Työnantajan vihjailu että mulla on paljon sairauspoissaoloja...
..kun olen ollut tänä vuonna 3 kertaa sairaana! Minusta se ei ole paljon. Lääkärille kommentoin aamulla ko. pomon sanomisia, niin hän sanoi että ihan normaalia sairastamista on. Meillä on 3 lasta, ja muutkin perheenjäsenet ovat sairastelleet (en ole lasten takia ollut pois, koululaisia ovat)..joten mitä h...elvettiä pomo vihjailee? Tosi outoa..ja kaupan alalla olen siis...
Miten käytännöt voi vaihdella näin paljon?! Mies on insinööri ja laittaa pomolle tekstarin niin kaikki on ok, eikä mitään ihme kyttäämismeininkiä. Lääkärille ei tarvitse mennä heti ekasta päivästä kuten meillä...
Kommentit (124)
Toisekseen, itse ole nähnyt tilaston, minkä mukaan pienten lasten vanhemmilla on vähemmän poissaoloja kuin keski-ikäisillä.
Työpaikalla läsnäoloko on se ainut mittari millä mitataan työntekijän hyvyyttä tai huonoutta? Itse sairastan hyvällä omalla tunnolla silloin kun olen sairas muutaman kerran vuodessa. Lisäksi kolme lasta pitävät huolen siitä että poissaoloja kertyy heidän sairasteluistaan ainakin pari viikkoa vuodessa vaikka niitä jaetaanki miehenkanssa. Eikä edes hävetä! Vaikka poissaoloja on ehkä jonkun mielestä paljon, olen silti tehokkaampi työntekijä kuin 50+ leidit joilla se työteho ei luonnostaankaan ole enää samaa luokkaa kuin minulla, parikymmentä vuotta nuoremmalla. Niillä mittareilla millä omaa työtäni mitataan, suoriudun poissaoloista huolimatta täysin tavoitteiden mukaisesti.
jonka mukaan yli 45v naiset ovat tehokkaampia töissä kuin nuoremmat. Taidat olla melkoinen poikkeus?
Mulle sanoi lääkäri, että 5 flunssaa vuodessa, joista 2 vähän pahempia (vaativat sairaslomaa) on normaalia aikuiselle.
ja muutenkin erikoisen oloinen. Ei esim. näköjään tajua, että lapsiperheissä sairastellaan yleensä enemmän. Tuntuu kurjalta, että aletaan vihjailemaan saikuista. Ihan noin heittona vaan, kun ilmoitin olevani kipeänä. Kummallista, että lääkärin mielestä pomon käytös oli erikoista ja kehotti ottamaan asiasta yhteyttä työterveyshuoltoon...
ap
Meillä saa olla 1-3 päivää omalla ilmoituksella pois, mutta kun lyhyitä poissaoloja on vuoden aikana 5, tulee keskustelu esimiehen kanssa.
Tasaisen tahdin taulukolla ap:lle tulisi tänä vuonna 9 poissaoloa.
KANNATTAA PITÄÄ PAITAPÄÄLLÄ JOS ON VIILEÄ.MYÖS TIISTAISIN,
Moni (mm. esinainen) ei vaan vissiin ole vielä tietoinen tästä, kun tuli voimaan viime vuonna. Työnantaja on velvollinen harjoittamaan ns. varhaisen puuttumisen mallia eli seuraamaan sairauspoissaoloja ja puuttumaan tähän hyvissä ajoin. Muuten Kela ei korvaa hänelle työterveyshuoltoa. Ks. Sairasvakuutuslaki.
ja eräänlainen pakollinen toimenpide jota valtiovalta valvoo.
ihan puppua, nämä ovat työnantajan ihan ikiomia käytäntöjä.
jopa sen sisällöstä on olemassa minimikäytännöt. Työterveyslaitos on suositellut tietynlaisia käytäntöjä poissaolojen ehkäisemiseksi ja aika harva työnantaja uskaltaa niistä poiketa.
