Sikiöseulonnat pilaavat odotusajan
Tämä kirjoitus kannattaa lukea:
" Odottava äiti on aina huolissaan tulevan lapsensa terveydestä. Hän uskoo ja toivoo, että lapsi olisi terve. Joskus huoli sairaudesta nousee ahdistavaksi, välillä se unohtuu. Nykyään terveydenhoitojärjestelmäkin osallistuu tosissaan tähän äidin ikiaikaiseen huoleen juoksuttamalla häntä sikiöseulonnoissa.
Kakienlaisia vikoja voidaan löytää sikiöistä, mutta ei kaikkia. Lapsi voi kaikesta huolimatta syntyä viallisena, tai sairastua myöhemmin johonkin perinnölliseen tai muuhun tautiin.
Jos lapsi osoittautuukin jo sikiövaiheessajollakin ikävällä tavalla sairaaksi, sysää yhteiskunta koko roskan vanhempien, käytännössä äidin niskaan. Hänestä pitää kehkeytyä " suuri päättäjä" , joka tietää haluaako hän tämän lapsen vai ei.
Yhteiskunta tarjoaa ikään kuin tilaisuuden suunnitella uudestaan tulevaisuutta. Kuitenkin päättäminen sellaisista asioista, joissa elämä ei ole antanut ihmiselle päätäntävaltaa, tuo tullessaan pelkkää ahdistusta, teki sitten niin tai näin.
Kalliiden seulontojen tarkoitus ei varmasti ole lisätä perheen tietämystä sikiön voinnista, vaan vähentää vammaisten lasten syntymistä. Yhteiskunta voisi ottaa kokonaisvastuun sikiöseulonnoista ja velvoittaa äidin tekemään abortin, kun epämieluisa sairaus on havaittu. Se ottaisi vastuun pois äidin harteilta.
Mutta Suomihan ei halua harjoittaa rotuhygieniaa. Sellaisesta saa kansainvälisesti huonon maineen. Kätevintä onkin pitää rodunjalostus yksityisasiana.
Raskauden jatkuva tutkiminen on ehkä pahinta medikalisaatiota, mihin lääketieteen kehitys on johtanut. Lääkintähenkilökunta ei ota vastuuta. Se tekee vain työnsä eli lisää tietoa, jonka aina ajatellaan tuovan ihmiselle pelkkää hyvää.
On väärin tehdä raskaudesta ikuisen terveyden odotustila ja sysätä päätöksenteko äidille, kun terveyttä ei saatukaan. Sikiöseulonnat pilaavat odotusajan pelottelemalla äidin ja kääntämällä hänen ajatuksensa lapsen mahdollisiin vikoihin ja sairauksiin. Odotusajasta voi tulla niin ikävä kokemus, että se voi vähentää äidin halua tulla uudelleen raskaaksi.
Meillä on pajon terveitä lapsia, jotka voivat huonosti. Miksi lasten terveyttä, joka raskauden aikana tuntuu olevan niin tärkeää, ei sitten myöhemmin paljon arvostetakaan. Ne voimavarat, jotka käytetään sikiöseulontoihin, voitaisiin käyttää lasten hyvinvoinnin edistämiseen, olivat he sitten terveitä tai sairaita.
Lasten saanti on aina riskipeliä, mutta eivät riskit elämää suurempia ole."
Mielipideteksti Suomen Lääkärilehdessä 46/2005. s. 4772.
Kommentit (130)
Vierailija:
ei kai kukaan terkka ala kirjoittaa neuvolan papereihin, että painostinpa tässä juuri uhkailemalla ja kiristämällä perheen seulontaan?
Jos tekee valituksen, pitäisi olla jotain konkreettista, kirjallista todistetta.
Vai sinustako asian pitäisi vain antaa olla ja terkkarin mellastaa?
Vierailija:
yliampuvasta mielikuvituksestasi!
