan. On turhaa tapella täällä kaltaisesi toivottoman tapauksen kanssa. Järkeähän ei toiselle voi antaa ja joillekin vainoharhaisille ei edes tieto mene perille.
t. 129
Jos et halua myöntää todellisuutta, minkäs minä sille voin?
Tietenkään minäkään en voi tuttavapiirini perusteella yleistää, mitä en ole tehnytkään. Mutta jos olen kuullut sattuneista painostuksista, tiedän, että sellaista tapahtuu. Jokainen painostettu sikiön tappaminen on liikaa.
Sanoin, että Suomessa on monia perheitä, joita on painostettu seulontoihin ja jopa abortteihin. Olen kuullut näitä tarinoita eri perheistä useita kymmeniä niin perheiltä itseltään kuin jopa painostaneilta ja painostusta sivusta seuranneilta hoitohenkilökunnan työntekijöiltä.
En väittänyt, että prosentuaalisesti perheitä olisi enemmistö, vaikka uskonkin kokemukseni perusteella, ettei painostus ole lainkaan harvinaista.
Sitäpaitsi onhan yleisesti tiedossa, että painostus seulontoihin on sisäänrakennettuna järjestelmään, jossa oletetaan kaikkien osallistuvan seulontoihin ja jollei osallistu, oma kanta kuuluu erikseen perustella hoitohenkilökunnalle, ja kieltäytymisestä tehdään merkintä virallisiin papereihin.
Vänkääjä tässä en suinkaan ole minä, vaan sinähän tässä olet vängännyt aivan turhia ja asiattomia väitteitäsi.
t. 50
siitä kunnianloukkausjuttujen vuosta, joka virtaa käräjänoikeuksien saleista aina korkeimpaan oikeuteen saakka. Ja vaikkei tuollaisessa jutussa häviäisikään, se tulee tolkuttoman kalliiksi.
t. 50
Tuopllaisen persoonallisuushäiriöisen kanssa ei keskustelusta tule mitään, sehän on tunnettu tosiasia. Miksiköhän oikeastaan edes yritin... Huoh.
t. 50
Vierailija:
Tietenkään minäkään en voi tuttavapiirini perusteella yleistää, mitä en ole tehnytkään.
-------
Sitäpaitsi onhan yleisesti tiedossa, että painostus seulontoihin on sisäänrakennettuna järjestelmään, jossa oletetaan kaikkien osallistuvan seulontoihin ja jollei osallistu, oma kanta kuuluu erikseen perustella hoitohenkilökunnalle, ja kieltäytymisestä tehdään merkintä virallisiin papereihin.Vänkääjä tässä en suinkaan ole minä, vaan sinähän tässä olet vängännyt aivan turhia ja asiattomia väitteitäsi.
t. 50
SINUN tuttavapiirisi painoarvoa samaisessa asiassa..
Minusta täällä oli ihan hyviä pointteja sille, miksi halutaan perustelut sille ettei osallistu seulontoihin esim. se, että vanhemmat ovat varmasti ymmärtäneet asian, ettei ole mitään omituisia Aihe vapaalta temmattuja käsityksiä siitä, että joku tulee suurin piirtein kotiisi abortoimaan vammaisen sikiön vaikket haluaisi (joo joo, et ole noin väittänyt).
Tarkenna vielä, mitkä " väitteeni" ovat olleet turhia ja asiattomia, kiitos.
Jos tuo painostaminen seulontoihin ja abortteihin on niin räikeä epäkohta kuin haluat antaa ymmärtää!
.. ja tulin siihen päätelmään, että " 50" on juuri sellainen ihminen, joka ei haluaisi ottaa mitään vastuuta itselleen. Hän haluaa kokea kaikki ohjeet ja neuvot painostuksena, jotta saa jälkikäteen syyttää milloin terveydenhoitajaa, milloin lääkäriä, milloin yleistä lainsäädäntöä tai ihan mitä muuta tahansa.
Tai sitten hänen epävarmuutensa on paistanut neuvolassa niin selvästi läpi, että terveydenhoitajan on ollut pakko olla topakka ja selvittää asiat juurta jaksain. Yleensähän aikuinen ihminen osaa tehdä omaan elämäänsä liittyvät päätöksen itse sen jälkeen, kun on saanut tietää asiasta enemmänkin. Odottava äiti osaa kyllä sanoa topakasti " kiitos ei" seulonnoille puhumattakaan abortille, jos siis on normaalilla järjellä varustettu aikuinen ihminen. Teinit on asia erikseen.