infektiosairauksiin, jos niitä on kolme neljässä kuukaudessa. Vedät väitteesi täysin hanurista. Työnantajalla on velvollisuus puuttua työympäristöstä johtuviin sairasteluihin ja sellaisin sairasteluihin, jotka vaikuttavat muiden työntekijöiden ja/tai asiakkaiden turvallisuuteen. Eli esim. tuberkuloosi olisi sellainen sairaus. LISÄKSI työnantajalla on oikeus puuttua työntekijän sairasteluun, jos on syytä olettaa, ettei hän kykene niiden vuoksi toimimaan työtehtävässään, vaan työkyky on alentunut. KUMPIKAAN noista ei koske ap:ta, jolla on tuikitavallisia lapsiperheiden vieraita eli keväisin jyllääviä infektioita - eikä edes mitenkään epätavallisen montaa peräkkäin. -se esinainen-
Sinulla on harvinaisen hatarat käsitykset siitä, mitä työnantajalle kuuluu. Työnantajalla on oikeus puuttua työntekijän mihin tahansa sairasteluun ja oikeus ohjata työntekijä työterveyshuoltoon jatkoselvityksiin.
Sinulla on todella vanhentunutta tietoa! Menepä Työterveyslaitoksen sivuille, sieltä löydät ajantasaista informaatiota ja esim. tämän tiedon: "Sairauspoissaolojen seurantajärjestelmässä sovitaan siitä, milloin esimiehen on puututtava toistuviin lyhytaikaisiin sairauspoissaoloihin. Toistuva sairausloma voi olla merkkinä työkyvyn alentumisesta. Työkyvyn alentuessa on esimiehen ja työntekijän syytä käydä työkyvyn varhainen tuki - keskustelu. Jos myös työtyytyväisyys on alentunut on aiheellista käydä työhön ja työkykyyn liittyvä selventävä keskustelu."
ja muutenkin erikoisen oloinen. Ei esim. näköjään tajua, että lapsiperheissä sairastellaan yleensä enemmän. Tuntuu kurjalta, että aletaan vihjailemaan saikuista. Ihan noin heittona vaan, kun ilmoitin olevani kipeänä. Kummallista, että lääkärin mielestä pomon käytös oli erikoista ja kehotti ottamaan asiasta yhteyttä työterveyshuoltoon... ap
Ainakin meillä epäillään vilppiä heti, jos ei käy työantajan kustantamalla lääkärillä.
Minusta kolme kertaa sairaana ei oo mitenkään epänormaalia. Joskus voi olla sillä tavalla "huono vuosi", että sairastuu useamman kerran. Pystyisitkö jollakin tavalla juttelemaan vielä asiasta pomosi kanssa sillein luontevasti, että saat sanottua oman puolesikin asiasta. Ei oo kiva, jos asia jää painamaan.
i]
Ainakin meillä epäillään vilppiä heti, jos ei käy työantajan kustantamalla lääkärillä.
[/quote]
Tottakai kävin työnantajan kustantamalla lääkärillä.
Tämän lääkärin mielestä pomon käytös ei ollut normaalia, kun kerroin tilanteesta.
Osastollamme on 45 työntekijää, heistä 7 oli yhtäaikaa viikon saikulla, eikä heidän tilalleen ollut sijaisia.
Revippä siitä huumoria, kun itse painat niska limassa töitä ja silti näet rempallaan olevat asiat ympärillä.
Niillä samoilla seitsemällä on niitä saikkuviikkoja ollut useitakin. Ilmeisesti extra lomiksi saikkua hakevat.
Ja muuten, yleensä kaupoissa työskentelevät ihmiset ovat tosi terveitä, vastustuskyky kehittyy, kun ympärillä on niin paljon kaikkia pöpöjä.
T: marketin myyjä
Mitä pellejä täällä oikein kirjoittelee!! :-O
Itse esim. olen ollut 20 vuoden työurani aikana kaksi kertaa leikkauksessa, toisen jälkeen sain sairaslomaa 6 vkoa ja toisen jälkeen 8 vkoa. Fyysinen työni vaikutti sairaslomien pituuteen, ja leikkausten suuruus.
Jonain vuonna on tuollaisen viikkojen saikun lisäksi olen sitten saattanut olla flunssan takia lisäksi 3 päivää poissa, ja lapsen sairauden takia 3-4 päivää, ja migreenikin on voinut kerran yllättää.
Koskaan, siis koskaan ei ole noinakaan vuosina pomoni pyytänyt minua minkäänlaiseen keskusteluunsairauspoissaolojeni takia, ja sitä olen pitänyt ihan normaalina.
Niin, ja uskokaa tai älkää, näiden pitkien saikkujeni jälkeen olen silti saanut työpaikaltani henkilökohtaisen, harkinnanvaraisen lisän palkkaani, 60 e suuruisen ja maksetaan joka kk. Se maksetaan hyville työntekijöille, ja työpisteessäni olin tuolloin ainut 12 joukosta jolle tuo sinä vuonna maksettiin.
Kyllä joillain on sairasta meininkiä työpaikalla.
Tässä puhutaan lyhyen ajan sisään toistuvista sairaslomista, ja nimenomaan sanot että sinulla ei ole sellaisia ollut. Osaatko sinä pelle edes lukea?
Itse esim. olen ollut 20 vuoden työurani aikana kaksi kertaa leikkauksessa, toisen jälkeen sain sairaslomaa 6 vkoa ja toisen jälkeen 8 vkoa. Fyysinen työni vaikutti sairaslomien pituuteen, ja leikkausten suuruus.
Jonain vuonna on tuollaisen viikkojen saikun lisäksi olen sitten saattanut olla flunssan takia lisäksi 3 päivää poissa, ja lapsen sairauden takia 3-4 päivää, ja migreenikin on voinut kerran yllättää.
Koskaan, siis koskaan ei ole noinakaan vuosina pomoni pyytänyt minua minkäänlaiseen keskusteluunsairauspoissaolojeni takia, ja sitä olen pitänyt ihan normaalina.
Niin, ja uskokaa tai älkää, näiden pitkien saikkujeni jälkeen olen silti saanut työpaikaltani henkilökohtaisen, harkinnanvaraisen lisän palkkaani, 60 e suuruisen ja maksetaan joka kk. Se maksetaan hyville työntekijöille, ja työpisteessäni olin tuolloin ainut 12 joukosta jolle tuo sinä vuonna maksettiin.
ja eräänlainen pakollinen toimenpide jota valtiovalta valvoo.
ihan puppua, nämä ovat työnantajan ihan ikiomia käytäntöjä.
jopa sen sisällöstä on olemassa minimikäytännöt. Työterveyslaitos on suositellut tietynlaisia käytäntöjä poissaolojen ehkäisemiseksi ja aika harva työnantaja uskaltaa niistä poiketa.
infektiosairauksiin, jos niitä on kolme neljässä kuukaudessa. Vedät väitteesi täysin hanurista. Työnantajalla on velvollisuus puuttua työympäristöstä johtuviin sairasteluihin ja sellaisin sairasteluihin, jotka vaikuttavat muiden työntekijöiden ja/tai asiakkaiden turvallisuuteen. Eli esim. tuberkuloosi olisi sellainen sairaus. LISÄKSI työnantajalla on oikeus puuttua työntekijän sairasteluun, jos on syytä olettaa, ettei hän kykene niiden vuoksi toimimaan työtehtävässään, vaan työkyky on alentunut. KUMPIKAAN noista ei koske ap:ta, jolla on tuikitavallisia lapsiperheiden vieraita eli keväisin jyllääviä infektioita - eikä edes mitenkään epätavallisen montaa peräkkäin. -se esinainen-
Sinulla on harvinaisen hatarat käsitykset siitä, mitä työnantajalle kuuluu. Työnantajalla on oikeus puuttua työntekijän mihin tahansa sairasteluun ja oikeus ohjata työntekijä työterveyshuoltoon jatkoselvityksiin. Sinulla on todella vanhentunutta tietoa! Menepä Työterveyslaitoksen sivuille, sieltä löydät ajantasaista informaatiota ja esim. tämän tiedon: "Sairauspoissaolojen seurantajärjestelmässä sovitaan siitä, milloin esimiehen on puututtava toistuviin lyhytaikaisiin sairauspoissaoloihin. Toistuva sairausloma voi olla merkkinä työkyvyn alentumisesta. Työkyvyn alentuessa on esimiehen ja työntekijän syytä käydä työkyvyn varhainen tuki - keskustelu. Jos myös työtyytyväisyys on alentunut on aiheellista käydä työhön ja työkykyyn liittyvä selventävä keskustelu."
Tuossa EI velvoiteta työnantajaa käymään mitään rutiinikeskusteluja. Siinä käytetään muotoilua, että toistuva (määrittelepä toistuva!) sairausloma VOI olla merkkinä työkyvyn alentumisesta. JOS se sitä on, on syytä käydä se keskustelu ja tarkistaa, onko myös työtyytyväisyys alentunut.
Eri syistä johtuvat normaalit tartuntataudit eivät ole tuollaisia. Toistan, ne eivät ole.
Kesällä voimaan astuva uusi sairausvakuutus- ja työterveyshuoltolaki sanoo myös selvästi, että seurannasta on sovittava YHDESSÄ työntekijöiden kanssa ja pelisäännöt on heille selvitettävä. Mikä on sekin täysin eri kuin mistä ap kertoo.
"Sairauspoissaoloihin liittyvät käytännöt ja ohjeet ovat työpaikalla yhteisesti sovittavia asioita
Työpaikan menettelytavoista sairauspoissaoloihin liittyen on sovittava YHDESSÄ HENKILÖSTÖN EDUSTAJIEN ja työterveyshuollon kanssa.
Työnantajan tulee OHJEISTAA sairauspoissaoloon liittyvät KÄYTÄNNÖT TYÖNTEKIJÄLLE ja kertoa työterveyshuollon roolista. Henkilöstöllä ja esimiehillä on käytettävissä työterveyshuollon moniammatillinen tiimi."
Että näin.
- se esinainen -
Tässä puhutaan lyhyen ajan sisään toistuvista sairaslomista, ja nimenomaan sanot että sinulla ei ole sellaisia ollut. Osaatko sinä pelle edes lukea?
Osaatko itse lukea? Missäs sanon ettei minulla ole lyhyen ajan sisällä toistuvia sairaslomia?
Esim. kun minulla on ollut tuo viikkojen sairasloma, jos otetaan vaikka 4 kk jakso, niin vaikka 6 vkon saikun lisäksi minulla on voinut olla viikko flunssaa, ja muutama pv jotain muuta sen 4 kk jakson aikana. Eli välillä olen juurikin lyhyen ajan sisällä ollut paljonkin poissa, välillä on mennyt vuosi etten ole ollut yhtään sairaana. Kun ei sitä todellakaan voi valita kuinka usein sairastelee, ei sillä ole juurikaan merkitystä ovatko ne lyhyen ajan sisällä vai pidemmän.
i] Ainakin meillä epäillään vilppiä heti, jos ei käy työantajan kustantamalla lääkärillä.
Tottakai kävin työnantajan kustantamalla lääkärillä. Tämän lääkärin mielestä pomon käytös ei ollut normaalia, kun kerroin tilanteesta.
jos jo olit työterveyslääkärillä?
Että lääkärintodistus ja etenkin työterveyshoitajan todistus on yhtä tyhjän kanssa. Siksi ei kannata hirveästi tuulettaa, että on kipeä ihan todistuksen kanssa. Saikkua saa aina kun haluaa. Tää siis ihan yleinen huomio. En usko että ap näin toimii. Hän vaikuttaa tunnolliselta.
Että lääkärintodistus ja etenkin työterveyshoitajan todistus on yhtä tyhjän kanssa. Siksi ei kannata hirveästi tuulettaa, että on kipeä ihan todistuksen kanssa. Saikkua saa aina kun haluaa. Tää siis ihan yleinen huomio. En usko että ap näin toimii. Hän vaikuttaa tunnolliselta.
Ei kai se lääkärikään vaadi ripulista kärsivää antamaan ulostenäytettä?
Meillä pois saa olla omalla ilmoituksella, viidennestä vuoden sisään tulee keskustelu esimiehen kanssa. KELAn malliin perustuu ja laadittu yhdessä työnantajan, henkilöstön edustajien ja työterveyden kanssa.
Moni (mm. esinainen) ei vaan vissiin ole vielä tietoinen tästä, kun tuli voimaan viime vuonna. Työnantaja on velvollinen harjoittamaan ns. varhaisen puuttumisen mallia eli seuraamaan sairauspoissaoloja ja puuttumaan tähän hyvissä ajoin. Muuten Kela ei korvaa hänelle työterveyshuoltoa. Ks. Sairasvakuutuslaki.
Minun tarvitsee enää olla sitten pari kertaa sairaslomalla, niin töissä on pakko puuttua muutaman työkaverin älyttömään hajuveden läträämiseen. Kumma, ettei aikuiset ihmiset ole suoraa puhetta ymmärtäneet, kun asiasta on heille kerrottu. Ehkäpä työterveyshuollon puuttuminen asiaan saa vihdoin jotain aikaan. Olen siis saanut astmakohtauksia hajusteiden vuoksi eikä aina omat lääkkeet auta.
Tämä oli kyllä tämän kevään paras kuulemani asia! Jes!
Otan osaa AP -tämmöstä tää täällä on. Toisaalta tästähän on ollut jo useampikin lehtijuttu, että suomalaiset on tämmösiä nettikiusaajia (jatkoa koulukiusaamiselle) että tää vissiin on meidän kansanluonne?
Jokatapauksessa totean vaan, että et TODELLAKAAN ole ollut paljoa poissa. Ja mitä väliä, vaikka olisit ollut 10 kertaa veks, jos sä todella olet sairas. Saakeli noroviruksessako sun pitäis mennä sinne vaatekauppaan yrjöämään ja paskomaan?
Mä olen itse kahde tarhaikäisen pojan äiti ja jostain syystä tämä kevät on ollut todella sairasta aikaa. Olen itse ollut yhdessä flunssassa (syksyllä oli yksi ja nyt keväällä on ollut yksi) mutta nämä lapset, voi hemmetti sentään. Varsinkin nuorempi poika on ollut tänä vuonna 1-2 kertaa kuukaudessa sairaana. Kuumetta ja yskää. Eipä siinä mikään auta kuin hoitaa lasta kotona -jos se on sairas, se on sairas.
Näin ollen sanoisin, että mulla on tälle keväälle sairaspoissaoloja vähintään 1-2pv kuukaudessa, huhtikuussa vissiin 4pv. Todella surkee tilanne, mut minkäs teet. Olemme vuorotelleet mieheni kanssa hoitoa -isovanhempia ei ole avuksi kun ovat itse töissä- mutta näitä päivä vaan kertyy.
Mulle ei onneksi ole esinainen mitään sanonut ja lääkärintodistus on mulla jokaisesta sairastamisesta että ei siinä mikään sanominen tietty auttaisikaan. Ja sairasta lasta ei päiväkotiin voi viedä -ärsyttää vaan suurin osa mammoista, jotka raahaavat niitä räkäisiä ja kuumeisia lapsia tarhaan ja sitten taas pöpöt kiertää. Mut minkäs teet -yhden juntin takia sitten sairastetaan iso joukko.
Ja juuri on taas oltu meidän perheessä 3pv saikulla kun molemmat pojat todella raivokkaassa vatsapöpössä. Toivottavasti ei tartu meihin aikuisiin.