Ja etkö ymmärrä, ettet voi tehdä yleisiä johtopäätöksiä yksittäisten tuntemiesi vaihtoehtoperheiden perusteella?
t. 50
Mikä nyt on mielikuvitustani?
Vierailija:
116, olen vastannut vastakysymyksillä, koska minua ei kiinnosta vastailla epäasiallisiin kysymyksiin. Mikset itse vastaa kysymyksiini? t. 50
Ja minä ainakin puolestani olen vastannut minulle esitettyihin kysymyksiin. Esim. enkö itse tekisi aborttia painostuksen alaisena ja haluaisinko tappaa kaikki vammaiset sikiöt.
Vierailija:
118, juurihan kirjoitit, että vain heikot taipuu painostuksen alla, eli oletat, että automaattisesti tulee kyseisen laista painostusta.
Itse en ole sitä mieltä.
Ja uutena kysymyksenä, jos kerran painostuksesta ei ole mitään haittaa kuin halveksimillesi heikoille ihmisille, miksi sitten painostukseen pitäisi puuttua? Jos siitä kerran ei mielestäsi ole mitään haittaa?
Vierailija:
Miten nämä neuvolan tätiä pelkäävät onnettomat pystyvät kasvattamaan lapsensa, jos ovat näin heikkoja, että antavat toisten päättää jopa omasta raskaudestaankin.
itse ainakin käytän neuvolan palveluita juuri siksi, että oletan saavani asiantuntevaa palvelua terveydenhuollon ammattilaisilta. Itselläni ei moiseen ole pätevyyttä. Pitäisikö siis opiskella ensin itse terveydenhoitajaksi, kätilöksi tms. ennen kuin alkaa edes suunnitella lapsia, jotta osaa suodattaa neuvolan tädin neuvoja? :O
Ja tämä vaan tähän väitteeseen yleisesti, ei niinkään juuri seulontoja koskien.
hoitohenkilökunta painostaa monia perheitä ja kovilla aseillakin. Ei kaikkia eikä vääjäämättä, mutta monia. Painostus on myös järjestelmään sisäänrakennettuna siten, että oletusarvoisesti kaikki menevät seulaan ja tutkimuksiin, ja jos eivät, niin ovat jotenkin omituisia. Tämä tulee esiin jo koulutuksessa.
t. 50
Asiattomasta käytöksestä ja perättömistä voi aina valittaa, vaikka vain soittamalla esimiehelle. Miten muuten kuvittelet saavasi terkan omista muistiinpanoista kopion?
Vierailija:
Ja uutena kysymyksenä, jos kerran painostuksesta ei ole mitään haittaa kuin halveksimillesi heikoille ihmisille, miksi sitten painostukseen pitäisi puuttua? Jos siitä kerran ei mielestäsi ole mitään haittaa?
Siksi siihen pitää puuttua, vaikka kyseiset vanhemmat eivät aborttiin päätyisikään. Koska on jokaisen oma asia mihin seulontoihin osallistuu tai ei, ja mitä sitten tapahtuu jos seulonnoissa jotain poikkeavaa ilmenisikin.
Vastaisitko nyt sinulta kysyttyihin? Olisin erittäin innokas kuulemaan lisää..
Ja etkö tiedä, että jos tekee ilmiannon, jonka pohjaksi ei löydy näyttöä, voi saada rangaistuksen panettelusta tai kunnianloukkauksesta? Eli käytännössä on pakko hankkia kirjallisia todisteita, mikä on mahdotonta tällaisessa tapauksessa.
t. 50
Vierailija:
hoitohenkilökunta painostaa monia perheitä ja kovilla aseillakin. Ei kaikkia eikä vääjäämättä, mutta monia. Painostus on myös järjestelmään sisäänrakennettuna siten, että oletusarvoisesti kaikki menevät seulaan ja tutkimuksiin, ja jos eivät, niin ovat jotenkin omituisia. Tämä tulee esiin jo koulutuksessa.
t. 50
Mikä on nyt pointtisi tässä jutussa?
Terkka mainitsi moneen kertaan että ultrat ovat todella vapaaehtoisia, mutta silti halusin niihin. Lähinnä vain nähdäkseni tulevan lapsen, hetkeäkään en uskonut että lapsessa olisi jotain " vikaa" .
Niin sitten puhtaan niskapoimu-ultran jälkeen synnytettyäni pienen down-pojan karisi usko seulontoihin... Lapsi on joka tapauksessa päivieni ilo, enkä ikinä vaihtaisi häntä pois =). Omalta kohdaltani olen iloinen ettei tietoa lapsen vammasta ollut etukäteen. Emme olisi silti aborttiin päätyneet, mutta turhaa huolta olisimme kantaneet loppuraskauden ajan. Tässä uudessa raskaudessa pääsisimme automaattisesti lapsivesipunktioon, mutta totesimme ettemme tarvitse noita tietoja.
Minua ei kukaan pystyisi painostamaan seulontoihin, saati sitten aborttiin. Kyse on omasta lapsestani, jota koskevat päätökset teen itse. Toki voin kuunnella asiantuntijoiden mielipiteitä, mutta viimekädessä vastuu on yksin minulla. Rakenneultrassa haluan nähdä ettei sikiöllä ole mitään toimenpiteitä vaativaa vikaa, mutta muuten seulonnat eivät ole minua varten. On kuitenkin hyvä että ne ovat tarjolla niitä varten jotka niitä kokevat tarvitsevansa.
Abortti on joka tapauksessa jokaisen oma asia, oli painostusta tai ei. Mutta miksi ei saisi olla painostusta, jos kerran siitä ei mielestäsi ole mitään haittaa?
Minun mielestäni painostuksesta on huomattavaa haittaa, koska painostus voi olla niin rankkaa, ettei vanhemmat uskalla olla menemättä seulaan ja aborttiin, vaikka olisivat kuinka vahvoja.
t. 50
ole vaatinut seulontojen lopettamista!
t. 50
Vierailija:
Abortti on joka tapauksessa jokaisen oma asia, oli painostusta tai ei. Mutta miksi ei saisi olla painostusta, jos kerran siitä ei mielestäsi ole mitään haittaa?Minun mielestäni painostuksesta on huomattavaa haittaa, koska painostus voi olla niin rankkaa, ettei vanhemmat uskalla olla menemättä seulaan ja aborttiin, vaikka olisivat kuinka vahvoja.
t. 50
Jokainen terveellä järjellä varustettu yksilö varmasti ymmärtää, ettei painostus ole oikein vaikka siksi, että se saattaa tuottaa ahdistusta painostuksen kohteelle, siitä olen samaa mieltä kanssasi.
Mutta ei kai tuo nyt ollut se pointti tässä? Hu huh..
Alahan nyt itse vastailemaan jos yhtään mitään painoarvoa jutuillesi haluat.
Vierailija:
ole vaatinut seulontojen lopettamista!
t. 50
olet tahallasi " ymmärtänyt" sanomiseni väärin.
Jos ei ymmärrä, niin ei ymmärrä. Sanotaan nyt niin, että olen aika pitkälle samaa mieltä kuin ap. En viitsi paukuttaa päätäni seinään vastailemalla typeriin vittuiluihisi ;)
t. 50
Ja että nykyään paoinostetaan monia perheitä seulontoihin, joihin nämä eivät halua.
t. 50
Hirveä paatos ja keuhkoaminen siitä kuinka sikiöseulonnat ajavat perheitä abortteihin ja traumoihin. Mitä asialle pitäisi sitten tehdä?
yliampuvasta mielikuvituksestasi!
Ja etkö ymmärrä, ettet voi tehdä yleisiä johtopäätöksiä yksittäisten tuntemiesi vaihtoehtoperheiden perusteella?
t. 50