Minulla on hyvin paljon kokemusta neuvoloista, eri kunnissakin. Koskaan minua ei ole painostettu seulontoihin. Sama juttu on tuttavieni joukossa. Löydän heistä oitis sata äitiä, jotka voisivat vahvistaa kokemukseni vapaasta itsemääräämisoikeudesta myös raskaana olevilla äideillä. Totta kai neuvolassa tapahtuu ylilyöntejä, ihmisiä sielläkin, mutta väittäisin, että useimmiten " painostuksen" kokemus liittyy ihan vain äidin omaan sisimpään epävarmuuteen!
Sama juttu on esim. nelikymppisellä miehellä, joka on menossa ohitusleikkaukseen sairaalaan. Hänen on lopetettava tupakointi vähintään kaksi viikkoa ennen leikkausta, jotta riskit pienenisivät. Aikuinen mies ymmärtää ohjeen. Häntä ei tarvitse painostaa, vaikka hänelle kerrotaankin riskit, mitä ne ovat, ellei hän lopeta tupakointia. Sen sijaan " aikuinen" sisimmässään hyvin epävarma mies kokee lääkärin " luennon" riskeistä painostavana. Vika lienee miehessä itsessään. Jos tuo " aikuinen" mies kehtaa syyttää lääkäriä painostuksesta, menkööt itseensä ja hävetkööt!
Ihmettelen todella suuresti, jos " 50" epäilee, että hänet voitaisiin painostaa (pakottaa) vastoin tahtoaan aborttiin. Normaalin aikuisen ihmisen ei tarvi pelätä tuollaista, ainakaan tämän hetken yhteiskunnallisessa tilanteessa. Tiedä häntä, mikä olisi tilanne, jos tietäisit varmasti, että pääsi katkaistaisiin oitis kieltävän päätöksen tehtyäsi. Moni alistuisi silloin painostuksen alle, mutta tänä päivänä tilanne on vielä eri. On suorastaan naurettavaa laittaa syy vastentahtoiseen aborttiin jo ennen tapahtunutta terveydenhoitajan niskoille!
Epäilen kokonaan " 50" :n motiiveja tähän ketjuun. Mutta saipa hän ainakin pitkän ketjun aikaan. Ja ihan kivan väittelyn tosiasioiden ja luulopuheiden sekamelskaan.
Kiitos :)
Haluan varautua kaikkeen _mahdolliseen_. Osan ultralla havaituista jutuista voi esim. operoida jo kohdussa jne. Tätäkin silmälläpitäen haluan itse käydä mm. ultrissa.
Ne tehdään suht. varhaisilla raskausviikoilla. Niissä seulotaan raskaudet, joissa sikiöllä on joku vamma/sairaus, jonka perusteella tulevat vanhemmat voisivat päättää abortin teosta tai alkaa sopeutua mahdollisesti sairaan lapsen syntymään.
Seulontojen tarkoitus siis on antaa vanhemmille tietoa tulevasta vauvasta. Tietoa, jonka takia vanhemmat voivat päätyä tekemään abortin. Jokainen odottava äiti valmistautuu ilman seulontojakin henkisesti siihen, ettei vauva mahdollisesti olekaan terve. Eli, sen henkisen valmistautumisen takia seulontoja ei mielestäni tarvi tehdä.
Rakenneultra on jo asia erikseen. Siinä, samoin kuin myöhemmissä mahdollisissa ultrauksissa sikiöstä voi tulla esille sellaisia elimellisiä vikoja, jotka on hyvä tietää jo ennen vauvan syntymää. Kyse ei enää olekaan seulonnoista, jotka voisivat vaikuttaa vanhempien mielipiteeseen raskauden jatkamisesta. Eli, loppuraskauden ultrat näen tuikitarpeellisiksi. Ns. seulonnat ovat nähdäkseni vain abortin kannattajien tarpeisiin luotu. Abortin tekijä pääsee vyöryttämään vastuun aborttipäätöksestä terveydenhuoltojärjestelmälle.
Olen ap:n kanssa samaa mieltä siitä, että sikiöseulonnat saattavat pilata koko odotusajan, jopa ihmiselämän. Minusta on harmi, että nykyisin raskaudessakin keskitytään pieniin yksityiskohtiin ja riskeihin, sen sijaan, että äitiä motivoitaisiin iloitsemaan uudesta elämästä ja elämän tilanteestaan. Itse en olekaan suostunut seulontoihin niiden hyödyttömyyden takia omaa elämääni ajatellen. Rakenneultraan ja loppuraskauden ultriin sen sijaan suhtaudun suorastaan innokkaasti :)
Nyt jo on tutkimustuloksia siitä, että äidin mieliala raskausaikana vaikuttaa sikiöön. Nuo alkuraskauden seulonnat eivät liene omiaan ainakaan kohtottamaan äidin mielialaa. Uskon, että jos seulontoja ei olisi, äidit olisivat onnellisen tietämättömiä ja osaisivat suhtautua raskauteensa ja vauvaansa luonnollisemmin kuin mitä nykyään on. Tieto lisää tuskaa. Ja loppujen lopuksi harvan äidin kohdalla nuo riskit toteutuvat, sitäkin useamman kohdalla kylläkin tuo mielialan lasku.
Minä en ole osallistunut seulontoihin, eikä minua ole niihin painostettu koskaan. Silti minulla on suuri perhe ja kaikki lapset ovat terveitä. Olemme onnellisia, olleet jopa kaikki raskausajat!
Äidit, saatte päättää itse omasta kehostanne!
- Ensinnäkin perheille pitäisi tarjota käytännössä puoluteetonta tietoa sekä seulonnoista, että niistä vammoista, joita seulotaan (varsinkin jos äiti jäänyt " kiinni" ultrassa)
- Toiseksi painostaminen pitäisi lopettaa. Lääkärillä ei minun mielestäni ole mitään oikeutta HUUTAA, suuttua, parjata eikä muutenkaan käyttäytyä epäasiallisesti, vaikka äiti ei esim haluaisikaan jotain tiettyä toimenpidettä (kuten lapsivesipunktiota)
- Jos tässä nyt pitää kertoa ihan nimiä, niin HUS:n sikiödiagnostiikkaguru PIRKKO ÄMMÄLÄ voisi vastata käytöksestään => hän on USEMMALLE TUNTEMALLENI ÄIDILLE saanut lievästi sanottuna " paskahalvauksen" kun nämä ovat todenneet, etteivät halua jotain tiettyä tutkimusta
Ikävä kyllä moni raskaana oleva äiti on herkässä tilassa ja haluaa miellyttää. Lääkäri voi tarjota todella mahdollisimman karun kuvan tietystä vammaisuudesta (koska hoito maksaa yhteiskunnalle maltaita).
On mielestäni eri asia sanoa " jos lapsi selviää vauva-ajan, hänestä tulee ihan kotioloissa pärjäävä, lievillä tukitoimenpiteillä selviävä" KUIN että sanottaisiin " lapsi tulee kuolemaan suurella todennäköisyydellä muutaman tunnin tai päivän ikäisenä" . Jätetään esim sanomatta, että lapsi kuolee, koska hänelle ei vammansa takia anneta jotain tiettyä kallista hoitoa.
Esim jenkeissä tietynlaisen valikoivan informaation tarjoamisella on saatu suurin osa äideistä abortoimaan MMC-lapset (spina bifida). Vältetään antamasta sitä kuvaa, että lievimmillään vammainen voi jopa perustaa perheen ja hän on ihan älykäs ihminen.
neuvolajärjestelmän painostavaa kontrollia.
t. terveen vauvan saanut ap
Mutta sitten voi aina kysyä, että koska ultraäänitutkimus esimerkiksi on hyvin yksinkertainen ja helppo toimenpide, niin miksi sitä EI tehtäisi. Nykyään kun lääketiedde on niin huippua kun se on, olisi hullua evätä odottajilta simppeleimpiäkin tutkimuksia. Minusta tutkimuksia tulee tehdä, mutta jos jotain poikkeavaa ilmenee, tarjotun tuen pitäisi olla riittävää.
Koska sairaudesta tiedettiin etukäteen, lapsi syntyi suunnitellulla sektiolla lastenlääkäreiden valvonnassa ja pääsi suoraan tehohoitoon ja leikkaukseen. Ja on täysin terve 8-vuotias nykyisin.
Vierailija: